Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 2272 ggr
Allamej
0

Prissättning?

Hur sätter man pris på det man gör egentligen?

Finns det någon formel man kan ta till?

Hur gör ni?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Allamej
0

Personligen så listar jag ut materialkostnaden + hur lång tid det tog att göra och vad jag vill ha i timlön = Pris

Men, det falerar många gånger så, jag skäms nästan att erkänna att jag går och kollar vad liknande smycken kostar i butiker och tar lite mindre än så….

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mindfields
0

Jag är nog ganska kall där ;) Jag bryr mig inte om vad andra tar för liknande saker!
Jag är stolt över det jag gör och det sätter jag ett värde på! Det ska du också göra!
Jag räknar ut materialkostnaden, vilket kan bli pyttelite och det kan bli jättemycket beroende på var/hur/när jag köpt pärlorna.
Jag lägger till 50kr för "förbrukningsmaterial" tex wire, klämpärlor och lite "slitage" på verktyg. Sen brukar jag lägga till 100kr för själva arbetet. Jag tycker det är långt från orimligt!
Nu ser jag mest till de armband och halsband jag gjort. Örhängen tar ofta inte nån längre tid att göra så de blir ofta mycket billigare ut till kund!

Om man bara tog betalt för materialet, hur ska man då kunna utveckla sig? En kurs i vad man nu kan tänka sig tycka är roligt, silver, broderi etc etc.. eller om man backar över rundtången eller tappar klämpärletången i mixern.. OK, lite överdrivet, men ni förstår säkert! :)

Hälsningar
Malin

Allamej
0

Mina långa halsband som jag länkat ihop själv är jag lite dyrare på eftersom det är mina egna fingertoppar som är förbrukningsmaterialet.. :)

Mindfields
0

Precis! :) Det är ju bara en själv som kan sätta pris på det man gör!
Om det är för att man använder diamanter (??) eller man använder fingertopparna, har egentligen ingen betydelse!

Ylva-Li
0

Oj ja. Att sätta pris är jättesvårt! Jag brukar försöka räkna ut materialskostnad och sen hur länge jag arbetat med smycket. Normalt sett har jag satt ett fast pris.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

virkmaja
0

jag tar materialkostnad + lite till. och ibland lyckas jag ta ett pris som är lite i underkant bara för att jag inte orkar sätta mig ner och räkna ut vad det egentligen kostar. men å andra sidan brukar det jämna ut sig i slutändan när jag säljer nått annat med överpris…

Jakalmo
0

En del saker säljer jag för billigt och en del "för dyrt".

Exempel:

Ett armband i zickzack tar jag 100:- för. Vare sig jag gör med lås eller med resår. Lite material och går fort att göra. Otroligt populära med resår, många vill inte ha lås. Två färger, den ljusare i mitten. Jag tror jag sålt nästan 50 st i sommar bara till folk jag känner och deras vänner.

Ett armband i bismark i 15:s pärlor tar jag 200:- för. Också lite material men tar ju längre tid att göra.

En halskrage tar jag 250:- - 350:- för. Mer material och har jag slipade glaspärlor så är ju de dyrare och det tar tid att göra men där ungefär går smärtgränsen, åtminstone häruppe i Norrland, jag vet att mycket är dyrare söderut.

Små babytroll (mycket populära) kostar 75:-. Liksom alla små maskotar jag gör.  

Just nu gör jag lovikavantar. Tänkte ha 10 par med mig på marknad. Alltså pyttesmå och givetvis med pärlor :-). 75:- kommer de att kosta.

Cessy
0

Tja mini-priset jag tar är alltid minst materialet x 2 eller x3 (beror lite på hur dyrt materialet varit) o så + jag på för rimlig tid. Det som är svårast att prissätta är sydda arbeten som tar lite tid o göra, för att ta ut fullt betalt för tiden - ja då blir smycket osäljbart. Sedan är det ju också så att när man gör något för första gången så känns priset lite i underkant för att det trots allt tagit lite tid o göra, men när man får upp ångan på just den tekniken, så går det ju betydligt fortare o göra smycket o priset känns rimligare.

Numera har jag en ganska god uppfattning om vad jag vill ha för ett smycke utan att eg. räkna på materialet. Undantaget är när det ha varit dyrt material jag har använt o då brukar jag kontrollräkna materialkostnaderna för att se att mitt tänkta pris ligger rimligt.

Sedan varierar också priset man faktiskt kan ta ut för sitt smycke beroende på i vilket sammanhang man säljer o jag skall vara ärlig att mina smycken har sjunkit lite i pris, men det har också gjort att jag säljer betyyyyydligt bättre, men däremot har jag INTE sålt min själ men minskat vinsten något o faktum är att jag kan leva med det, för det är så roligt att få sälja lite av allt jag gör o inte bara bygga på smyckeslagert utan kunna omsätta pengarna i nya pärlor och nya smyckenFlört

Prismässigt ligger jag nog ganska medeldyrt eller medelbilligt - vilket ni vill,Skrattande men jag ser alltid till att få hem minst x2 + en rimlig ersättning för tiden i alla fallGlad

leja
0

Tycker det är svårt med prissättningen. Men jag vill sälja med, så då är jag hellre billig än dyr. Så säger jag, ibland att de ska passa på nu, innan jag sätter nya priser.

Nu har jag haft ett gäng pärlor som jag fått väldigt billigt(letat billiga priser), så material kostnaden har varit låg. Räknade på ca 3-5 kr för ett par örhängen(inklusive krokar och övrigt material). Men då tar jag ändå fullt pris, för vad materialet borde ha kostat. Idag räknar jag med att de nya krokarna jag får köpa kostar ca 5:- paret, så då blir örhängena dyrare.

Men så finns det smärt gräns ocksså, samt att jag säljer mycket till vänner och bekanta. Då vill man vara snäll också.

Vad ska man ha som signatur tro?

nyakers
0

Prissättning är svårt.

material x 3 + arbetstid + det du vill ha för egen design m m. Är ett bra riktmärke.

För du måste ju trots allt köpa in ny verktyg, gå kurser m m, då behövs det lite pålägg, om man inte vill jobba ideellt förståss.

Sara
0

Jag brukar sätta vad jag skälv skulle tyckt vara ett ok pris att köpa det för.

Sara

Allamej
0

#10 Jag gillar din mall för prissättning, föreligger en viss risk att jag klistrar upp den någonstans :)

Sara, det är i slutändan hur jag gör det också. :)

Idaz
0

Jag har jättesvårt att räkna ut materialkostnaden för jag sparar aldrig gamla kvitton och om man använder till exempel två pärlor ur en pärlmix med 500 olika stora pärlor så är det ju ganska svårt att räkna ut vad just dom två kostade. Därför brukar jag göra som sara. :)

NeedfulThings
0

Jag brukar köra standardpriser, långt med glaspärlor ett pris t ex 120 kr, örisar med glaspärlor silverkrok = 50 kr, med dyrare pärla upp till 100 kr, kort med sötisar ett pris, är det störrre/dyrare sötisar = lägg till en slant osv, så jag har klart för mig vad en viss typ av smycke ska kosta, sen kör jag på det. Ibland tjänar man mer ibland mindre med det systemet, men det jämnar nog ut sig i längden.

Jag fixar inte att räkna på materialkostnaden, tyvärr, inte för att jag inte är bra på matte, men av andra anledningar, så jag valde detta sättet ;)

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

NeedfulThings
0

Glömde säga en fördel med detta: om man står på marknad t ex är det enkelt att placera en prisklass för sig, så slipper man märka vartenda ett smycke med prislapp och kan göra det bara vid specialfall :)

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

aussiemia
0

Så gör jag också på markander. Halsband ett pris ($35), armband ett annat($25) och örhängen ett par för $10, två för 15. FAst jag ahr några andra specialare men då framgår det tydligt.

På marknaden i söndags gick det inte alls lika bra som gången innan. Men det spelar ingen roll, jag tycker det är kul att stå och jag fick iallafall tillbaka kostnaden för att stå där. Hoppas bara det går bättre de tre ggr innan jul..

aswedishsmorgasbord.com