Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettoff-topic
Läst 3064 ggr
aussiemia
0

Starta egen webb-butik?

Med pärlor och annat, hur börjar man?

Kan jag tex beställa direkt från Kina (och betalar typ så lite att det är larvigt) och sälja via en hemsnickrad webb-butik?!

Det LÅTER ju enkelt men är det verkligen det? Om man bortser från skatter och tillstånd och sånt så vad behöver man egentligen? Plats har jag hur mycket som helst av.

Och tror ni det ligger några pengar i det? Alltså jag räknar ju inte med att bli rik på det, men kanske kunna betala en och annan räkning vore ju fint iallafall.

Vad tror ni?

aswedishsmorgasbord.com

parisjetaime
0

Jag har ingen aning om hur man ska gå till väga men det låter som en bra idé!

Så fina saker som du gör så kommer du nog kunna betala av en hel del räkningar så länge som folk hittar till din butik! Glad

Allamej
0

Marknadsföring

Marknadsföring

Marknadsföring

Att du har dels saker som folk söker efter och dels att du har sånt som ingen annan har :) Att du är pålitlig och snabb i leveranser hjälper också, då kommer dom tillbaka.

Se på dina egna favoritbutiker på nätet, vad är det som gör dom speciella?

Det är förresten min dröm också :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

aussiemia
0

Men…tack! Glad

Men jag tänkte i första hand på att sälja pinnar, pärlor och annat som används när man pärlar och gör smycken.

aswedishsmorgasbord.com

Allamej
0

Sälj billiga storpack så kommer du att bli poppis :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

aussiemia
0

Ja, marknadsföring är naturligvis jätteviktigt.

Så är då frågan om jag ska koncentrera mig på unika, dyra saker eller massproducerat som de flesta av oss har råd med. Saken är ju den att jag kan ju ingenting om vad som är bra kvalitet av pärlor, och det är nog en förutsättning  om man ska ha det dyra konceptet.

Det finns en markand här i Adelaide, varje söndag, och där är det en madam (!) som säljer sånt i ett stånd. Jag vill ABSOLUT inte sluta som henne! Ganska mycket krafs, men en del fina grejjer också. Men jag tror inte kvaliteten är übertoppen. De verkar bara så trist att sitta där mellan dammiga burkar och sälja lite bara på söndagarna ;(

aswedishsmorgasbord.com

Allamej
0

men tex. pinnar är ju något som går åt som smör när man sitter och gör smycken. Om man vill ha 1000 pack så måste man  (iaf. här i sverige) köpa från continenta och dom har en lägsta köpgräns på 800 kr + moms….

Om du sålde grossistpack utan maxköpgräns så skulle det inte finnas några problem… jag skulle köpa av dig :)

aussiemia
0

JA, det var just sånt jag tänkte på. Pinnar, ringar, spännen osv. Och sälja sånt i pack om 10 stk är ju bara larvigt! Åtminstone 100, 500 och 1000 -pack ska det vara. Eller, ja vikt då Flört Vem orkar räkna upp 500 hattpinnar..?

Och vad tusan är minigräns för tjafs?!  Vill man ha kunder får man väl sälja vad kunden vill ha?!

aswedishsmorgasbord.com

Allamej
0

Dom inriktar sig mest till grossister… dom inser inte att hattpinnar går man igenom några tusen som vanlig smyckestillverkare…

ok, jag använder hattpinnar till mycket annat också men det hör inte till saken :D

Och vanliga shoppar räknar det som storpack när dom säljer 50-10 pinnar… voj..

aussiemia
1

Du, där jag började handla är det påsar med 10 (tio) stycken pinnar i… Tanten på marknanden säljer 50.. iofs för samma pris som 10-packet, men 50 stk liksom?! Tänk vad kunder hon skulle ha om hon sålde 200 och 500-pack!

Jag tror baske mig att jag hittat min nisch (stavas det så, förresten ;D)!

aswedishsmorgasbord.com

aussiemia
0

Och förresten, vad använder du pinnar till annars? *nyfiken*

aswedishsmorgasbord.com

Allamej
0

Jag har mjuka pinnar så jag använder dom till wrapping och liknande :) Och eftersom jag tycker att öglan på öglepinnarna är vek så knipsar ag av huvudet och gör en egen loop… jobbigt för händerna men det blir hållbart :D

Sara
0

En idé är att sälja i vikt och inte per st när det gäller storpack. Ex 50 g pinnar istället för 100 st eller vad det nu blir.

Förutom kvalitét och lågt pris är fraktavgift, minsta ordervärde, leveranstid sånt som kan få mig att avstå eller välja just den butiken.

Pagoni skickar alltid med en liten tack-för-köpet påse med beställningen. Jättekul att få och jag har fått saker jag inte skulle köpt egentligen men fick smak för pga att man fick hem och prova och däremed köpt ändå.

Som med alla affärsidéer gäller det att du har något som gör dig speciell. Kanske rabatt när man köpt för ett visst belopp osv.

Om företaget ska gå runt är det viktigaste (enl mig) efter en bra affärsidé, att ha så låga kostnader som möjligt.

Sara

Idaz
0

Jättebra ide! Jag vill också starta en egen webbutik när jag blir lite äldre.:)

#12 Om du vill sälja i vikt så är det en bra ide att skriva t.ex. 50g (ca 100 st). Så att man har någon aning om hur många det är.  Fraktfritt, storpack, bra priser, bra leveranstid, ordentligt utbud (du måste ha allt som behövs så man kan köpa det på en gång), och att du är glad och trevlig är viktigt enligt mig. Lycka till!

Mindfields
0

För mig är utbudet viktigast! Jag vill helst bara använda sterlingsilver o det kan ibland vara svårt att hitta i storpack o att hitta "allt" på samma ställe.
För mig spelar det inte så stor roll om det är fraktfritt och jag är inte intresserad av gratispåsar.
Leverans inom 3-5 dagar är rimligt för min del.
Olika betalningsalternativ; kort, faktura, bankgiro.

Hoppas allt går i lås! :)

Cessy
0

Tja fraktfritt om kunden handlat för 100-300kr inte mer - om man nu överhuvudtaget vill ha fraktfritt som alternativ. Annars att man får betala det frakten kostar. d.v.s. porto + ett bubbelplastkuvert är två alternativ som jag gillar. Enhetsfrakt (att man alltid betalar en viss summa oavsett om man handlar mycket eller lite) avskyr jag, för den känns inte rättvis - varken på ena eller andra hållet (alltså oavsett om jag handlat lite o förlorar eller om jag handlar mycket o vinner) utan då betalar jag hellre de faktiska kostnaderna.

Hattpinnar m.m. handlar jag i Sverige på Continenta - just för att de har 1000-pack som alternativ (de har både mjuka o hårda) eller så tar jag någonstans från Kina. Om du skall ha storpack, så är det nog ett alternativ att du en gång räknar upp 100 o väger, 500 o väger 1000 o väger o sedan säljer i vikt, så slipper du ifrån att räkna, för då kan du ju skriva att de säljes i XXgr o att detta motsvarar ca. XX hattpinnar.

Skall man starta en ny butik i Sverige, så är nog det viktigaste man kan göra om man vill ta sig fram att faktiskt inte ta mer än gånger 2-3 i priset (=X 200-300%) för där finns en stor marknad eftersom många webbutiker tar betydligt mycket mer även för de varor som de också har köpt billigt i Kina. I alla fall jag skulle hellre gynna en svensk butik som jag såg höll dessa priserna om jag nu inte skall ha en större order (många artiklar) utan kanske bara hattpinnar, lite motringar, örkrokar o sedan inte mycket mer, för skall jag ha mycket så är det ju även för mig Kina som gäller.

För vem har lust o betala en massa överpriser om det nu inte är en sjutusan till bättre kvalité förståss, för det kan jag betala mer för, men inte Kina varor med ibland påslag upp mot 1000%Gråter

NeedfulThings
0

Ja, vem drömmer inte om en egen webshop? Jag har all tid i världen att starta upp nåt sånt nästa år, men det kräver ju en viss kontantinsats..så vi får väl se. Får hålla tummarna för att gubben får jobbet han var på intervju om idag. Men himla himla kul är det i alla fall! (har iofs bara sålt pärlor på tradera och budera) Jag gillar verkligen det där packandet, sorterandet och postandet och det krävs nog att man gör det för annars lär man tröttna fort.

Lycka till om det blir av.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

hus-musen
0

jag tycker att det låter som en jättebra ide att öppna en egen webshop, sj har jag inte tid, eller råd för den delen.. men om nån startar en o har bra priser så handlar jag gärna av er här=) gynnar gärna mina medpysslare=)

Qui dormit, non peccat

[kissidor]
0

needful, jaså gillar du att sortera, packa och posta - det förklarar en hel del Skrattande! (och är en stor lättnad att höra för mig och några vi känner skulle jag tro Flört )

parisjetaime
0

Kissidor, för en som inte var med på Tradera, varför är det en lättnad att få höra det? FlörtSkrattande

[kissidor]
0

hehe, jo paris - för att needful har sorterat och packat och postat en heeeeeeeeel del just åt mig och några andra, och det har alltid förvånat mig hur otroligt snabbt hon tagit sig an och stökat över det och jag har haft ett styng av dåligt samvete för att hon haft så mycket besvär med sånt för vår skull - men nu kommer det ju fram att hon gillar det FlörtSkrattande!

(hoppas alla kan leva med att jag hugger av deras namn till hanterligare format förresten Skäms, det är så jokkigt att skriva hela Glad)