OT Fula smycken..
Ibland så blir jag bara så låg. Som nu, jag kollar runt på massa andra hemsidor och när jag sedan jämfor med det krafset jag har gjort, så är det ju bara just det. Krafs.
Jag går absolut inte med håven, jag vill bara prata av mig hur jag känner det ibland.. Så less på att inte kunna köpa det materialet jag vill ha, vi ligger ganska dåligt till ekonmiskt för tillfället. Jag vet att det kommer lösa sig, och det väldigt snart, men iallafall..
Problem med universitet här i Adelaide gör att jag kanske inte kan graduate i år..
Fy, vad livet suger ibland… Jag drömmer om att kunna syssla med smycken på heltid OCH kunna leva på det, men det ligger ju jävla långt bort om jag ska fortsätta och göra fula grejjer som vem som helst kan pilla ihop.
BLÄRK!
aswedishsmorgasbord.com

På den nivån är vi nog ganska många som befinner oss ;)
Vem vill inte kunna sitta o blicka ut över sitt pärlhav o känna kreativiteten komma smygandes?
Igår gjorde jag ett så asfult armband av ametistnuggets *blärk!* så idag måste jag riva upp det o lägga stenarna till arkiverigeng. För den här gången, de kanske kommer fram senare ;)
Jag har också en dröm om att kunna göra det på "heltid" eller vad man ska kalla det. Jag vill ha möjligheten att bestämma över mina tider, kunna disponera över tiden som den passar mig o min familj, inte ett kontor mellan 8-1630..
Du gör riktigt coola grejer! So what om nån annan kan göra likadana! DU har gjort dem, inte nån annan! DU hade idén ;)
Kramar
Malin
Usch det är tråkigt när ekonmin ska stå ivägen för inspirationen.
Å andra sidan så vet du att det kommer att lösa sig, ekonomin.
Du vet att du kommer att graduate (även om det känns värdelöst om det inte händer iår).
Jag hoppas verkligen att du vet att alla smycken på din hemsida är to die for 
Tänkte på det… Hur lätt är det inte att göra SNÖs alla smycken själv, någon?
Trä på tre sötvattenpärlor på en hattpinne. OJ! Ett par SNÖ-örhängen 
Hoppsan…

#2 *fniss* Jag har faktiskt gjort ett par örhängen åt min syster som var just sötvattenpärlor o chips av bergkristall och hennes kollega på jobbet hade frågat om det var SNÖ.. Jag hade inte en tanke på det när jag gjorde dem, de skulle ju bara matcha armbandet som jag gjort åt henne.
Så jag tycker inte svårighetsgraden av ett smycke ska avgöra om de är snygga eller inte! Definitivt inte.
Då är ju mina också fula? När jag väl rott i land min idé är själva tillverkningen inte det svåraste. :)
Det grejjar sig! Du fixar det!
Jag håller med #3!
Jag blev genast lite lättare om hjärtat. Tack för att ni lyssnar på en gnällkärring.. Det är klart att tillverkningen inte är det svåraste, det är ju faktiskt att få ihop det som man tänkt sig..
Jag vet sällan vad det ska bli när jag börjar, det är en lika stor överraskning varje gång. Och har man då samma krafs liggandes utan något nytt så blir det så trist.
Jag har inte sett SNÖ, så jag var ju tvungen att kolla runt lite och DET var ju inget märkvärdigt ;D
aswedishsmorgasbord.com

Mia - du gör underbara vackra smycken! - det syns på din fina hemsida.
Om rätt person får syn på SITT smycke, säljer du.
Jag kan berätta en sak: förra och nästa helg utställer jag på en konstrunda. Nästan alla är förtjusta i precis den smycke, som blev så sned att jag nästan slängde den 
Hoppas du hittar humöret igen - och lycka till
:-) Inge
Det är ju så med många märken…
Personligen så var jag helt besatt av det danska märket Pilgrim för ett några år sedan, efter det bara älskade jag allt som SNÖ hade att komma med, det gör jag oftast fortfarande. SNÖ är så enkelt men det känns ändå lyxigt.
Varför vet jag inte.. är det för att mina tre vita sötvattenpärlor på hattpinne kostade ca 300 kr?
(Ja, detta var innan jag började tillverka själv
)
Men är det inte så när man håller på ett tag så blir man bara mer o mer självkritisk?? Sån är jag… Men jag tror inte att det finns "fula" smycken utan mera hur man själv mår just för tillfället??
Jag håller tummarna för dig att du snart mår bättre aussi 

Många Goa Kramar
Annisangel

Aussiemia, dina smycken är betydligt snyggare än SNÖ-smycken!!! De bara massproducerar en massa likadana smycken och säljer dom dyrt. Hejja på, och fortsätt göra smycken!!!

#5…Hej, du är ingen "gnällkärring"..isf är vi väl alla det någon gång.
En gång när jag "gnällde", antagligen över typ smutstvätt på golvet el.likn, så gick min gube o köpte naturläkemedel mot övergångsbesvär åt mej!!! Tanken var kanske välment, men vaddå…han ska vara glad att han inte fick sova på logen den natten. Precis som jag inte har rätt att vara gnällig. En mänsklig rättighet att "gnälla" ibland 
Dina smycken är fantastiska i mina ögon, ömsom livliga ömsom lugna, väldigt levande. Fortsätt skapa!!!

Hade deet inte varit kul med en tråd där det bara är ok att lägga upp bilder på smycken man är missnöjd med?
Javisst :) Skapa en :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
*Harkel* Fula smycken, skärp dig! (Förövrigt får ni inte mobba SNÖ. Har ett armband med hjärtanlänkar i silver därifrån som jag älskar <3!)

Jag måste ju först producera lite fula smycken o ta bild på dem… sen kan jag starta en tråd. Har ränsat o givit bort eller plockat isär allt jag haft… men det bör inte ta så länge innan man har nått som passar att inleda en filtråd med
Ni är ju för söta!
#6 Irode, jag gjorde ett trasselkors med pärlor på och jag är väldigt tveksam till att göra religiösa motiv övht och jag fundearde länge på om jag skulle ha det framme på den senaste markanden. ALLA tog på det och funderade och sen sålde jag det! Efter det kom flera och frågade om jag hade fler… Nu har jag gjort några till men dom är inte så roliga att göra, så det blir inte så många.
Nu har jag köpt jättemycket mer material och har gjort massvis som jag är nöjd med, det ligger inte ute på hemsidan än, men det kommer. Jag har en ny marknad på söndag och har stora förhoppningar.
aswedishsmorgasbord.com
aussiemia, du är säkerligen bara överdrivet självkritisk som så många av oss - men jag måste vara lite dum
för det är ju flera som nämner dina vackra alster på din hemsida och jag hittade inte dit när jag tryckte på din profil
? var kan man titta…
?
#10, ariel 
#13, migoff det är nog ingen som säger att SNÖ´s smycken är fula, bara att dom är väldigt väldigt simpla…
. tro mig migoff, du skulle LÄTT kunna göra deras smycken själv 
ah, jag ÄR lite korkad
, eller åtminstone ouppmärksam
. det var ju stokkolm.net som var hemsidan - och vilken snygg proffisg hemsida 
! (lite väl "tung" för min uppkoppling dock tyvärr, men alla bor ju inte i skogen
) och många mycket fina saker - du har verkligen ingen anledning att känna som du gör! menmen, det bor en liten jante i dom flesta av oss, så är det bara… 
#18, migoff - du menar för att hjärtana är länkade direkt i varann så du skulle behöva kunna löda? det må så vara men ett väldigt likt med hjärtana länkade i varann med ringar el dyl kunde du ju lätt göra iaf, + att den typen av färdiga kedjor på löpmeter kan ju vemsomhelst köpa, det är ju inget SNÖ har patent på direkt 
Finns det som färdiga kedjor?
Javisst :) Såg på tradden för ett tag sedan :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#20 I sturegallerian i stockholm finns det en pärlaffär som heter pärlshopen. Där kan du köpa såna färdiga "hjärtlänkar". Jag tror även att dom har en butik i västermalmsgallerian.
Ok, måste nog kolla upp det då ^^

#11 Jag har nog tjuvstartat på "fula smycken", igår kväll gjorde jag mitt första par örhängen…ja,ja..ni skulle ha gapskrattat om ni sett eländet, jag kan inte låta bli att skratta jag med.
Mina tänger ville inte som jag så att jag lyckades skala hattpinnen så kopparn lyser fram, sen slog jag ner pärlor på golvet, o missade detta så att hängena blev olika långa…ska fota eländet så alla får sej ett skratt i höstmörkret, jag bjuder på det
fniss, tack för att du delade med dig aussemia
ärligt talat tycker jag inte det var nåt fel alls på örisarna i sig, dom var riktigt fina - man kan använda hattpinnar men man kan minst lika gärna göra sådär (själv gjorde jag mina första örisar med hattpinnar men utan rundtång…
) men STRUMPAN 

!!! håhåjaja, all vår början bliver svår
. ser fram emot batteribytet i kameran ariel 

*gapskratt* …tack för att ni finns….helt seriöst, strumpan räddade min dag…
aussiemia…örhängena var ju jättefina…kanske strumpan drog ner intrycket nååågot
ska byta batteri i kameran när jag kommer hem. Tänkte göra det i går men klock var nästan nio o jag var helt körd…tung dag på jobbet…nej egentligen inte, men jag är inte van att jobba efter lovet
Tja det var ju något att fästa örhängen på
o det funkade ju på sitt sätt
. Fast det är väl s.a.s tur att man lär sig efterhand o blir proffsigar på både det ena o det andra, för när jag sett mina första gamla smycken någon gång o ser hur de ser ut, så kan jag gråta såpa.
Använde ju billig vanlig wire o jisses vad dessa halsbanden/armbanden ser ut.
För det blir ju oundvikligen "knyckor" på den typen av wire efterhand som folk använder sina smycken, men det är svårt o känna sig nöjd när folk visar upp rena blixtnedslag som de gärna vill ha omträdda.
Om jag någon gång lockas till o tänka att jag skulle använda den billiga wiren jag har kvar, så brukar jag framkalla bilden av ett halsband som en kund slängt ner i sin handväska o det var en syn för gudarna som gjorde att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta o vid den bilden på näthinnan kastar jag mig snabbt över Accu-Flexen igen o inser att bättre att wiren kostar lite så att jag inte behöver skämmas ögonen ur mig igen för att gjort något med så dålig kvalite

*skrattar så tårarna trillar*..tack för att NI finns skulle jag vilja säga.. 

Men strumapan var ju BRA ju! Prova själva!
Men visa inte för någon…
aswedishsmorgasbord.com
aussiemia, den här australiska(?) e-shopen har hattpinnar http://www.wholesalebeads.com.au/product.asp?prd=11340
Sååå dålig idé var det väl inte med strumpan…tro mig - jag har haft myyycket sämre idéer!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
De här örhängena gjorde jag förra veckan…jag tycker nog att jag utvecklats en del 
#30 tack för sidan, den tror jag inte att jag har! Jag brukar köpa hattpinnar på en marknad, men den ligger på andra sidan stan och ibland är det nästan lättare att beställa på nätet än att krångla sig ut dit. I andra butiker är det ganska dyrt, typ $2 för 15 stycken… och de är INTE sterling silver!
aswedishsmorgasbord.com

fniss ariel, jo nog ser man en och annan detalj som inte verkar heeelt lyckat genomförd
- men en tuff och rolig design i läckra färger var det iaf 

Kissidor…tackar, jo, som sagt, nu kan det väl bara gå uppåt
Natti,natti!
F'låt at jag skrattar Ariel61…Men dom ser ju …. ut som 'hej kom och hjälp mig'-OCH INGEN KOM!
Men du hade iallafall den goda smaken att hålla fötterna borta 
Seriöst, vilken himla tur att att man blir bättre på det man håller med!
aswedishsmorgasbord.com
Jo men visst tar det tid innan man får snits på saker o ting o vissa saker är svårare o andra är lättare. Att göra snygga loopar av hattpinnar handlar dels om man har mjuka eller hårda hattpinnar o dels en teknikfråga som tar en liten stund o öva in. Jag är skam till att säga ff. inget vidare på att göra snygga sådana där lopar som du gett dig på, men jag snurrar istället öglan på andra hållet (s.a.s. uppåt o runt nedåt) gör en nyckelringsögla istället o så knäcker jag till hattpinnen under öglan så att den ändå hänger rakt. När man gör som jag skall man ha hårda hattpinnar. När man försöker göra som du med loopar skall man ha mjuka hattpinnar.
Här har du en tut på hur man gör wrapped loops - Det finns många fler, så du kanske hittar en bättre. http://se.youtube.com/watch?v=JXUVUVLF6fk&feature=related

Cessy…tack för länken..jättebra att se nån göra en loop..
Aussiemia…ingen fara, du får garva, det gjorde ja me´…fast färgerna tycker jag om, det var liksom skelettet som blev rajtantajtan
jag hittade en basics i en tidning ( svindyr men den kanske betalar sej ) o så gjorde jag ett armband i går o det blev faktiskt något bätter loopar…skam den som ger sej!
Jag har precis lärt mig at göra sånna där snyyygga öglor
ibland iallafall… Precis som du säger Ariel61, skam den sm ger sig. Tålamod är väl något som vi här inne har i bøtter og spann (somman säger i Norge).
Och färgerna _är_ fina!
aswedishsmorgasbord.com
Ja men färgerna är jättefina i dessa örisarna - det är looparna som behöver tränas - på rätt sorts hattisar eller på en tråd.
Lite off topic, men jag retar mig på att jag inte är speciellt bra på looparna utan oftast använder nyckelringsmodellen, så i eftermiddags letade jag upp mina mjuka hattisar o satte igång. Kom underfund med att när jag bara skall ha en ögla på en hattis så fixar jag detta någorlunda o att det svåra är att ha en loop på varje sida. Så nu har jag gjort 2 armband med dessa loopar. Kanske inte precis världens vackraste loopar, men heller inte helt tossiga, så nu håller jag på med ett armband som jag velat göra länge med fac. oval aquamarinquartz, fac. runda ametister, mystic bergskristall o saltvattenspärlor. Vet i tusan om det eg. blir så bra färgmässigt, men det är i alla fall loopar både till höger o vänster

Tackar för peptalk
helt seriöst..tack för att ni finns för jag vet att alla här har varit nybörjare nångång
Jag ska iaf riva upp örisarna o göra om dom , denna gången med "alla pärlor", även dom som ramlade i golvet
och "nyckelringar"
Så skulle jag ta kort på mitt armband ( som nu är ett halsband ) men det är nåt skumt med min kamera, det är slut på batteri IGEN
…jag bytte ju för 17 nyss! Teknikens underverk *suck*
köp bra batterier… det är värt det… 59 kr för 2 batterier som håller 15-20 tagningar… låånga tagningar :)
Uppladdingsbara är nog det allra bästa man kan köpa. Ok att det är dyrt en gång, men hållbarheten i digitalkameror är oslagbar. Köp med många milliampere då på en gång. Köpte dyra vanliga duracell en gång på väg till ett kalas eftersom jag inte hunnit ladda. 4 bilder sen var batterierna slut!
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Trodde jag hade uppladdningsbara, men nån hade norpat dom
, så då köpte jag vanliga, de får räcka tills jag hittat ovanstående!!!
Jag lägger mina bilder i album, så behöver ni inte se krumelurerna…om ni inte vill

Lägg gärna ut bilder i strängarna. Då får man se direkt på allt. Jag har inte gått in så mycket på almbumen och så. Så för min del ser jag gärna bilder direkt i strängarna.

Vad ska man ha som signatur tro?

Alltså, Aussiemia, jag tror jag har kapat din tråd…
…f´låt jättemycket. *skämmmms*
Jag gör en tråd i galleriet istället.
Men det gör ju inget! Det är ju så här livet och umgänget är ju! Man babblar om olika saker hela tiden. Iallafall gör jag det..
aswedishsmorgasbord.com
#46, aussemia - precis, det är ju då en chatt blir levande och rolig
!

Aussiemia…när det gäller att babbla…join the club
…fast jag tror att IRL är jag mycket tystare än nån här inne kan tro…på jobbet är jag nog mer en lyssnare…fast det är bara vad jag Tror, egentligen babblar jag kanske oavbrutet
.
Men jag minns känslan när jag upptäckte att folk faktiskt lyssnade på mej när jag öppnade näbben…nästan en chock…då var jag ju tvungen att tänka på vad jag sa

Tålamod och tro på dig själv verkar vara det du behöver just nu. Säger du att du gör krafs är det precis vad det blir i andras ögon. Jag vet att det kan vara tröttsamt när folk säger till en att man ska vara stolt över det man gör, man blir inte det mer bara för att de säger det. Ett trick är att bara skapa sånt som man vet att man kan vara stolt över. Inte kasta ihop något bara för att materialet var billigt eller för att det ser "fint" ut. Välj ditt material, dina färger och former med omsorg. Vet varför du väljer dem och ha en tanke bakom, det är en början till att bli stolt över det du gör.
Hoppas det löser sig!