Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlsorter
Läst 1962 ggr
SusannAlg
0

Sötvattenspärlor

Jag hörde någon säga att blister-pärlan är den sista pärlan en mussla gör innan den dör…. är det sant? Någon som vet? Blir ju lite sorgsen när jag sitter och plockar med mina blister-pärlor….

Sötvatten… saltvattenspärlor… är det nån skillnad på pärlorna??

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

hus-musen
0

saltvattenpärlor är odlade pärlor som skapas genom att man placerar en kula av pärlemor i en pärlmussla som läggs tillbaka i havet. Om allt går väl har det efter några år bildats en pärla av ett mer eller mindre tunt överdrag av naturlig pärlsubstans från musslan runt pärlemokulan.

Sedan 1950-talet förekommer det även odling av sötvattensmusslor, mest i Biwasjön i Japan. Här sätter man inte in pärlemokulor utan opererar in mantelbitar från olika musslor i varandra för att irritera och starta en pärlbildning. Dessa Biwapärlor är aldrig runda utan formade som stora risgryn och färgas ofta i modefärger.

dessa pärlor plockas ut ur musslan så musslan kan faktiskt produsera fler pärlor, och upp till 12 stycken på en gång om de är sötvattenspärlor. men det tar mellan 3-5 år innan musselpärlodlaren kan plocka ut pärlorna..

saltvattenpärlor är nästan perfekt runda, har en hög lyster o är upp till 10 gånger dyrare än sötvattenspärlan. de är bättre kvalite!

Qui dormit, non peccat