Smycken för själen
Jag skriver detta för att jag igår kände mig tvungen att skapa ett kraftsmycke för mig själv.
Jag har element i mitt liv som suger all energi ur mig. Som vill ont och som inte skyr några medel för att göra ont.
Så för att ge mig en chans så vände jag mig till stenar och kristaller.
En onyx i mitten av smycket ger skydd, är stabiliserande och ger andlig inspration
Bergskristaller runt om är för att den fungerar på alla områden och förstärker de andra stenarnas egenskaper
Ametisterna är där för att dom skänker mig beskydd av alla dess slag och ger mig inre frid.
Den lindrar ilska, stress, inre spänningar och depression,
samt hjälper mig kontrollera negativa tankar och känslor.
Jaden symboliserar vishet, frid, stillhet och harmoni.
Agaterna på halskedjan skänker lugn och ro.Bringar god tur och låter mig släppa oron kring min överlevnad.
Så jag satt där inatt, med tokångest inför vad som kommer och gjorde detta smycke. För mig var det absolut nödvändigt… Och jag kommer att bära det i alla de situationer där jag nästan kan räkna med att det kommer att bli tråkigheter.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Har ni gjort något liknande? Berätta gärna och visa.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag har aldrig gjort något sådant smycke. Kanske borde göra ett, om jag bara visste vad de olika stenarterna "stod" för. Det vore kanske en bra artikel, Allamej. Du verkar ju veta vad många stenar är bra för, kanske du vill skriva något om detta. Det kanske är svårt, men om man tar de allra vanligaste då?
Jag kan och tror nog att jag vill göra det också… men jag har inte bilder till alla… Äh, jag löser det med de bilder jag har och sen för man skicka bilder till mig om det är någon sten man vill se i artikeln :)

Finemangs! Väntar ivrigt
Helt suveränt, Allamej! Snyggt blev det också!
#2 En ypperlig idé!
#3 Toppen! 
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Mitt halsband fungerade. Jag blev lugn nästan direkt jag tog det på mig så det kommer att få följa med mig varje dag nu.
Min syster behövde också ett smycke… För att lära sig älska sig själv och öka minneskapaciteten.
I hennes smycke så blev det rosenkvarts, jade, bergskristall, ametist och flourit. Hon bär det på sig varje dag och jag tror att det hjälper henne.
Min kompis har så mycket som pågår i sitt liv just nu att hon behövde ett starkt smycke med mycket kraft och styrka.
Hennes smycke innhåller då: Ametist, agat, aventurin, bergskristall, hematit, jade, jaspis, rosenkvarts, onyx och tigeröga.
Det blev ett stort smycke och hon får det till sig på måndag. Jag hoppas innerligt att det hjälper henne…
Som jag sagt tidigare så är dessa smycken inte till för att vara vackra… blir dom det så är det bara en bonus.. dom har ett syfte… :) Att stärka sin bärare så att denne kan ta sig igenom det som är jobbigt och svårt i livet…

Allamej: Jag fick för en månad sedan ett stort hjärta i rosenkvarts av en arbetskamrat som jag tror är min tvillingsjäl. Jag tror hon känner mig bättre än vad jag gör själv.
Hjärtat satt på en läderrem men jag skulle vilja göra om det till ett kraftsmycke. Såg att din systers smycke innehöll stenar för att öka minneskapaciteten. Det skulle jag verkligen behöva
, tappar namnen på alla extraanställda på jobbet. Det blir så pinsamt när man ska fråga hela tiden vad de heter. Vad är det för sten som befrämjag minnet? Jag är i desperat behov av bättre minne.
Flourit är väldigt bra för att öka på minnet och intellektet, den kallas studenternas sten.
Jag märkte att min kompis reagerar väldigt snabbt och starkt på stenarnas kraft eftersom hon var upprörd och jag bad henne hålla i några av mina kristaller… bara hålla… 5 minuter senare var hon som en filbunke…

Hur har du lärt dig allt om stenarnas betydelse för vår hälsa o själ? Verkar så spännande.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Läser och läser och läser :) Stenmagi och kristallernas helande effekter har alltid intresserat mig :) Nu inser ni kanske vad jag är för en kuf :D

#8 Flourit, aha. Såg i ett tidigare inlägg att du fått hem just sådana från Kina. Var köper man sådana här i Sverige? Kanske du säljer ett par av dina till mig? Eller det kanske inte räcker med två?
Det beror på hur "starka" de är, hi hi. Kanske jag behöver ett helt radband med flouriter.
Jag skulle köpa flouritchips, dom är vackra och väldigt användbara. I den här butiken finns massor med chips :)

Tack Allamej. Hmm, förstår piken, det räcker inte bara med ett par stenar utan det krävs en hel sträng för att hjälpa mitt dåliga minne
. Nejdå, jag bara skojar med dig.
Den sidan har jag inte hittat förut. Verkar intressant. Ska spara den som favorit. Ska kolla om det finns mer intressant där som jag kan tänka mig, i så fall är det ju lika bra att köpa det på en gång.
Jag har en hel radda med internetsidor om pärlor och tillbehör men hittar ständingt nya sidor. Undrar hur många det finns egentligen. Det är ju jättebra för då finns det ju mycket att välja på.
Grejen är att när man väl har gått in på attt använda sten så kan man inte sluta :D Så fort jag har utrymme för lite chips så använder jag det… det är därför det är bra att ha många :D
Jag ska köpa några strängar därifrån när jag känner att jag har råd… Det finns fortfarande en del stenar jag inte har…
Det finns en bok som heter Berlocker. Jag kommer inte ihåg författare eller förlag men jag kunde låna den på biblioteket i alla fall. Jag tror att omslaget var rosa.
Där står det om månadsstenar, stenar och symboler.
Jag lärde mig exempelvis där att det är sjöhästen som står för manlig sexualitet.
väldigt rolig och lärorik bok :)

Ditt kraftsmycke blev otroligt vackert.
Både jag och min mamma skulle behöva ha kraftsmycken. Jag jobbar som en tok samtidigt som jag pluggar mer än heltid så egentligen något för minnet, energi, harmoni skulle ju vara toppen. Mer balans, pigghet, klarhet, ork och lycka vore ju prefekt för mig i alla fall. Finns det någon sten som inverkar postitivt på smärta?
Minne är ju en given flourit.
bergskristall för energi och harmoni
Ametist för att skärpa intellektet och ta bort eventuella inre spänningar och för att främja god sömn (jag gissar att du behöver detta :))
Jade för harmoni och kanske bota sjukdomar :)
Rosenkvarts för att hela kroppen
Och agat åt er båda :)

Jag har köpt lava-pärlor som jag gjort armband av. Allamej, vet du något om lava-pärlor? Har dom nån bra inverkan på oss människor?
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Inte vad jag har kunnat hitta… men jag kan fortsätta forska lite i det :)
Jag undrar över agater. Det finns ju så många olika sorts agater - är det nån skillnad på vad dom gör för nytta?
Lite grann, agater är ju arbetshästen i stenfamiljen… den är bra till så otroligt mycket :)
Dom har lite olika extra egenskaper beroende på vilken det är, botswana agat är bra för att hjälpa superkänsliga i folksamlingar (jobbigt för psyket), lace agaterna är bra mot depressioner och hjälper en att ändra attityder…Mossagat är bra mot sorg och hjälper växter att växa osv osv. :)
Som sagt, en arbetshäst :D
#21Okej - då ska jag samla på mig alla agat-sorter jag hittar!
Sedan gör jag kraftsmycken till några av mina nära och kära!

Nu har jag fått hem två strängar med halvädelstenar, o jag har ingen aning om vad det är för stenar eller vad dom är bra för. Men dom är Vackra! Ska jämföra dom mot Allamej´s artikel o försöka komma på vad det är. Spännande!
Ta bilder så kan vi hjälpas åt :)

Man tackar *bugar o niger".
Nu är lyset för dåligt o synen/kameran för dålig, men imorgon börjar jag pilla sönder strängarna o försöka sortera/fota.
#25 spännande att se…. =)
Många Goa Kramar
Annisangel

Slut på batteriet i kameran. Återkommer snarast

Nu har jag några fler frågor:
Har alla jade-färger och -ursprung samma egenskaper?
Min hjärtevän har just fått en liten hjärtinfarkt - tänker göra ett armband med rosenkvarts, jade, bergskristall, ametist och opal. Rosenkvartsen kanske ska vara den dominerande stenen? Bör jag ta med någon fler sten - eller ev. ta bort någon?
Och vart 17 får jag tag i röd jaspis?
Tacksam om du tar dig tid att svara, Allamej!
Här finns det röd jaspis :)
Av vad jag kan förstå så har all jade samma egenskaper.
Och när det kommer till armbandet så tycker jag att det låter bra :) Du kan kanske slänga in några hematiter i mixen för tillfrisknande och välmående… och kanske nån granat :D
Hmmm…kollar och dreglar….åsså stöter jag på namnen "Jasper", "Garnet" och fler som jag aldrig sett - men jasper, är det samma som jaspis? Och garnet, är det granat?
Japp, jasper = jaspis, garnet = granat
Åkej! Jesses så snabb du var med svaret!
1000 tack! Har hittat röd jaspis, rund här www.tiliting.se
Aktiverade länken :) och ska genast in och kolla :D
Jag har ett halsband på mig vid alla tillfällen som inte har en enda sten. Inte är det speciellt vackert eller så men det betyder mycket för mig och det känns som att allt blir bra när jag har det på mig.
Ringen står det KÄRLEK på. Den har jag fått av mina bästa tjejkompisar.
JP står får Jean-Philippe som är min pojkvän. Det andra är en ängel. Min skyddsängel.
Hej Allamej!
jag blev lite intresserad utav stenar efter ha läst om dem här! För många års sedan jobbade jag ihop med en kvinna som trodde mycket på stenarnas kraft! Hon tejpade fast dem på kroppen eller hade dem i fickan. Jag blev inspirerad och köpte ett par! Nu hittade jag dem igen efter 10 år (jag är imponerad av mig själv) men jag har glömt vad de betyder.
Kan du hjälpa mig?
Det är en av dom som jag inte vet men de andra är tigeröga, citrin, rosenkvarts, bärnsten och turkos.
Den jag inte förstår mig på är nedre till vänster. Deras betydelse är jag rätt säker på att den finns i kristallartikeln :)
Den är lite gulaktig med guldtrådar inuti! Den är mycket fin!
Tack för tipset, ska gå direkt dit och kolla! 
rutilkvarts kanske?
God maorgon!
Nu har jag sökt på rutilkvarts på google och jag tror du har rätt! Vad du kan mycket om stenar! Eftersom jag är nybörjare på smycken tänkte jag att jag skulle försöka göra dem till ett hänge men det är inga hål i dem men med all min ståltråd jag har hemma borde jag kunna få till något.
Tack för all hjälp!
Nu skriver jag igen men jag blev så glad! Av 6 hittade stenar är det 3 st som passar perfekt på mina arbetskamrater! 1 till varje!
1 har presic fått reumatism på äldre dar (hon är lite över 50) och nu mixtrar de med hennes medicin. Ibland har hon jätteont! Hon kanske ska få rosenkvarts (om hängena blir fina vill säga).
1 har fibro myalgi + problem med ryggen och annat i livet som spökar. Pedantisk, blyg, dålig självkänsla osv. Hon ska få turkos.
Den sista har haft reumatism sen barnsben. lederna har vridit sig bla. Hon kan inte få egna barn, huset de köpte innan det var byggt blev aldrig färdigt till 100%. Företeget gick i konkurs. Hon har så mycket otur att om hälften drabbat mig så hade brutit ihop. Hon ska få den senaste som allamej kom på: Rutilkvarts.
I julklapp alltså!
Nej! Vad pinsamt! Jag såg inte att det var du Kissidor som lämnat inlägget om Rutilkvarts! Sorry!
vad roligt att du har hittat helt rätt med flera av stenarna
. det blir säkert alldeles utmärkt att vira in dom metalltråd
Det var inte lätt att vira in alldeles lena stenar i tråden. Stenen vill ju inte ligga still! Har Ni några tips hur jag kan göra?
gör en spiral först sedan "drar" du ut den som en fjäder, lägger i stenen och trycker ihop ;)
Det var ett mycket bra tips! Tur att det kom så snart annars skulle jag blivit gråhårig!
Jag tror att om jag ska fortsätta med stenar så blir det att köpa stenar med ett hål i! Det är nog bäst för alla parter!