Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: silver-chainmaille
Läst 7678 ggr
kjellsangel
0

Roligt med chainmaille...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att det är roligt att göra silversmycken utav ringar, så kallad chainmaille. Jag kommer att lägga ut lite av det jag gjort, men till att börja med lägger jag ut en bild som visar lite olika tekniker.

Sara
0

Oj, snyggt!

Sara

Mindfields
0

Wow! Snyggt! Kan man använda dem som kedjor till halsband/armband? Otroligt dekorativa!

kjellsangel
0

ja man kan använda dom till otroligt fina armband och halsband. Här kommer en bild på ett fint armband

kjellsangel
0

och här kommer en bild på ett fint hänge…

Allamej
0

Jag har alltid beundrat dessa smycken… Så otroligt fina :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Sara
0

Är det lite som vikingasmycken i tillverkningssättet?

Funderar på att gå en kurs i silversmide i höst eller till våren. Är det sådant här man kan lära sig då?

Sara

kjellsangel
1

Kanske att man kan få lära sig detta också på en kurs i silversmide men jag tror att det är mest silverplåt man jobbar med där. Här jobbar man ju med silvertråd i olka tjocklekar. Ju tjockare tråd ju grövre arbete kolla in bilden här så ser ni vad jag menar.

Sara
0

Ok, hur pass dyrt är det att göra en sådan kedja ungefär?

Tänker mest på om jag har råd att börja med sånt eller om materialet är för dyrt.

Sara

Idaz
0

Jättehäftigt! Det måste ju ta evighetslång tid! Är det inte svårt? Gör du alla ringar själv eller köper du färdiga?

zmulan
0

Riktigt snygga arbeten!! Wow! Min pappa håller på med silversmide, han har jobat en del med både tråd och plåt dock har han inte gjort några kedjor! Får tipsa han om detta! =)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

kjellsangel
0

Nej det tar inte så lång tid, och det är inte särskilt svårt. Ja jag gör ringarna själv, men det går att köpa färdiga bl.a av mig.

Det går åt ca 200-225 ringar till ett armband gjord i tekniken konungalänk. (Som på bilden här intill) Dom ringarna är gjorda av 0.8 mm tråd och har en innerdiameter på 2,8 mm vilket då blir Nyckeltal 3,5, som krävs för att göra denna tekniken. 1 sådan ring kostar om du köper dom färdiga av mig 1,56 kr,(225x1,56= 351:-) gör du dem själv, så behöver du ca 4 m 0,8 mm silvertråd och den kostar ca 170 kr.

kjellsangel
0

Den länken som beskrivs i prisexempelt ovan är om man över för det till amerikanska mått 7:20 så den är mittimellan den minsta och den näst minsta på bilden

Ylva-Li
0

Åh himmel så läckert! Jag ser så många variationer i mitt huvud.. Måste verkligen testa det här någon gång.

Går det med vanliga bindringar också?
Har du några mönster att dela med dig av?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Mindfields
0

kjellsangel, riktigt fint arbete!
vi skulle nog allihop bli jätteglada om du ville skriva en artikel till forumet! :)

Nefertie
0

Wooowwww va häftiga de var….

kjellsangel
0

Jag har lagt ut lite olika tekniker under "nyckeltal# så att man kan se hur dom ser ut och vilket nyckeltal tekniken kräver.

AnneMon
0

Kjellangel : Jättesnygga arbeten!Skrattande

Jag gillar också att jobba med ringar. Har ännu inte gjort så himla mycket. Skulle gärna vilja ha tips på var jag kan hitta "mönster" till olika arbeten.

Lägger in en bild på ett smycke jag gjort.

kjellsangel
0

Jättefint arbete du gjort AnneMon ! Jag hittar ingen bra sida med "mönster" för tillfället men hittar jag nåt så lägger jag ut det.

Ylva-Li
0

Åh jättefina! Jag lekte lite idag och gjorde två. Det ena i silver och det andra lite mer åt brons. Ska ta kort på nummer 2 imorgon.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

#18 Du har inte mönster på det du gjort? T.ex de längre upp?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Idaz
0

Var köper man rosa tråd?

kjellsangel
0

det finns färgad koppartråd  och aluminiumtråd på slöddetaljer.

www.slojd-detaljer.se där finns också silvertråd, men jag tror att dom är lite dyrare änn vad jag är eftersom jag inte säljer för att försörja mig på det.

kjellsangel
0

Här kommer en variation av ett enkelt armband, man behöver inte bara jobba i silver som ni ser, här har jag också infogat gummiringar. Fint tycker jag.

Man behöver inget lås till armbandet eftersom gummiringarna gör att det blir elastiskt.

Pitepaerlan
0

Vad kul det verkarGlad endast fantasin som sätter gränserSkrattande

Men #23 gummiringar?? Gör du dom eller köper? Köper var?Glad

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

kjellsangel
0

Gummi ringar brukar man kunna hitta i järnhandeln, men då kallas dom för o-ring.

Idaz
0

#22 Okej :P

AnneMon
0

Jag köper färgad koppartråd på www.myllra.se och på www.parlbolaget.se

Pitepaerlan
0

#25 tack Skrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Kurtisan
0

Gillar också alla dessa ringar men har svårt för att hitta var man kan köpa dem i varierande storlekar och ringtjoklek.

Någon som vet?

Idaz
0

#4 Finns det någon beskrivning på det där hänget eller liknande? Det var så himla snyggt!!!