Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 1970 ggr
virkmaja
0

Vad heter tekniken?

jag vet inte om jag har kommit på en egen teknik eller om den redan är etablerad, i så fall skulle jag vilja veta vad den heter.

tänk dig att du ha tre trådar ( t ex smyckeswire), sätt på en pärla på varje tråd, för sedan ihop trådarna och sätt på en pärla som "låser fast" de övriga tre.

kan inte visa någon bild på det då jag vill tävla med smycket. men snyggt som bara den blir det.

Idaz
0

Aha, låter snyggt!! Får man prova? Skrattande

virkmaja
0

klart du får :)

Allamej
0

Vi kan ju döpa det till något… tre-i-ett kanske? :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

virkmaja
0

det har jag också funderat på det namnet :) undrar om jag kan lägga ut en närbild fast jag vill tävla med halsbandet?

Tigris
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ungefär som detta?

Tigris
0

Jag glömde skriva att det är tre wiretrådar med flera pärlor på varje tråd och sen går de ihop genom en pärla

virkmaja
0

ja, nått sånt, fast jag hade bara tre pärlor och en pärla som höll ihop. egentligen var min tanke att det skulle bilda ungefär som man gör en snöpyramid, men det skret sig, men snyggt blev det :)

Idaz
0

Jag har provat lite men jag tror jag använde lite för små pärlor. jag använde "normalstora" seed beads. Glad

Mindfields
0

Jag måste ju då fråga om alla tekniker då verkligen har ett namn??
Jag har ju ingen koll på detta då eftersom jag bara gör som hjärtat säger..

Cessy
0

En sak kan man vara tämligen säker på o det är när man har gjort något nytt, så har någon annan redan gjort samma sak. Ibland är det en "erkänd teknik" man tror sig uppfunnit o ibland är det en mindre känd variant man kommit på, men någonstans runt vårt jordklot finns andra som har gjort precis samma sak o frågan är ju vem som var först. Många gånger går inte den saken att reda ut, utan man får nöja sig med att säga att jag gjorde detta utan sett någon annan göra det först o det är inget mönster från nätet eller någon bok.

Jag har inte sett någon göra corallingarmbanden som jag gör dem - kan jag då kalla dem mitt mönster? Njae coralling i sig är ju inte min uppfinning o armband i coralling finns i andra varianter o jag är också ganska övertygade om att det finns x-antal andra som gjort de varianterna jag har gjort, så jag kan nog inte tillskriva mig nåonting, men jag kan säga att jag gjorde dem efter eget huvud o inte sett liknande o inte gjort dem efter något mönster. I viss mening är de ju då min uppfinning, men det är en helt annan sak om jag skulle kunna få upphovsrätten på dem o inom denna världen är just upphovsrätten ganska snårig o vem var eg. först??? Man får nog nöja sig med att säga just det där att man kom på det själv helt enkeltFlörtGlad

virkmaja
0

#10 håller helt klart med dig :) nu finns det en närbild på halsbandet jag gjorde på braparlor.se, då jag tävlar med det. Du är väl också med på ett hörn på den tävlingen, va?

Cessy
0

#11 Nej jag har inte hunnit med några bidrag de sista bra pärlor tävlingar o just nu är det ju väldigt många tävlingar o den enda av alla dessa jag är med på är Ziddhartas  o så då cybercropen på Facett. Får se om det blir någon till, för tävlingar är jättekulGlad

hus-musen
0

sådär har jag flätat snören förut, man har tre stycken snören i olika färger, väver ihop dem en rad o sen gör man en "knut" o så väver man en rad ign o gör en knut.. ska kolla vad vävtekniken heter, brukade göra armband med den=) fast inte med pärlor då=)

Qui dormit, non peccat