Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 2760 ggr
BitteS
0

Armband i coralling

Allamej, kan du berätta hur man gör armband i coralling. Själva grenarna i armbandet förstår jag hur man gör. Men själva stommen i armbandet vad består den av för stygn. Man kan väl inte bara göra en massa grenar, det måste väl bli för svagt? Gör man inte en grund och sedan gör corallgrenarna ut från grunden. Såg armbandet som var fullt av små metallrosor i olika nyanser. Snyggt. Var finns dessa rosor att köpa?

Allamej
0

Det är nog Cessy som kan svara på dom frågorna eftersom än så länge har jag inte ens testat att göra armband i coralling utan bara halsband :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SusannAlg
0

Cessy, du får gärna beskriva själva grenarna också…..

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

BitteS
0

Aha, jag trodde du kunde dettaGlad. Hoppas Cessy har lust att dela med sig av sina kunskaper. Jag kokar mig en kaffetår och sätter mig och väntar på hennes svar. Håller på och stickar sista framstycket på min långkofta så det är egentligen ingen brådska, mer nyfikenhet. Det är kul att lära sig något nytt.

Allamej
0

Just armbandet har jag aldrig gjort men det är väl som vanlig coralling gissar jag ':)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cessy
0

Oj - ja man kan göra på olika sätt, men t.ex höstarmbandet som jag van med är sytt utefrån en trädd bas på wire (accu-Flex) så jo det är så att säga en enda gren som är stommen.

Grenarna på vanlig coralling sys efter varannan pärla på basen o vanlig liten gren är 4 st 11/0 1 + större pärla + 1st 11/0 som är vändpärlan. Du går igenom den stora pärlan + 2st 11/0 o syr 2 st 11/0 + 1 större pärla + 1st. 11/0 o så vänder du o går igenom den stora pärlan o de två st 11/0 o så genom de två kvarvarande på den andra grenen o så är du nere på basen o där går du igenom 2st 11/0 o så gör du ny gren.

Mina armband gör jag dock med lite kortare grenar men ff. efter varannan pärla på basen o jag använder oftast 8/0 både i basen o i grenarna, men här ser grenarna ut 3st 11/0 + 1 stor pärla + 1 st 8/0, vänder o går tillbaka genom den stora pärlan o ner genom 2 st 8/0 o sedan 1st 8/0 + 1 stor pärla + 1 st 8/0 vänder o går tillbaka genom stora pärlan o 1 st 8/0 o sedan genom den kvarvarande 8/0 o så är du nere på basen o går igenom 2 st 8/0 o börjar om igen.

Man kan säga att armbanden är som en enda lång corallad gren o för att få dem täta o maffiga skall man minst använda 6mm pärlor som "stor pärla" o gärna 8 mm o till o med 10 mm i en grenen.

Vill man ha glesare o mer rassligt så använder man mindre pärlor o 4/2 modellen på grenarna o vill man ha mer korvig model använder man 3/1 grenar o som sagt var minsta stora pärlan 6 mm.

Obs Jag använder alltid 2 olika storlekar på stora pärlorna på varje gren tex. långa grenen 8 mm o korta grenen 6 mm eller så använder jag t.ex 1 ros på den långa o ett löv på den korta.

Hoppas att det går o förstå min beskrivning - annars fråga, men svar kan dröja för jag har gäster på antågande. Lek o experimentera - Lycka tillGlad

BitteS
0

Tack för beskrivningen. Måste nog sätta mig och prova och läsa vartefter jag gör, för att förstå. LIte knepigt att få ihop det genom att bara läsa. Aha, stommens pärlor är uppträdda på en wire, då förstår jag att den håller "formen" och inte blir skör.

Evahelene
0

AHAAAAAAaaa - inte underligt att mitt försök ser så fjuttigt och vekt ut! Tack för förklaringen! Jag får hem Accuflex till veckan - beställde för några timmar sedan Tungan ute

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Cessy
0

Ja stommen trär jag på accuflex för att få den mjuk men ändå hållbar o sedan syr jag spröten med Fireline D, men man använder ju givetvis den tråd man brukar sy med då man vill ha stabilitet i arbetet, för coralling kräver en tråd som ger detta för att göra sig o för mig är då Fireline D en självklarhetGlad

Cessy
0

Ser att jag skrev 3 st. 11/0 i min andra beskrivning, men det skall givetvis vara 8/0 tvärsigenom i denna 3/1 beskrivning o ingenting annatSkäms

Allamej
0

Cessy, får jag göra en projektartikel om dessa armband? :) Pleeze

Cessy
0

Självklart får du det AllamejGlad

Bara bra för min beskrivning var ju knappast särdeles tydlig så bra om någon som kan det här med beskrivningar gör den tydligare o bättre åskådlig - TackSkrattande

Allamej
0

Tackar :) Då vet jag iaf. vad jag kan göra nu när jag har så fruktansvärt ont i fingrarna :)

Cessy
0

Ja de blir rätt ömma av att bocka o bända med hård wireFlört

Allamej
0

och hålla tråden… och låta den löpa genom fingrarna… min stackars tumme…

Idaz
0

Aha efter att ha läst igenom beskrivningen ett antal gånger börjar min tröga hjärna äntligen att fatta lite grann… Skrattande Nu undrar jag bara, är stommen liksom bara en enda rak "tråd" med massor av 8/0 eller 11/0? Och gör man klart hela stommen innan man börjar med grenarna eller gör man allt eftersom?

Cessy
0

Japp Idaz - precis så. Man trär en wire med 8/0 eller 11/0 o gör det färdigt precis som det skulle vara ett färdigt armband med bara dessa små seed beads. Sedan sätter man fast den tråden som man vill använda vid corallingen (jag anv. FirelineD = 0,08 ) o syr grenarna/corallingen med denna tråden.

Nej min beskrivning lämnar mycket att önska men jag tror att har man bara gjort basen, fäst in tråden o sedan försöker läsa vad jag skrivet o syr en gren efter beskrivningen så har man en chans att fatta hur jag görFlört

Allamej
0

Så fort jag har dagsljus och inte moln som det är idag så ska jag göra en fotoserie på hur man gör :) Men jag tror det kommer att snöa idag! :)

Idaz
0

Jag ser det snöar, jag ser det snöar, det var väl roligt hurra!! Jättestora flingor! Första snön i år här i stockholm i alla fall. Förlåt att jag skriver nåt som inte alls passar i den här tråden men jag älskar snö! Skrattande

#16 Okej, jag ska försöka mig på det där idag. Det verkar ju jättekul! Men jag har ingen wire, så jag gör ett testarmband med lite sämre kvalite med fiskelina istället. Tror du det går bra?

#17 Ser fram emot en bildbeskrivning. Om jag skulle misslyckas… Som jag antagligen kommer att göra första gången Skrattande

Cessy
0

#18 ja så länge du inte använder pärlor med vassa kanter så borde det går braGlad

CoolCat-1
0

Är det så här? Texten är på engelska, men bilderna är fina!!!

http://jewelrymaking.allinfoabout.com/features/coraling.html

Man hittar mycket på Google…  Flört

Allamej
0

Jajamensan :)

Idaz
0

Men hur får du det så tätt mellan grenarna? Blir det bara så? Skrattande

Cessy
0

Det blir så när man gör ny gren efter varannan seed bead på basen.

Vill man ha det glesare, så kan man öka avståndet till ny gren efter var 3:e eller var 4:e seed bead på basen eller så gör man lite längre grenar eller använder mindre pärlor ute på grenarnarna (mindre än 6mm), så det är bara att exprimenteraFlört

Allamej
0

Och vill man ha ännu tätare så gör mellan varje pärla på basen :)

Idaz
0

Jaha, okej då fattar jag! Jag har inte provat ännu, har inte tid…Rynkar på näsan

Ariel61
0

CoolCat #20   Vilken jättebra länk, nu fattar t.o.m. jag o jag blev jättesugen på att göra ett försöks-smycke, har ingen fin tråd hemma, men man kanske kan använda plastad wire till basen o fiskelina till grenarna?

Annisangel
0

ÅH, jag blir så sugen, men jag har inte tid idag…….Skrikandes Men kanske ikväll när jag kommer hem! Jag ska på julmarknad i Sigtuna. Kanske hittar flera uppslag till smycken där, vem vet??? Hmmm, Kram alla pärlmänniskorKyss

Många Goa Kramar

Annisangel

mattiz73
0

Hur långt ska man göra ett armband ungefär? Jag är dösugen på att testa detta så just tittar jag efter de rätta pärlorna!

Allamej
0

Måtta på dig själv är väl enklast :)

mattiz73
0

Men hur mycket ska jag lägga till? Ca 1 cm eller 3 cm?

Cessy
0

Du skall lägga till mellan 0,5-1,0cm max 1,5 cm om du vill ha det löst sittande.

mattiz73
0

Tack så mycket, Cessy!

Nu ska jag hoppa i säng för imorgon ska jag shopa ny ståltråd och lite annat smått och gott för mina intjänade pengar!

God natt!