Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 1663 ggr
NeedfulThings
0

Vax

Har fått hem bivax nu, ska vaxa dels mina lavapärlor och sen använda den till Nymo-tråden. Men hur gör man? Antar att den ska värmas, men hur och hur mycket?

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Allamej
0

Till nymon räcker det att du drar tråden över vaxet några gånger :) Till lavan får någon annan berätta :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Loria
0

Varför ska du vaxa tråden? är det för att den inte ska ludda? Och vad anväder du den luddfria tråden till då? *nyfiken*

När jag gjorde flaskskäpp drog vi bara sytråden längst vaxets ena sida för att det int skulle bli luddigt o dammigt när man rest mast och segel och lagt upp flaskan på hyllan.

NeedfulThings
0

Jag vet inte riktit varför jag ska vaxa just den, men jag har fått veta att man ska. Den blir tydligen lenare och lättare att använda.

Lavapärlorna ska jag vaxa eftersom de svärtar en aning,och det stör mig mycket, så jag frågade tillverkaren hur jag skulle göra och det var vax som gällde. Men hur? Det är frågan!

[kissidor]
0

nymon måste vaxas, den är helt oanvändbar annars!

SusannAlg
0

Om man vaxar lavapärlorna blir dom inte glansiga då? Det är ju mattheten som jag tycker är läcker med lava-pärlor… Har inte märkt att mina svärtar av sej. Har ett armband som jag gjort, och det har jag använt ganska mycket. (dom pärlorna kanske redan är vaxade? Men dom är matta.)

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

NeedfulThings
0

De blir lite, lite glansigare, jag har andra som jag köpt och de svärtar inte. Fabriken där de jag ska vaxa är köpta sa att de hade knappt använt nåt vax till dem och om jag kunde fixa det själv.

Har provat att diska dem och använda fixativ, men det är inte 100% säkert då, och det vill jag att det ska vara.

SusannAlg
0

Om nu mina pärlor är vaxade…. undrar om vaxet slits av så att dom börjar svärta av sej sedan?!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken