Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: problemhörnan
Läst 2315 ggr
Cessy
0

Varför saknar jag alltid pärlor???

Jag har inte lite pärlor - jag har maaaaassor med olika pärlorSkäms o ändå är det alltid så att jag upptäcker nästan varje gång jag skall göra något så saknar jag ändå "rätt" pärlorFörvånadRynkar på näsan Om jag skulle andas om detta hemma så lovar jag att alla skulle se ut som om jag är helt skruvad med tanke på alla pärlor som finns ute i mitt förråd o ärligt talat fattar jag inte riktigt själv det här, för med de mängderna jag har att välja mellan så borde det inte vara något som helst problem för mig att göra det jag tänker mig o ändå så är det detta - fel storlek, fel nyans eller för få av en sort eller så nänns jag inte använda så måååånga av just den pärlsorten för då är de ju antingen slut eller nästan slut.Obestämd Ja jag är definitivt inte klok på en endaste liten fläck, för när jag tittar på alla mina pärlor jag har så begriper jag inte hur jag kan ha problem med att ha för lite eller fel pärlor m.m..SkämsObestämd Någon annan som känner igen sig?

[kissidor]
0

näääej cessy det vet du att jag inte gör - du är definitivt helt ensam om att vara sådär skruvad OskyldigSkämsSkrattande!

mattiz73
0

Jag saknar pärlor eftersom jag inte hade så många när jag startade med mitt smyckestjafs men det fylls på allt eftersom!

Hur gör ni med sorteringen av dem så det är lätt att hitta??

Evahelene
0

Det är bara så, att det finns alldeles för många (eller var det få?) sorters pärlor och alldeles för….vänta nu, för få eller för många???…tja *rycker på axlarna* färger o nyanser av pärlor för att nån endaste människa ska kunna bli nöjd. Så är det bara. Så det så! Flört

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

maneki
0

Jag är också väääldigt försiktig med en del av mina pärlor. Har ju köpte dem för att använda dem -- oftast, vissa som katt- o drakpärlorna samlar jag på -- men ändå vill jag inte använda vissa för då tar de ju slut… Några av dem har varit i någon grad speciellt dyra eller speciellt svåra att hitta så då vill jag ju spara dem till något speciellt, men jag kan även tänka så om många av mina pärlor som inte är så där jätteovanliga också. Skäms

I övrigt har jag fortfarande pärlstopp så det är bara att finna sig i, om jag saknar pärlor emellanåt.Obestämd Men min vill ha-lista är ännu lång o längre blir den hela tiden…

Annars är det speciellt verktyg o tillbehör jag saknar eftersom jag hela tiden stöter på nya tekniker jag vill testa. Just nu är det kanske främst verktyg för metall jag behöver: puckelanka, kul-/penhammare, dorn, syl, flackjärn, råhuds- el gummiklubba, rits, propanbrännare mm. O tillbehör som tjock lintråd, nitar, öljetter, filigran, papper, epoxiharts, ugn (för polymerlera), emalj (riktig, ej plast- eller kallemalj) mm mm. Det finns ju så oerhört mycket intressant att experimentera med, både i form av material o tekniker. Glad

[cherstin]
0

Cessy!!!!

Jag tror du har lite idétorka just nu. Så är det för mig också ibland. Jag vill göra något men det är bara "fel" pärlor. Snart rinner idéerna till igen! Vila under tiden.

NeedfulThings
0

Ja, vem är inte rädd om sina pärlor? Men ibland måste jag säga till mig själv - jamen, 2 mellandelar är ju inget att spara, de räcker ju knappt till ett par örhängen. Fast det är svårt att ta slut på en sort helt. Jag har ju inte heller lite pärlor, men man måste alltid ha nya ändå, därav mitt alias Skrattande

När det gäller sortering så är jag nog inte rätt person att fråga, jag sorterar alltid bland mina pärlor men blir aldrig klar…Fast sortimentlådor från biltema (de små, röda med många fack - de större ta för mycket plats och i de små ryms ändå en hel del) är rätt ok, och sen har jag små kakburkar, rektangulära där jag t ex har 6mm i en , förvarat i zip-påsar. En sån burk är ju lätt att rota igenom. Men mitt dilemma är de små slattarna som fyller typ en miljon ziplockpåsar i lika många lösgodisburkar jag tiggt i affärenSkäms Man vill ju som sagt inte göra slut på dem, och man kan inte heller ha en kakburk för varje sort, vissa är ju lite unika. Fast man kan ha "större glaspärlor, olika former" eller " blandat silverfolierat" iofs. Hrm. Får nog äta mer kakor Obestämd

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

virkmaja
0

för att hålla reda på mina prälor införskaffade jag mig en pärlväska från Panduro, helt underbar, och alldeles lagom stor till att kunna släpa med sig överallt :)

Länk finns här.

krickelina
0

Jag använder Flip-top  tuber till småpärlor som Delica och andra småpärlor.  Jag tycker de känns  säkrare än zipplockpåsarna. Eftersom de är genomskinliga ser man mängden och vilken pärla som är i. De är också mycket mer tåliga än de runda tuberna.  Nu slipper jag kaoset i pärlväskan när jag åker till stugan.

Cessy
0

Jasså Kissidor du säger det - att jag är helt ensam om detta FörvånadFlörtSkrattande

Jodå en del beror på frustration o en del beror på fel pärlor d.v.s. fel storlekar fel färg/lyster m.m. En kombo av lite allt möjligt helt enkelt. Sedan är det väl så att inte förrän man samlat ALLA pärlor  som finns i alla storlekar, färger/lystrar m.m. i enorm mängd, så kan man prata om att ha tillräckligt o dit når man ju ändå aldrig, så det kommer alltid finnas massor med tillfällen då man inte har rätt pärlor oavsett hur mycket man än samlar.CoolSkämsSkrattande

Evahelen: Du resonerar kloktFlört

Needful: Tugga på för fler burkar lär du definitivt behövaSkrattande

Tja från början sorterade jag pärlorna efter sort o jag tog tjusigt ut pärlorna ur sina zip-påsar o la dem i var sitt litet fack o jag skaffade massor av olika sortimentlådor. Sedan insåg jag att detta inte var hållbart utan började istället sortera dem efter färg o i viss mån storlek men nu behöll jag pärlorna i zippåsarna för annars fick de inte plats i askarna helt enkelt.

Idag har jag kvar dessa askar, men också en oherrans massa bestickslådor i plast där jag sätter zippåsarna på rad efter varandra. Huvudsorteringen är ff. efter färg o sedan även vissa efter sort. Har tex småpärlor för sig (6/0-15/0) o dessa har jag uppdelade efter sort/storlek m.m., swarrisar, sötisar, halvädelstenar, snäckskal m.m. för sig o de i sin tur är uppdelade efter färg o så vanliga glas efter färg Så min uppdelning idag är en sorts blandning av sort o färg. Så länge jag kan ha lådorna utspridda så att jag kan se dem (eller rättare sagt bläddra i dem, funkar detta sättet alldeles utmärkt. Problem uppstår dock då jag måste vara "duktig" o städa undan som nu inför julen, för då måste jag ju mer lava ihop lådorna o förlorar översikten. Så jag hoppas på att när så småningom källaren blir klar att jag kan få en vägg eller två som det sitter hyllplan på där en bestickslåda kan skjutas in utan problem även om den är full o lätt dras ut o tittas i, för bestickslådorna kommer jag behålla för är de inte överfulla som de har en tendens att bli nu eftersom jag har för dåligt med plats att ställa dem, så är det för mig det bästa sättet att sortera pärlorna på. Sedan tror jag aldrig att man blir färdig med att sortera sina pärlor, för man samlar ju hela tiden på sig nya, som skall införlivas i systemet på något sätt.Skrattande

maneki
0

När det gäller sortering tycker jag det mycket beror på vilken sorts pärlor det gäller o hur mycket pärlor man har. I början sorterade jag bara in dem i små plastaskar, som jag köpte på t ex Panduro, men det går inte nu längre.

Sorterar efter sort i första hand o sedan efter färg, med undantag för vissa specialare: en låda halvädelsten sorterat efter material, en låda baspärlor av glas sorterade efter färg, en väska småpärlor med seeds sorterade efter färg o märke utskrivet samt övrigt sorterade efter form (stavar, charlottes, hex, cubes, drops, triangles), träpärlor uppdelat på enfärgade/ofärgade o mönstrade/målade, hängen i en låda materialsorterade, swarrisar o preciosa för sig, speciella fack för dyra pärlor samt för katt-, drak- resp. blompärlor. All metalltråd i en låda också det materialuppdelat. Smyckesdelar i en låda uppdelade efter material med "udda" delar som klockor, metallarmband, "blommor på pinne", nyckelringar, filigranväskor osv i egna fack. Pärlorna ligger i vissa fall lösa o i andra fall i påsar. Småpärlorna ligger till 99 % i originalförpackning.

Pärlor har jag främst i två såna här med lösa innerlådor/fack som jag kan "pussla" med så att jag får de storlekar jag behöver i respektive låda. Allt material för polymerlera finns i en liten plastverktygsväska. Övrigt hobbymaterial, från dekorpapper till eko-garn, har jag numer fint sorterat i en hylla. Sorterat så att det är logiskt för mig, men kanske inte andra.

Sen ligger ju mycket framme, både UFO:n o sånt som jag inte påbörjat för jag tycker det behövs att man kan se pärlorna för att inspireras -- o inte glömma bort de där halvfärdiga projekten. Dessutom ligger en del pärlor o annat material nära sängen för de gånger jag pärlare istället för läser innan jag somnar.Den här biten ses säkert som oordning för många, men jag vet var allt är så för mig är det perfekt. Flört

För mig är det också mycket viktigt att förvaringen är säker: om jag eller katterna stöter till den eller tappar en låda ska lådan inte gå upp så att pärlorna sprids över golv o under möbler. Sånt råkade jag ut för förr med mina första förvaring o det är aldrig kul…

Cessy
0

Tja en del av problemet med att jag har "fel" pärlor uppstår ju då jag skall göra en beställning eller något speciellt projekt. När jag istället botaniserar bland pärlorna o låter de jag har mer tala om vad de vill bliFlört är läget helt annorlunda. Då ser jag mina mängder av pärlor o alla möjlligheter jag har att skapa med dem, så fel pärlor blir det mer s.a.s. under "press" o fantastisk samling pärlor blir det när jag kan skapa fritt - inte utefrån något som skall säljas, passa en beställning eller ett projekt. Det är rätt fantastiskt att istället kunna bli lycklig över alla "skatter" jag äger som idag när jag bestämde mig för att göra något med en speciell sorts pärla o istället bara såg möjligheter. Gjorde ett halsband till mig själv att ha till nyår. Inget alls avancerat utan väldigt enkelt o trätt på wire, men just möjligheten att änvända just de pärlorna gjorde mig ganska lycklig o då fylls jag av en känsla av att bara vilja skapa o skapa o …….SkämsSkrattande

Allamej
0

Jag har ofta fel pärlor, eller för lite.. eller inte ofta… det är en i det närmaste normal företeelse.

Nu har jag dock snart slut wire… önskar att jag hinner få mitt packe innan nyår annars blir det… tomt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cessy
0

Hoppas att ditt paket dyker upp då imorgon Allamej, för att vara utan wire är inte kul. Tillhör ju liksom en livsnödvändig bas. Själv har jag förhoppningar om att ett paket med blackdiamond firepolished skall dyka upp i morgon o då skall jag sy en fykantskrans o sätta som hänge på ett enkelt kedjehalsband o ge till min kompis vi skall vara hos på nyårsafton som gåva istället för en blomma. Så jag håller tummarna för både dig o migFlört

Allamej
0

Tummar hålles :) Får man post på nyårsafton? Det är väl en vardag :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cessy
0

Då får du nog låna Harry Potters trollspö först eller kanske ännu bättre - nyttja uggleposten. Ugglorna krävor nog inte storhelgstillägg ;-)

Natti Natti - skall i alla fall börja leta mig mot sängen nu

Suss gott!

Cessy
0

Jag hade i alla fall tur o mitt brev kom idag - tackelitack Fru PärlaGlad, så nu skall jag sätta mig o sy en krans med mina black diamond facetter. Hoppas att du också har fått dina paket idag Allamej!

Allamej
0

Jajamensan! Jag har äntligen mer SoNo och paketet med wire har jag just hämtat ut :D Så slutet på -08 är räddat!

leja
0

Konstigt nog så har jag alltid för lite pårlor, speciellt när man går i en pärlaffär och tittar. Idag hade jag dessutom turen att gå förbi en smycke affär i stan som hade utförsäljning på pärlor och tråd. Skulle ha tag på typ fiskelina och fick en jätefin, lite rosa tråd, billigt då jag tog hela rullen(det som var kvar). Kul med fynd, Fast trots dessa fynd så hittade jag de pärlor som jag "måste" ha i pärlaffären. Så där gick en del av julklapps pengarna.

Så gott nytt pärlår på er Oskyldig

Vad ska man ha som signatur tro?

Paerlugglan
0

Haha, fast jag inte har så värst mycket pärlor, inte så många som jag tror att vissa av er här har, så känner jag så väl igen tankesättet. Jag har pärlor så att jag borde klara mig ett bra tag, men det jag kommer på att jag vill göra har jag inte pärlor till, så jag måste göra som Cessy och låta pärlorna tala till mig och använda de som finns.

SkämsSen är jag ju som en del av er skriver så väldigt förtjust i pärlorna att jag inte vill göra slut på dem, eller åtminstoine inte använda dem jag tycker bäst om, vilket är de flesta! En del har jag inte så många av, för jag har köpt 2-4 st bara för att de är så fina, men dyra, så pengarna tillåter inte fler, och då blir det inte så lätt att göra något som kräver fler, de blir lätt skådebröd. Då gäller det att komma på något där det räcker med fyra stycken, bara för att man skall få ha använt dem, men det är inte lätt, skulle vilja ha ett stort tittskåp eller något, där jag kunde samla en av varje pärla, som skall sparas för minnen, men det är ju inte hållbart. Men man kan kanske göra en jättelång sträng av en av varje av sina favoriter och hänga upp som rumssmycke?Skrattande

Kul att ni fick era leveranser tjejer, jag hade hoppats på en leverans själv, men den han inte, inte Myllra då förståss, det blir ju omöjligt, utan en annan beställningSkäms . Nä, jag måste nog införa köpstop, men hur skall jag se till att det funkar, har ju ingen som säger stop och blir sur för onödiga utgifter. Jag har aldrig varit något bankvalv när det gäller pengar, de skall rulla, även om jag inte har så många, har alltid varit min filosofi, tills de tar slut, sen blir det jobbigt och ångestaktigt, knapra på brödkanter. Jag är som syrsan som spelar och fröjdas hela sommaren och sen hungrigt tigger mat och husrum hos den flitiga myran, med den skillnaden att jag inte riktigt vågar be myran om hjälp, vem nu det är. Fast lite lagrar jag nog upp, men det kunde vara bättre. Obestämd

Jag instämmer i ett Gott Nytt Pärlår!Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Idaz
0

Jag har just märkt att jag har väääldigt mycket pärlor. Har bara köpt och köpt men inte hunnit med att använda alla. Fasten jag gör minst tre smycken om dagen. Men nu har jag bestämt att jag måste ta slut på en sorts pärlor innan jag köper en ny sort. Jag har nu fem lådor från clas ohlson, med åtta fack i varje, fyra lådor från panduro, glaspärlemixar som tagit slut och fyllts på med tolv fack i varje och massor av olika små lösa burkar och staplar med skruvburkar. Allt är proppfullt. I de flesta lådorna ligger det blandade pärlor flera sorter för att det inte fanns tillräckligt med burkar.

Men nu när jag ska ta det lite lungt med pärlköpandet så måste jag planera smyckena efter det jag har och det går faktiskt ganska bra oftast.

Det som jag tycker är irriterande är att såna här tillbehör, som wire, band, hattpinnar öglepinnar och klolås bara går åt hur snabbt som helst. För en månad sen eller nåt så köpte jag 30 klolås och tänkte att det borde väl räcka ett tag men dom är redan slut…

Gott nytt år allihopa!