Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlcaf-et
Läst 2119 ggr
Allamej
0

Jag erkänner...

Här tänkte jag att man kunde få byta åsikt om man vill :) Så..

Jag erkänner

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Allamej
0

Jar erkänner väl att lucitepärlor är snygga… :D

Jag beställde ett gäng och tänkte att om jag gillar dom så bra, om inte så finns tradden.

Men jag gillar dom.. *attans* så jag måste härmed ta tillbaka min åsikt att allt plast är dåligt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Idaz
0

Hur ser dom ut?

Allamej
0

Jag kan fota imorgon :) men som förklaring, det är mattsvarta blommor i olika former :)

maneki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrattande Det har jag försökt övertyga folk om sedan jag själv blev "omvänd" för nåt år sedan. All plast är definitivt inte bra, men all plast är lika definitivt inte dålig. O med dåliga plastpärlor finns det alltid pärlsmältning! Luciteblommor är såå söta o tensha gillar jag också eftersom det påminner om gammeldags porslin. Finns massvis med roliga vintagepärlor. Jag har dessutom lite plastpärlor med blommor a la lampwork m. fin pärlemorlyster i kronbladen (se bifogad bild). Det finns dessutom pärlor av återvunnen plast, antingen från rättvishandel-projekt eller att göra själv, så det kan användas med miljöhänsyn också.

Säker på att du vill fråga mig vad jag omvärderat? Det blir långt. Inget av nedanstående är egentligen nya omvändelser, men jag tar upp dem ändå:

Chips, nybörjarpärlorna, tröttnade jag på. Flisor som inte står sig i jämförelse med "riktiga" pärlformer hos halvädelsten. Men sen dess har jag sett bra exempel på hur chips kan användas så nu är jag mer förlåtande. Både stora kantiga o små rundade chips kan vara perfekta ibland. Med betoning på ibland.

Jaspis tycker jag länge var tråkigt, fult o spräckligt. Men sen dess har jag hittat finare varianter o föredrar en vacker jaspis framför facetterade ädelstenar. Jag dreglar över scenic cabochons hos Designer Cabochons.

Får man gå åt andra hållet också? Silver, äkta alltså, hade jag stor respekt för som nybörjare på ett forum fyllt av pärlare som bara använde sterling, GF, fiiina stenar mm. Nu inser jag att jag tycker bättre om andra material. Inte pläterat dock, det är mest av kostnadsskäl även om jag såklart har undantag med pläterade pärlor jag aldrig sett i solid metall. Swarrisar är inte heller min grej, även om jag fortfarande köper dem för de fina färgernas skull.

Glaspärlor får ofta stryka på foten för halvädelstenar, men ju mer jag lär mig om glas o ju mer jag lär om glaspärlor, desto mer ställer jag dem över sten. Tycker mycket om tjeckiskt o tyskt glas framförallt.

Mässing är en av mina senare "förälskelser", både i högglanspolerad nontarnishbehandlad form o oxiderad. Har intressant kulturhistoria också. Tråkig o för gul tyckte jag då, nu har den en given plats i gömmorna brevid solid koppar.

Sötisar: Med några få undantag är det nu bara naturliga nyanser som gäller för mig (blekta vita inkluderat). Hellre lite dyrare än de billiga i grälla färger o med dålig lyster. Om jag ska ha färg vill jag nog hellre experimentera med att färga själv, jag har ju recept till det. Älskar keshi o petal pearls o andra spännande former, men blister har jag ännu inte försonats med.

Vaxad lintråd har jag använt nån gång, men det var först med Mary Hettmansperger jag insåg dess stora potential o jag började väva o coila med den.Nu funderar jag på att köpa nytt.

Trä tycker jag om. Speciellt mörkt trä, vilket tog ett tag att komma till då jag är uppväxt med mörka trämöbler från 50-talet o 70-talsmurr (på pastelliga 80-talet). Finns designerpärlor, handsnidade, målade, laserskurna, doftande, eleganta fokalpärlor mm.

Färgen brun var länge traumatisk för mig, men under gågna året har jag t o m skrivit en hyllning till brunt o köpt bruna kläder (Herreminje!)

Guld, färgen alltså, trodde jag som alla svenskar länge att den inte vara för mig. Jag var en silvertjej. Inte numer.

Snäckskalsnuggets. Tycker fortfarande de är fula, men kul att decoupaga.

Cloisonné går upp o ner. Ibland hatar jag dem, ibland gillar jag dem. Föredrar pressade cloisonnépärlor framför äkta (dvs med den tvinnade filigrantråden).

Allamej
0

Decopaga snäckskalsnuggets? Snälla visa :)

maneki
0

Jag gillar att decoupaga pärlemopärlor också. Perfekt att göra om man får en pärla som är dåligt infärgad. Har två omgångar på foto: mina "ryska" med decopatchpappermitt jularmband med, ja, julklappspapper såklart. Lite halvkass bild då det sistnämnda

Bifogar en bild på lite andra av mina decoupagepärlor med.

Allamej
0

Oh my… *djupt imponerad*

mattiz73
0

Vad häftigt! Du är klurig du maneki!

Evahelene
0

maneki - WOW!!!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Paerlugglan
0

SkrattandeVad häftigt maneki! Jag har aldrig vågat mig på decopage, men har alltid tyckt att det ser kul ut att göra, vet däremot inte på vad. Jag har lite svårt för decopage på möbler och liknande jag tycker det blir för mycket, vill inte ha sådana saker själv, men eftersom tekniken verkar kul så är jag lite kluven. Det är ju perfekt att göra på pärlor som är misslyckade, så de kommer till användning. Det hamnar på min "Önskelista för pyssel jag vill lära mig"!

Har annars inget att tillföra som hör till tråden för tillfället, har inte hunnit bilda mig en så stenhård uppfattning om någon teknik/material än, om nu inte decopage räknas dit, men där har jag inte bytt sida, jag har alltid varit kluven?

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

maneki
0

Tack Glad

Decoupage är riktigt kul, om än smått vanebildande när man väl är igång (så se till att ha mycket decoupagebart material nära tillhands för annars riskerar saker som inte skulle decoupagas att råka ut för det), o väldigt lätt att lyckas med. För pärlor ska man bara inte glömma att lacka flera gånger så de inte nöts med detsamma. Till nuggets o runda pärlor funkar decopatchpapper, silkespapper o servetter bäst eftersom de kan formas runt kanter. Decopatchpappren är något tjockare än servetter så färgen på nuggetsen syns inte igenom så mycket.

Inte för att denna tråd nu handlar om det -- jag är rädd att jag är duktig på att få trådar att gå lite OT… Skäms Flört

Paerlugglan
0

Hi hi, jag får se upp så inte möblerna blir decopagade med andra ord, det vill jag inte!

Vi får ta upp decopage på en egen tråd!

Sorry allihop!

Cessy
0

Hm………..ja när jag kommit över min första iver att samla på mig pärlor så skydde jag plast som pesten o ser då framför mig de här plastpärlorna som inte är riktigt klara o dessutom har fula skarvarGråter Sedan har jag ju genom åren ibland fått plast av några ibland som jag bara laggt undan för jag vågar helt enkelt inte använda plast med tanke på de billiga smycken som finns i varuhus o som ofta har plastbaspärlor o som folk brukar rynka på näsan åt o föraktfullt säga plast o se allmänt nedlåtande ut.

Men sedan beställde jag lite plastpärlor från Sayila http://www.sayila.nl/index.asp?language=en o insåg att det är stor skillnad på plast o plast. Att man kan inte dra alla plastpärlor över en kam. Detta halsbandet är t.ex gjort av plast pärlor d.v.s. de stora runda lila o droppen o dessa lila pärlorna har en helt underbar färg o lyster IRL. (De små runda är glas)

http://www.parlplatsen.se/coppermine/albums/userpics/Guldl%E4nkade%20lila%20halsband%20%2B%20%F6risar%20%2B%20armband.JPG

Numera fixar jag att blanda in olika former av plastpärlor d.v.s. plastpärlor som är vackra eller annorlunda från vad glaspärlor är o kan också stå för dem på ett helt annat sätt, men det skall inte vara de här billiga plastpärlorna som man kan köpa till barn på varuhus med skarvar o som inte är klara o saknar lyster o jag lovar - vågar ni bara släppa föreställningen om att alla plastpärlor är som dessa fula varuhus pärlor är, så kommer ni upptäcka en hel värld med helt underbara pärlorFlörtSkrattande

Allamej
0

Så här ser mina luciteblommor ut :)

http://smyckestillverkning.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=6d9134ca-ad7c-4df7-a5d9-81ed80158592

http://smyckestillverkning.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=f055205e-0314-45ae-b6ce-631fa819aed4

maneki
0

Appropå plast o kvalitet så är det ju samma sak med glas: titta närmare på en del av de riktigt billiga glaspärlorna o de kan ha värre skarva än billig plast! Eller så är de inte rätt behandlat så spänningar uppstår i glaset (vilket gör att det kan spricka lätt). För att inte tala om vilken stor skillnad det kan vara i kvalitet på stenpärlor.

Så summan av kardemumman är väl att varje material finns i olika kvaliteter o att materialet i sig inte säger så mycket om kvaliteten.

O jag tror nog det finns många pärlare som skulle omvärdera sin syn på vissa material om de bara hade fått se dem i pärlor/smyckesdelar av högre kvalitet.

Paerlugglan
0

Lucite, är det någon sorts plast eller? Helt underbara blommor i alla fall Allamej, de inspirerar mig. Var hittar man sådana?

Allamej
0

Ebay, tradera :) Ja visst var dom ganska söta…

maneki
0

Lucite är ett av alla de namn som används på akrylplast (ett annat vanligt namn på akryl som du kanske hört är plexiglas). Kan också tipsa om Robin's Beads där jag köpt en del söta blommor, mest nya men också en del vintage. Flört

Blommor passar förresten bra i tråden: jag tyckte tidigare att blommor i smycken var sååå kliché: de finns ju på hur mycket pärlor o färdiga smyckesdelar som helst. Varför blommotiv när det finns så mycket annat att använda? Men sen dess har jag fått inse att en naturromantiker som jag faktiskt inte kan vara utan blommor o blad… Tungan ute

Idaz
0

Cessy - Vad snyggt halsband och snygga pärlor! Visste inte att det fanns såna snygga plastpärlor.

Allamej - Fiina! Synd att jag typ inte får handla på ebay eller tradera för mina föräldrar… Rynkar på näsan

Jag vet en jättekul sak man kan göra med till exempel plastblommor (pärlor, inte låtsasväxter) eller glasblommor förstås eller vilket material som helst. I alla fall blompärlor - Klipp till tio-femton centimeter långa bitar av 0,4mm metalltråd, så många du vill ha. Sätt på en blompärla på mitten av tråden, vik tråden på mitten och snurra de två ändarna. Gör hur många du vill. Gör sedan en "vas" av 1mm metalltråd genom att snurra den runt rundtångens tjocksate del eller en penna. Sätt lite lim nere på skaftet på varje blomma och stick ner i "vasen". Limma fast en broschnål på baksidan med starkt lim. Böj till blommorna snyggt och vips så har du en blombukettbrosch!

Märkte att det inte blev världens bästa beskrivning men jag hoppas ni fattar Glad