Ibland gör man fynd!
Idag var jag till en second-hand-butik här - hon som har den säljer lite garn också och det var det jag eg. skulle köpa. Det garnet var (naturligtvis!) slut, men jag kikade runt lite. Fick syn på en glasskål fylld med lite olika stenar, pris 15 kr. Dom flesta "stenarna" var nån form av runda frostade (trol.) glasbitar, men det som fångade min uppmärksamhet var 7 st rätt stora halvädelstens-nuggets! När jag kollade närmare (läs grävde omkring i skålen) var det 7 st små små nuggets där också. Fiskade upp alla (medan jag pratade med ägarinnan) och betalade med en tjuga. Jag har identifierat några av stenarna (tigeröga, turkos, rosenkvarts, bergskristall). Gissa om jag är glad?
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Grattis :D Det är sådana fynd som gör hela second hand handeln underbar :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Vilket trevligt fynd! Hoppas du kan hitta på något fint av dem, då får du visa oss
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Ja ibland gör man fynd där man minst anar det. Förra vintern var jag på torget och kikade. Det brukar stå folk och sälja begagnade saker där ibland. Fick ögonen på en glasburk typ barnmatsburk, halvfull med svarta facetterade pärlor i olika storlekar. Jag prutade ner till 10 kr för burken med innehåll. Fick kämpa med anledsdragen när jag skulle gå därifrån för att inte avslöja hur glad jag var för mitt fynd. Den mannen visste nog inte hur åtråvärda pärlor kan vara, hi hi.
Vad lyckade fynd!
Blev själv glad när jag hittade små pärlpåsar på Ö&B för 10:- styck :)
Alltid trevligt när man gör lite fynd
Hoppas att du kommer på någonting fint o göra med dem o som du givetvis måste visa för oss nyfikna sedan

Ja, pärlfynd är alltid kul
Själv brukar jag införskaffa billiga begagnade pärlhalsband antingen via mamma, som går om en loppis när hon handlar eller själv, t ex när jag varit på Förmedlingscentralen i Tyringen (där hittade jag bl a job's tear-pärlor, som jag varit nyfiken på länge men inte känt för att lägga en beställning från USA). Synd bara att det inte finns fler second handbutiker här omkring.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Nu har jag lyckats identifiera två till: röd jaspis och apatit 
Röd jaspis har jag innan, som 4 mm:s pärlor, men hade aldrig sett det som trumlad sten (hade lite fel med "nugget" förut…).
En sten som jag inte hittat på webben är jag väldans förtjust i! Den är mörkbrun, den största delen är glas-aktig, när man vickar på den så skimrar den i en ljusare nyans (som sammet gör) och "under ytan" s.a.s. syns det som ådror…eller räfflor…Skitsnyggt är det! Den opaka delen känns aningens sträv.
En annan ser ut som granit, fast grön. Med några brunoranga fläckar.
Jag är sååå nyfiken på vad det är! *letar vidare*
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Jag brukar också kolla efter halsband på loppisar och liknande. Och rea på halsband skall man inte glömma, oj vad man kan få ihop om man håller ögona öppna.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis