Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 3864 ggr
Paerlugglan
0

Pärltidningar

Vet nu inte om jag valde rätt grupp, flytta gärna inlägget om det hamnade fel! Glad

Jag försöker leta reda på olika pärltidningar som finns att prenumerera på, undrar lite angående dessa, de verkar väääldigt dyra, runt 100:-/st, då är det ju väldigt noga att välja rätt. Jag gratisprenumererar på den webbaserade australianska tidningen Beads etc, den verkar jättebra, men jag har ju inget att jämföra med. Ni hittar den här http://www.creativelivingmedia.com.au/ Men det är ju något speciellt med att ha en äkta fysisk tidning att frossa i.Skrattande

Jag vill gärna ha era åsikter runt olika tidningar, vilka ni tycker är bra och varför. Jag vill gärna veta lite om vad dom inriktar sig på, vilken typ av teknik som överväger om det nu är så att någon överväger? Är beskrivningarna bra, både text och bilder? Man behöver stöd i bra bilder för texterna innehåller säkert termer man inte är bekant med.

Jag har förutom Beads etc hittat:

Bead & button
Bead
Bead Unique
Beads & beyond
Beadwork

Känner ni till några fler? Jag vet också att det finns en svensk webbpärltidning Allt om pärlor, hur står sig den i konkurrensen? En fördel är ju språket och jag har sett några beskrivningar hon lagt ut gratis, de verkar jättebra och tydliga. Kanske är det den man skall prenummerera på, men då måste man skriva ut den själv och jag har ju ingen skrivare Rynkar på näsan. Vill så gärna ha en riktig tidning att frossa i!!Glad

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Allamej
0

Jag gillar Bead and button och beadwork väldigt mycket :) Bra beskrivningar och bilder… massor med bilder.

Att det sen är massor av reklam vet jag inte om det gör så mycket… man kommer i kontakt med företag man annars aldrig skulle ha hittat :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Om du vill veta mer om tidningarna så rek. jag att du kollar in hemsidorna för där presenteras ju innehållet i numren. Efter att ha nosat igenom några nr där så ser man ju lite om innehållet lockar. Vissa har även gratisprojekt från tidningarna där man ser lite hur instruktionerna ser ut också.

För att göra lite reklam för mig själv så kan jag nämna att jag har listat en del (typ 25 st varav någon är nedlagd nu o några är elektroniska, 99 % på engelska) på min blogg.

De fysiska tidningar jag läst är Beadwork, B&B, BS, Art Jewelry, Bead, Beads & Beyond, The Bead Book Magazine (inköpt på Robin's Beads) samt Beads Etc (på nätet). Favoriterna av dem är främst Beadwork o B&B som har mer avancerade o komplexa projekt, främst i sydda tekniker. Tycker om Beadworks handtecknade illustrationer, men vet att vissa andra inte gör det utan föredrar datorgenerade illustrationer o foton. Är dock sällan jag faktiskt följer instruktionerna så jag är kanske inte bästa personen att svara på det.

Bead läste jag när den var ny o då led den fortfarande lite av "barnsjukdomar". Det tar ju lite tid att få in allt. Men inte är den direkt dålig. Däremot dyrare än de amerikanska tidningarna som du kan få en årsprenumeration på för kanske 200 kr (före dollarn steg). Lite liknande med Beads & Beyond.

Bead Book Magazine köpte jag för jag var nyfiken på denna sydafrikanska publikation, men tyvärr tycker jag instruktionerna många gånger var allt för inklämda. Projekten var relativt enkla, men ibland upplevde jag det som att en nybörjare skulle få svårt att hänga med. Annars har den blandat innehåll ung. som de brittiska tidningarna.

Nu har jag inte budget till det, men de tidningar jag nu är mest nyfiken på att testa är nog Wire Jeweller, Bead Unique, Belle Armoire Jewelry, Bead Trends, Beads Friend (lite japantokig) o nån av tidningarna som är inriktade på annan smyckestillverkning än pärlor (AJ eller Lapidary).

Paerlugglan
0

FörvånadOj, finns det så många tidningar! Vilken jungel.

Skall läsa din blogg maneki, vill läsa allt där, den är ju så gedigen. Problemet är att jag går vilse, det är för mycket för min stackars skalle. Det blir åhh, det vill jag läsa och det o det o hjälp var är jag? Jag är som ett barn i en godisbutik!

Kan du lite närmare berätta var någonstans du skriver om tidningarna? Jag hittar inte Gråter

Tackar för tipsen, om B&B är detsamma som Bead & Button så verkar den och Beadwork vara de bästa två, även om ni än bara är två som svarat Glad

Jag skall ta en koll på webbsidorna för de tidningar jag hittat, håller på att leta länkar.

Spacegirl31
0

Jag prenumererar på BeadWork & tycker att den och Bead & Button är bäst.

Det är mycket med pyttepärlor i Bead Work :-)

* ~* Ha en bra dag *~*

maneki
0

Det är bara länkar till tidningarnas hemsidor jag har än så länge. Just nu har jag inte så många fräscha nummer o ska jag skriva om tidningar är det ju bra att skriva om så nya nr som möjligt. Länkarna finns i vänstersplaten. Om du bläddrar nedåt , förbi info, kontakt, arkiv, etiketter mm så kommer du till lite olika länklistor. Lista nr 4 är pärl- o smyckestidningar. Flört

Det lustiga är att när jag skulle hitta en hemsida till den japanska tidningen så snubblade jag över en av dessa amerikanska sidor för japantokiga o där stod ungefär: "var annars i världen skulle man kunna göra en tidning bara om pärlor?" Tydligen hade de aldrig sett alla de pärltidningar som görs i deras eget land…

Paerlugglan
0

Jag ser en tydlig linje FÖR BeadWork och Bead & Button! Skrattande

Tack manekin, jättebra med länkar, då behöver jag inte leta själv, he he, vill du ha länkar om jag hittar någon tidning du inte har i listan? Verkar inte så troligt att jag gör det, men vem vet vad man snubblar över.

Jag var nyss nere och handlade lite nyårsgott till mig själv och tänkte att kanske, kanske så har pressbyrån någon pärltidning jag kan unna mig. Men icke då, trettioelva andra tidningar om diverse meningslöst, men ingen om något så viktigt som pärlor. Rynkar på näsan Dom fattar ingenting!!!

Cessy
0

Tja av de du nämner o som jag tittat i så är ju klart Bead & Button o Beadwork de bästa, men det är inte alla nr. av dem som är bra. En del nr. är ganska trista, medan andra kan vara fyllda av inspiration. Har i o för sig inget större emot reklamen utom att det kanske inte hade behövt vara fullt så mycket reklam i dem. Köp först något lösnr. av dessa o känns sedan någon av dem mer intressant, så bör du prenumerera på den, för det är bara halva priset jämfört med lösnrpriset som är rent hutlöst här i Sverige.

Jag har nu varit utan dessa tidningarna i ca. 1½ år men har börjat fundera på ta en ny prenumeration på en av dem - men vilkenObestämdGuld i munFoten i munnen

maneki
0

En anledning till att Beadwork o B&B återkommer är väl också att vi är mest bekanta med Interweaves o Kalmbachs tidningar då de säljs i Sverige (via Pressbyrån/Press Stop). O av dem är det just dessa två som har fokus på lite mer avancerade projekt. Men B&B brukar ju räknas som den största pärltidningen dessutom o det är stor prestige för en pärlare att få en projekt publicerat i den.

Reklamen tyckte jag var påträngande de första numren, men numer ser jag den knappt. Däremot har jag hittat många bra pärlbutiker via annonserna: Artbeads, FusionBeads, U Bead It Sacramento, Rish Ashay, Nina Design m fl (de två sista har jag inte handlat hos, bara dreglat över Tungan ute).

Pärlugglan: Jag tar gärna emot tips på tidningar. Glad På på allt annat som är pärl-/smyckestillverkningsrelaterat också för den delen. Kan du några andra språk en engelska så är nog chansen att du hittar en tidning, som inte står med, ganska hyfsad för jag är tyvärr lite begränsad av att bara kunna engelska o lite tyska.

Paerlugglan
0

Jag skall ta mig in till stan någon dag och köpa mig ett lösnummer av båda ev. om jag vågar tillåta mig det Skrattande, fast det svider av tanken på 100 kr per styck, hoppas att de inte är förpackade så kan man tjuvbläddra lite och välja en. Jag är visserligen nybörjare, men vill gärna kolla in lite mer avancerade saker.

Sen kanske det blir en prenumeration, men det kanske är så att det räcker att prenumerera ett år eller så, sen har man nog med material att arbeta sig igenom, det tar ju en stund att pärla också. Så man man kan vara utan tidningar ett tag, för att återuppta prenumerationen när saknade blir för stor Gråter. Det verkar ju inte så farligt dyrt om man får ett år, dvs 6 nummer, för ca 200 kr.

maneki: Då får vi se om jag snubblar över något intressant, då gör jag ett inlägg på din blogg, eller så. Jag kan inga fler språk, har läst franska för sådär 100 år sedan, så allt är glömt, men man kanske kan förstå så pass mycket så man kan lista ut om det handlar om en pärltidning i alla fall, eller pärlsite. Glad

Paerlugglan
0

SkrattandeJag har köpt ett nummer av Beadwork, Glad! Och jag hade en enorm tur. Jag åkte in till T-centralen till Press stop där. Och dom hade den, men tyvärr ingen Bead & Button, däremot några andra tidningar, som jag nu glömt namnen på.Skäms.

Vilket fall, tidningen kostade 89:-, svälj, men jag bestämde mig för att unna mig den och när jag bläddrade i den så såg jag en del intressanta saker. När jag skulle betala så fixade expediten med någon kupong, jag tänkte att det kanske är någon sorts redovisning som måste göras när man säljer importerade tidningar! Tänk vad man kan få till det i knoppen ibland. Sen sa hon 59:-, va är den billigare, det står ju 89:- på den? Ja, men det är 30 kr i rabatt på den. Jippi!! Kändes som ett fynd!

mattiz73
0

Grattis! Vilken kul överraskning!

Jag är oxå sugen på att köpa mig en tidning men det får bli när lönen kommer! Lite mindre denna gång då jag har lite VAB! Men men det räcker nog till en tidning iaf!