Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettsilver-chainmaille
Läst 5063 ggr
Pheobe
0

Storlek på ring??

Var i guldsmedsaffären idag. Fick min ring mätt till strl 27 men nu när jag kollar på internet står alla storlekar i 16-18. Hur mäter man om strl 27?

Någon?

sigmund
0

Då går du tillbaka och ber att få det svenska ringmåttet, dvs vad det är för diameter i ringen. För vad du fick för strl har jag ingen anning om…

(För det är varken, Amerikanskt ringmått, Brittiskt ringmått, Japanskt ringmått, Schweisiskt ringmått eller Svenskt ringmått…)

kia1
0

Jag har en ringmåttsats med 4 olika mått på ( vilka vet jag inte ) på den står det  21,3 -12 -67-27 skulle tro att det är måttet 12 du söker.

NeedfulThings
0

Men kan 12 verkligen stämma?FörvånadJag har jättesmala fingrar och har måttet 15 och 3/4 på ringfingret. Måttet 12 låter ju som nåt ett litet barn har?

När jag en gång i tiden sålde smycken (färdiga) hade jag ett ringmått och det var många i storlek från 16 - 20 för tjejer då. Min sambo med grova händer har väl 22,5 på ringfingret.

Få det gärna mätt i en annan guldsmedsaffär, är mitt tips.Glad

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

hus-musen
0

jag har smala fingrar o har måttet 16,5 tror jag.. min kille har större hände ro han har storlek 22 på ringfingret har jag för mig! om du mäter ringen över det bredaste stället så har du måttet i mm på ett ungefär iaf=)

Qui dormit, non peccat

kia1
0

Alla nr jag nämde är samma storlek, bara olika måttsattser.  Det är en rätt så stor ringstorlek. Jag har inget exakt mått i mm rätt över ,men det är ungerfär 22mm ( när jag mäter med ett måttband),

hus-musen
0

#5 om den är 22 mm rakt över så kan de inte vara samma storlek 12 som guldfynd använder iaf.. min killes ring är 22mm o har storlek 22! guldfynd mäter i mm, de står på deras sida=)

har ingen aning om vad du har för sorts mått på din ringsats men de skulle vara skoj att ta reda på=)

Qui dormit, non peccat

kia1
0

Nu har jag mätt exakta måttet rätt över och det är 21,3 mm. Det här   ringmåttsattset har jag fått från en vän så jag vet inte varifrån det kommer men om jag har förstått det rätt så är nr 12 det amerikanska måttet.   Det finns hel och halvstorlek så det kanske är det som gör att det inte stämmer? Alltså nr 12 finns även i 12- svårt att förklara det här.

maneki
0

Ja, det stämmer med amerikansk storlek. Det finns en bra sajt för att konvertera olika länders ringmått här. Vi använder ju det enklaste av allt: diametern i mm -- skulle vara mycket enklare att handla från USA om de också gjort det…