Bugles
När ni använder er av bugles, hur gör ni då för att dom inte ska skära sönder tråden? Hoppas på det bästa eller? Jag frågar för jag vill verkligen sy med bugles men jag vill ju inte att all ska gå sönder…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Är inte rätt person o svara för med Fireline fungerar det i alla fall inte o sy. Håller till en början men skär så småningom av tråden, så sedan har jag inte vågat sy med bugles utan bara använt dem i trädda halsband med nylonklädd wire. Nu är ju i o för sig 49-trådars Accu-Flex i den tunnaste varianten fullt möjlig att sy med, men det blir ju himla dyrt att göra detta, men skulle jag någon gång sy med bugles så är det def. den wiren jag då skulle ha provat, för någon vanlig tråd kommer jag aldrig våga tro på skall hålla i längden.
Men man ser ju så många fina saker som är gjorda med bugles… och när man frågar får man veta att dom är ofta sydda med c-lon…
Jag har testat c-lon… går av på ingen tid alls… Är det då bara vi svenskar som gillar tanken på att något ska hålla?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
C-lon
Ja det hade jag def. inte vågat.
Det är möjligt att din favvotråd SoNo håller bättre för bugles skärande, men jag vet i tusan om den ens håller i längden. Fast du kan ju göra ett enkelt armband i RAW-teknik med bugles o SoNo o sedan bära det ett tag (många dagar) så får du nog bästa svaret för om SoNo håller eller inte.
Annars hade jag provat Accu-Flex, 49-trådars, storlek 0,012, men den blir som sagt var dyr att sy med. jag använder 49-trådars, storlek 0,014 till vardags o den går ju att sy lätt med (=inte för många böjar o knixande), men är inte tillräckligt smidig för något avancerat arbete, men 0,012 är ju steget tunnare o borde funka.
Jag ska nog testa… jag tror dessutom att jag ska utsätta det för mitt universala supertest :) Låta min syster ha på sig det…
Grejen är ju att jag vill göra såna fina ryska spiraler… men… vågar icke… för om an har suttit och sytt i flera timmar och se woosh så går tråden av nånstans i början… voj…
Nej det förstår jag - det hade jag inte vågat starta med, för så lessen man blir om ett sådant arbete går i sönder, men med enkel RAW så böjer man ju tråden rätt bra mot buglesen o borde få ett snabbt svar om tråden håller eller inte o kan du sedan få din syster att provtesta o bära det ett tag o armband utsätts ju för större påfrestningar än ett halsband, så får du ju svaret om SoNo håller eller inte o därmed om det är värt att göra ett sådant här större verk med SoNo o bugles.
Japp, jag ska testa.. Syster blev bara glad när jag informerade att hon skulle få testköra armband :)

Nu arbetar jag inte så ofta med bugles, men en liten sammanfattning av tips jag själv fått del av:
*Använd japanska (typ Miyuki) stavpärlor, som inte är lika skarpa i kanterna. Rata de som är vassare än andra för det kommer ändå att finnas. De är dock ändå lite vassa.
*Frostade/matta bugles kan ha mer rundade kanter på insidan då de är etsade (dvs yttersta lagret av glas har frätts ned).
*Sy tajt (alt sy igenom flera gånger o använd dubbel tråd). Om pärlan inte kan röra på sig så är risken att den skaver tråden mindre. Gäller även för kristallpärlor.
*Sätt en seed på varje sida om stavpärlan så tråden inte ligger direkt mot kanten på den. Funkar inte för alla tillfällen o tekniker.
*Fila ned insidan av kanten på pärlorna. Endast för den väääldigt envetne med enooormt tålamod.
Annars brukar många ändå tipsa om just Fireline eller PowerPro alternativt den tunnaste version av en kvalitetsvajer som Accu-Flex eller SoftFlex (fast det blir ju mycket dyrt i längden).
Fast som sagt vågar jag inte ha nån egen uppfattning om ovanstående. Har mest sytt med bugles för saker som inte slits på samma sätt som sydda smycken alternativt med just frostade stavar m. seeds på varje sida (mina armband i Miwako Naras spiral rope variation, som jag länkade till i Idaz tråd). När jag trätt o länkat med dem så har jag ju helt andra material att använda.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Kan säga att varken Fireline eller Power Pro funkar o det p.g.a. av att dessa trådarna går ju inte att klippas av utan skall skäras av med typ rakblad o därför skär ju bugles av dessa trådarna. Har provat o det fungerar inte mer än en kortare tid sedan skär buglesen av firelinen
Någonstans, någon gång, i någon pärlbutik, såg jag ett verktyg som var till för att fasa av innerkanten på bugles. Minns inte för mitt liv vart…
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Man kan använda en pärlfil, som finns i flera pärlbutiker (på engelska ska man komma ihåg att köpa en bead reamer, som är diamantbeklädd, och inte en pearl reamer som bara funkar på sötisar o inte glas o andra hårda material).
Frågan är väl mest om man orkar? Låter jämrans så jobbigt om man vill använda många stavar.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Jag läste på någon sida i USA, där fick man rådet att ha en liten pärla 11/0 i början och en i slutet av stavpärlan så ligger inte tråden direkt på den vassa kanten. Så man får försöka få in det i sitt mönster.
Annars så använder jag mig alltid av invisable thread 00 och det brukar gå bra, än så länge har aldrig tråden gått av.

Jag har inte använt bugles speciellt mycket men när jag gjort det så har jag använt Fireline. Bla i detta halsband:
http://farm3.static.flickr.com/2126/2245628037_e0f65fc855.jpg
Ännu så länge håller det men jag kan ju inte påstå att det är flitigt använt precis.
Jag har inte hunnit fota mitt halsband i Russian waves ännu men där är det också bugles.
Jag tror att armband utsätts för mer rörelser och är känsligare överlag för slitage. Ett halsband ligger oftast ganska still och har man inga större pärlor som tynger ner så håller det rätt så länge.
Men jag är lite tveksam till att sälja något som är sytt med bugles så jag behåller mina.
Detta armbandet http://www.parlplatsen.se/coppermine/albums/userpics/normal_Cecilias%20kattarmband.JPG
o detta halsbandet http://www.parlplatsen.se/coppermine/albums/userpics/Cecilias%20Katthalsband%20-%20nr%202.%2C%20bild%20b.JPG
är båda sydda med Fireline o långa bugles. Armbandet höll för användning ett par månader o halsbandet höll nog upp mot ett år. Det var bland de första smycken jag gjorde o innehöll katter o därför använde jag dem mycket, men det var inte bristande knutar som gjorde att de inte höll utan för att buglesen skar av Firelinen, så även Fireline går tyvärr sönder tillsammans med bugles dock inte med en gång.
Nu är ju belastningen på ditt halsband Tigris inte på samma sätt, så kanske det håller men jag rekommenderar dock inte fireline ihop med bugles av den enkla andledningen att det enda sättet att kapa firelinen är genom att skära av den o det är ju tyvärr det en bugles gör - skär av tråden. Numera har jag trätt om detta enkla setet med accu-flex o har använt det en hel del, för kissarna i kombo med lila gör att jag inte kan motstå det