Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlor-tråd
Läst 4385 ggr
Allamej
0

Knutet och trätt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt inatt och kollade igenom gallerierna på BeadInfinitum och även om jag älskar utseendet på pärlorna så vägrar jag betala $88 för ett kit som blir en pärla… Så nu börjar jag laborera själv lite

Pärlorna består av fasetter, miyuki 11/0 och 15/0

Bandet är satinsnöre och knuten som är som deko är en button knot (knappknut?)

Inte en metallbit så långt ögat kan nå :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

udda men läckertSkrattande

Qui dormit, non peccat

BitteS
0

Vilken rolig grej! Är "pärlorna" fyllda med något eller är det bara snöret och luft innanför gallret?

Allamej
0

Bara snöre och luft :D Men dom är stabila i sig själv också :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

BitteS
0

Du är verkligen duktig att prova på "Nytt". Kul med folk som vågar gå egna vägar.

Allamej
0

:) Men det är ju kul! En sak jag dock lovat mig själv under det nya året ska jag släppa på den tillbakahållande känslan att det måsta vara lagom och diskret… Massor med människor gör lagom och diskret… jag behövs inte där… så jag ska försöka (ja försöka eftersom en del av mina idéer skrämmer tom. mig :D)

BitteS
0

Det är sant. Ibland blir man tillochmed rädd för sig själv, men men, det är ju svårt att komma ifrån sig själv några längre stunder ;). Så det är väl bara att gilla läget som det så vackert heter.Glad Kör så det ryker! Smaken är ju som vi alla vet liksom baken, delad och diskuterad!

53goran
0

Jättefina pärlor du har gjort. Blir grön av avund, du verkar kunna klura ut alla olika tekniker du ser.

Allamej
0

år jag flura på saken en stund så listar jag ofta ut det mesta… Mitt stora hinder är RAW men jag ska klara det också om det så dräper mig i processen :) Förr var det ju virkning men det har ju släppt nu :)

Cessy
0

Jätteläckert med så härliga stora nettade pärlor o knutet så på trådGlad

Äsch RAW är en väldigt logisk teknik, som bygger på repetera, men kör tvånåls-RAW, så blir det lättare att följa ett mönster. Det knökigaste brukar vara om det är ett flerradigt arbete, men RAW är oftast så pass logiskt uppbyggd att det går o klura ut via bilderna, men jag föredrar alltså att använda 2nålar/trådar, för då tycker jag det blir lättare o följa. Dessutom kan du det redan. Det fyrkantskorset som du gjorde till cybercropen (Facett) är ju en form av RAW.FlörtSkrattande

maneki
0

Håller med om 2-nålstekniken: själv har jag knappt gjort nåt med bara en nål förutom lite freeform RAW.Speciellt om det inte är så många rader så är det inte allt för jobbit att ha 2 nålar eller trådar samtidigt. Dessutom är det nästan ett måste att behärska för den som gillar japanska pärlarbeten.

Fina pärlor o fint, annorlunda halsband du satt dem på. Har du läst Suzen Millodots böcker om kinesiska o keltiska knutar? Hon har lite den typen av smycken, fast inte med beaded beads då.

Allamej
0

Inte läst en enda bok om knutarna, bara sökt på nätet :D

RAW är någotlunda enkelt så länge man inte ska försöka sig på former… Och vad vill jag göra? Jo former.

Korset är i min åsikt enkelt men jag kan inte för mitt liv få till runda former.. Men jag ger mig inte :D

Migoff
0

Jätte härligt! Skulle kunna tänka mig att bära det :)

maneki
0

Rekommenderar gärna hennes böcker (eller, jag har bara läst "den keltiska") även om alla smycken inte är min stil. Hon har ett galleri med smycken från den keltiska o den kinesiska boken på Ornamental Knots om du är nyfiken/vill ha lite inspiration. Flört

Allamej
0

Jag är helt klart sugen på dom.. fyller ju år nån gång också :)

Cessy
0

Är det sådant här o liknande som du menar med runda former Allamej?

http://se.babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-res&trurl=http%3A%2F%2Fpagesperso-orange.fr%2Fmk.perles%2Fbague_carree.htm&lp=fr_en&btnTrUrl=%C3%96vers%C3%A4tt

Äsch jag får inte länken att fungera, men klicka på return Allamej, så får du de andra ringarna o runda former (överst på sidan som länken går till)

Kanske funkar det i om jag struntar i babelfishöversättningen o går direkt till den franska sidan med ringarna. Gör ett försök i alla fall.

http://pagesperso-orange.fr/mk.perles/bagues.htm

o som du säger maneki så går ju sådant här igen på väldigt många japanska pärlsidor.

Allamej
0

Dom där projekten har jag testat förr och dom går ju, det går även att göra det som finns i Bead fantasies böckerna men direkt man vill leka med former som Gwen gör så tar det tokstopp…

Jag ska testa med RAW med olika pärlstorlekar i samma mönster och ska se om det får rätt "stil"

Paerlugglan
0

Vilka snygga pärlor Allamej, och läckert halsband, jag vill också, har precis fått hem lite jämna fina Miyuki nu och facetter har jag ju. Men jag kan ju inte grunderna, vet inte vad RAW är, men jag skall leta lite. Mycket läckra former på länken.

Och vilka läckra saker på länkarna Cessy, är detta en RAW-teknik? Länken med översättningen funkade men det blev en fyrkantig ring, på den andra var det lite rundare former, om jag förstått rätt av vad ni snackar om.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

NeedfulThings
0

Det var häftigt gjort, Allamej. Fantastiskt att kunna klura ut från bilder bara sådär. Jag hade nog gett upp ganska så fortSkäms

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Paerlugglan
0

Hm, jag la in en bild på mitt försök till pärla på privata tråden, sen kom jag ju på att där kan ju inte alla se den, så jag lägger den här också. Inte så vacker som Allamejs, denna är bara i standardutförandet, men lika stora facetter. Skall testa lite mer, det var superkulSkrattande att göra i alla fall!

Det är glasklara facetter 4 mm, Miyuki 15/0 i magenta och några små tuber i lila. (Små tuber!? De ser ju bautastora ut!)

Allamej
0

Bredvid 15/0 ser de flesta pärlor stora ut :) Visst är det en kul teknik?

[kissidor]
0

det ser ju alldeles riktigt ut iaf pärlugglan och det kan ju vara snyggt nog med en tub i grundutförandet som en fokal eller flera tillsammans! ja visst är det enkelt och roligt att netta såhär Glad! jag har ju glömt att jag skulle testa att göra en sån "oval" pärla av det! eller snarare kom det väl lite annat "måste testa" emellan… Oskyldig

[kissidor]
0

meeen… var sjutton tog dom inlägg vägen där pärlugglan frågade hur du gjort och du svarade allamej Förvånad? jag tänkte jag skulle göra det lätt för mig och läsa hur många nät-pärlor du ökat med i varje steg istället för att sitta och pröva och repa upp och göra om själv - men det inlägget och dom andra kring det var bara borta Förvånad! eller låg det i en annan tråd?

Cessy
0

Pearlugglan: Det blev ju ett jättefint 1:a försökGlad

Allamej
0

Det ligger nog i vad vill du ha tråden :)

[kissidor]
0

jaminsann, det gjorde det :) såg att du också använder 4 facetter i ett varv - voffor dådå? allmänt snyggare bara eller är det en teknisk nödvändighet av nån orsak som förbigår mig :) ?

Allamej
0

Satinbandet ville inte passera "lätt" genom hålet på tre… vilket antagligen skulle göra mig en smula vansinnig så att jag tog 4 beror enbart på att jag var rädd om min mentala stabilitet :D

Satinbandet är 2 mm tjockt :) och i den första pärlan (längs ner) så måste tråden igenom dubbel

Idaz
0

Fint halsband!

Jag fattar ingenting av RAW. Har testat både med en och två nålar men lyckas aldrig. Med två nålar så fattar jag liksom hur man börjar och gör en lång rad som kan bli till en ring till exempel men hur ska man göra sen när man vill ha den bredare?

Paerlugglan
0

Kissidor: Tänk att det alltid kommer en massa "måste testa", man blir ju helt förvirrad…

Cessy: Tack så mycketGlad, inte något mästerverk och lite konstig bild. Jag rotade som en galning innan jag kom på dessa facetter från julklappspaketet, sen skulle jag ha 15/0, och det hade jag inte så många varianter av, bara tre faktiskt. Fast nu kom jag på att jag köpte en liten liten påse med blandade Miyuki 15/0, som jag hämtade i fredags, de blir ju perfekta för test av fler pärlor.

Vad betyder RAW?

Allamej
0

Right Angle Weave… :)

Paerlugglan
0

Jaha, för att det är som ett rutnät då, eller? Glad

Allamej
0

Japp… ett evinnerligt ävla rutnät (som driver mig till vansinne) :)

Paerlugglan
0

Allamej: Fast, det är väl det du använt på din pärla (och avatar)? Så du verkar inte helt främmande när det gäller den tekniken, och det var väl du som klädde in ett helt glasflöte? Skrattande

Idaz: Har du kollat in videofilmerna på YouTube?

Del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=Hk0SY-b0zwM&feature=PlayList&p=32067C1D383D3806&playnext=1&index=46

Del 2:

http://www.youtube.com/watch?v=JJAW9_UeRsQ&feature=PlayList&p=E0C6C18CEEA7AB61&playnext=1&index=18

Det finns fler filmer om du söker på Right Angle Weave på YouTube

Allamej
0

Nä, pärlorna är gjord i en netting teknik… inte det minst lilla besläktat med onskan som jag förknippar med right angle weave :)

Migoff
0

#32 Hur kan man pärla med sånna naglar? Pärlorna bode ju fastna under naglarna ^^

Idaz
0

Aha, vad bra med youtube!

Paerlugglan
0

#34 Jaha, men själva utseendet påminner om varandra, ett sorts rutnät, så det var därför jag kopplade ihop det.

Men det är ju så klart, pärlorna får ju sitt rutnät tillsammans med facetterna eller vad man nu har. Men RAW verkar vara ett sorts fristående nät, efter vad jag såg på YouTube, som man sedan lägger in pärlor i, jag tycker i och för sig att det ser kul ut, men skulle inte vilja göra för stor nät, då blir det ju lika tråkigt som att virka gardiner med luftmaskor och stolpar, lika hela tiden och det tar aldrig slut, huuu.

Allamej
0

Om du kollar på tuben så ser du att inte ens Karla tycker att det är helt roligt :D

maneki
0

Men lite roligare är det i alla fall när man gör det med större pärlor typ fp eller bicones (som man ofta gör i japanska smycken o pärldjur -- o som inte kräver nålar eller single-needletekniken) än att sitta med seeds som ibland kräver mer än en pärla per sida. Alltså så här. Flört

Sen finns ju alltid freeform RAW.

Guldgruvans1
0

Snyggt!

Du är en hejare på detta….undrar om det finns nåt du inte kan…hihi.

Allamej
0

Det finns massor… som du kanske läst så hör jag till dom som gråter av RAW..

Paerlugglan
0

Men, nu förstår jag inte, det som finns som exempel på RAW på PP ser ju inte ut som det som Karla gör på videon, är jag helt väck? Förvånad Obestämd

maneki
0

Så här är det: RAW kan göras dels med olika antal pärlor på sidorna och dels i två olika tekniker: ennålsteknik som Karla gör och tvånålsteknik som i min länk till PP. (Även netting o peyote kan göras med två nålar, men det är inte lika vanligt som s k 2-needle RAW). Jag föredrar som sagt 2-needle. Beroende på teknik- och pärlval kan därför RAW se så olika ut, men ändå vara RAW.

Single-needle RAW med bara en pärla per sida kan du se hos t ex FMG.

Allamej
0

en nåls RAW med en pärla per sida är ju mina kors tex. dom är enkel men sen blir jag bara lessen :D

Paerlugglan
0

Jaha, det sätter väl sig så småningom, skallen tycker att pärlor är pärlor och vill gärna pyssla med dem, men veta vad det heter är tydligen inte lika intressantObestämd.

Läckert kors, Allamej! Jag hör till dem som egentligen inte gillar kors, men de brukar ju bli så läckra, så jag blir väldigt kluven.

Evahelene
0

Apropå RAW - 2nåls går  jättebra för mig, men när jag gör 1nåls…då går jag bara vilse ^^

Jag blev så sugen på att göra ett "Allamej-kors", började med 1nåls…gav upp och gjorde det med 2nåls! Jag ska ge det till en väninna. Hon får fota det (en bra digitalkamera har hon) så jag kan visa er hur det bidde.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Allamej
0

Här är en RAW pärla med lite krimskrams :)

Paerlugglan
0

Snyggt!

Idaz
0

#46 Fint! Jag förstår inte hur du gör… Vad du än gör så blir det bara jättesnyggt!!!

Allamej
0

hehe :) Tack Ida :D

hus-musen
0

#46 den var snygg!

Qui dormit, non peccat