Det där med peyote
jag tror visserligen att jag har fattat grunden med peyote, men jag har ändå svårt att läsa mönstren i boken Little Bead Boxes.
T ex står det: C (1)…x 3, och som jag har förstått det betyder det att jag ska ta en pärla av färg C tre gånger, dvs ha tre pärlor av samma färg på tråden…
På nästa rad står det: C (2)…x3. Betyder det då att jag ska ta två pärlor av färg C tre gånger, dvs ha två pärlor mellan de tre första? svårt att förklara, men jag tror nu i skrivande stund att jag hänger med…
Sen blir det krångligt. Det står: C(2); C (1)…x3. vad fasen betyder detta? *hjälp*
Till dem som har boken framför sig, så är exemplet ovan hämtat från sid 44 och mönstret för Kaleidoscope.
Ja, jag vet inte, men rent spontant så undrar jag om inte (1) betyder 1-drop och (2) betyder 2-drop…isf så blir "nästa rad" en utökning…
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
vad fasen är drop? *känner mig dum*
"drop" - väldigt knäppt uttryck tycker jag! När man syr peyote kan man ta 1 pärla i taget eller 2 pärlor i taget. Se en tutorial på 2-drop-peyote
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Man kan ju även ta tre men det är ju lite mer ovanligt :) Virkmaja, vi måste få bilder :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ah, på så vis, tack för videon, den förklarade rätt bra :D

Hej virkmaja. Förstår om du blir lite förvirrad. Det blev jag också innan jag kom på hur det var.
Om du tittar på bilden på nästa sida ser du hur varven är uppbyggda. Första varvet är de tre pärlorna mitt på botten. Varv 2 så sätter man 2 pärlor mellan pärlorna på varv 1, det gör man tre ggr. Hörnpärlorna är markerade med en liten vit plutt i mitten på bilden på sid 45. Pärlorna på varv 2 är de pärlor som ökar ut varven, dvs hörnen, om du förstår hur jag menar. Det där …x3 är hur många ggr du ska upprepa det som står först på varje varv.
När du sedan ska börja med varv 3 så börjar du ju i ett hörn så då ska du har två svarta pärlor först i hörnet, därefter så ska det sitta en svart pärla mellan hörnen och detta upprepar du två ggr till.
Sen varv 4: 2 pärlor i hörnet, 1 ljusblå pärla på ena sidan om den svarta pärlan (på den raka sidan mellan hörnen) och sedan 1 mörkblå pärla på den andra sidan om den svarta pärlan på den raka sidan mellan hörnen. Detta upprepar du sammanagt tre ggr innan du börjar på varv 5.
Hoppas jag inte trasslat till det ännu mer för dig nu
. Jag är urusel på engelska men det går med hjälp av bilderna och beskrivningarna på de första 40 sidorna i boken att klutra ut hur det ska vara. LYCKA TILL!
#6: jag har klurat en hel del och jag är snart klar med botten/locket, det blir lite snett dock, men det beror att den ena färges pärlor hade olika storlek, något som jag upptäckte när jag väl hade satt igång. men det går säkert att åtgärda på nått sätt, bara jag får tänka lite :)
bildbevis kommer under helgen, verkar det som. nu ska jag bada med sambon och ha myskväll!
*f*n* ursäkta svordomen, men nu förstod jag att jag hade för lite pärlor *suck*