sterling silver wire
är det någon här som har arbetat med det? Jag har fått en beställning på ett trasselhjärta och undrar hur det är attt arbeta med. Jag har hittat något som heter Sterling silver soft wire, är det bättre än hård till ett hjärta tror ni?
Även om det inte var fasansfullt dyrt så är det ju dumt att köpa fel.
aswedishsmorgasbord.com
Jag har aldrig testat så vi nog invänta någon som har :) Men när du testat vill vi gärna ha uppdatering om hur det är :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Wire är väl mer sån som du trär pärlor på, den har jag använt till nästan alla smycken, jättevacker wire som är nylonöverdragen.
Silvertråd är nog mer det du är ute efter, som man kan böja och forma.
De får inte vara för tunna och mjuka då heller för de måste kunna hålla formen.
Jag har köpt tråd både hos silvergrejs.se och smyckerian.se
Lycka till!
ja, okej. På engelska så är wire det som ni i Sverige kallar silvertråd.
Den pärltråden du pratar om heter tigertail wire. Varför det nu heter det…
Jag har hittat den här sidan
http://aemetal.rtrk.com.au/?scid=6284&kw=2347707
Jag ska kontakta dom nästa vecka.
aswedishsmorgasbord.com
Det finns otroligt mycket olika sorters wire Tigertail, soft flex, accu flex ect. Vad dom har gemensamt är att dom är till för att trä pärlor på dom.
Sen finns det metalltråd som man kan forma som man själv vill. Den finns i silver, koppar, färgad koppar och mycket mer.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Skulle vara intressant att få en lite lista på de olika wire som finns, vilka som är bra till vad.
Sara

#5. Instämmer! Som NOOB har jag inte en susning!

Sterling silver (925S) blir mjukt när det har värmts upp till glödande (på danska heter det 'udglødet'. Så är det lätt att bearbeta.
När det bearbetas blir det hårt och är svårare att bearbeta.
Silver tråd går att köpa i olika tjocklekar och i hård eller utglödjat kvalité. Jag köper hos www.frits.dk, men där finns säkert ställen i Sverige eller Australien vart man kan köpa.
Silver som har värmts upp bildar ett glödskal som måste avlägsnas med syra (10% svavelsyralösning i 10 minuter)
:-) Inge
Jag ville också göra ett trasselhjärta och har samma fråga. Håller utglödjat silver formen om man gör tex. ett trasselhjärta eller är det bättre att köpa hård kvalité?
det beror ju på vilken dimension du köper förstås. men rent allmänt så hårdnar ju tråden ganska mycket av bearbetningen. använder du 1mm tjock tråd till själva hjärtstommen har jag svårt att tänka mig att det inte skulle bli tillräckligt styvt, + att hårdare tråd i den tjockleken blir väldigt jobbig att arbeta med. 0.8mm skulle jag också tro går bra att använda mjuk, men inte tunnare än så.
Mm……………men även på svenska heter båda dessa sorterna wire. Det ena är nylonklädd wire (typ billig wire som blir hopplöst knyckig efter ett tag eller bättre mjukare wire typ accu-flex, soft-flex) som finns i flera olika grovlekar m.m. men som inte blir knyckig o tyvärr kostar därefter, men enligt mitt förmenande värd varenda krona.
Den andra wiren kallas oftast just bara wire o ibland för silvertråd o är ofta gjord av koppar o därefter färgad till t.ex silverfärg eller annan färg, men kan också vara gjord av annan metall som t.ex aluminium o sedan finns ju äkta silver tråd m.m. Om man vill ha mjuk wire eller hård beror ju dels på vilken grovlek man använder sig av o vad man skall ha den till. Oftast föredrar jag mjuk wire, men det finns tillfällen då man behöver mer hårdare wire. Det handlar om vad man fördrar o arbeta med helt enkelt o för att få reda på det så får man prova sig fram o kommer så småningom underfund om vilken grovlek man behöver till vad o om den skall vara mjuk eller hård.
Till ett trasselhjärta stomme hade jag använt 0,8-1,0 o den får gärna vara av hårdare typ. Till själva virandet runt stommen hade jag nog använt 0,4mm wire o den skall då vara mjuk.

#5 menar du wire som smyckesvajer då eller som metalltråd?
Silvertråd finns i framförallt tre hårdheter dead soft (mjukglödgad), half hard (halvhård) och hard (hård). Halvhård passar bra till stommar där du inte vill att den ska deformeras för lätt o kanske har en lite tjockare tråd. Mjuk passar bra till coiling o alla typer av lindning, som kanske först o främst görs över en starkare stomme. Den härdar som sagt när du arbetar också. Det går också bra att hamra tråden för att härda den. Så till ett trasselhjärta funkar mjuktråd bäst att linda med. Annars blir man så trött på den hårda tråden, som dessutom inte är lika följsam.
Hård tråd kan mjukglödgas med en butangasbrännare.
De finns bra sajter som diskuterar just vad olika hårdhet o tjocklek passar till, men typiskt nog kan jag inte komma på ett bra exempel just nu… (men lite hittar du hos Wire Sculpture, under Hardness o än längre ned under Temper).
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

#7 Jag använder citronsyra när jag betbadar (tar bort oxideringen efter att ha glödgat en silvertråd). Cirtonsyran behöver värmas för att fungera men är inte lika läskigt att använda som ett syrabad. Häller flytande citronsyra i en glasburk och ställer den i ett vattenbad med varmt vatten och låter silvret ligga i till dess att det är vitt. För att få bort den vita beläggningen på ytan kan man gnugga med swinto på tråden under rinnande vatten.