Flat spiral stitch
Jag har hittat en tecknad instruktion till hur man gör.
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Man måste tydligen vara medlem på hemmagjort.se för att se den…
Färdigt :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tack för att du vill hjälpa mig! Jag vet inte om jag fattar den skissen men det tror jag! Jag ska skriva ut den på jobbet imorgon, sen får jag se om jag har de pärlor som behövs hemma annars blir det att surfa runt igen. Kan man ha facetterade?
Bicone 44mm har jag inte men 6 mm har jag! Jag skriver ut den imorgon och sen kanske jag åker ner till stan och köper en sträng eller nåt!
TACK för hjälpen!
Jag skriver när jag börjar om jag fastnar på något för då hjälper ni mig va?
Du behöver inte ha nån speciell form, facetterade går lika bra som släta, så även bicones. Men du 44 mm är väl liiite stora
? Hehe kunde inte låta bli.
Fast jag har jättefina bicones i akryl som är nästan så stora, mega mega pärlor faktiskt.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Needful: Så stora
Woow vilka megapärlor. Kan bli kul hängen
mattiz73: Jo men titta på början av YouTube videon, för du behöver bara titta på det allra första, för sedan är resten bara upprepning o så tittar du på skissen som stöd, så fixar du flat-spiral-stichen.
För er som har missat vad det är för video så var det en länk som Pitepärlan ursprungligen bidrog med o här är den:
Tack needful! Jag menar givetvis 4 mm! Hade nog lite bråttom!
Cessy! Räcker det att se i början? Måste jag ha pärlorna framför mig då? Jag har ju datorn i köket och pärlorna "i" soffan!
Det är en bra länk den! Jag har ju gjort en del bitar i tekniken, men inte fullföljt, men principen kan jag…hrm…på pärlträffen skulle jag visa min arbetskamrat och fick totalt hjärnsläpp Men det löste sig för en annan råkade sitta och sy ett sånt halsband så jag kikade lite och vet ni vad jag missat?
Jag tog EN stor pärla först, inte konstigt att jag inte kom på hur man skulle fortsätta fast jag vände och vred och svor…jaja..det var ju ingen workshop jag skulle hålla ieller så, det hade jag inte gett mig på inom nåt pärlområde, möjligtvis "nybörjare - så här gör man…" ni vet med klämpärlor och böja till hattpinnar, för det kan jag åtminstone
Jo, det hade nog kunnat vara kul. fast de var inte 44 mm de var typ 26mm, just i biconesformen. Men en del av de andra akrylpärlorna är större, måste komma på nåt sätt att använda dem, de är faktiskt jättefina trots att de är akryl. Det var den kinesiska damen som ville ha designhjälp, och jag har helt glömt bort det så tack för din felskrivning, mattiz. Hon lämnade en hel kasse halsband som jag slaktat. Blir det nåt resultat kommer det bild också!
Du kan kolla på videon utan pärlor mattiz, det är enklare än man tror (så länge man kommer ihåg rätt, vill säga) SEn kan du ju pausa och skissa eller anteckna om du vill det

Mattiz: Håller med om att det funkar bra att titta på videon först o sen gå till pärlorna. Det är en så typisk teknik på det viset att när man väl fattar tricket är det riktigt enkelt, som att cykla typ. Anteckna viktiga detaljer är bra. Speciellt just detaljer för de glömmer man så lätt… Även om vi bara snackar 5 min paus ibland.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Vad bra! Då ska jag göra det när det andra blomarmbandet är färdigt! Blomarmbandet är ju fint men vilket jobb!

Vad fint! Det ser väldigt profsigt ut. Visst är det en kul teknik?

Vad ska man ha som signatur tro?
Ja, absolut! Lite svårt i början med så lång tråd men jag vänjer mig väl. Det var väldigt enkelt med fast utan att bli långtråkigt!
Tack för all hjälp med länkar!
Ja visst var det enkelt o det var ju det jag visste om du bara kunde komma över motståndet o se början så är det bara o tuta o köra sedan
Fint armband blev det i alla fall.
Tack Cessy!
Det blev lite dubbelt och lägga armbandet i 2 trådar men denna tråd handlade ju om det och var startad för att hjälpa mig kändes det som. Då var jag ju tvungen att lägga upp det här men jag ville ju ha det i min egen tråd oxå om jag nu ska samla allt jag gör där.
Är det någon som vet hur man gör själva staven i ett togglelås i pärlor? Vad ska jag tänka på osv..?

Flat spiral stitch är jätteroligt! Fint armband mattiz
. Youtube videon är jättebra så jag tror att man kan titta på den först och sen börja med armbandet. 
och detta gick ju mycket snabbare eller hur
? och visst var det lätt, och roligt
? inte riktigt "mina" färger personligen men fräscht och fint!
att pärla en toggle-stav görs nog oftast med peyote tror jag, men jag är inte expert på detta område
, har bara gjort det en gång. man vill ju ha den så styv som möjligt förstås så inte för sladdrig tråd och inte för tjock stav. och längden måste ju funka med öglans längd - dvs inte alldeles för lång eller alldeles för kort - mer specifik än så kan jag inte vara
, det får nån annan som vet bättre svara på! man kan ju pynta sin peyotade tub genom att trä igenom den nåt också och sätta tex en facett i varje ände och en 15/0 eller 11/0 som stopp för facetterna. eller kanske en bit tjock metalltråd om man verkligen vill ha stadga, men då får man ju pyssla lite för att få det snyggt i ändarna - kanske snurra till en spiral i var ände eller nåt. men du är ju duktig med metalltråd så det fixar ju du galant i såfall 
Jo där är ju några som gjort flat-spiral-stich 2-radig (se pärlplatsens galleri)o det blir ju ett ganska maffigt armband av det o det är nog något som jag kommer att prova att göra så småningom
Åh såg nu att du laggt ut en ny bild medans jag skrev mattiz73. Ja det ser ju ut att vara riktiga pojkfärger som han valde
Ett fint armband o han måtte väl ha blivit nöjd.
Ja du Kissidor! Det där lät krångligt! Det tar vi vid ett senare tillfälle! Men nu har jag lärt mig vedastjärnan, bollarna, blomarmbandet och nu senast flat spiral så nu är det väl spiralrope som jag ska testa! Mmmmm….men det får nog vänta för just nu är jag inte så sugen! Jag skulle vilja vinna typ 1 miljon eller mer och sen kunna köpa in lite pärlor utan att känna att nu har jag dragit över budgeten igen!
he-he mattiz - lika bra att du lär dig att så länge man sysslar med pärlor så dra man alltid över budgeten, för där finns så mååååååååånga olika sorters pärlor att köpa o så mycket som de kan vara bra att ha till o testa

Vi har en butik i stan som säljer pärlor! Just nu har de sänkt priset på kristallbicones från 15 till 10:- så i fredags köpte jag 5 strängar men jag måste nog dit igen och köpa fler! De är ju perfekta till flat spiral! Sen ska jag köpa lite glaspärlor som inte är transparenta. Jag beställde från teardevil igår för 150:- så nu har jag handlat pärlor för lite mer än 800:- denna månad så nu är det köpstopp! Kanske….
http://www.glasparlor.se/index.php
Detta är adressen till butiken här i stan!
Åh de hade en hel del fina lite annorlunda pärlor där. Bubbelpärlorna o fimo-blompärlorna var ju underbara, men kan ju inte påstå att de var så billiga precis. Fast det där beror ju också på vad man vill ha o är ute efter. Vissa annorlunda pärlor är ju värda ett högre pris. Speciellt om man bara skall ha några st. o håller sig till att köpa dem i Sverige. Det blir kanske en runda dit för lite roser o bubbel nästa månad
Jag tror att en del pärlor är billigare i den fysiska affären men det kanske beror på att de ska lägga ner eller byta lokal! 4 mm bicones på sträng för 10:- är väl inte dyrt. Det står att det är kristall men ej swarovski!
Nej 10 kr strängen är ett ganska bra pris för en sträng bicones o är de dessutom jämna i storleken så är det ett helt fantastiskt pris, men jag utgår från att med det priset så är det de ganska ojämna kinesiska glasbiconsen det handlar om o där tar olika shopper allt från 10 - 25 kr för strängen o det var inte de pärlorna jag tänkte på när jag nämnde priset.
Fast vill man ha billiga bicones av den typen så är det absolut billigaste jag har hittat Speed07 på tradera.
http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=223887&listtype=0
De tar 9kr/strängen för 4mm (köp nu) o numera har de ju tyvärr dragit ner på tradera, men det är en av de absolut billigaste säljare som jag vet existerar. Nu är ju utbudet begränsat men det de har slår i princip ingen shop i Sverige o dessutom så får man det som beskrivs o det är aldrig en massa fula berlocker m.m. för de är borttagna, så Speed07 är nog min absoluta favvo på tradera någonsin.
Håller med håller med… Speed07 är en otroligt bra säljare med riktigt bra priser :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Så nu måste jag väl snart vara officiellt den ende som inte testat flat spiral än?
(vilket påminner mig att det var en helt annan teknik jag skulle testa, men inte gjort än…)
Mattiz73, om du är intresserad av lås kanske dessa länkar är av intresse. Rankade från enkelt till svårt.
Knapphål (för peyotearmband/-halsband)
Har haft instruktioner på ett togglelås i metalltråd dekorerat med pärlor också, som var fint o stabilt, men den sajten är tyvärr borta nu…
Jag brukar kolla på Budera - är det någon av er som har erfarenhet av Smyckelandet och/eller Redmouse? Av någon anledning så känner jag mig lite skeptisk mot att handla pärlor och sånt via Treadera, Budera o.dyl. Tycker det känns "tryggare" att handla av såna som Pagoni, Fru Pärla, Pärlerian o dom - vet inte varför, men….
Tja Evahelene: Bättre, trevligare o seriösare säljare än Speed07 får du leta efter - lääääääääänge o det vet i tusan om du hittar någon.
Fast visst är det så att man kan råka ut för oseriösa säljare på alla köp o sälj sajter, men speed07 skulle nog snarare ge dig dubbelt upp än att blåsa dig. Deras varor är dessutom förenat med god kvalíte. När de ibland har halvädelstenar är det alltid till myyyyycket bra pris o kvalité. Att handla av dem är ett rent nöje o sällan får man så trevlig kontakt med säljaren som man får där.
Speed07 har jag med handlat av! De är ju så trevliga och snälla! De skickar varan innan du har betalt t.o.m. och tar underpris i frakten. Frakten kostade 5,50 men de tog 5:-. Och köper man direkt får man ibland lite extra i påsen.
Jag tycker oxå det är synd att de har dragit ner på tradera! De hade mycket mer förr.
Maneki - Jag är hos mina svärföräldrar nu så jag ska kolla in dina länkar när jag kommer hem. deras dator är inte lika snabb som min hemma.
Jag har budat hem mycket pärlor och annat på tradera och har alltid blivit nöjd. Jag handlar visserligen bara av dem som har fått full pott i omdömena och de som har lite mer saker ute för de har oftast en shop oxå.
Redmouse har jag handlat av,nåt litet specifikt´som jag behövde, men det var snabb leverans och en liten bonus så jag kan inte klaga. (fast hon har så många auktioner så ens egan försvann lite i mängden
)Det är sällan något klydd med tradera och budera, ha ögonen öppa för "nybörjare" bara de kan glömma att informera att det är plast t ex.
Instämmer med speed07 också, suveränt!

Har köpt något som liknar swarowski bicones, från en affär som ska lägga ner försäljning av pärlor för 10:- strängen. De är verkligen jämna och fina. Har ingen aning om vad de är, men köpte på mig mycket pga att jag tyckte det var billigt. Fast jag har inga swarowskis att jämföra med. De finns i två storlekar, men ganska liten skillnad. Tror att någon av de kan vara 4 mm
De har även andra pärlor till salu, men pengarna finns inte, fast billigt är det för så fin kvalite.
Vad ska man ha som signatur tro?
http://www.bead-patterns.com/shop/shop.php?method=itemnumber&keywords=14701
http://www.bead-patterns.com/shop/shop.php?method=itemnumber&keywords=11047
http://www.bead-patterns.com/shop/shop.php?method=itemnumber&keywords=8776
2 av mina länkar är gratis men hur laddar jag hem dem?
Den först ska kosta något men jag vill köpa men fattar inte hur jag gör! Maneki: Nu har du fått in mig på dessa länkar så nu måste du hjälpa mig!
Har aldrig köpt eller laddat hem gratismönster eftersom jag ändå inte kan skriva ut dem, men du skall väll "add to cart" o sedan check out o följa instruktionerna antar jag.
Evahelene: Har aldrig någonsin sett swarovskisar på sträng, så var det än är så är det inte swarrisar, men det finns imitationer som är vansinnigt välgjorda fast 10 kr per sträng låter lite väl fantastiskt för bicones gjorda av kristallglas. Om du klipper upp strängen o ser dem mer bredvid varandra - är de ff. helt jämna då? För det är nämligen både swarrisar o Preciosa.

Jag har laddat hem PDFér från det stället du länkar till Mattiz, och du gör som Cessy skriver, klickar på Add to Chart och Checkout, sen på Click Here, den som är i tabellfältet längst ner! Jag prövade länge att klicka på knappen i deras beskrivande tex och blev sur för att det inte funkade, men tabellen låg utanför mitt fönster, som jag hade lite förminskat, så jag såg den inte
. Sen får du upp en PDF som du kan spara för att kolla på vid datorn eller skriva ut. Jag brukar spara sådana här tips på datorn (har ingen skrivare) för att kolla vid ett annat tillfälle (det där tillfället som aldrig inträffar
). Visst kan man spara länken, men jag tänker som så att dom rackarna kan ta bort filen och då är det bra att ha den sparad själv.
Och vilka bra tips för att pärla egna lås Maneki! Och vad läckert armbandet i den näst sista länken var, helt underbart.
Månadens pärlkvot är upphandlad, så jag kan inte bjuda på något av era tips om auktioner, men jag skall ta mig mod till det när jag får handla nästa gång.
Nytt Alias: Pugglis 
Ett litet tips om att skriva ut, nu när man inte jobbar får manvara kreativ, maila pdf:en eller länken till dig själv, skriv ut på biblioteket sen (om det ligger hyfsat nära då vill säga)
På tal om bicones så insåg jag att jag är i skriande behov av 6mm sådana, men då gäller det att hitta de som inte är tjeckiska, för den formen har jag svårt för (mjukt rundade) jag vill ha skarpa kanter på mina, och gärna lite extra slipat därtill. (vadå pretentioner?
)

Ojsan! Jag har råkat misstolka hur man gör flat spiral stitch! Och ändå har jag gjort fyra stycken armband!..
Och jag kollade ju på videon när jag gjorde det första!..
Vad jag funderade på innan var att jag tyckte att mina blev så "sladdriga" och även att andras armband såg annorlunda ut än mina… Vad jag råkade göra var att jag bara gick igenom den 6 mm pärla som jag nyss trätt på, och inte den innan med. Men nu när jag såg den tecknade instruktionen såg jag ju att man skulle gå igenom de TVÅ senaste 6 mm's. Nu kollade jag på videon igen. Tänk att jag missade denna del av instruktionen innan!.. Detta förklarar även varför man startar med att ta upp två 6 m.m pärlor!..
Mina armband blev ju inte fula, men de fick inte de där "lagren" och de blev lite mer sladdriga… Bra att "poletten trillade ner" nu i alla fall så att jag kan göra rätt i fortsättningen!.. 
En annan grej jag har kommit på att man INTE ska göra är att skarva tråden!.. Första gången jag gjorde ett Flat sp.st.-armband tog tråden nästan slut precis innan jag skulle fästa låset. Så då tog jag ny tråd och knöt ihop det två med en dubbelknut. Jag råkade ha med detta på marknaden jag stod på. Och skulle hjälpa en kvinna att prova det. Då råkade jag dra så hårt i stavlåset att låset åkte av (knuten gick upp). Piiinsamt!
Men tur iaf att ingen köpte det innan!.. Och kvinnan köpte ett par örhängen istället så det gick ju bra i alla fall… Men tips till er andra-använd så mycket tråd att ni är säkra på att den räcker! :)
Bifogar en bild på mitt flat spiral stitch-armband, så som det ser ut om man råkar misstolka instruktionen… :)
Tycker inte du skall prata om att du har misslyckat. Du har lyckats att göra en egen variant helt enkelt.
Fint armband blev det ju också

Tack! Ja, så kan man ju också se det…
Jo, det ser ju fint ut på bilden… Men på armen lever det sitt eget liv… Varje sydd oval så att säga vill inte riktigt ligga platt och fint… Och man får spänna tråden jättemycket så att man inte ser den mellan varje oval…
Så jag ska prova den rätta varianten också och se om inte det blir bättre!.. Jag gjorde föresten ett armband igår med enligt min misstolkade variant. Med blå guldsten och seedbeads i färgen clear silverlined… I mitten hade jag en större, platt och facetterad guldsten. Jag ska fota det och visa det här senare. Men jag ska nog ta upp det och göra om enligt den rätta instruktionen, för jag blev inte helt nöjd med det… Bild på det kommer senare idag…

Här är ett togglelås till förresten. 
Tack maneki för alla mönster. Du verkar vara fena på att hitta mönster.
Tack Maneki! Det sista såg hur snyggt ut som helst!
Nu har jag 4 olika mönster att skriva ut på jobbet men jag måste köpa mer pärlor! Det blir att på torsdag åka ner till stan för att inhandla bicones för 10 :- strängen eller vänta på ett brev från speed07. Hon har packat ett brev med 30 olika prover som jag sen kan beställa ifrån! Hon säljer mindre från tradera nu men mer hemifrån så det är bara att maila!
Just nu har jag sytt 4 pärlor på ett flatspiral med svart och vita pärlor. Ska se om jag själv kan ha det på jobbet imorgon och göra lite reklam! Vad ska man ta för ett sånt armband? Jag tänkte 170:-!

SofiaDalarna: Ditt armband är ju jättesnyggt, synd att det blev sladdrigt. Kanske blir det bättre om du tar bort några seed beads så att det blir tightare. Och sen göra som nämndes i tråden där Needful visade en Flat Spiral Stich, har redan glömt vilken det var
. Trä upp mittenpärlorna på en wire först och trä sedan resten av pärlorna med din vanliga tråd. Det borde ge lite mer stadga åt det hela, gissar jag. Och om nu inte seed beadsen är för yttepyttesmå eller rättare sagt hålen, så kanske man kan trä tråden ett extra varv runt varje båge! Fattar ni vad jag dillar om?
misstänker att sofias armband kommer att vara lite stökigt i vilket fall - men det är iaf minst lika snyggt som det ursprungliga stygnet när det ligger tillrättalagt som på bilden
!
förstår att dubbelknuten gled upp - men det finns mycket säkrare sätt att skarva. det sättet jag lärt mig att skarva tråd i sydda tekniker (vilket oftast är en nödvändighet!) är att sy tillbaka och slå tråden runt sig själv i halvslag och dra åt lite här och var på några ställen, och sen fästa den nya tråden på samma sätt. tar tid och är BORING
, men inte fullt så tråkigt som att bli galen på sin alltför långa tråd har jag ändå kommit att tycka 
Ja, jag håller på med ett nu, jag som var så trött
Då trädde jag mitten och visst en aning meckigare är det, men jag vill hellre att det håller, vet ju inte hur bra silamiden är i längden. Men det funkar utan problem, bara man håller tråden från mittpärlorna så den inte trasslar.
silamiden?
Hur menar du att du gör Needful?
Kolla min tråd ,mattiz
Jag ser en annan fördel med att göra så här och det är om tråden blir för kort är det mycket enklare att skarva, för det är nåt jag avskyr annars, tror att mina tre miljoner knutar inte ska vara tillräckliga, så jag gör 4 miljoner i stället 
Snyggt med svart o vitt.
Jag gjorde en med röda (mörkröda firepolish - carmen) svarta bågar o så 6 mm röda rosor som mittpärla i bågarna o det blev enligt min mening ganska snyggt, men eftersom kameran har varit nedplockad sedan innan jul (eller rättare sagt boxen o lamporna) så blev det aldrig fotat o det sålde i princip direkt o eftersom rosorna inte var helt lätta att få dit snyggt, så är det nog ingenting som jag gör om men däremot kombon rött o svart lockar mig att göra ett nytt i men då med andra pärlor.

Hej igen! Nu lägger jag in bilden på armbandet med blå guldsten som jag pratade om… Tror som sagt att jag ska göra om det i den rätta tekniken. (stygn genom två pärlor). Vad tycker ni om färgen på seedbeadsen till dem? De har färgen clear silverlined… Färgkombinationen blå-silver trodde jag skulle bli bra, men kanske blev det lite "hårt"?.. Vad tycker ni?.. Är det nån som har något förslag på vad jag annars skulle kunna använda för färg på seed beadsen?..

Jag har fotat med blixt för att fånga glittret i pärlorna… Färgkombon ser kanske inte så "hård" ut i denna bild, men…

Ha ha, Needful, jag gör också sådär en 4 miljoner knutar, och några till för säkerhets skull! Ibland påverkar det utseendet på smycket, så jag måste skärpa mig.
SofiaDalarna, jag gillar den färgkombon. Inte blir det för hårt! Jag älskar silver + svart eller mörkblått så…
oj här var ditt svartvita igen mattiz - jag har redan kommenterat det i en annan tråd, men läcker randig effekt iaf 
sofia, blå guldsten är verkligen vackert, som en stjärnklar natthimmel som bäst
. nu uttalar jag mig inte om hur det ser ut i det här fallet för det kan vara svårt att bedöma från en bild - men jag känner igen det där med att använda crystal silverlined för man tycker att det ska vara en ganska glittrig och silvrig accent - och sen tycka att det tar över lite för mycket - men vad istället, hmmm
. ibland gör det sig ju bättre med samma fast i frostat utförande, har du kollat hur det ser ut?
SofieDalarn: Svårt o säga utav bilden om det är för hårt utan det är ju mer vad du själv känner inför det. Kan vara så att seedsen borde slå mot guld istället för att plocka upp guldglittert i guldstenarna, så något mer mot topazhållet ger kanske en mjukare touch, men allt beror ju på vilken effekt man är ute efter o som Kissidor säger, så tonar ju frostat utförande ner ett ibland för hårt intryck.
Visst blev det snyggt, SofiaD
Vet inte hur många nyanser på seeds jag har, men det är MASSOR! Men ändå sä är det i princip bara klara silverlined, guldlined och ev klara med ab-lyster som kommer till användning, så jag är inte rätt person att komma med förslag känns det som.
Vad fint det blev med att lägga in något annat i armbandet!

Tack allihopa. Nu svarar jag er som skrev tidigare också för det såg jag inte igår…
Det skulle kanske fungera, men jag orkar inte prova att sy mitten först på vire och sen resten med SoNo… Det käns som att det skulle ta 5 timmar för min del och bli jättekrångligt…
Jo, armbanden ligger ju fint på bilden, men när man har de på sig vill bågarna inte riktigt ligga platt, de kan svänga runt innan man tar det på sig och man får hålla på och rätta till det på armen… Så jag ska prova att sy i den rätta tekniken istället!..
Jag fäster också tråden ordentligt, men ja, håller med om att det är jobbigt, och vilken lång tid det tar!.. Drar mig dock för att skarva ett armband, det låter svårt… 4 miljoner knutar, som ni säger!..
Nej, jag är lite osäker på vilken nyans jag vill ha på seed beadsen. Kanske behåller jag det så här ändå… Det är ju lite som en midnattshimmel med den här kombinationen och jag gillar ju kombinationen blått och silver… Kanske ska jag köpa frostade också och se hur det ser ut…
Jo, det blev ju fint att ha den här stora pärlan i mitten!.. Hade köpt tre såna tidigare och tänkte att det skulle passa bra att använda en i detta armband.
Likaså lät det jättefint att använda rosor i dessa armband, Cessy! Det måste ha blivit läckert! Och lite "dramatiskt" med de svarta pärlorna till. Ja, det är en snygg färgkombination!
Fina armband du gjort också, Mattiz! Bra idé att själv vara reklampelare!.. Jag funderade också på något runt 150 för mitt… Inte för att jag planerade att sälja det, men rent hypotetiskt alltså… Det tar ju lång tid att göra dem så då får man ju lägga på lite iaf…

Sofia: fin variant av spiralen. Även om den nu vill trilskas. Kanske skulle bli mer stabil om du gick igenom de första pärlorna i föregående båge istället. Då får du samma mönster men stabilare/plattare. Nån som fattar vad jag menar ens?
Tycker färgkombon ser mycket bra ut på bild, men som sagt just glitter är svårt att avgöra på bild. Frostade pärlor vet jag inte om de funkar riktigt till guldstenen.
Om du vill ha lite glitter så kan ju också opaka charlottes eller kanske crystal blacklined funka, men då blir det inte samma kontrast i färger som det är nu. Plus att det inte helt matchar det mörk-mörkblå i guldstenen. Eller silverfärgade seeds för mer metallkänsla.
Nu har jag också gjort ett nytt flat spiral armband, men det är en liten specialare
Lillan gillade det gröna så hon fick ett eget, i riktiga princessfärger. Får ladda upp bilden när hon lagt sig!
Gav mig inte på det andra, har en sån "tummen-mitt-i-handen"-dag
Tror det gick minst 10 klämpärlor för hennes lilla armband + 3 bitar wire, plasten drogs av och gud vet allt…Men det blev klart.

Tack Maneki! Hm… Nej, jag är inte säker på att jag fattar vad du menar…
Menar du att jag syr igenom bågen igen som jag nyss lagt till, innan jag trär på en till 6 m.m. och sen gör en ögla runt den som jag sen går igenom igen, osv. ?
Hm… Får se hur jag gör. Ska som sagt testa den "riktiga" flat spiral stitch-tekniken först…
Vad är charlottes för något?..
Nu har jag haft på mig armbandet idag och tror att jag är rätt så nöjd med färgkombinationen ändå… Tack för alla förslag!

Nja, det blev lite kryptiskt. Ska nog testa att sy så själv. Du vet "show not tell", men det lär ta ett tag innan det blir nåt resultat.
Charlottes är seeds med en facett. Egentligen är bara strl 13/0 för charlottes o övriga för true-cuts, men oftast används charlottes om alla storlekar. Kan vara lite kluriga att hitta ibland o tillgången har varit varierande, men nu har TOHO också börjat tillverka charlottes o vi har sen i somras/höstas även charlottes i Sverige (Pärltorget).

Ja, får se hur det går med hela den här prova-historien… 
Det lät ju jättefint med charlottes!.. Jag gillar glitter/extra reflektion!.. Kanske man skulle prova att beställa sådana nån gång…
Nu har jag även kollat på Karla Kam's video om hur man gör varv två på flat spiral stitchen… Jösses vilken lång tråd hon hade, och om det trasslade för henne, hur mycket skulle det då inte trassla för MIG?!..
Men NÅN gång kommer jag säkert bli sugen på att prova det andra varvet med…