Har problem
Hej alla.
Jag har fått en beställning på en kungslänks halsband.
en grov sådan.. Det är en stor karl som ska ha den.
Nu är det så att jag behöver silvertråd 2,0 mm.. Ingen som vet vart jag kan köpa den..ler.
Ps. Ibland är det bra att ha hemsida.. ler
Mvh Jenny
// Nyfiken Jenny

Sargenta har alla dimensioner som tänkas kan så vitt jag vet. Konrad W har väl också tråd? Kollade på Silvergrejs också, men hon har bara upp till 1,5 mm.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Konrad W har mycket snabb leverans så jag skulle föreslå dom.

vad har du för hemsida? smyckesida? kanske en adress?

www.crazydreamer.se men den är inte färdig än på långa vägar
Jag har mailat till silvergrejs och hon kunde fixa fram 2,0 mm silvertråd.. så jag tar det genom henne.. har köpt allt där igenom..
// Nyfiken Jenny
133:- per meter för 1,5 det va lite överpris
silvergrejs överpris
, det låter lite konstigt - det brukar hon inte ha. men alla priser är väl lite oförutsägbara överallt nu beroende på vilken dollarkurs butiken köpt in till och hur prissättningen är baserad - har hört att konradw sänker silverpriserna och dom följer väl dagspris på silver. dom som baserar på inköpspriset och har köpt till dyr dollarkurs får ju andra priser då. kollade lite internationellt på ställen som brukar ha anständiga silvertrådspriser iaf och dom var inte billigare än silvergrejs och då riskerar man ju införsel också. continentas grövsta 1.2mm omräknad till 1.5mm ger 113 kr/m så det var ju lite billigare då men då är det ju 5m man måste köpa också. sargenta och konradw kunde jag inte kolla. så som sporadisk användare av silvertråd är jag ju jättenyfiken på var du handlar din tråd eftersom du tycker att silvergrejs har överpriser - tips, snälla tack
?

men ni måste ju räkna med att dom tar ut frakt och postavgift.. Det gör inte Silvergrejs.. Det är bara matrialet som kostar inget annat..
Kan varmt rekomendra Sílvergrejs.. För hon är jätte snabb med sina leveranser.. Min sista beställning gjorde jag i lördags.. och hade sakerna med posten i måndags..
Men hittar linaphoto billigare än silvergrejs med frakten inräknad så får du gärna skriva adressen dit.. Men jag handlar bara på svenska sidor.. för jag är nyfiken….
// Nyfiken Jenny
hm…tror ärligt talat inte att Silvergrejs tar överpriser, utan hennes priser beror på vad hon har köpt in artikeln för o sedan är det ju det här med frakt resp. fraktfritt som också måste räknas in i priset då man beställer något någonstans ifrån. Fast eftersom du ser det som överpris så vore det ju intressant o få veta var du handlar linaphoto o vad tråden o frakten kostar där?

Hur kommer det sig att om man tittar på tjockleken på silvertrådar på olika företag så skiljer det i tjocklek. Tittar man på Silvergrejs sida så har hon jämna mått tex 0,4, 0,8, 1,0 osv. Tittar man däremot på Smyckerians sida har de måtten 0,33, 0,64, 0,81 osv. Kanske de köper in från olika leverantörer.
Påverkar detta det färdiga arbetet tror ni eller är det för liten skillnad så det inte märks.
Jag har inte jobbat något med silvertråd, men kollat runt lite. Drar lite på det eftersom tråden är ganska dyr i inköp, och vet man inte riktigt vad man ska göra med den så är det lätt att det blir pärlor för pengarna istället
. Dem hittar man ju alltid något kul att göra med.
när jag räknade på det och det stämmer.. själv är jag silversmed och vi köper mer än 500g + att vi drar av momsen.. ursäkta men jag tänkte inte till igår…så är det ibland när man jobbar för mycke..
okido linaphoto, det var ju synd att du inte hade ett makalöst kalastips om billig silvertråd visserligen
- men det är ju även bra att få veta att den prisnivån man brukar handla till är någorlunda vettig 
133 är bra har … det enda om man vill ha ner priset till runt 100:- är om man beställer 500g och upp.. och vill man inte köpa så mycke så kan ni gå ihop..

Bitte: Skulle tro att det handlar om hur man avrundar. Inte skulle vi med blotta ögat se skillnad på 0,6 o 0,64 mm. Om silvret köpt in från en säljare som använder sig av måttenheten G (gauge) eller inches går inte denna att översätta till ett jämnt antal mm så då är det upp till var o en att välja hur många decimaler man vill ha.
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Crazydreamer: Jag har nog sagt det tidigare, men säger det igen, dina länkar är jättesnygga, vill också göra sådana, men måste nog öva lite på koppartråd
.
Jag kollade på din webbsida, hur kan du ta så lite för dessa länkar, tar du inte betalt för arbetet? Ok, det är lite svårt att bedömma hur tjocka länkarna är, men de ser ganska rejäla ut. Och om silvertråd går på 133:-/m, så känns det ju som att du är föööör billig.
Ok, jag har ingen erfarenhet av silverarbeten eller hur mycket det går åt för att göra en sådan länk, men det måste ta ett bra tag att pilla ihop de där ringarna, och gör du dem själv så tar ju det en stund också. Sen vet jag ju när man tittar på ganska enkla serietillverkade länkar, troligtvis maskingjorda på något vis, så kostar de ju lika mycket som dina handgjorda, eller mer.
Men jag förstår, det är ursvårt att ta betalt och man är glad att man säljer något och får igen det man lagt ut så man kan köpa nytt material.
Lycka till med ditt skapande!
Nytt Alias: Pugglis 

Jag måste gå mig själv i försvar..ler.. Jag vill ju kunna sälja länkarna oxå och inte bara ha dom som prynad.. ler. Jag känner inte så mycket folk. men jag tycker det är ett hyggligt pris.. Det går åt ca 150 ringar till ett armband..
// Nyfiken Jenny

det går åt några meter med 1.5 mm tråd till ett sådant halsband så jag skulle nog kolla med sargenta eller konrad w för 133kr metern låter dyrt tycker jag. du borde kunna få ner meterpriset till 60-80 kr på dom här ställenna tror jag

ändring av pris i #16 räknade på fel grovlek sargenta tar 122 kr per meter för 2mm tråd sen beror det på dagspriser på silver oxo det kan bli lite billigare eller dyrare

Crazydream: Ja, det viktigaste är ju att du känner dig nöjd, det är ju du som gör jobbet
. Jag har själv inte sålt något, och om jag skulle få en prisförfrågan på något jag gjort så kommer jag ha svårt att hävda mig. Kommer att vara överlycklig över att få sälja. Men jag hoppas att jag kan/klarar av att ta något betalt för jobbet
.
Nytt Alias: Pugglis