2 armband
Det ser fint ut, är det koppartråd du använt?
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Läckra armband o roligt att de är gjorda av koppartråd eller är det bara silverfärg som blivit "felfärgat" vid fotograferingen?

De är jättefina! Jag tycker också att det ser ut som koppartråd. Stämmer det?
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

japp. det blev koppartråd, tyckte det var lite roligare samtidigt som det låg innom priset jag hade pengar till… och det gick att köpa i affär utan att beställas…

Snygga armband..
Nu måste jag vara lite nyfiken.. det är så snyggt med färgade ringar.. men jag har nickelallergi och har bara gjort med äkta silver.. Är det nickel i koppat??? och finns det något annat material jag kan använda som är nikelfritt???
// Nyfiken Jenny

Fina armband 
Crazydreamer: koppar brukar inte innehålla nickel. Vissa kopparpärlor (och mycket av det kopparpläterat från icke-EU-länder) kan ha nickel i sig. Garanterat nickelfritt är dyra titan o niob, som kan anodiseras i olika färger. Niob får klarare färger medan titan ofta blir läckert nedtonade o ofta lite flammiga. Titan är lite kämpigt för just chain maille för det blir snabbt rejält hårt.
Gold-filled brukar också kunna användas av nickelallergiker. Vill du ha just färg går det också att själv värmepatinera rostfritt stål, som jag tror även allergiker kan använda (ibland innehåller det en del nickel, men det är så hårt bundet att det inte ger utslag på tester etc).
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

#6 Vart kan man köpa sånt??? ler..
// Nyfiken Jenny

#7 Var beror på om det är smyckesdelar eller tråd/ringar du söker o vilket av materialen. En del finns inom Sveriges gränser o annat inte. Vilket är du efter av det?
Ursäkta min lilla kapning av tråden, dara…

#8.. Ska ha till Tråd/ringar.. Och vill gärna ha inom sveriges gränser
// Nyfiken Jenny

Jag har köpt någon silverfärgad tråd på järnaffären och använt i mina smycken. Tror ni att det är nickel i sånt?
Testa med apotekets nickeltest så får du besked, för jag tror risken är stor att något som är köpt i en järnaffär innehåller nickel, men testa för det är det enda sättet att få veta.

japp, satsar också på att enda sättet att veta är att testa

#9 oj, här skulle jag kanske svarat också…
Anodiserad titan o niob har jag inte direkt sett i Sverige ("rå" titan, som är grå, har Sargenta i trådform).Beadsisters i England har ringar i både och -- plus andra metaller o matchande lås/smyckesdelar. Emma Ralph säljer 20 G niobtråd o niobsmyckesdelar.
GF säljer t ex Silvergrejs, men inte i så många dimensioner som kanske passar till chain maille. Det är inget jag brukar använda så jag har tyvärr inte superkoll här.

Ett tips att hålla ögonen på då det gäller niobium, Myllra de säger där att det snart återkommer i lager, så det kan ju vara värt att hålla ögonen på, skall vara helt nickelfritt.
(Är niob samma som niobium?)
Nytt Alias: Pugglis 

Niob är det svenska namnet o niobium det engelska så, japp, det är samma sak. (Likadant med titan o titanium.)

Aha, tack tack! 
Nytt Alias: Pugglis