Konfunderad! (Sälja smycken..)
Igår tog jag mod till mig och gick in på Zero Zero här. (Klädaffären.) De säljer lite smycken från Våga sen tidigare men jag tyckte att det såg lite tomt ut i ställen… (Och de hade mycket plats över på kassadisken!..) Så jag tog med mig en del av mina smycken dit och frågade om de ville ha dem där… Tjejerna som jobbade där tyckte att mina smycken var fina och verkade positiva.. Men sen när jag ringde chefen och frågade så sa han att det kunde bli problem med momsen och så eftersom jag inte har någon firma/företag… Men han sa att han skulle höra med sin revisor hur det var.. Men chefen trodde att om jag ville sälja ett t.ex. armband för 200 kr, så måste de sälja det för 400 kr för att få igen för moms, personalkostnad osv. Kan detta verkligen stämma?!..
Jag trodde bara att det var så att de skulle ha ex. 20% av det som smyckena säljs för… "Sälja på provision…"
Kanske hela idén var dömd att misslyckas ändå..? Jag vet inte om jag har vad som krävs egentligen… Men dessutom undervärderar jag kanske mig själv lite på det jag väl har gjort… Typ "inte kan jag sälja sååå dyrt"..
Nu måste jag stå på mig lite och försöka ta högre priser i så fall… Men jag vet inte hur mycket folk skulle vilja betala för mina smycken… Och om det skulle vara som han säger, att de vill ha en jättestor del, så skulle jag ju inte få någon egen vinst alls knappt. Alternativ vara tvungen att sätta överpriser!.. Svårt!.. Så det är kanske en dålig idé att sälja där…
Bifogar en bild på ett armband jag gjort… Har ni några prisförslag för vad som skulle vara "för dyrt" för det enligt er (perspektiv på vad som är "för dyrt" enligt mig). Eller vad som skulle vara ett vettigt pris?..
Lite knäppt… Om man vore ett känt namn hade man kunnat ta mycket pengar för egentligen simpla, men moderna smycken… Tänk Snö och liknande… Men nu är jag ju inget stort namn… Och jag vet inte om det är nåt speciellt med det jag gör egentligen… Men det skulle vara jättekul att sälja mina smycken, eftersom det är mitt största intresse att göra dem, och eftersom jag spenderar så mycket pengar på pärlor…
Vad anser Ni om det hela?..

Det låter som om de vill köpa dina smycken, inte ha dem på kommission, o då är det ganska normalt att grossistpriset (det pris de betalar dig) är hälften av det pris de säljer för. Samtidigt är det ju så då att du sätter ett lägre pris till en sådan återförsäljare än du sätter när du själv säljer till kund eftersom återförsäljaren "tar över" en del av dina kostnader som du skulle ha för t ex marknadsplats, webbutikskostnader, reklam mm -- samtidigt som han har sina egna kostnader för lokal och personal som han måste täcka.
Att undervärdera vilka priser vi kan ta är väl något de allra flesta gör, inte minst i början innan självförtroendet byggts upp o man lärt sig mer om sin marknad. Det viktiga är att lära känna sin målgrupp. Vilka är de? Vad är de beredda att betala o för vad? Ofta finns det nån som är beredd att betala, det gäller bara att hitta rätt kanaler till den gruppen o inte lyssna på de som vill ha det billigt. Trots allt kan ett smycke som tillverkas för hand i Sverige inte konkurrera i pris med billigt krafs från låglöneländer. Det blir alltid dyrare o då får man fokusera mer på kvalitet, att visa att man gör smycken som till skillnad från bijouterierna faktiskt håller.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
tipsa chefen att han får ha smyckerna som konsignationslager, dvs du får inte betalt förrens de har sålt något… då får du ut dina pengar som du vill ha, och han kan lägga på ett visst procent för att få det att vara värt det som företagare. som sagt, konsignationslager är det bästa för dig.
Lycka till!

Tack för era svar!.. Hm… Jag får tänka lite på hur jag ska göra då… Men förutom prispåverkan verkar det ju rätt schysst om de köper mina smycken, eftersom jag då får pengarna på en gång och kan köpa nya pärlor på en gång..?
Men om folk köper mina smycken snabbt så vore det förstås bra med konsignationslager!.. Men om de bara ligger där och inte måga köper så bara ligger de ju där utan att jag får några pengar att köpa nya pärlor för under tiden…
Men man vet ju inte heller, hur många som skulle köpa, eller inte köpa…
Tror ni att de kan lyckas sälja mina armband för 200 kr, föresten?.. (Om jag skulle sälja dem för 100 kr, alltså materialet x3, och de för 200kr..) Det skulle vara okej för mig, det är ju vad jag skulle sälja för till "mina" kunder.. Och eftersom jag egentligen ligger i kanten till "billig" så skulle det kanske inte bli så dyrt i affären ändå… På det här sättet skulle vi båda tjäna lika mycket… Med konsignationslager, hur många procent skulle de vilja ha måntro?.. Svårt att veta vad "balansen" borde vara på vad vi båda tjänar på det hela!..
Detta med försäljning, regeler osv. är jättesvårt tycker jag!.. Jag är ju bara 21 år, har aldrig skrivit en deklaration t.ex. och vet inte så mycket om sånt här!.. Men försöker dock lära mig mer!.. :)
Nån som vet vad skillnaden skulle vara om jag hade ett eget företag föresten?.. Chefen pratade ju om moms och sådär…
Hur som helst, så skulle det vara jätteroligt om jag fick sälja mina smycken på zero zero!.. Jag skulle få in pengar till mer nya pärlor, samt att jag gillar den affären och de har snygga kläder.. Det skulle vara en kul "merit" att sälja där!..
när det gäller moms så är moms den skatt som företag betalar till staten, denna skatt (moms) kan man stå över mellan företag.
ett räkneexepel:
Du har en vara för 1000 kr (dvs den summa du vill ha ut av din vara), momsen ligger på 25 % dvs 250 kr, så slutsumman är 1250 kr för varan som kunden köper. Om ett annat företag skulle köpa din vara så slipper man momsen om du har F-skattesedel/företag, dvs att företaget kan köpa din vara för 1000 kr :) Är du med?

Okej. Jo, jag förstod exemplet. :) Om vi båda är företagare så behöver ingen av oss betala/lägga på moms till staten alltså..?
Men om ett företag skulle köpa min vara för 1000 kr, vad skulle de då sälja den för?.. De behöver alltså inte betala nån moms till staten för att sälja den, men de måste ju ändå få en egen vinst… Det var det här som också var lite klurigt… 
om ett företag vill köpa in din vara för 1000 kr och du är privatperson blir det väldigt dyrt i slutändan för kunden, för det är kunden som egentligen betalar momsen….
för att en företagare ska kunna sälja din vara behöver han gångra varans inköpspris med minst 2,5 plus moms, vilket skulle ge ett slutpris på 3125 kr till kunden.

Okej. Hm… Ja, det blir ju jättedyrt för kunden då i slutändan!..
Jag hade gärna velat ha mina smycken i klädaffären men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, om de fortfarande är intresserade…
Jag vill ju ha åtminstone 100 kr/st för mina armband, men frågan är om de kan sälja dem för 250 kr/st!..
Och frågan är även hur mycket de vill tjäna per sålt armband för att anse det vara värt det, om de skulle ha dem som konsignationslager…