Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlsorter
Läst 4913 ggr
Idaz
0

Halvädelstenar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är halvädelstenar egentligen? Är det ädelstenar eller är det bara halvt ädelstenar eller…..????? Jag fattar ingenting. Men i alla fall så fick jag en "sats" för smyckestillverkning där det stod "halvädelstenar och äkta sötvattenspärlor" på. Inget mer. I boxen fanns det några få sötvattenpärlor, 10 små cloisonne (hur stavas det?), några lås, några pärlhattar, 5 m wire, 5 m elastisk tråd, och sen massa chips som jag inte vet vilka som är halvädelstenar och vilka som inte är det men några ser ut som glas. Ni får hjälpa mig. Vilka är halvädelstenar och vad är det för några sorter?

Idaz
0

Oj, jag kommer med mer bilder snart. hinner inte nu.

Allamej
0

Väntar med spänning på fler bilder att hålla ametisterna sällskap :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Loria
0

Sök på halvädelstenar på wikipedia så får du veta mer. JAg har samma set som dig tror jag. En rosa ask med grått innanmäte som det e små "fickor" för varje påse med sten va?

Almatari
0

Alla de kristallerna på bilden är ametister men i olika nyanser bara =)

Idaz
0

Okej! Bilderna kan dröja ett tag. Jag har jättemycket att göra och har inte bilderna på den här datorn och ska resa bort och allt möjligt. Men efter jul kommer det nog. God Jul! Kram

Idaz
0

Nu kommer fler bilderGlad

Nr. 1

Idaz
0

Nr. 2

Bergskristall eller glas? Svårt att se…

Idaz
0

Nr. 3

Idaz
0

Nr. 4

Idaz
0

Nr. 5

Jag fick såna här, svarta (på bilden), blå, röda och gula men det kan väl ändå inte vara halvädlestenar för det är lixom blommönster på… Eller?

Idaz
0

Det var alla :)

NeedfulThings
0

Nr 5 är i alla fall millefiorichips, det är glas. Nr 3 skulle kunna vara turkos, men om det är äkta eller konstgjord är svårt att se.

Nr 1 och 2 är kanske glas, lite svårt att se. Men nån annan vet säkert mer :)

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

maneki
0

Är turkos billig brukar det vara howlite så i en mix med millefiorichips skulle jag ta det säkra före det osäkra o säga infärgad howlit. Turkos howlit o magnesit kallas ibland turquenite, kan vara bra att hålla i minnet (bl a Panduro säljer turquenite).

Nr 1 ser ut som glas, gjort av en blandning av ofärgad och färgad glasmassa. Tycker det ser ut att ha det där ganska typiska tredimensionella mönstret, som påminner om när man doppar en pensel med vattenfärg i ett vattenglas.

Bergkristall är relativt billigt så det kan kanske vara det. Ett bra tips är att leta efter föroreningar, t ex små svarta/bruna fläckar inuti pärlan eller andra ojämnheter. Då är det troligen sten. Alla stenpärlor har inte orenheter, men om de har så är det ett bra sätt att skilja sten från glas. Finns det en luftbubbla inne i pärlan är det allt som oftast glas.

Idaz
0

okej. tack för svaren!

Ingen som vet något om nr 4? Dom ser inte ut som glas…

Allamej
0

Jag skulle säga gul jade på dom :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Idaz
0

Okej :)

maneki
0

Vad är det för färg på nr 4?

Idaz
0

Hur menar du? Bildens färg stämmer bra med verkligheten så dom är ljusgula typ. Glad

minisooken
0

Begreppet halvädesten används inte längre. I handeln finns ett 20-tal kristaller och mineraler som klassas som ädelstenar. Det är för att det inte finns några fasta kriterier för att fastställa vad som är ädelt el. inte. Priserna avgörs efter tillgång/efterfrågan, stenarnas kvaliteet är oxå avgörande. Sen urminnes tider har ädelstenar använts och som med allt annat blir en el. flera stenar populära gm mode och andra trender. I antikens Egypten (och andra högkulturer) klassades de blå stenarna högst, - lapis lazuli, turkos, azurit mfl. ngt senare började man använda hårdare mineraler, - karneol, ametist, bergkristall mfl. Numera försöker man trots att de flesta inte är speciellt dyra, att kopiera ädelstenar. Se upp förfalskningar!! Man färgar även stenarna (- agaten är INTE ceriserosa el. knallblå naturligt) turkosen är oftast färgad howlit ( sk."fattigmansturkos") bergkristall färgas i alla regnbågens färger, i flesta fall färgas de genom upphettning eller med kemikalier, men om en sten färgar av sig har den bearbetats dåligt! Några av de vanligaste ädelstenarna är : ametist - från grekiskans amethystos "ej drucken" el. "odrucken", sägs vara bra mot alkoholism och annat frosseri. - Bergkristall fr. grek. chrystallos - frusen is, kallas även " svensk diamant", sägs symbolisera människans ande o intellekt. - Citrin, citrinen är eg. en upphettad ametist. - Karneol, fr. latinets "carni" som betyder kött. - Ja, det finns ju ett flertal till, jag reserverar mig för ev. felstavningar och mycket av informationen har jag läst i NE. Eftersom jag älskar stenar försöker jag lära mig så mkt. som möjligt, men rätta mig gärna om jag har fel om ngt.! ha det! Petra

minisooken
0

Nr. 2 är bergkristall, det syns på borrningen ( Om en ädelsten är genomskinlig/genomlysbar så kan man ofta se att stenen är borrad från två håll, detta för att den inte ska spricka)

Nr. 4 ser ut som gul kalcit, om den är "mjuk" och lätt blir kantstött är det nog kalcit!

Nr. 3 ( här tar vi inte i ordning!) Färgad howlit, man kan ofta se det genom att ådringen är likadan som på ofärgad howlit!

HÄPP!!! puhr

Idaz
0

Tack så mycket minisooken! Glad