TÄVLING!! - OBS Läs tillägg
Vi har nu fått vår medlem nr. 300! Så det tänkte vi fira med en tävling.
Förstapriset är ett presentkort på 500 kr hos
Andrapriset är 250 kr hos
Tävlingen pågår mellan 12 februari och 12 mars.
När det blivit 13 mars så är det för sent att bidra.
Ett nytt röstningsystem gör att alla medlemmar, även värd och Medarbetare, kan vara med :)
Så till temat..
Tänk antikens Grekland, Egypten o Mellanöstern i gamla tider. Dom äldsta pärlorna kommer därifrån :)
Vi går till smyckestillverkningens rötter. Alla tekniker är välkomna.
Reglerna då:
Endast medlemmar får delta i tävlingen.
Ni får använda vilka tekniker ni vill, eller varför inte testa att blanda tekniker.
Ni får delta med ett smycke var. Skicka bilderna till min e-post (ingadej@gmail.com) och skriv en liten förklaring till smycket, vilka tekniker som använts. Vad ni har för användarnamn och sätt att kontakta er vid vinst.
Jag kommer att skapa en bildtråd med alla bidrag den 13/3 och då kommer även röstningsreglerna att avslöjas.
Smycket ska vara väl synligt på bilderna så beskär dom som ni anser passar.
Så, lycka till mina vänner
OBS!
Tillägg: Allamej har fått datorproblem o detta innebär i 1:a hand att ni istället bör skicka era tävlingsbidrag till mig - Cessy istället cessylovescats@yahoo.se
Eftersom jag inte vet hur Allamej tänkt sig röstningen o hoppas på att hon kommer online igen med någon dator o i alla fall kan klargöra förfarandet så tar jag beslut på att förlänga inlämningstiden till imorgon kväll/natt. Alltså ny inlämningstid till fre. den 13:e kl.23.59.59
(Lör.kl 00.01 är det alltså försent - skriver så här för att inga tvivel skall råda om vilken tidpunkt som gäller!)
För att ingen skall tro att jag gynnar mig själv, så vill jag säga att jag har redan lämnat in tidigare i veckan, så personligen har jag ingenting o tjäna på att förlänga, utan jag gör detta för att ha en chans att få kontakt med Allamej, så att jag vet vad som gäller o hur hon har tänkt sig. Kanske kommer Allamej tillbaks online redan idag, men vi kan ju inte hålla på att schackra med inlämningtiden hit o dit, så därför gäller den nya tiden oavsett vad! Så hoppas jag på att allt löst sig tills dess helt enkelt. Hoppas också på att några som ev. ligger på gränsen att hinna kanske nu hinner lämna in lite bidrag - ju fler destu roligare
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Åååå - kul! Dom små grå arbetar för fullt nu! 

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Oj, vad svårt…..
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Det ska ju vara en utmaning :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Hej! Halkade in här under min promenad i olika forum på iFokus. Spännande med tävling, så jag undrar om det bara är pärlor det gäller? "Tänk antikens Grekland, Egypten o Mellanöstern i gamla tider. Dom äldsta pärlorna kommer därifrån" Men jag läser också att alla tekniker är tillåtna så jag undrar om stengodslera är tillåtet att tävla med?
Anmaja

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Naturligtvis är det det men kom ihåg att det ska vara smycken :)
Tack för svaret - jag har gjort mycket smycken i keramik, men nu var det länge sen och jag kanske inte hinner, men det vore kul att göra det igen. 
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Låter spännande, får se om det kommer någon idé också

Spännande & klurigt tema!

Ja, kul tema -- det finns ju så oerhört vackra o välgjorda gamla smycken att inspireras av. 
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Spännande
, men tyvärr så känns det som att de grå drar sig tillbaka
, de fega rackarna! Men vi har ju gott om tid så förhoppningvis dyker något upp
.
Nytt Alias: Pugglis 
jättekul tema
! men det återstår att se om man hinner få en tillräckligt bra idé och genomföra den för att man ska iaf tordas vara med
fick ganska snabbt en föreställning om vilken kultur jag skulle utgå från i första hand - egentligen mest med utgångspunkt från en enda detalj jag kom att tänka på som är rolig att göra och som skulle passa tämligen klockrent… och ibland funkar det ju faktiskt så, att man kan bygga ett helt tävlingsbidrag utifrån en idé om en enda detalj
- och ibland inte… 
Roligt med tävling, ska bli roligt att se allas bidrag.

Åååh.. Suzahlsa har så fiiina stenar!
Japp, jag blev så glad när hon ville vara med och sponsra :)

Jag har köpt från henne några gånger, mycket bra kvalité!

Hur stora får bilderna vara?
Nej, jag är inte klar än, har inte ens börjat men jag tänkte mest på att om alla skickar megastora bilder på sista dagen så finns kanske risken att inkorgen blir full…
Vi säger tack till google för att dom har så fin mejl :) Men för min skull så vill jag helst inte att dom tar upp mer än en skärm :)

Aha, tack för svaret!

Spännande tema. Får se om jag hinner tänka klart….och vågar skicka in…jag Är en Feg liten lort ibland
.

Näää, en liten lort, det kan jag inte tro, du gör mycket fina saker, tro inte annat
.

Ooh, så kul med tävling!! Och vilket spännande och utmanande tema… Det ska bli kul att se alla fina bidrag ni kommer att knåpa ihop, och det skulle ju vara kul om man själv fick nån fantastisk smyckesidé också!..
Jag har inga pengar kvar att köpa pärlor för nu, så det skulle ju vara helt fantastiskt att vinna något av de fina priserna!! Förstår att det är många som är sugna på att vara med och tävla och försöka vinna!.. 

Ojojoj vad svårt! Jag kan ingenting om egypterna eller så. Fasten vi har läst om dom i skolan precis. Men jag hoppas att jag kan hitta på något i alla fall. Dt vore ju synd att missa en tävling!
ok nu har jag idéer om 3 detaljer och ett tänkbart namn - nu behöver jag "bara" koppla ihop det
. fast tyvärr tror jag att jag tänkt i lite väl enkla banor så jag kanske får för mig att gå tillbaka till ruta ett 
en fråga allamej, får man göra ett set? fast på samma bild förstås.
Naturligtvis :)

Jag satt o hade tävlingen i bakhuvudet när jag såg statyn på Bastet, som står i Louvren (på bild alltså, jag har aldrig varit där).
"Hrm, man kanske skulle göra ett sånt där brett halsband. Ja, i kattstorlek. Skulle kunna fota det på en av kissarna. Det hade varit ett kul projekt." Eller inte -- om Mimi gav mig en rejäl minnesbeta så är det inget mot vad som skulle hända om jag försökte hänga ett halsband runt halsen på nån av dem. Anting skulle jag eller smycket bli strimlat. 
Ett tips för den som söker inspiration: det finns en del bilder på nätet o inte minst finns det sajter med bilder från filmer som handlar om dessa tider (Alexander osv). På bibblan lär det också finnas en del böcker om de gamla civilisationerna.
Jag är inne på en helt annan sak, men annars kan väl kronor o kransar räknas till smycken? Fick span på den här idag. Det finns ännu fler smyckesexempel där från etrusker, greker, romare, mellanönstern o Egypten. 
Tja det lilla jag hunnit läsa när jag googlat är ju att materialet framför alla material för smycken från den här tiden är guld o så smyckade man byster/statyer o man bytte tydligen smycken på gudabilderna i templena dagligen, så det måste gått åt en del
Ja sedan har jag inte kommit längre i mitt sökande efter någon idé o där ekar det ff. väldigt tomt

Eller ska vi satsa på ringar i nosen??
Skämt åsido tack för tipsen.
Hittade det här
http://www.gustavianum.uu.se/vm/exhibits/evigskonhet.php?lang=sv&page=5
Funderar på att gå dit och titta, det är lite närmare än Louvren(har dock varit där för länge sedan).
Vad ska man ha som signatur tro?

Åh, Gustavianum -- där har jag varit en gång, men innan jag intresserade mig för smycken o pärlor. Som alltid har jag missat intressanta tillfällen då jag varit nånstans innan jag brydde mig om pärlor. Typiskt, typiskt…
Jag var där för -- gissa -- en kattutställning. 
Hrm… ring i nosen, örhänge, halsband. Men en skalbagge på huvudet skulle kissarna nog tillåta (om de fick leka med den sen). Fast det räknas nog inte som ett riktigt smycke…
etruskerna är ju jättefascinerande tycker jag - för att inte tala om dom gamla flodkulturerna
.
men hörni, inget illa ment nu men inte tänker ni väl hålla på och vräka in en massa länkar här i all välmening? det blir liksom inte så roligt då i en sån här tävling om man inte får leta och tänka själv… tycker jag iaf 

Nej, det var väl mest lite med tanke på att alla kanske inte vet var de ska börja för att hitta nåt som jag tipsade om den sidan. Jag är liksom van vid att inte alla tycker det är så lätt att hitta en ände att börja nysta i o då är det ju roligare om de kan få en länk så att de inte bara ger upp. Man behöver ju inte titta på länkarna om man inte vill.
(O en katt måste man ju bara visa upp
även om det som i detta fallet är en katt nog de flesta sett förr.)
jo det får jag ju medge, en katt måste man ju visa upp
.
jag blev bara lite orolig för fortsättningen, att detta skulle dra igång ett enormt diskuterande och dissekerande av temat - för då struntar jag nog i tävlingen. för då kommer jag inte att veta varken ut eller in om jag överhuvudtaget har fått en endaste egen idé eller tanke och då kan det lika gärna vara tycker jag. för det är ju just precis det fnulandet och klurandet som är det roliga med tematävlingar.
därmed inte sagt att man nödvändigt kommer på nåt så alldeles extra unikt och fantastiskt, men man vill iaf veta att man kom på det själv. lite parallellt med cessys funderingar kring egen idé/mönster i en annan tråd - man kanske inte är den enda eller den första på långa vägar som kommit på det men det gör ändå skillnad för egen del åtminstone om man iaf själv kom på det.

Jag har gjort ett bidrag, men det är inte med den tidens tekniker så vitt jag vet, snarare så att smycket ska ge en känsla av dåtid genom vissa material ( dock inte allt som jag använde), så jag hoppas att det inte blev alldeles tokigt nu
jag tror nog man får associera helt fritt ariel - det brukar man få göra och det bidrar ju till att ge den enorma spännvidd och variation på bidragen som gör det så vansinnigt roligt att se dom
! det enda är väl att om man varit alltför luddig i sin anknytning så kanske det visar sig i röstningen om folk inte förstår temaanknytningen alls
för - och här ska jag fråga igen allamej, en liten förklaring skulle man bifoga - kommer den lilla förklaringen att visas vid bilden?
Japp :) Förklaringen kommer att synas vid bilden. :)

Tyckte mest att det var kul med beskrivningarna, texterna på Gustavianums sida. Då de säger mer än bilder. För vi ska ju inte göra kopier, bara få känslan för det. Eller hur?
jo som sagt, ingen fara hittills
- jag blev bara lite orolig för vart detta eventuellt skulle dra iväg.
men det är ju inte säkert att nån annan känner som jag heller - jag trodde att alla kände likadant. men gör ni inte det så ska ni självfallet diskutera och länka och tipsa på så mycket ni vill - så får jag stå över tävlingen i såfall bara för då tappar det som sagt helt poängen för mig
det låter som en riktig utmaning, arkeolog som jag är i grund och botten :D klart som korvspad att jag ska vara med :D
Tja ett alternativ för dem som vill diskuttera o länka tips m.m. är ju att de startar en egen tråd som heter typ "Idéer o inspiration till tävlingen om………." så kan ju den som inte vill läsa sådant undvika o gå in i den tråden o de som vill går ju givetvis dit o läser/skriver. På så vis kan ju alla då få det som de vill ha det
låter som en bra idé tycker jag cessy - den tråden skulle jag nog kunna hålla mig ifrån tills tävlingen var avslutad även om det är väldigt svårt för en nyfiken människa att hålla sig från att klicka på fetstilta rubriker
. men den här tråden vill jag inte låta bli att läsa för där kan ju stå viktig information om tävlingen av den typen jag vill veta 

Ja, det låter som en bra idé.
Eftersom jag inte tycker om att pynta husdjur såg jag inte ens mitt snack om kattsmycken som tävlingsrelaterat, men jag kan förstå hur du tänker att det kanske spinner iväg för mycket när jag skrev så mycket om mina funderingar, kissidor.
Jag är ju på sätt o vis dialektiker, vilket betyder att jag tror på att samtal, dialog, ger mer utbyte än när personer sitter ensamma o filar. Även när man ska göra något självständigt och eget. Men klart, med tävlingar så kanske man vill hålla sitt eget mer hemligt o risken är kanske att för mycket slinker ut vid en diskussion.
mjo fast den problematiken jag upplever är nära nog den motsatta - alltså inte att jag är rädd för att avslöja för mycket av mina egna tankar (även om det ju är ganska skojigt att vara lite sådär retfullt hemliga med sina bidrag
) utan alltså som jag försökt förklara att jag måste (i ett sånt här sammanhang) veta att min idé - om än inte alls unik - är min egen. det roliga försvinner helt och hållet för min del om jag behöver hamna i tvivel om det för att temat stötts och blötts i min åsyn.
och visserligen kan det ju vara så att jag började med nåt för säg 2 veckor sen och så skriver nån av er andra om det typ "och en sån här skulle man ju kunna göra" - då vet jag ju visserligen att jag kom på det för egen maskin, men nog kan man väl ändå sätta sig in i att det inte skulle kännas särskilt roligt att läsa?
jag har som sagt i högsta grad mina aningar om att jag inte tänkt i särskilt unika banor, men det får jag då se hur "illa" det är med det när det är "för sent" för att alla bidrag inklusive mitt redan är upplagda - skulle jag ha mera faktagrund för dom aningarna skulle jag aldrig kunna förmå mig att lägga upp mitt bidrag. det är också därför jag tycker det är ganska olyckligt i dom tävlingar där bidragen läggs upp till allmänt beskådande ett och ett vartefter dom skickas in… om ni förstår hur jag menar med den parallellen!
Ja, idé har jag, inspiration också, men - vart få tag i materialet och framförallt pengarna som materialet kostar…alltså får jag tänka om. Nu får jag en idé…min dotters pappa är egyptier och hon har lite smycken därifrån…heheheh…
Eller det kanske vore fult gjort - att be henne om att jag får slakta ett av smyckena alltså. Nej, jag bara skojar! Men det vore onekligen rätt så kul!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Haha… "Kan jag få slakta ditt egyptiska smycke?"
Jag har ännu ingen bra idé, och har inte heller några pengar att köpa in material till detta för… Får se om det ligger nånting och "skräpar" här hemma som jag kan använda…
Tur i alla fall att man inte behöver använda riktigt guld, som egyptierna gjorde!.. Nu för tiden finns det ju tillgång till rätt mycket olika material ändå, i skiftande kvalitet…
Så om jag ska tävla blir det nog en nyare tolkning, med billigt material… Usch, jag har ingen chans att vinna alls tror jag!.. (Om jag inte kommer på en riktig pangidé alltså, men det känns inte så troligt just nu…) Men ska kolla lite mer på grekiska smycken också, de vet jag inte så mycket om…
Men lycka till allihopa, med Era bidrag!..

Det kan bli en spännande tävling. Har redan ett möjligt bidrag, men skulle vara kul att göra något mer "flådigt". Så vi får se…

Jag gick loss på en idé nästan direkt men nu när jag är sådär halvfärdig så kommer det nya tankar och idéer.
Visserligen kan jag tycka att det är kul att det inte är totalstopp i hjärnan längre men det behöver ju inte koka över 

Åh, jag har inte en susning om vad jag skall göra. Jag vill ju så gärna vara med, måste surfa runt lite och söka inspiration.
Har kanske några böcker i bokhyllan också, hi hi, så gammeldags, men det är faktiskt kul med böcker, en speciell känsla som man inte får med Internet.
Sen måste ju det man kommer på gå att göra med befintligt material, för köpa nåot nytt finns det inte så stort ekonomiskt utrymme för. Men lycka till allihop, det skall bli såååå spnnande att se era bidrag.
Har i alla fall plötsligt fått ½-idé som det måste putsas lite på förståss. Återstå o se om jag hinner det jag eg. tänker eller om det får bli någon budget variant eller något helt annat. Ja att fnura på idéerna är nästan den roligaste biten
YESSS
! del 1 är klar - och den blev inte så mycket sämre än den idealbild jag hade inne i huvet att jag är besviken. man vet ju vid detta laget att precis som man tänker sig blir det inte
.
hrm…så ni har ideer va?
…helt hjärnsläpp här, men jag kom att tänka på ett smycke jag gjorde en gång till en cykeltävling, tjejohoj.
jag och min väninna äääälskar att klä ut oss
, och det året var vi "cleopatra bägge" två, på tandemcykel med sidovagn inkl mumie.Vi vann inget pris för dräkten det året, men vi hade såna kragar som halsband och de satt jag och pulade ihop på nåt vis. Man skulle kanske kolla på nån bild från det tillfället..inte för att kopiera eller använda det smycket - hu! men för att se hur jag gjorde egentligen.
(vi vann pris för bästa dräkt sista gången den tävlingen var - äntligen efter sådär 5-6 år- då hade vi gjort om cykeln till en flygande matta med falska ben av petflaskor mm ovanpå
Aaaah, det var ljuva tider det, jag älskar att fixa maskeradkostymer och annat..
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Hehe jag googlade på tävlingen och där var vi!
http://www.cykelframjandet.se/c/malmo/tjej99.htm
hade man cykel förr? Det är jag längst fram

Ooo, va ni var snygga
och bruna!
Har satt igång och klura nu :)
Ja du Ariel, den där solbrännan är nog världshistoriens mest fejkade - i alla fall för min del. Jag blir aldrig brun, trots mitt ungerska påbrå (men mina bröder som inte bryr sig ett dugg om att sola har inga problem att få färg, inte ens han med knallrött hår
orättvist va?) Vi köpte en tub med den mörkaste foundation vi kunde hitta - och vräkte på över hela kroppen
.
Jo, en gång har jag haft färg - när jag tagit en sån sol-dusch, men det varade ju inte så länge..
Såg ganska kallt ut needful, men vad gör det att solbrännan var fejk, för det såg ju snyggt ut
Ser def. ut som något du kan hämta inspiration från i alla fall

Här är det fortfarande idétorka, guld är det enda jag kan komma på.
Härlig bild på maskeradtävlingen, visst är det kul med maskerad!

16 dagar kvar och i min hjärna är det aldeles tomt på ideér….
Har det kommit några bidrag än Alla mej?
Ett bidrag än så länge :) Jag funderar ju jag med… riktigt svårt bidde det men jag har en aning om vad jag ska göra så det blir att fixa det efter marknaden i helgen :)

Oj oj, hur skall man hinna och i går köpte jag tävlingskitet för Facetts tävling, skall få ihop något av det också, och så står det nästan still i skaparhjärnan, vojne vojne!

Ah, Susann, du stressar!
Jag har inte börjat än. Har idéer, men måste nog göra inköp för jag verkar inte hitta allt som behövs hemma. Varför måste det vara så, att oavsett hur mycket pärlor o smyckesdelar man har så vill man alltid göra nåt som kräver nåt man inte har hemma?
Vet ett ställe som har en del passande smyckesdelar, men det är i USA så jag vågar inte chansa på att det hinner fram i tid…
och jag har ju börjat, och håller på - och vet precis vad jag har att göra och mig veterligen fattas inget längre heller. alla detaljer är visserligen inte lösta men jag har mycket att knåpa med innan jag kommer dit - så det som retar mig är att här går jag hemma och tussar och skulle kunna pärla på bidraget men så är jag för sjuk för att orka
! (det är ju iofs därför jag är hemma och tussar så resonemanget är kanske inte helt logiskt men…
)

kissidor: Krya på dig!
Jag har också börjat men som vanligt fastnar jag halvvägs. Helt plötsligt far tankarna iväg till nya projekt som framstår som mer intressanta så UFO-högen blir större och större 
Ja här är en som inte alls har börjat, för jag får inte riktigt stuk på hur jag skall göra en viss del av det jag tänkt mig, så det återstår o se om det blir något eller inte
tigris, tack! jag är piggare nu
.
och den här gången sätter du dit låset direkt du är klar, hör du det
? basta
! (eller så får du lägga bidraget så det inte syns att det inte är riktigt färdigt när du fotar det 

)
du klurar nog ut det till sist cessy, det brukar du ju
! och då har man kommit på nåt nytt som man kan använda fler gånger - en av dom positiva och roliga aspekterna av såna här tävlingar
!
Hm……tog mig an ett projekt o göra någonting av en pärla modell större o när jag kommit en bit så slog mig plötligt tanken att det här skulle faktiskt kunna gå o använda i tävlingen. I så fall blir det något betydligt enklare än vad jag ursprungligen hade tänkt mig. Får väl se hur det blir när det blir klart o om det då går o använda eller inte, eller om jag skall gå tillbaka till ursprungliga idén.

En fråga om set: var går gränsen mellan vad som är ett set o inte? Jag har/hade en idé när jag hittade nåt annat som också passade temat. Så nu har jag svårt att välja vilket av smyckena jag ska göra till tävlingen. Men jag utgår från samma kultur i bägge så kanske de kan ses som ett set även om de inte blir helt "matchy-matchy". När jag tittar på set så känns det som att det finns olika syn på vad som är ett set o vad som är hyfsat matchande smycken. Själv brukar jag ha en ganska snäv syn så det är kanske vad som gör att jag funderar fram o tillbaks.
Så det är alltså tvådelat:
*Måste ett set vara det klassiska armband+halsband eller halsband+örhängen (eller alla tre)?
*Hur mycket måste smyckena likna varandra för att vara ett set snarare än bara smycken som funkar ihop?
Som exempel: jag gör ett par örhängen i jugendstuk med rosa blompärlor o en berlock med motiv av en kvinna (typisk jugendstil). Till det en fotlänk i samma stil, men med smyckesdelar med blommotiv o kanske en rosa pärla till det. Skulle det vara ett set? Vi förutsätter att de kan användas tillsammans utan att det ser konstigt ut, men de har olika motiv.
Det kan väl också anses vara ett set, tycker jag i alla fall.
Själva har jag absolut inga idéer än, men kanske sista dagen att det kommer nån och då får jag sätta fart….men det löser sig, hinner jag så hinner jag och annars går det fler tåg

Ett set för mig är att något av pärlorna, dekorationerna är de samma och de kan användas ihop. Men de får variera och ändras på lite. Så att man genom stil och färg ändå påminner om varandra.
Om ni förstår vad jag menar? Blev lite förvirrad där.
ett "set" som har identiskt motiv på alla ingående delar är ju en alltför snäv och tråkig definition tycker jag! och med den definitionen tappar man ju också nästan helt poängen med att lämna in just ett set som bidrag.
poängen med ett set tycker jag är ju att man skapar en synergi med delarna - var och en av dom uttrycker en del av tematolkningen och tillsammans uttrycker dom mer än summan av delarna. självklart måste dom funka/passa ihop, det ska helst finnas iaf nånting mer än just själva temat som kommer igen från en del till en annan - men vad det bör vara och om det alls behöver finnas där eller om det gemensamma temat är nog för att binda ihop det kan man ju bara uttala sig om i det enskilda fallet.
(fast ok jag kan erkänna att i mitt personliga fall så kan det där med att vilja göra set även ha att göra med att jag helt enkelt inte kan hejda mig…
)

"poängen med ett set tycker jag är ju att man skapar en synergi med delarna - var och en av dom uttrycker en del av tematolkningen och tillsammans uttrycker dom mer än summan av delarna."
Det tyckte jag var en mycket bra förklaring till vad som kan vara ett set. Jag köper den!
Sen har jag fortfarande inga idéer, eller bara vaga sådana, som verkar lite svåra att få till. Jag svävar ut alldeles för långt för vad som är möjligt med min kunskap, skicklighet och materialinnehav. 
hm…….fick ju slå upp synergi. Visst jag begrep av sammanhanget vad som åsyftades men visste ändå inte exakt o wikipedia sa så här:
"Synergi är när två eller flera influenser tillsammans bildar en starkare influens än vad direkt addition ger vid handen."
Då blir ju min flummiga övesättning att helheten är större än summan av delarna. Ja ja det blir nog bra vad än det betyder

Har i alla fall gjort färdigt ett set som blev något helt annat än det jag från början hade tänkt mig o när jag tittar på det så känns det plötsligt som om "Ja det där är typiskt Cessy" hm…….har jag månne fastnat alldeles för mycket
Nåja skall bli färdig o fota det också, för nu bryr jag mig inte om min ursprungidé mera, för det hinner jag inte.
japp, exakt så jag menade cessy
"…var och en av dom uttrycker en del av tematolkningen och tillsammans uttrycker dom mer än summan av delarna"
men som sagt mitt eget set denna gång kanske mer är ett uttryck för "…i mitt personliga fall så kan det där med att vilja göra set även ha att göra med att jag helt enkelt inte kan hejda mig…
"
sådär tänker jag ibland också, "hmmm upprepar jag mig bara hela tiden?" men man har nog nåt litet karakteristiskt som alltid lyser igenom bara + att man hittar sin egen stil som man gör bäst - jag tror inte man ska se det som nåt negativt 
jag nöter på med mitt bidrag också på jobbrasterna (till kollegornas stora intresse för att inte säga fascination
) och del efter del faller på plats sakta men säkert och mer eller mindre likt det jag såg inne i huvet
. det som bekymrar mig mest är en liten men avgörande teknisk detalj som jag inte HAR sett inne i huvet - den är liksom bara suddig och jag har ingen aning än om hur jag ska få hyfs på den! men som det känns nu är jag inte orolig att jag inte ska hinna klart men det får ju inte strula med fotograferingen!

Glömde ju tacka för inputen. Det jag kände var nog mest att jag var rädd att det enda som setet fick gemensamt var platsen (egyptiskt tema, förstås) o inte mer. Men jag ska nog vänta med att döma delarna förrän de faktiskt är färdiga -- vem vet hur mycket det förändras till dess? 
oj, ja du har inte mycket att vifta på nu ylva-li
, men hoppas du hinner
!

Ja, som tidsoptimist tror jag alltid på att man hinner så jag håller tummarna för dig 
Själv har jag ju inte fått ett dugg gjort nu över hela helgen ju så jag känner att allt är halvtfärdigt o knappt påbörjat… Ja, ja, får väl skylla mig själv som planerar som jag gör (att det skulle komma folk över helgen var dock inte min planering). 
Ja oftast sitter jag ju med svansen i klämma. Fast denna gången är jag ju faktiskt färdig i tid
men måste ju bli färdig o fota också, så det löser sig nog ändå - menar att jag fixar nog det här med att få svansen i kläm ändå

ja har du inte fotat än så har du ju möjligheten kvar att få svansen i kläm om det är det du vill cessy - det kanske känns bäst så, så att du inte bryter mot dina rutiner för mycket
. jag är faktiskt både färdig och fotad
- därmed inte sagt att vare sig bidraget eller bilden är så till den grad till belåtenhet att det inte kunde ha filats på, men jag har bestämt mig för att låta mig nöja såhär. däremot har jag kvar att skriva beskrivningen, vilket ju är nåt man lätt förtränger in i det sista att det måste göras och faktiskt kan komma att ta en bra stund 
hu, ni är färdiga redan, och har tom fotat ojojoj jag får ta och sätta FART!, fast jag jobbar nog bäst under press, har en tendens att skjuta upp saker annars
Mot pärlorna!

PUST!!! Har ju inte ens fått nån idé… så det känns ganska kört för min del….
Jaha fotat o inlämnat har det faktiskt blivit nu, men jag funderar vilt om jag inte borde försöka fota om. Använde svart hals för att en del av pärlorna krävde svart för att synas, men som helthet blev då bilden alleles för mörk o vissa detaljer syns därmed knappast alls *suck* men inlämnat är det i alla fall o det är ju ett stort kryss i taket
fotat och förklarat och inlämnat här med
! och vem blev nöjd med bilden
- menmen, när blev man nånsin det så det är ju inget nytt!

Men det var väl 12 som är sista dagen eller??
Ska fota imorgon och hoppas det blir bra.
jodå leja, så har du bara fotandet kvar borde det vara lugnt
. men har man inte börjat än - eller ens fått en idé eller handlat det man behöver - då är man nog lite sent ute tyvärr.
synd ylva-li, men så är det - VAM (vård av sjuk man) är allvarliga saker 

Gissa vem som fick för sig att sista dagen var på fredag, inte imorgon?
Det är fasen så svårt det är att hålla rätt på datumen ibland…
Ska bli kul att snart få se alla bidragen. 

Hmm, jag tror inte jag hinner med denna gången heller. Nu är det inte bara låset som fattas utan typ halva projektet kvar. Idag fyller dottern år och tiden i morgon lär inte räcka till.
äsch då, vad trist om ni inte hinner fast ni hade tänkt vara med
! men maneki du kanske hinner ändå om du lägger på ett kol
?
allamej, hur många bidrag har kommit in hittills *nyfiken så jag kan spricka*?
Åh vad trist
Hoppas att så många som möjligt hinner färdigt med sina bidrag idag o skickar in dem, för ju mer o titta på o välja att rösta ibland destu roligare
Jag kom på en ny metod att ..hrm…pärla igår kväll, och den går lite fortare så kanske,kanske jag hinner. Vill så gärna vara med.
Ska dessutom skippa teatern idag, litar inte på bilen och sambon är sjuk så om den stannar kan han inte komma och hjälpa till. Fast jag antar att de filmar en föreställning så kan jag ju se den sen….
Nu är det dags för BVC i alla fall.
OBS!
Tillägg: Allamej har fått datorproblem o detta innebär i 1:a hand att ni istället bör skicka era tävlingsbidrag till mig - Cessy istället cessylovescats@yahoo.se
Eftersom jag inte vet hur Allamej tänkt sig röstningen o hoppas på att hon kommer online igen med någon dator o i alla fall kan klargöra förfarandet så tar jag beslut på att förlänga inlämningstiden till imorgon kväll/natt. Alltså ny inlämningstid till fre. den 13:e kl.00.00
För att ingen skall tro att jag gynnar mig själv, så vill jag säga att jag har redan lämnat in tidigare i veckan, så personligen har jag ingenting o tjäna på att förlänga, utan jag gör detta för att ha en chans att få kontakt med Allamej, så att jag vet vad som gäller o hur hon har tänkt sig. Kanske kommer Allamej tillbaks online redan idag, men vi kan ju inte hålla på att schackra med inlämningtiden hit o dit, så därför gäller den nya tiden oavsett vad! Så hoppas jag på att allt löst sig tills dess helt enkelt. Hoppas också på att några som ev. ligger på gränsen att hinna kanske nu hinner lämna in lite bidrag - ju fler destu roligare
Så nu har jag laggt detta inlägget såväl först som sist i denna tråden o hoppas därför att alla som berörs kommer hitta o läsa det!
Oj, synd med dataproblem, men bra med nya tiden
Kan också säga att hitentills har det kommit in 5 bidrag, så det är en av anledningarna till att jag tog beslutet självsvådligt
o så att jag hoppas på att få klargjort innan tiden gått ut hur jag skall göra med uppläggningen av bidragen o att få veta vad som gäller inför röstningen, för allt detta har jag ingen susning om o hoppas ju få kontakt med Allamej innan imorgon midnatt helt enkelt.
Så ni som hade tänkt delta - pärla på! För ju fler bidrag som kommer in destu roligare!!!

Hm, jag satt faktiskt idag och funderade på var Allamej tagit vägen. Letade efter henne i flera nya trådar utan att finna henne. Tur att det "bara" var datakrångel i alla fall.
Cessy förresten, funkar din mail som den ska nu? Har haft väldiga problem med att maila en annan med Yahoo, där mailen kommit fram 2 dagar senare. Tänkte mest så ingen missar pga detta.
Provar att maila dig nu, så ser vi om det kommer fram i tid
jag undrade också vart hon tagit vägen - håller med bitte, skönt att det var bara datorn som var sjuk och inte allamej själv
!
då skickar jag om bidraget till dig då cessy, för säkerhets skull! jag är lite kluven till den förlängda inlämningstiden - tycker det är alla tiders och mycket roligare om fler hinner bli klara eftersom flera verkar vara på gränsen, men det är bara det att nyfikna jag måste ju vänta ett helt dygn till nu innan jag får se… 

Jo just nu verkar det mesta komma fram Needful o jag fick ju bidragen från Allamej (De 5 som kommit in tills i natt ) så ni som ev. har skickat bidrag till Allamej efter hon stängde av i natt bör skicka om till mig.
Men vet ni - ni som skickar tävlingsbidrag till mig på cessylovescats@yahoo.se skriv härinne när ni gjort det, för då vet jag ju om det kommit fram eller inte o om inte att något förhoppningsvis är på G.
Har du skickat Needful? för ännu ser jag ju ingenting, men det är ju inte så länge sedan du skrev ditt inlägg. Däremot har andra mail trillat in i brevlådan o jag måste påstå att just nu är det livlig trafik i mitt mail, så jag har ingen känsla av att jag inte får vad jag skall ha, men det där vet man ju inte förrän efteråt.
Jodå Kissidor - det har kommit fram både från Allamej o från dej nu

Tråkigt att Allamej fått problem med datorn… Men jättebra med en extra dag! Är snart klar med mitt smycke men hade gärna velat prova att fota i dagsljus och det hade jag nog inte hunnit… Nu hinner jag göra klart "i lugn och ro" :) Oj, är det bara 5 som har skickat in?! Hoppas att fler som tvekade tar den här extra dagen och gör klart! :) Det ska bli sååå spännande att se alla bidrag!
Jo, jag mailade dig direkt när jag skrivit, och bad om både leveransrapport och läskvitto, men det kan ju vara från bredbandsbolaget till yahoo enbart som är problem, för det är 2 st som har yahoo där leveransrapporterna kommit typ 2 dagar senare
Men jag meddelar här när jag skickar in (ska inte skriva "om"), för det är full fart på pärlandet och min nya metod är oändligt mycket bättre än det jag gjorde från början (fast jag fick lite hjärtsnörp när jag slaktade den delen, tänkte "ojoj om jag inte hinner nu så…")
Och nu fick jag fördelen att jag kanske kan fota på ett särskilt ställe som jag tänkt mig hihi
Jodå jag har fått o skickat svar tillbaka till dig för en liten stund sedan, men visst är det så att Bredbandsbolaget o Yahoo inte alltid kommer helt bra överrens, fast värst av alla är spray för där tar det ofta upp mot 1 dygn innan mailet kommer fram. Däremot brukar det funka smärtfritt med övriga mail.
Tror att det blev så att Allamej valde att skicka bilderna till mig o att jag skulle ta emot bidragen av den enkla anledningen att jag ju redan har lämnat in mitt bidrag o därmed är det ingen risk att någon kan tro att jag blivit påverkad av vad andra har gjort för bidrag o det var ju rätt smart av henne, för annars skulle ju en diskussion om fusk lätt kunnat uppstå. Nu går ju inte det eftersom mitt bidrag är 1 av de 5 inlämnade
Sedan förstod jag efter kontakt med paerlugglan att reglerna inför omröstningen faktiskt är klara o hon har också ett ex av dem, så även det löser ju sig. Hoppas dock att Allamej får tillgång till en fungerande dator o snabbt är online igen, för vem vet inte hur frustrerande det är att vara utan dator o internet. Man kan ju bli galen för mindre

Sedan hoppas jag att så många som möjligt nu passar på o pärlar på så att fingertopparna glöder (låter bättre än blöder
) För ju fler bidrag destu roligare, så jag ser fram mot era bilder på tävlingsbidragen

kissidor: Ja, extra kol finns alltid
Nu är jag klar o färdigfotad så nu ska jag bara gallra fram en hyfsad bild i serien o fixa till den. Faktum är att jag blev så missnöjd med mina första idéer att jag idag gjorde om en del. Så nu blev det väldigt enkla grejer, men åtminstone blev jag klar o hyfsat nöjd!
Så trist med Allamejs datorstrul. Håller med om att det är riktigt jobbigt att vara utan dator o internet! 

Hoppas att det kommer att trilla in fler bidrag, inte minst nu när det blir lite förlängning! Det brukar ju ofta bli åtminstone några sista-minuteninlämning (som i 90 % av fallen inkluderar mina bidrag).
Hejsan
Sitter på min systers dator för min är död… eller nåt är dött…
Inga bidrag hade skickats till mig inatt eller idag så Cessy har alla + mitt.
Röstning pågår under tio dagar. Alla röster ska vara Pearlugglan till handa efter den tiden.
Jag skriver en egen tråd om mina issues med datorn…

…o nu är allt inskickat o klart också. Hoppas det kommit fram till dig, Cessy.
Ok har fått in ytterligare 2 bidrag - Allamej o Maneki så det tar sig bra.
Hoppas att det är några till som nu hinner med att få klart sina bidrag! Jag kommer att vara mycket lite här ikväll, men kommer igen senare framåt natten. Skall ha födelsedagskalas här på Lör. så nu pågår den där intensiva städningen som alltid blir när det närmar sig

Har nu sänt mitt bidrag, till båda två, borde ha läst den här tråden innan jag postade!! Men nu är det sänt till cessy ocksså.

Jag skall försöka få klart mitt bidrag, så jag skall inte bli långrandig här.
Lycka till allihop!
Vill bara påminna om den förlängda inlämningstiden!
Tävlingen går alltså ut i natt (13/3) vid midnatt, så kl. 00.01 är det för sent att lämna in. Hitentills har det kommit in 8 fina bidrag o jag hoppas att några till kommer in under dagen/kvällen - Lycka till!
Oops
Glömde ju att skriva att det är jag som skall ha mailen eftersom Allamej ff. är off, så skicka bidragen till cessylovescats@yahoo.se
Bidraget är på väg! Hoppas mailet inte tar 11 timmar som det förra 
Äntligen!!!

Weeheee!
Jag hann med denna gång! 
Jag har pärlat så "ögoma blör" för att hinna med och nu är mailet skickat.
Att jag sen överlämnat städningen åt maken och bakningen åt dottern är inget som behöver nämnas… Vi ska ju ha släktkalas imorgon…
Ja just nu är det 11 inkomna bidrag o ditt är väl på ingång när bredbandsbolaget o yahoo gått färdigt sin match needful, så då blir det i alla fall 12 bidrag. Kul att det har kommit in fler
o kanske är det något till som trillar in för ännu är det ju en halvtimme kvar, fast jag inväntar ju givetvis att ditt bidrag skall anlända Needful, för nu vet jag ju att det är på väg.

Oj oj, jag har fotat mitt bidrag och skall ladda upp det på datorn och sedan maila dig Cessy. Jag är helt ledbruten av allt pärlande under stress. Nacken svider, huuuu! Hoppas jag hinner, jag har ju komplicerat det hela med att jag sitter just nu på min bärbara jobbdator, för den är så tyst och bekväm. Men jag måste lägga upp bilden på min vanliga dator, har inte programvaran för det på denna. Den andra datorn har jag inte satt på förräns nu, och den är trög i uppstarten, men jag borde hinna. Inte för att mitt bidrag är i närheten av de som nu ligger uppe, men jag tänker att jag skall inte få mindervärdeskomplex utan "go for it anyway". 
Okidoki - Det är ju passande, för då blir det 13 bidrag o det är ju fredagen den 13:e idag. Otur vänds kanske till tur då

Min dator jobbar, men den rackans Panda antivirus håller på o uppdaterar, så den tar all kraft, får se om jag hinner. 
Jodå ditt bidrag har kommit fram Paerlugglan o så har ytterligare 1 bidrag trillat in så då skall vi bli 14, men jag måste ju först göra vid det. Saknar ff. ditt Needful, så jag avvaktar innan jag lägger upp bidragen. Så har ytterligare 1 bidrag kommit in som är skickat i tid, så nu blir vi alltså minst 14

Är det mitt bidrag du menar som har kommit in, Cessy? Det blev lite i sista stund för datorn började (såklart) att krångla. Typiskt! Försökte gå in här 10 gånger för att se din mejladress. Datorn krånglade och segade sig, men lyckades skicka i tid som tur var. Men efter det har jag försökt att komma in här i en halvtimme utan att lyckas. Datorn har sagt "denna länk är bruten" och "webbsidan kan inte visas". Har aldrig varit med om nåt liknande och höll ju på att bli galen!.. Nu hjälpte min bror mig att installera firefox istället, och då gick det att gå in här, tack och lov!..
Ja det var ditt, men just nu krånglar hela min dator så jag återkommer om en stund, för jag måste köra omstart.

Tänk att datorer skall vara så kinkiga, hålla på och strula när det är viktiga saker på gång. Och vaf… nu går det inte att lägga in smilisar helt plötsligt, sån man kopierat utifrån, eländes elände!
Morrrrrr!
Tja nu verkar allt fungera igen, men ff. saknas ditt bidrag Needful. Varför måste det alltid vara så att vissa mail har så svårt för att tåla varandra - Har du inte en hotmail adress Needful? Kan du inte skicka ditt bidrag via hotmail, för mail därifrån har hitentills alltid gått fram.

Ja, visst är det typiskt att datorer ska hålla på och krångla när det är som mest opassande!.. Ibland är de inte att lita på, helt enkelt…
Det ska iaf bli jättekul att se alla bidrag imorn (?) ,efter att alla datorer har krånglat klart!..
Ja nu har precis ett bidrag till trillat in o trodde att det var Needfuls för det var från bredband.net, men det var ett annat o det låg på rätt sida tidsgränsen, så då är vi 15. - jättekul
Ja har inte Needfuls bidrag kommit in innan jag stänger ned så kommer bidragen upp någon gång innan lunch - ja när mailet kommit fram o vem vet där är kanske fler bidrag som trillat in tills dess. Bra att man ser tiden det sändes - Så ni nyfikna får jag nog hålla på halster några timmar till

ahmen det är väl bra typiskt vad dessa datorer ska hålla på
, den här tävlingen har ju verkligen varit lite extra drabbad med tanke på hur det började med allamejs dator och så har det bara fortsatt in i det sista!
men på den positiva sidan så gud vad kul att det var så många till som hann klart
! och tigris, jag hoppas verkligen att inte familjen knystar minsta lilla gnäll över att dom fick jobba själva med kalaset - att dom inser att du var upptagen med nåt mycket viktigt… 

nu ska man bara hålla sig i skinnet tills needfuls och cessys mailadresser behagat prata med varann då… 
GOdmorgon
tror inte mitt kommit fram än, saknar leveransrapport.
Men jag provar att skicka den från tokyo-mailen, cessy
när jag skickat in igår kände jag mig frusen, och värre blev det med feber och skrovlig hals. TUr jag hann klart innan, för nu hade jag aldrig fixat det.
jaså kommer leveransrapporten från själva servern needful - jag trodde den kom först när cessy öppnat mailet?
struntsamma, det löser sig väl iaf - det finns ju en massa tänkbara nödlösningar! skönt att du hann klart innan du blev dålig, krya på dig! är du bra nog för att sitta uppe och titta in här med jämna mellanrum åtminstone så du ser att det ordnar sig med ditt mail?
Nej det har inte kommit men bra att du skickade från hotmailaddressen Needful för det kom fram - bara en fråga. Skall du inte ha någon text till ditt bidrag? Motivering - beskrivning? Väntar en stund för jag avvaktar ett svar från en annan deltagare också innan jag lägger upp bidragen,
Jag är visst helt förvirrad idag. Tror jag har feber pg a mjölkstocking och inte förkylningen, för det brukar jag
nästan aldrig få..
Jag pm ar dig min beskrivning, orkarinte skriva allt jag skrev igår, men det får duga.
Oj din stackare - men då behöver du ju söka upp jourläkarcentralen Needful
Hoppas att du kan lösa det genom värme o slipper behandling. Håller utkik då i PM:et - krya på dig
Så gott folk - nu ligger tävlingen uppe o jättebra needful att du pm:ade mig beskrivningen
Så susa nu till tråden - titta o njut o jag tycker det är helt fantastiskt att det faktiskt blev 15 bidrag till slut o hörr ni - Glöm inte att rösta