Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlsorter
Läst 2339 ggr
Idaz
0

Pärlor från Kongo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min farmor och farfar är uppväxta i Kongo för deras föräldrar var missionärer. Min gammelfarmor (min farmors mamma) dog för ett tag sedan. Bland hennes gamla saker så hittade min farmor en stor säck med frön av något slag från Kongo. Min farmor berättade för mig att hon hade pärlat med såna när hon var liten. I mitten av fröt så var det som en liten "skräpbit" som man kunde dra ut och då blev det ett hål rakt igenom fröt där man kunde få igenom en nål. Farmor sa att jag var den enda som kunde ha nytta av fröna så jag fick några att pärla med och hon sa att jag kunde få fler om jag ville! Jag har redan gjort ett armband med bara såna men jag tror att dem skulle kunna bli snygga med andra pärlor också. Jag tycker det är jättekul och det känns så häftigt att de är ganska gamla och från Kongo. Jag bifogar en bild.

Allamej
0

Original seed beads :) Det är ju från detta som dom små glasbitarna vi syr med idag har fått sitt namn :)

Jättesöta är dom :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Fina pärlor o roligt att få lite ovanligare pärlor med en personlig historia bakom. Glad

Ser ut att vara job's tears (pärlkorn eller jobs tårar på svenska) om du vill ha ett namn på dem. Kom utsprungligen från Asien, men odlas nu i skilda delar av världen, antingen för pärlor eller mat/dryck.

Idaz
0

Aha, seed beads. Jag tror jag förstår. Det är verkligen jättekul att ha lite annorluna pärlor.

Tack för informationen om namnet också, Maneki.

Tror ni man kan odla dom? Eller dem kanske är för gamla förstås. :)

leja
0

Borde vara för gamla om de inte är lite öken växter, men då är det fröet väl som ska odlas? Kan inte så mycket hade tänkt att skriva att de var söta och kul att ha som pärlor, speciellt med den historien.

Vad ska man ha som signatur tro?

dazzly
0

jag har också såna pärlor : ) fast jag hittade ett halsband som jag klippte sönter och tog pärlornaGlad trodde att det var nå slags frön.

Tigris
0

Kul med "äkta" päror som har sin egen historia!

Paerlugglan
0

Jätteläckra pärlor/frön, och kul med en historia bakom dom.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Idaz
0

Det är jättekul men jag har inte så mycket ideer om vad jag ska göra med dom. Vad tycker ni?

Allamej
0

Blanda upp dom med det bästa som modern teknik kan erbjuda, swarovski :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Här kan du förresten läsa lite mer om jobs tårar samt se några bilder från smycken tillverkade av dem.

Eftersom de är så speciella i sin färg så skulle jag gärna se dem till neutrala färger, som framhäver deras egen färg, eller färger i nyanser som finns i kornen. Frö- och kärnpärlor känns lätt för barnsliga eller "etniska", men det finns exempel på att man även kan göra eleganta smycken med sådana här material. De här örhängena tycker jag t ex är fina. Fler exempel, som också mest kombinerar dem med silver är detta hängemakraméhalsbandsvart halsbandkeramikörhängenmed ametistchipsmed blandade frö-/nötpärlor, länkat med kristaller samt trätt med pärlemor, frön o labradorit.

Med sitt kristna namn används de även i radband.

Hoppas du hittade nåt där som kanske kunde inspirera lite.

53goran
0

Många fina smycken du har hittat maneki. Mycket insperation för dom som  har dessa frökapslar.

Idaz
0

Tack för alla länkar maneki. Jättebra! Nu har jag lite ideer men jag har inte hunnit göra något ännu. Glad