Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 3339 ggr
RebeccaR
0

Nybörjarfrågor om material

Hej, jag är totalt nybörjare, och behöver lite råd :)

Jag har precis beställt hem material för smyckestillverkning, tycker det verkar superkul och ser fram emot att lära och experimentera. Har köpt en bok som ger instruktioner för diverse smycken men tyvärr säger den inte så mycket om material.

Smyckestråd
Vilken tråd bör man använda för att göra längre halsband som man exempelvis kan knyta eller vira som man önskar? Ge gärna exempel på någon butik eller namn på märke eller liknande så jag verkligen får det rätt. Har förstått att det inte blir så bra med vilken som helst.

Silver eller silverpläterat?
Vad använder ni? Har läst runt på diverse forum och sajter i ett par veckor och fått intrycket av att sterling silver är det bästa för att det andra blir så fult med tiden. Stämmer det och hur fort blir det fult isf? Det kostar ju självklart mer med ss och nu i början valde jag att köpa silverpläterat istället då det blev ganska dyrt när det var så mycket som skulle inhandlas :) Tanken med mina smycken är att jag ska ha dem själv och ge vänner och familj i födelsedagspresent etc, men jag vill ju att grejerna ska ha bra kvalitet!
Och ska man blanda äkta/oäkta eller inte? Exempelvis om man vill göra ett par örhängen med berlocker. Örhängesdelen är i silver men berlocken i tibetsilver, är det en dålig idé?

Kedjor
Vill man jobba med just kedjor, ska man enbart använda sterling silver eller håller sig andra material fina?

Böcker
Tips på bra böcker och websidor emottages tacksamt! :)

Tack så mycket!

maneki
0

Mycket att svara på där. Tror jag börjar nedifrån.

Böcker och sajter: Är du total nybörjare skulle jag tipsa om boken Pärlteknik, som beskriver en mängd olika tekniker från att knyta en knut till att sy peyote. En bra basbok med mycket bilder. Dock inte mönster och projekt. En bra sajt, som lurade in mig i pärlvärlden, är Pärlplatsen. Där finner du även listor över pärlbutiker både inom och utom Sveriges gränser. FusionBeads har instruktioner till många grundtekniker med bra o klara bilder.

För att lära sig tekniker är dessutom YouTube en bra plats att komma ihåg för där finns en hel del instruktionsvideor. Butiker som har gratis videoinstruktioner är t ex Auntie's Beads (KarlaKam), JewelrySupply , FMG och Beaducation.

Utöver det finns en massa böcker inte minst på engelska samt utländska pärltidningar, men vilka som passar dig beror också på vilken typ av smycken du är intresserad av.Samt om du vill har böcker som fokusera på projekt (dvs hur du gör ett specifikt smycke) eller på tekniker.

Enkla trädda etc smycken hittar du i tidningen BeadStyle, som finns på Pressbyrån och Press Stop (dock dyr jämfört med att prenumerera direkt).

Sterling eller pläterat: Det finns tre saker att beakta här: din budget, smycket i fråga och kvalitet. Skillnaden mellan äkta silver och pläterat är att pläteringen med tiden kommer att skavas av och den undre metallen komma fram (detta kan vara koppar, mässing etc så det blir en helt annan färg). Hur mycket användning smyckesdelar tål beror på kvalitet: billiga delar blir vanligen fula fortare då de har ett tunnare lager ädelmetall, som nöts bort snabbare.

Sterling silver är samma metall rakt igenom, den är solid, så när metallen nöts exponeras bara mer silver. Det finns även andra metaller att använda, som är solida såsom stål, aluminium, koppar, mässing osv.

Om du köper pläterat av bra kvalitet så står det emot viss nötning så det kan passa ett smycke som inte används så mycket/länge. Själv använder jag mycket pläterat till mina egna smycken pga av priset -- mycket pga priset -- men också för att jag inte sliter så mycket på mina smycken. Dessutom: är du ny är det bättre att börja göra smycken i billigare material tills du känner dig bekväm med teknikerna. Gäller speciellt om du använder lite mer komplicerade tekniker.

Vill du göra t ex modesmycken som bara används en säsong och sedan sparsamt så kommer pläterat troligen att hålla sig. Vill du göra smycken som ska användas under många år kan solid metall vara ett bättre val.

Ett sätt att använda äkta silver är att göra smycken utan mycket metall. Då blir det inte så stor extra kostnad, om du t ex bara använder lås och klämpärlor i sterling. Ju mer metall desto större blir prisskillnaden för materialkostnaden.

Att blanda äkta och pläterat: vanligen ett no-no då det är så olika hållbarhet. Men just i örhängen finns det de som inte vill ha oädel metall i öronen, men inte har budgeten för att göra hela örhängena i sterling. Tibetsilver är en tennlegering vanligen inte pläterad. Det är m a o samma metall rakt igenom o du får inte samma problem med färgförändringar.

Smyckestråd: vill du göra ett lariat, dvs långt halsband med "lösa ändar", så är det enkelt att bara trä upp pärlorna på exempelvis vaxad lintråd, som du sedan knyter. Vill du göra ett knutet halsband av inte allt för tunga pärlor kan du använda dig av pärlsilke.

Även en smyckesvajer av hög kvalitet (dvs något av de dyrare fabrikaten och 19 eller 49 trådar) kan viras, men det finns en lite större risk för att vajern kan få sig en knäck och bli försvagad. Bra smyckesvajer är t ex Accu-Flex eller SoftFlex, men de är också dyrare än billig, stelare s k tigertail. Jag har skrivit mer om smyckesvajer på min blogg om du vill lära dig mer.

Ja, det är lite snabba svar, som går att komplettera betydligt. När det gäller just sterling vs pläterat så finns det dessutom olika syn på det där. Så jag är säker på att andra kommer att komma med fler tips och synpunkter som jag missat.

Tigris
0

Hur har du det på verktygsfronten?

Bra verktyg är A och O när man pärlar. Avbitare, flacktång (plattång) och rundtång är grundverktygen.

Bra avbitare hittar man bland elektronikverktygen på bl. Biltema. Den ska vara liten och spetsig så att man lätt kommer åt att klippa av tex metalltråd nära intill. Men klipp för allt i världen inte memorywire med den tången för då förstörs käftarna. Där behövs en ktraftigare avbitare. 

I en del pärlbutiker kan man hitta kombinationstänger. Jag har två olika såna och de fungerar ypperligt som rundtång men som avbitare och plattång är de inget vidare. Så jag skulle rekommendera att satsa på separata verktyg istället.

Sen kan man komplettera med specialtverktyg allt eftersom man känner att man behöver dem, tex klämpärletång, splitringstång mm

RebeccaR
0

# 1 - Tack så jättemycket, din blogg var verkligen intressant och jag har vart där förr och läst. Det var faktiskt där jag blev nyfiken på smyckestillverkning från första början för ca två veckor sedan! :D Hamnade där av en slump, googlade något annat utan en tanke på smyckestillverkning men sedan var jag "fast". Nu ser jag fram emot att få prova själv. Jag har beställt accu-flex! Det borde alltså fungera för tillverkning av armband och vanliga halsband iaf?

Så tibetsilver blir för det mesta alltså inte så ful i färgen om jag förstått det rätt? Har nämligen beställt berlocker av tibetsilver.

# 2 - Jag har beställt ett set med tänger av märket Bead Smith, vet du hur det är? Jag hade som sagt ingen aning. Blir det inget bra får jag helt enkelt köpa fler, och jag förstår att det kommer bli till att kompensera med andra grejer allt eftersom.

Om ni har andra tips och råd är jag jättetacksam, suger i mig så mycket information jag kan. Imorgon ska jag till biblioteket och låna pärlböcker :)

maneki
0

"Tack så jättemycket, din blogg var verkligen intressant och jag har vart där förr och läst. Det var faktiskt där jag blev nyfiken på smyckestillverkning från första början för ca två veckor sedan!"

Så glad jag blir att höra att mitt bloggande lockat in fler i pärlträsket/pärlparadiset! Skrattande

Har du förresten sett Allamejs forumartikel Checklista för smyckestillverkning?

Ja, tibetsilver är vanligen inte pläterad o av tenn så ingen risk för att en anna färg kommer fram eller att där finns ett silverlager som oxiderar (oxid börjar vanligen som en ful gul färg innan den övergår till svart).

En bra sak att tänka på med allt som innehåller tenn är att det är svagare än t ex koppar och mässing så om man har en tunn ögla ska man inte utsätta den för allt för stor belastning då den kan gå av. En fördel är dock att det av samma anledning är lätt att knipsa av en ögla, som man inte vill ha, på en pärla eller smyckesdel.

Och verktyg, tja, man kan aldrig ha för många. Jag har flera avbitare i olika storlek för olika tillfällen o två uppsättningar med platt-, spets- och rundtänger. Mitt favoritset med tänger är de små elektroniktänger, som säljs i 5-pack på Jula för under 200 kr. Den vinklade spetstången tycker jag är ovärderlig. Men de passar nog inte alla händer. För det är också en personlig sak: vissa vill ha mindre o andra större tänger för att passa i händerna.