Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 3339 ggr
RebeccaR
0

Nybörjarfrågor om material

Hej, jag är totalt nybörjare, och behöver lite råd :)

Jag har precis beställt hem material för smyckestillverkning, tycker det verkar superkul och ser fram emot att lära och experimentera. Har köpt en bok som ger instruktioner för diverse smycken men tyvärr säger den inte så mycket om material.

Smyckestråd
Vilken tråd bör man använda för att göra längre halsband som man exempelvis kan knyta eller vira som man önskar? Ge gärna exempel på någon butik eller namn på märke eller liknande så jag verkligen får det rätt. Har förstått att det inte blir så bra med vilken som helst.

Silver eller silverpläterat?
Vad använder ni? Har läst runt på diverse forum och sajter i ett par veckor och fått intrycket av att sterling silver är det bästa för att det andra blir så fult med tiden. Stämmer det och hur fort blir det fult isf? Det kostar ju självklart mer med ss och nu i början valde jag att köpa silverpläterat istället då det blev ganska dyrt när det var så mycket som skulle inhandlas :) Tanken med mina smycken är att jag ska ha dem själv och ge vänner och familj i födelsedagspresent etc, men jag vill ju att grejerna ska ha bra kvalitet!
Och ska man blanda äkta/oäkta eller inte? Exempelvis om man vill göra ett par örhängen med berlocker. Örhängesdelen är i silver men berlocken i tibetsilver, är det en dålig idé?

Kedjor
Vill man jobba med just kedjor, ska man enbart använda sterling silver eller håller sig andra material fina?

Böcker
Tips på bra böcker och websidor emottages tacksamt! :)

Tack så mycket!

maneki
0

Mycket att svara på där. Tror jag börjar nedifrån.