Min första orkidé!
Detta är jo off topic så det skräller om det men jag är så glad för dagens inköp
ICA här i Lycksele har bytt lokaler så det var nyöppning idag och då hade dom tjogvis med orkidéer där till väldigt bra priser.
Jag såg en som jag fastnade för fullständigt. ag fick inte med mig något annat därifrån men denna kom med mig hem
Så nu ska vi se om jag kan lyckas få den att leva och trivas hos mig… Om den gör det så är det inte min sista :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Vilken fin färg.
Förstår att du ville ha den som Avatar.
Du får akta dig -- de är beroendeframkallande! Jag har inga orkidéer, men min mormor har o hon började också med en som hon lyckades övervintra o få att blomma igen. Sen dess köper hon en ny då o då så nu har hon några i varje fönster i lägenheten.
Du vet väl att FMG säljer orkidésmyckesdelar?
Inte alls lika vackra som en orkidée i fönstret (för glansiga), men det är äkta blommor de är gjorda av.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
OMG vad otroligt vackra! jisses! Jag har ju redan blivit biten av Hoyor… dom är lika beroendeframkallande… jag sitter och kollar på tradden på sticklingar så det är nog bara en tidsfråga innan jag faktiskt köper ett par till..
Men, det finns värre saker att vara beroende av så att falla in i blomsterberoende är nog inte så illa ändå :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Tja jag har ju fått ett antal orkidéer genom åren så numera har jag 10 st o de blommar faktiskt om förr eller senare, men jag vill inte påstå att jag är någon baddare på att sköta dem, men de dör i alla fall inte o det är ju alltid något. Fast jag kan inte påstå att jag ger dem någon speciell omvårdnad. En del säger att de skall ca. 1dl vatten 1g/veckan - andra säger en gång i månaden. Andra håller på med speciell näring, men mina få väl vatten ca 1 g. i veckan ibland mer sällan o jag kan som sagt var ingenting om dem, men de lever o de äldsta har jag haft lika länge som vi bott här (15 år), så helt fel kan jag inte göra, men säkert hade de kunnat blomma mer ofta om jag skött dem enligt alla konstens regler. Fast jag förstår att du föll för den orkidéen för den var underbart vacker o mer ovanlig i färgen - Lycka till med den o de andra som säkert kommer så småningom

Jag trodde att du pärlat en orkidé!! :)
Jag är en sådan som får köpa nya orkidéer hela tiden. Luften här hemma är lite torr så det är inte helt optimalt. Men visst är de vackra?
Jag önskar att jag kunde ha det som faster, hela fönstret i hennes vardagsrum hänger det orkidéer, står orkidéer och på ett bord längs hela fönstret står det orkidéer! Vackert!
Att pärla en liknande är nog en god idé :) Tack för den :D
Jag känner att jag dock inte kan smälta allt som jag såg där idag… jag vet inte vart saker är i huvudet och jag tror att jag måste gå dit igen…

Vassego, Allamej! Du visar väl bild på ditt alster!? ;)

Mina föräldrar har prövat tipset att hänga ut orkideen i ett träd över sommaren, det har fungerat bra. Men själv kan jag inte så mycket om blommor.
Vad ska man ha som signatur tro?
Vilken fin orkidé. Min väninna samlar på orkideér och hennes mamma är från Japan , hon har visat mig hur man ska göra. När blomstängeln blommat ut och börjar vissna ska den klippas av ovanför den understa leden. Jag provade och min enda orkidée blommar faktiskt nu igen. Samma sak med den stackars orkidéerna på jobb som jag gjorde det med.
Vatten vet jag inte men det skadar nog inte att vara lite glömsk som jag
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Verkligen en vacker orkidé, ovanlig färg också. Jag har två orkidéer, en fick jag för snart ett år sedan och en köpte jag själv i höstas, båda har blommorna vissnat bort på. Jag hoppas att de skall blomma igen, men än har jag inte sett något.
Och jag är expert på att glömma bort vattningen
. Jag skulle behöva blommor som kan hämta vatten själva när de är törstiga.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis 
Den som undrar över orkidéers skötsel, kolla länken. På det forumet finns mycket kunskap samlad!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Orkidéer är vackra, det är enda levande blommor vi har. För här är en till som är dålig att vattna blommor. Det är endast i köket vi har orkidéer. I dom övriga rummen har vi konstgjorda blommor. Det passar oss bättre. Men det är konstigt våra orkidéer blommar lite då och då. Så dom passar oss bra.

Vilken härlig färg det är på den orkidén..
Jag har ett gäng orkidéer, dom funkar bra här.. en grundförutsättning för att krukväxter ska trivas här är att dom tål ojämn vattning.. Dom blommor lite då och då..nu är det blomningsperiod så nu är det fint i fönstret.. Sedan är det helt klart mindre fint när blomningen är över.. Många tycker orkidéer är dyra, men om man jämför med andra blommande växter så är dom inte det.. Blomningstiden är ju betydligt längre på dom än på andra..