Koppartråd
Godmorgon på er!
Jag söker efter koppartråd, cirka 0,6 eller 0,8mm tjock för att göra länkar, ringar etc, vet nån var man kan hitta detta?
Tacksam! :)
Om du vill ha kopparfärgad koppartråd (man kan ju köpa den färgad också - det är därför jag skriver så) så har Pärlförrådet både kopparfärgad, silverfärgad o i vissa gauge andra färger i 20, 22, 24 o 28 gauge. Här är en gaugetabell o hennes tråd är Artistic Wire o enligt mitt förmenande är det koppartrådens rollsroyce
i alla fall om man skall vira/coila med den. Hon har även den silverfärgade i non-tarnsih varianten o i silverfärg är detta den enda wiren som duger i mina numera ganska kräsna ögen för den missfärgas inte o känns inte som en eländig ståltråd under fingrarna. Den håller för slitage o ser snygg ut även efter en tids användning. Bead Smiths non-tarnish variant kan jag lika gärna slänga i soperna o den silverfärgade Zebra-wiren (FMG´s eget varumärke) är lika eländig som Beadsmiths när det kommer till finishen.
FMG har som sagt var Zebra wire o den är väldigt mjuk o smidig att jobba med. Lackningen (färgen) skavs dock lätt av i silverfärg duger den inte för mig o hur den är i kopparfärg vet jag inte. De har ju även en hel del andra kopparwire än Zebran.
Fru Pärla har numera också Artistic wire i 20, 22, 24, 26, 28 o 30 gauge, men om det är kopparfärgen du är ute efter så finns den bara i 30 g, men i just 30 gauge har hon det bästa sortimentent med färger som någon svensk butik har.
Sedan finns ju en del wire hos Continenta också o de har också främst silverfärgad i olika gauge/mm men även något annat har jag för mig. Många butiker har ju enstaka storlekar på någon wire, men få har den bredden som fru Pärla o Pärlförrådet har på just Artistic Wire. Meleagris har också en del o så har Pärltorget en del. Vill man dock ha flera olika sorter att välja på så är det nog typ FMG som gäller o de andra stora butikerna "over there"

www.meleagris.se och www.myllra.se kan du kolla
edit: hoppsan vad det händer grejer medans man skriver sitt inlägg
. ska tillägga att även jag förutsatte att du menade kopparfärgad koppartråd
Jag kan tyvärr inte tipsa trots mitt tävlingsbidrag, den koppartråden kom från en gammal tv-apparat
netto har kopprfärgad tråd i olika storlekar 29 kr / 5m, men färgen skavs ganska lätt av av tänger, det är sån jag använde i stommen
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

#3 Även om min sambo skulle DÖ av glädje om jag sa att han fick köpa ny TV så jag kunde ta tråden från den gamla så är det inte ett alternativ just nu, men tack för tipset! Jag ska komma ihåg det när den gamle är på väg ut! 
Tack för era tips!
Det är just kopparfärgen jag är ute efter. Silver använder sterling silver annars, men till just det här halsbandet skulle jag vilja ha koppar..
Nu ska här surfas tråd! :)
Vet du Mindfields - då det gäller äkta SS-tråd vs Artistic non-tarnish silverfärgade, så vinner faktiskt Artistic, för den håller lystern o är riktigt silverfärgad även efter att man jobbat klart o den håller alltså för slitage till skillnad från andra plätterade trådar. Det är om man är ute efter att det måste vara just SS som det är det självklara valet - annars vinner faktiskt artistic non-tarnish, för mer lättjobbad wire o som håller lystern har i alla fall jag inte stött på ännu.

Jag använder lite olika beroende på önskad effekt. Jag har ett par sorter här med guld resp. silverfärgad koppartråd som är superfin och håller bra lyster.
Däremot när jag använder sterling silver tråd (alltså inte pläterad) så är det för att jag ibland vill att smycket ska oxidera med tiden. Ibland känns de mer levande då! :)
Tack Cessy för din hjälp! :)
mm……..o jag som sällan gillar oxiderat (jo det finns enstaka undantag men de är få) är väl förklaringen till varför jag älskar artistic non-tarnish så + att den är mer lättjobbad än de andra kopparwirerna som jag har provat på. Den har större smidighet o brister därmed inte så lätt, men visst är äkta silver ändock äkta silver men Artistic skall på intet sätt jämföras med vanliga andra kopparfärgade wires o eftersom jag inte eftersträvar oxidation, så slår den oftast även SS trots att den inte s.a.s. är äkta

Jag vill inte att det oxiderar så pass mycket att det kolsvart. Men jag gillar när det skiftar i lite olika toner. Men det är klart svårt att begränsa själva oxideringen, beroende på vart man bor ;) Men en putsduk fixar det mesta igen :)
Nu har beställt lite kopparfärgad kopparwire och en helsikes massa pärlor och stenar, får se vad som kan frambringas av detta!
Kul med lön! (eller vad det ska kallas!?)

Oxid behöver ju inte gå i gråskala alls för den delen. Såväl silver o koppar som rostfritt stål kan oxideras o patineras i en mängd olika färger.
Att värmepatinera koppar o stål är kul, men tyvärr lär bara stålpatinan vara någorlunda stabil…
Lite tjockare koppartråd brukar jag plocka på mig i byggvaruhus, Jula etc. Det man får tänka på när man köper koppartråd är att de trådar som säljs som craft wire (bl a Artistic wire) är behandlade så de kan inte oxideras eller brännas under en gaslåga. Bra när man inte vill att tråden ska bli oxiderad, men inte lika snyggt när man blandar med "rå" koppartråd.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

ja, just i artistic 30 gauge har jag alla fäger som finns, har inte lagt in guld ser jag. Det är ju så med artistic wire att alla färger finna inte i alla gauge, lite synd men så är det.
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!

Ett tips på koppartråd, är elledningar. Jag såg när de bytte en elledning (mellan lysrören) på jobbet att det var koppartråd i den. Frågade om jag kunde ta hem den snutten som de tog bort. Det är alltså elledningar för fast installation, inte elkablar som man använder till bordslampor och dylikt.
Det är 3 trådar i kabeln och varje tråd är ca 1 mm tjock. Det var ett stort bestyr att "klä av" all plast och annat som omgav koppartråden men det gick med lite envishet. Dessutom är finns det 8 st jättetunna silverfärgade metalltrådar i kabeln också. Vad för metall det är i dem har jag ingen aning om men de verkar inte gå av så lätt trots att de är så tunna som de är. Men för den finurlige så går de säkert att användas till något.
Tråden är ganska styv så det krävs lite styrka för att forma den.

Hi, hi, då skall jag hålla mig framme om jag får reda på att någon i bekantskapskretsen tänker kassera sin TV.
Elledningar skall jag hålla utkik efter. Kanske kan man använda de tunna koppartrådarna i vanliga sladdar också, om man nu har sådana som skall rensas bort.

Nä, nu börjar jag bli pömsig, jag är ledig i morgon så jag kan sova lite längre, men jag skall ju packa till Facett, för självklart har jag ju inte packa
t än, jag har lagt en fleecetröja i en väska.
Nytt Alias: Pugglis 

Hmmmm…. vi hyr ut lokal till ett gäng elektriker…. kanske ska kolla om dom har lite kablar dom ändå ska slänga…..
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Hmmm, jag ska nog inte tala om vad jag jobbar med och maken också för den delen… 

Har köpt min första Artistic wire. Jag får nog öva lite *hihi* Den är nååågot mjukare än sterling-tråden jag är van vid, känns som jag inte har styr på den alls! Jag återkommer med resultat ;)
Hm………..i botten är min man elektriker, men numera jobbar han ju sällan med ledningarna utan ritar o är projektledare, men ärligt talat - skulle jag bara ha lite koppartråd så skulle jag väl kunna skala kabel, men jag gör ju av med en del o vill ha olika grovlekar så jag tror nog jag avstår skalandet o köper Artistic istället

Mindfilelds: Jo nu beror det ju på vad du brukar jobba med i SS (dead soft eller hard eller mellantinget) men det som också är Artistics fördel är att den är "segare" o inte bryts av så lätt, men det där är i o för sig också en tekniksak, för lär man ju sig bara att släta ut tråden när man håller på o böjer o trixar med den så går ju ingen tråd speciellt lätt av - det är ju om man glömmer sig o får skarpa veck som det sedan kan hända, men ändå är Artistic mindre skör o dess finish är mer hållbar än vanlig metalltrådswire. Ja jag är ju som sagt var helt såld på Artistic så jag är ju knappast opartisk
, men det skall bli kul o se vad du har gjort med din wire sedan

Sorry om jag styr tråden helt OT men jag bara måste visa min "Flora Electra".
På Pärlplatsen har vi haft lite olika utmaningar och jag antog en materialutmaning som maneki gav - enkelledare/järn/glas. Det resulterade i denna blomma och så här skrev jag i beskrivningen:
Denna spännande *fniss* skapelse består är av 0,5 mm2 enkelledare som kronblad, pistillerna är vita e-beads i glas, ståndarna är av 0,2 mm2 enkelledare och stjälkarna är av grönlackad ståltråd. Skötselråd: Tja, sätt den i jorden *fniss igen*
Ja, jag veeeeeet, ordvitsarna inget vidare men det går inte att låta bli 
(Kissidor, jag och maken arbtar inte på samma ställe och så vi träffades inte via jobbet. Men våra middagssamtal här hemma kan ibland tendera att bli lite väl arbetsrelaterade)
Hoppas det går bra för dig med tråden Mindfields. Förresten så köpte jag min rulle med 0,6mm solid koppartråd på Panduro
Dina blommor är så fina.
Visst är det en extra utmaning - och extra roligt - att använda det man har :-)
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tigrsi! Såna blommor vill jag ha! :)
Jag är nöjd med resultatet av Artistic Wire, även om jag tråden och jag ibland kändes lite ovana tillsammans, ska se om jag hinner fota halsbandet idag och lägga ut här! :)

vad häftigt
, och läckert
, och tidsenligt
! men inte blir det gratis med så många agater 

spiralerna var ju väldigt läckra, men hur håller dom? och är det bara ett långt med alla agater efter varann eller sitter det ihop på nåt annat vis? går det att ta nån till bild där det framgår lite mer hur själva halsbandet ser ut…
?

kissidor, du har så många frågor! jag ska ta fler bilder strax, när min son SOVER ;)
enbart agaterna gick på cirka 100kr inkl moms, inte billigt, men vackert!
halsbandet är cirka 88cm så det sitter bara ihop via länkarna, jag har inte använt något lås.
jag ska slänga halsbandet i min trumlare (fick det tipset av en kompis som jobbar med kopparwire) för att göra tråden lite hårdare, på så sätt tror jag att spiralerna kommer hålla. men det är nog svårt att få dem hålla exakt likadana för all framtid.
här är en bild på halsbandet dubbelvikt i alla fall, i full size får ni vänta lite till!
Tycker ditt agathalsband ser jätteläckert ut Mindfields,
men det skulle vara roligt att se det helt i fullskala. Var tvungen att titta efter vad 0,8mm motsvarar för jag lever i gauge o inte mm o nog borde en 20g tråd hålla. Den härdar ju lite då man jobbar med den.. Själv har jag ju försökt göra hjärtan (ramen) i 22g/0,6mm men det är för vekt o där är Zebra-wiren mjukare än Artistic. Har även köpt hem en rulle i 18g/1mm i Artistic o den tråden känns ju som allt för grov för det arbetet du har gjort Mindfields. Hoppas att den härdar mer då du trumlar den, för det vore attans synd om det inte håller för läckert o lyxigt halband blev det ju.
Tigris: Flora Electra
perfekta blommor för de behöver ju inte vattnas o blommar alltid
jomen nu har jag ju fått svar mindfields 
cessy vet inte om du såg dom långa spirallänkarna - det var iaf dom jag funderade om dom skulle hålla, inte snurröglorna alltså 

Snurröglorna kommer alla gånger att hålla, det är mer spiralerna som jag funderar över oxå. Hoppas att de tuffar till sig i trumlaren :)
Cessy, jag är HOPPLÖS på gauge! Jag gillar millimeter!
Gillar koppar tror jag.. :) Får "vira" lite till!
Jo då jag fattade att det var sprialerna som det är tveksam hållbarhet på, men för att kunna omsätta var 0,8mm är så måste jag tänka över i gauge. Det var så att de första metalltrådarna jag köpte angavs i gauge o eftersom jag inte hade en aning vad det var, så blev det nödvändigt att sedan omsätta trådarnas grovlek i gauge i en inre bild o efter det har jag liksom stannat kvar i gauge o så säljs ju många metall/koppartrådar t.ex. zebra, artistic m.fl. i gauge så det har inte funnits någon anledning att lära om. Därför måste jag alltså tänka 0,8 mm är 20 gauge o det är först då jag vet hur tjock en tråd är
o nog borde det hålla även för spiralerna, men det skadar nog inte om du kan härda den lite. Ja koppar är fint - en metall jag verkligen gillar. Synd bara att den är så pass dyr.

Jag tror att spiralerna kommer hålla, att de inte går sönder, men kanske att de inte håller formen riktigt. Jag har klart inte hunnit slänga halsbandet i trumlaren så jag vet fortfarande inte ;)

Vilket härligt halsband! Jag blev sugen på hårda sura godiskulor när jag såg det

Jag med! Lite sura syrliga karameller som krasar mellan tänderna!

Ett riktigt härligt halsband. Du skrev att du skulle tumla det för att härda koppartråden om jag inte förstod fel. Men vad händer med agarterna då? Påverkas inte deras ytfinnich av tumlingen?
Det var riktigt härliga färger på agaterna. Tänk att en och samma sten kan se så olika ut.

Jag har trumlat dem nu och det har inte förändrat agaterna alls. Koppartråden känns lite hårdare, det var mitt mål :)
Däremot kan man nog inte slänga ner lackade pärlor eller tex Swarovski med AB-lyster, för det skavs av.

Vad har du för tumlare?
Så fint halsbandet är.
Det är så roligt att se alla fina saker här.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vilket fint halsband. Man blir verkligen godissugen. Agaterna var väldigt fina.
Halsbandet ser jätteläckert ut Mindfields. Vad bra att trumlingen verkade härda tråden lite

Härliga agater o ett fint halsband. 
Tigris: Ja, den där blomman minns jag.
För de som inte var med på PP där den utmaningen gavs så kanske det låter som ett väldigt underligt val av material jag gav. Bakgrunden, som jag berättat där tidigare, var att jag nyligen läst en smyckesbok (Smycka dig) där enkelledare användes för att virka smycken av.
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Tigris: Hi hi, jag tyckte att det var jättekul med ordvitsarna, din "Flora Electra" var ju jättetuff. Jorden var ju bara perfekt.
Kom på att jag har några armband som jag gjorde då jag jobbade på en elektronikfima som platsar inom detta tema, skall leta fram och plåta dem.
Vad läckert agathalsbandet blev Mindfields, fast jag vill nog inte äta dem, gillar inte sura godisar, ryyys.
Maneki: Kul bok, jag gillar sådana där idéer om att använda material på "fel" sätt. Jag hade en lärare en gång som hade en slips virkad av enkelledare, mera kul än snyggt kanske, men jag mins slipsen, svart och röd
. Och kolla där sitter ju en släkting till Kissidors egyptiska orm på boken.
Nytt Alias: Pugglis 
Det var väldigt läckra agatpärlor. Jag är egentligen inte mycket för matt/frostat , är ju en glitterperson men när jag sett först Allamejs flouriter och nu dessa så får jag nog börja tänka om
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Needful, tro mig, jag föredrar vanligtvis också glitter - i STORA mängder! Men med dessa agater fick jag inspiration direkt när jag såg dem på hemsidan! :)
? varför träffar nästan alla kvinnliga ingenjörer sina män på jobbet - är det ingen annan som vill ha oss