Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 8881 ggr
Mindfields
2009-02-15 21:35
0

Displaymaterial

Godkväll kära pärlvänner!

Jag täntke höra med er vad ni har för displaymaterial? Det kan vara sånt ni använder hemma, till fotografering, om ni säljer era smycken i butiker eller liknande forum, eller ni kanske har en web-butik med displaymaterial.
Jag gillar enkla, rena, raka linjer som inte tar fokus från smycket.
Hoppas på måååånga svar!

//Malin

Paerlugglan
2009-02-15 23:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inga tips att komma med, fotar mina små alster på min pärlmatta, men jag hejar gärna på för att du skall få många svar!

Eller kanske, har själv tänkt att köpa en sak på Ikea, men det har ej blivit av än. Tror att vi hade något snack om den i julas, Dekorationshållaren KALLT 49:-, den är neutral och enkel.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Mindfields
2009-02-15 23:27
0

Det har jag missat helt att IKEA har "hängare"!

Måste köra dit en dag o kika på dem! Tack för tipset, Pärlugglan!

//Malin

Cessy
2009-02-16 02:43
0

Tja som fotodisplayer använder jag halsar som jag har köpt från FMG

Har både 1 vit o en svart sådan hals.

Armband fotar jag antingen liggande eller på en sådan här:

Har även här både 1 vit o 1svart. Om jag står på marknader o skall sälja armband så använder jag däremot en sådan här:

Till örhängen använder jag en sådan här:

eller en sådan här då jag fotar:

Fast jag har också en form av "docka "av en katt o så små ställningar som funkar dåligt att fota på. Däremot har jag två sådana här snurror till örhängen (en hos frissan o en som jag har med mig då jag åker till smyckespartyn/marknader m.m. o de är näst mina halsar de bästa displayerna jag någonsin köptGlad

Jo höll ju på att glömma har även 2 sådana här - en hos frissan o en att ta med mig, att hänga halsband o armband på:

o när jag satte upp denna hos frissan så fick verkligen mina smycken ett lyft, för nu kunde ju kunderna bättre se o "bläddra" bland mina smycken o den står stabilt utan att ta speciellt mycket plats.

Paerlugglan
2009-02-16 02:50
0

Oj, vilka fina displayer, vill ha Glad, men måste få ihop pengar förstObestämd.

Cessy
2009-02-16 02:54
0

Kanske bör tillägga att alla dessa displayer finns hos FMG:

http://www.firemountaingems.com/displays_organizers.asp

men att alla har jag dock inte köpt där, men jag hämtade bilderna därifrån. Den halsen på bilden ovan är extra lång o står dessutom stabilt till skillnad från en vit hals som jag köpte i Sverige o som är mycket mycket rangligare, men ändå är inte alltid denna halsen tillräckligt lång o man får korta av smyckena helt enkelt så det blir ju ofta lite fel propotioner, men den vita halsen kan jag def. inte leva utan. Mitt råd är snåla inte om ni köper en hals. Köp en av kraftigt material o är det något man skall satsa på att få rejäla grejor så är det def. halsdisplayerna. Det lönar sig 100 gånger om o som fotodispayer skulle jag def. inte vilja vara utan dem (både den vita o den svarta) Det sved i plånboken då jag tog dem (tog inte båda samtidigt) för frakten blir ju inte billig, men jag har aldrig ångrat mig efteråt o det är ju alltid någotFlörtSkrattande

Cessy
2009-02-16 02:57
0

Paerlugglan: Tror det tog mig 3 år o samla ihop de här o jag har väl hållt på i 4½ år - tror jag för jag har tappat räkningenSkäms

Mindfields
2009-02-16 10:08
0

Avundsjuk - Jag blir så avundsjuk! Vilken samling du har, Cessy! Tack för alla dina tips! :)

Cessy
2009-02-16 11:12
0

Varsegod MindfieldsGlad

Överhuvudtaget så är länken ovan till FMG en av de bästa man kan gå o titta på när man letar efter olika displayer o mer vill se vad som finns. Sedan är det ju inte säkert man köper den där, men som "bibliotek" är ju FMG suveränt bra på displayer.Skrattande

Mindfields
2009-02-16 11:43
0

FMG är suveränt bra på det mesta ;) Sluka mina pengar tex!

Cessy
2009-02-16 13:02
0

SkrattandeGuld i munSkrikandes

Mindfields
2009-02-16 13:07
0

Kände du igen dig, Cessy!? Cool

Cessy
2009-02-16 13:09
0

Om Mindfields - Om jag gjorde *suck*

Mindfields
2009-02-16 14:21
0

Jag beställde från dem förra sommaren och jisses.. känner mig fortfarande ganska fattig! Men jag är SÅ jäkla nöjd med det jag fick hem!
Det var en enda sträng med sötisar som jag tyckte var fula, färgen såg fläckig och ojämn ut. Men det var jag själv som missat i beskrivning att det var C-grade!

53goran
2009-02-16 15:26
0

Cessy, här är en till som blir avis på alla fina displayer som du har. Dom 2 sista skulle jag bra gärna ha själv. Vet du om dom finns att handla från någon här i Sverige.

maneki
2009-02-16 17:05
0

Jag är typisk gör-det-självare: varför köpa när man kan göra det själv? Flört

Nu har jag inte så stort behov av displayer, men i några fall när jag fotat halsband som ser bäst ut "hängande" o inte liggande så har jag använt en strut jag gjort av tjockt papper som "hals", ungefär som andra bilden i Cessys inlägg. (PS! Cessy, inte hotlinka!) Vid ett tillfälle har jag använt en kruka/burk från IKEA som jag hängde ett halsband på -- se bilden.

Jag har en del länkar till just DIY-grejer, om nån är intresserad. Tänkta för bloggen, men jag kan ju lägga in dem här med.

Evahelene
2009-02-16 19:22
0

maneki, jag är helt klart intresserad av länkar till DIY-grejer!!!

Det jag inte har, det tillverkar jag - i möjligaste mån, beroende på dagsformen, hur lätt/svårt det är att få tag på material, o.s.v.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

SofiaDalarna
2009-02-16 21:27
0

Även jag funderar på att be min händige lillebror göra något åt mig, kanske med bandsågen, då typ ett smyckesträd. Det är jag sugen på och ska nog önska mig i födelsedagspresent i april.. :) Eller nåt som Cessys bild 3, den var fin. Eller nåt i stil med det sista stället, kanske han skulle kunna löda/fixa ihop nåt sånt… Min 19-åriga lillebror är ganska fixig och pysslig av sig, när han är på det humöret… Just nu håller han t.ex. på att såga till och fixa ihop en elgitarr.. Och han gör även dalahästar ibland. (utan proffsig dekormålning dock :)

Nån mer som har bilder att visa på sitt displaymaterial? Gärna hemmagjort!.. Skrattande

Cessy
2009-02-16 23:14
0

maneki: Vad är hotlinka?

Tigris
2009-02-16 23:43
0

Cessy: Hotlinka är att du länkar in bilder från en annan site med taggen "img" i stället för "url". Jag kan inte de tekniska termerna helt och hållet men det "stjäl bandbredd" från siten som äger bilden utan att de får cred för den. Typ… ungefär… nåt sånt…

Cessy
2009-02-17 01:24
0

hm……nej begriper inte riktigt mer än att det tydligen är fel att länka från en bilds "egenskaper" men det är ju så man ska göra om man länkar från egna bilder o vill vara säker på att folk får upp rätt bild o nog fick fmg cred för det hela o vansinnigt mycket reklam på köpet o jag hade kunnat fota samma material själv o lägga upp utan att ge dem någon som helst reklam om jag velat det, så i så fall är felet någon form av regel-principsak som jag ff. inte begriper o mer reklam än FMG fick där kan de knappast få, så maneki förtydliga gärna regeln, för jag fattar inte den helt enkelt.

maneki
2009-02-17 15:12
0

Jo, grejen är som sagt att det stjäl bandvidd från sajten, vilket kan betyda en merkostnad för företaget som får köpa mer bandvidd för att alla besökare ska kunna vara inne på sajten. Det är alltså inte bara en fråga om att ge cred utan att det tar från sajtens kapacitet. Ah, jag är egentligen för dålig på terminologin för att uttala mig. Står lite på Wikipedia om det, men jag vet inte hur mycket hjälp det är.

Jag är däremot hårt skolad i att hotlinking strider mot netiketten, men är också medveten om att många inte känner till detta.T ex får du ju inte hotlinka från dina bilder på PP:s galleri på en annan sajt eller forum pga av detta. Däremot finns det sajter som är till just för att länka på detta sätt, t ex Photobucket, Flickr, Uploadit m fl (konstruerade på så vis att du samtidigt gör reklam för sajten när du länkar en bild). Du kan också länka från din egen sajt eller en sajt du har tillstånd från eftersom ansvarig för sajten då godkänt "lånet" av bandvidd.

Sen är det en annan del med creden, att använda andra upphovsrättskyddade bilder. På nätet har man en ganska liberal syn på vad som är mitt o ditt, men i princip måste man ha tillstånd för att publicera andras bilder. Har du tillstånd -- och från vissa behöver du inte fråga -- är det i 99.9 fall av 100 så att det krävs att du sparar ned bilden på en egen sajt (hosting) just för att du inte ska hotlinka.

Tillbaks till ämnet så lovar jag att lägga upp länkarna lite senare -- ska rafsa ihop dem först. Förvarnar om att kvaliteten kan vara lite varierande.

NeedfulThings
2009-02-17 18:13
0

Åh, den där sista displayen, Cessy! Vill ha!

Jag har på marknader ibland lagt en liten dessertskål lite tiltad under duken, så får man en inbyggd display som inte alls stjäl nån uppmärksamhet, hlasbandet ligger snyggare än bara på platt. Mycket billig variant! Tejpa den på en kartongbit och lägg nåt under ena änden, sen på med duken.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Tigris
2009-02-17 20:46
0

Mina displayer är en salig blandning av hemmagjort och köpt. Min händige make har fått äran att tillverka några men vi är inte alltid på samma våglängd när det gäller designen Flört

I stora drag är det dessa:

* En armbandsdisplay med tre rullar som Cessy visade här ovan.

* En hemgjord hals/armbandsdisplay gjord av ett halvt avloppsrör klädd med sammet. Ska se om jag kan fota den

* En svart "smyckeshand" inköpt på Ullared

* Flera tretex-skivor klädda med sammetstyg som står i stafflin

* Två örhängeshållare från Lisbeth Dahl som ser ut som kors: http://www.lisbethdahl.dk/

* Halsbandsdisplay från Pagoni: http://www.pagoni.se/Shop/Page/Art/pgArtItem.php?iId=2265 Den är stabil och har bra med plats

* Flera hemgjorda "halsar" av svartmålad plywood som också står i stafflin. De ser ut ungefär som denna: http://www.pagoni.se/Shop/Page/Art/pgArtItem.php?iId=2861 

* Några olika ljuslyktor som jag antingen vänder upp-och-ner som armbandsdisplayer eller  hänger upp örhängen på kanten.   

Jag köpte såna där dekorationshållare "KALLT" från IKEA när de hade rea efter jul men de har jag inte använt ännu.  

Det var vad jag kommer på just nu…

Mindfields
2009-02-17 21:10
0

Tack för alla era tips! :)

Det var en GEDIGEN länklista, Maneki! Tusen tack!

Mindfields
2009-02-17 21:16
0

Ååååh.. kikade in på Lisbeth Dahls hemsida *WOW!!* Jag blire alldeles SJUK och vill göra om hela huset! :)
Displayerna är dessutom precis det jag letat efter! TACK!

Cessy
2009-02-18 01:46
0

maneki: Ja det där får jag nog försöka fatta sedan när jag är mindre trött, men förstår i alla fall att det tar något från sajten om man länkar så för annars är det ju faktiskt samma sak att länka direkt till ett föremål eller visa föremålet direkt o så länge man inte stjäl" bilderna o påstår att de är ens egna o gör reklam för sajten så är det ju eg. precis samma sak - ja förrutom bandbredden då som jag inte riktigt begriper. Kan för lite om data o det lilla jag kan har jag lärt mig själv genom att använda en dator o det talar ju inte om ifall något då händer om man gör på det ena eller det andra sättet - bara att det fungerar att göra så.

Massor med fixiga displayer som du har länkat till o hur man gör dem eller köper dem spelar ju ingen roll bara de ser någorlunda proffsiga ut o att man använder ett material som fungerar fotomässigt om man skall använda displayen att fota från förståss. Det är ju skillnad på att ha något till visning eller använda till att fota från.

Jag gjorde en egen display att fota från o tyckte ju att de flesta smycken gör sig mot grått så jag använde grå sammet/plysch o det såg ju bra ut för ögat, men tyvärr inte för kameran eftersom plysch/sammet skapar diverse reflexer i kameran som man inte ser med blotta ögat. Sedan måste jag säga att uppbyggda halsar gör sig bäst att fota från, men däremot fungerar platta halsdisplayer utmärkt att visa upp smyckena ifrån vi t.ex marknader m.m. så vad man skall satsa på beror i vilket sammanhang man skall använda dem till helt enkelt

NeedfulThings
2009-02-18 01:55
0

Ja, den där länken, halsbandsdispaly av plastskål är så jag gör, fast jag är lat och klär inte in den utan lägger den under duken som sagt.Skäms

När jag fotar vissa saker (mest pärlor, dock) så lägger jag dem på ett fint, mönstrat satinörngott, det ser lite lyxigt ut tycker jag. (tror jag gjorde det med mitt regnbågsarmband i min egen tråd…

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Tigris
2009-02-18 11:10
0

Cessy, ang. hotlinking:

Jag tror att skillnaden med att länka till en bild men "url"-taggen och att bädda in bilden men "img" taggen är såhär: 

Om man klickar på länken så genererar det ett besök hos siten och registreras i deras statistik. Om du bäddar in bilden så gör du inget besök hos siten men "stjäl bandbredd". Reklamintäkter osv baseras ofta på besöksstatistiken.

Maneki: Det var en diger länklista. Får ta mig igenom den en annan dag tror jag när jag har mer tid.

Cessy
2009-02-18 11:37
0

Ja men då borde det vara ok att kopiera bilden, för då fungerar den som en länk om man klickar på den - stämmer det??? Det gör den ju inte om man hämtar den från egenskaper, men då är den i gengäld stabil o finns kvar även om förändringar sker på sajten o det är därför jag valt det sättet för att det fungerade bättre helt enkelt. Visste ingenting om att det stal bandbredd o tänkte inte så långt som på statestik, men en klickbar bild borde då inte vara hotlinkning eller???

53goran
2009-02-18 15:58
0

Tack maneki för alla länkar. Har sparat en del och får se om man fixa till något själv

Mindfields
2009-02-22 21:00
0

Är det inte typiskt. Fick reda på idag att Bohaget i Helsingborg har slagit igen! Inga Lisbeth Dahl-displayer för min del! :(

maneki
2009-02-23 16:16
0

Kom att tänka på en sak jag såg i en FMG-annons. Den hade bl a ett antal sydda ringar, som trätts på polerade avlånga stenar. Just i det fallet tyckte jag att några av valen av stenar tog fokus från ringarna, men med mer neutrala stenar (beroende på hur ringen ser ut) hade det varit ett lite ovanligt men fint sätt att presentera sydda ringar.

Nån gång har jag använt designark (för scrapbooking) som underlag, men jag har inte så många passande papper att jag gjort det så ofta. Men hittar man rätt papper är det fint.

Hittade ett foto jag tagit av ett armband, som är trätt på ett upp-o-nedvänt högt ölglas. Hade passande diameter o som bonus syns både fram- o baksidan samtidigt.

SusannAlg
2009-02-25 13:22
0

Fick Panduros reakatalog häromdagen å skyndade mej att beställa. Det fanns nämligen halsbandsdisplay där för 75:-. Men dom var ju naturligtvis slut…. suck…

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

maneki
2009-02-26 18:26
0
Paerlugglan
2009-02-27 00:33
0

Mycket bra tips, Maneki, tack för den länken Glad! Och ditt armband kom ju verkligen till sin rätt på glaset.

maneki
2009-03-01 23:04
0

Ja, ibland tycker jag det är lätt att glömma bort färgerna (jag gillar ju svart så jag går automatiskt till såna displayer) så det var en bra påminnelse tyckte jag.

Men jag har ju missat att visa den här. För den som gillar keltiskt stuk o hästar -- o att snida i trä (eller känner någon som gillar det sistnämnda).

Mindfields
2009-03-02 13:34
0

#37 Lite för detaljrik fö rmin smak, men vacker!

Luften gick ur mig lite när butiken här i Helsingborg hade stängt. Nu har jag istället beställt "kors" som min far ska svetsa ihop!
Enkelt och billigt! ;)

maneki
2009-03-02 14:14
0

Ja, ska man ha en sån display vid försäljning så gäller det att hitta rätt smycken. Kan tänka mig att den funkar bäst med t ex vikingastil, keltiskt eller kanske t o m hästsmycken då den syns bra över mängden (förhoppningsvis) så den kan attrahera kunder innan de ens ser smyckena. O t ex svarta lädersmycken eller nåt som står ut mot sniderierna. Inte helt min stil heller, men tyckte också den var fin o så välarbetad.

Händiga pappor är bra. Min svetsar inte direkt med snickrar mycket, sysslar med det elektriska o böjer plåt så det äär ett bra ställe att gå för specialanpassade (gratis) attiraljer av olika slag. Skrattande

maneki
2009-03-02 14:16
0

Det slog mig: det vore kanske allt för svårt att designa om hästhuvudena så de ser ut som drakhuvuden… Då blev det -- om än fortfarande inte helt min stil --mer intressant för min del Flört

Paerlugglan
2009-03-02 14:19
0

Verkligen en välarbetad display, men man kan ju ta till sig idéen som sådan om man tycker att utsmyckningen är för mycket, för den kräver rejäla smycken.

Mindfields
2009-03-02 23:09
0

#40 Om vi istället pratar drakar så skulle jag kanske kunna tänka mig en sådan display.. fast jag var inte direkt förtjust i träslaget..
Granit? ;)

Cessy
2009-03-03 01:22
0

Tja de hästarna var väldigt vackra men jag hade nog hellre sett dem som typ bokstöd eller för DVD/CD. Som de är ni så slår de ju nästan ihjäl allt som visas på en sådan display

mattiz73
2009-04-02 19:00
0

Jag har bett träslöjdsläraren om han kunde tillverka en sån här till mig

Och det gjorde han helt gratis men jag får slippa och måla själv! Just idag har jag sprayat ena röret i silver och imorgon ska jag göra samma sak med det andra. Sen ska jag slippa och måla så fort jag hinner på jobbet!

SusannAlg
2009-04-02 20:07
0

Ser inte bilden……Rynkar på näsan

Mindfields
2009-04-02 20:24
0

Jag som inte känner nån träslöjdslärare!

Jag har "beställt" av min far, problemet är hans leveranstider ;)
Nu ät han ute efter mässingsrör för att det ska vara extra fint, får se om jag får några kors nångång! ;)

Emo
2009-04-02 20:39
0

SusannAlg skrev: "Ser inte bilden……Rynkar på näsan"

Kolla reglerna här, så ser du.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mattiz73
2009-04-02 20:51
0

Vilka regler!

Trodde att det var för att jag inte har plus som det blev så här men jag ser inte Cessys original bilder heller!

Jag får ta ett kort på min armbandshållare när den är färdig istället!

Cessy
2009-04-02 20:53
0

eeh det har nog inte med reglerna att göra - snarare att FMG ligger nere o kör uppdateringar o att precis som mina bilder längre upp i tråden så är detta hotlinkning o alltså inte tillåtet o de försvinner ju när själva källan inte sänder, skulle tippa på att de återkommer när FMG kommer igång igen eller så har de lyckats bryta otillåten länkning o då återkommer inte bilderna.

Emo
2009-04-02 20:55
0

Jag tror jag läst någonstans att vi måste ha rättigheterna till bilderna (originalen).

Det kan bli dyrt annars om rättighetsinnehavaren skickar räkning.

"Jag får ta ett kort på min armbandshållare när den är färdig istället."

Låter som en bra ide om inte designen på displayen är mönsterskyddad :-)

Cessy
2009-04-02 21:00
0

Jo men hur långt kan man driva sådant - jag menar inte kopierade bilder för det är mer självklart, men att fotografera något man själv har gjort om man samtidit ger kredit för att man har sett liknande eller kopierat efter någon annans verk. Annars hamnar man ju i absurdum

[kissidor]
2009-04-02 21:01
0

hur du satte myror i huvet på mig först mattiz - jag kunde inte förstå varför du skulle ha sånt pyssel med att slippa måla Skrattande

Cessy
2009-04-02 21:03
0

Sedan får man heller inte underskatta att det finns ett reklamvärde om man anger var man hämtat saker o ting ifrån, för då är det inte stöld på samma sätt som om man påstår att bilden är ens egen o att man själv har gjort det.

Emo
2009-04-02 21:13
0

Kissidor skrev: "hur du satte myror i huvet på mig först mattiz - jag kunde inte förstå varför du skulle ha sånt pyssel med att slippa måla Skrattande"

Jag funderade också, men när jag plockade bort det ena p-et så stod där ju att hon skulle slipa och måla, och då trillade poletten ner :-) (här också)

SusannAlg
2009-04-03 12:36
0

Nu ser jag bilden. Den bilden finns ju även högre upp i denna tråden.