Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettoff-topic
Läst 3714 ggr
Allamej
0

Den är död

Min dator, eller något i min dator har gett sig av till de sälla jaktmarkerna. Jag vet inte hur ofta jag kan komma in eller när.

Jag vet att mina underbara Medarbetare kommer att ta väl hand om allt så på den fronten är jag inte oroad :)

Om nån här känner någon i mina trakter (Lycksele) som jobbar med datorer för bullar så kan man höra av sig till mig :D

Medisarna kommer att ha mina nummer.

Jag hoppas envist att detta bara är ett tillfälligt fel, om inte så kommer jag att be min syster snällt att jag får vara här och prata med er så ofta och så mycket som möjligt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

BitteS
0

Åh, så tråkigt när grejer inte fungerar. Allra helst när man inte kan fixa till det själv. Tur du har en syster som är snäll och lånar ut sin dator till dig i alla fall. Hoppas det löser sig för dig.

Evahelene
0

Jag har skickat ut en efterlysning. Flört

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Allamej
0

Tack Gulle dig Evahelene :)

Jag måste dock gå hem nu för att få mig nåt i magen… alla mina rutiner går åt pipsvängen när datorn felar… så även mina mattider…

Kommer kanske in imorgon (förhoppningsvis) Tills dess

Pärla lugnt

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mattiz73
0

Lycka till med datorn (jag vet hur det känns)! Vi hade ju turen som hade en i reserv men ohh… så seg den var!

Tyvärr känner jag ingen så långt upp! Vi väntar på dig!

leja
0

Lycka till, synd att du inte är närmare uppsala, för här känner jag en hel del folk. Men håller tummarna för att du får tag på någon.

Vad ska man ha som signatur tro?

Cessy
0

Hoppas att det löser sig snabbt Allamej o att du hittar någon snubbe som kan titta på o fixa din dator till ett vettigt pris, för det är ju bland det värsta som kan inträffa att man blir datorlös/inernetlösFoten i munnen

Allamej
0

Sitter hos syster igen…

Jag ska testa några saker och hoppas att det fungerar… annars blir det inlämning som gäller och det kostar 500 kr att få en diagnos och sen minst 1000 kr att fixa problemet…. men killen sa att det egentligen kan bli hur dyrt som helst…

maneki
0

Håller tummarna för att det inte är ett dyrt fel o att det inte inte tar allt för lång tid att fixa, Allamej. "Kan bli hur dyrt som helst" är ju inte riktigt det utlåtande man vill höra….

Paerlugglan
0

Nedrans datorer!

Hoppas att det inte springer iväg och blir för dyrt.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Allamej
0

Jag hoppas att killen som fixar datorerna är en human människa som ser nödvändigheten i att jag har en dator… och anpassar priset på ett medmänskligt sätt efter det..

Han tycker redan synd om mig så det är ju en utgångspunkt jag kan leva med.

Nu ska jag gå och handla och sen hem. Ska testa några saker till innan jag ger upp och lämnar in den… funkar det så är jag inne ikväll, funkar det inte så.. ja.. då tittar jag kanske in imorgon igen.

Håll tummarna att jag lyckas lura ödet en gång till…

Cessy
0

Hoppas verkligen att det går o fixa snabbt o lätt o till ett rimligt pris.

leja
0

Håller alla tummar jag kan. Hoppas det är ett litet och billigt fel.

BitteS
0

Håller tummarna för dig. Jag tycker du är duktig som i alla fall försöker hitta felet. Jag skulle inte ens våga prova något om datorn inte skulle fungera. Här hemma är det sambon som fixar med datorerna. Jag bara använder min och svär om den inte fungerarSkämsOskyldig. Man kanske skulle behöva gå någon kurs i datorlära så man förstår lite hur den fungerar.  Fast jag lägger hellre tiden på annat. Till exempel pärlornaSkrattande.

Allamej
0

Nu är min dator inlämnad och killen som fixar ringde och sa att han tror att det inte är nåt hårdvarufel på den iaf. Vilket skulle göra mig oändligt glad.

Så vi håller tummarna att detta ska gå snabbt, billigt och smärtfritt :)

Men… är det hårdvarufel så vet jag iaf. att han inte kommer att råna mig mer än nödvändigt :D

53goran
0

Håller tummarna.

Evahelene
0

Håller tummarna jag med! HÅRT! (nu när jag inte hittade nån som lagar för bullar).

Mindfields
0

När jag såg att det fanns nya medd i tråden så hoppades jag att du skulle skriva att datorn var odöd! Saknar dig här inne!

Håller tummarna för din dator!

Allamej
0

Jag är online!!!!!

Min dator är nu "hel"… jag formulerar mig så eftersom den inte är som jag är van den… men den är igång och jag försöker iaf.

Jag kan mycket väl ha förlorat alla mina favoriter, bilder, serier och filmer… för jag får inte gå in på dom partitionerna.. :(

så vad jag gör nu är att försöka minnas vad jag brukar vara in på oftast så att jag kan lägga in dom som favoriter iaf.

Det kommer att ta ett tag innan datorn är min bebis igen men den funkar iaf. :)

Ett grafikkort mindre sitter det i den iaf…. jag har det här så det kan mycket väl resultera i nån sorts steampunk a´la Veronica smyckesserie…  ;D

[kissidor]
0

välkommen tillbaka iaf Clap! (även om det är i lätt funktionshindrat skick)

Allamej
0

Tackar tackar :D

Det är inte enkelt… för med mina finfina minnesproblem så minns jag inte vad jag hade som gjorde det så bra… jag har bla. för lite knappar för min smak och jag vill ha sökfältet på ett helt annat ställe… Men det kommer att ordna sig…

Detta är bara ett ytterligare steg i "Jag kan själv" utvecklingen som jag har anammat :D

Evahelene
0

Så skönt att du får slippa abstinensen nu! Flört Jag förstår hur du känner det - jag fick en smärre "härdsmälta" på min förra dator…JISSES sån abstinens jag fick! Kunde inte ens sticka då! Och är det illa! Och innan jag hade detektivat mig fram på nätet till mina favoritställen och gjort nya bokmärken! Pust och puh! Jag har inte hittat alla än, 9 månader senare Rynkar på näsan

Cessy
0

Roligt att du är tillbaka Allamej o skönt att din dator gick att fixa.

Sedan förstår jag den där känslan för det tar ju ett tag innan man har format en dator till sin dator o hittar allt igen o att den då känns som ens egen dator igen.

53goran
0

Skönt att dator gick att fixa även om du inte hittar dina favoriter lika bra.

Allamej
0

Jag hittar ingenting… men emn… jag kommer att fixa detta. Ska ringa fixarkillen imorgon för att få veta varför jag inte har tillgång till en massa olika partitioner och hur jag ska göra för att få tag i dessa… Om jag får tag i dom så blir livet mycket enklare.

Annars är det bara att fixa nytt.

mattiz73
0

Välkommen tillbaka till internetvärlden!

leja
0

Välkommen tillbaka och lycka till med datorn. Visst är det hemskt att förlora alla favoriter. Har hänt mig flera gånger. Speciellt när min bror varit snäll nog och uppdatera datorn, utan att förvarna mig. Men nu har jag egen bärbar och den får han inte uppdatgera utan att förvarna(den är så ny än att jag har inte behövt göra något ännu).

Paerlugglan
0

Välkommen tillbaka Allamej! Vad skönt att du fått igång datorn på något sätt i alla fall och hoppas att datakillen kan fixa dina partitioner också.

Allamej
0

Min braiga dator är hos reparatören igen… min partition är låst och problemet är att få upp den utan att förstöra det som är på… så jag sitter vid min hackande knäppgök till gammeldator..

Men jag är på nätet och det innebär att jag inte blir helt tokig… inte än :)

Cessy
0

Hoppas snart att du får tillbaka din braiga dator o att reparatören kan fixa så att kommer åt dina partiotioner. Inte kul att inte komma åt det som man har lagrat tidigare.

Allamej
0

Alla bilder, alla mönster… rubb och stubb ligger på den låsta partitionen… gissa vem som kommer att investera i en extern hårddisk när hon får chansen… :)

Cessy
0

Åh din stackareCrying

Hoppas verkligen att det löser sig.Hug

Tigris
0

Åh nej! Det är inte kul nånstans att bli av med allt. Jag vet precis hur det är för på min första dator krashade hårddisken och jag blev av med allt. Efter det var jag väldigt noggran med backup men efter ett tag blir man bekväm och glömmer bort det.

Nu när jag läser detta så blev jag påmind om att det är väldigt längsedan jag gjorde backup. Den extrena hårddisken är inkopplad…

maneki
0

Så jobbigt/trist/frustrerande -- hoppas det kan lösa sig.

Jovisst borde man kopiera allt man har på hårddisken ifall att, men så blir man bekväm, som Tigris sa. "Jag borde… Nä, jag orkar inte, fixar det en annan gång" eller så glömmer man helt. Jag är bara glad att att jag har kopior på alla mina foton i a f (på CD) o att FF sparar ens favoriter på nätet. Fy fasen, dem blev jag av med i somras -- det var hemskt innan jag kunder återfå dem! O det var som sagt bara mina bokmärken, inte allt annat viktigt.

Allamej
0

Nu börjar den gamla skitdatorn uppföra sig underligt så vi får se hur länge den håller ihop… den är ju trots allt ca 7½ år gammal…. oh well… syns jag inte så vet ni vad som har hänt, ska försöka få hem min bebis också…

Tigris
0

Hoppas att den inte lägger av helt innan du fått skaffat en ny.

Jag gjorde backup igår men det tog inte fem minuter precis… Höll på hela kvällen innan det var klart.

Allamej
0

oh jisses… ja nu får gamla bettan hålla ihop tills dess att dom listat ut vad som är fel på nya bettan… äklar också…

BitteS
0

Det här med datorer är ingen lek.

I lördags när jag var uppkopplad så fick jag helt plötsligt upp en ruta där det stod att virusprogrammet hittat ett virus. Namnet var Bloodhound.PDF.3 En minut senare ploppar det upp en ny varning Nu var namnet Trojan Horse. Gissa om jag fick skrämselhicka.

Nu är jag varken bra på datorer eller engelska så jag bara kopierade texten som stod i rutan och sen stängde jag av datorn. Så jag vågade inte ha datorn på innan sambon återvänt från Östersund, så han fått kika på detta.

Nu var det så väl att virusprogrammet hade stoppat båda attackerna och nekat åtkomst. Men visst blir man trött och less på att det finns människor som lägger ner hela sin själ i detta att förstöra för andra. De har ju inte själva något att vinna på detta.

Nu var jag ju inte heller inne på någon konstig sida när jag fick attacken, jag sökte bara på cernitlera för att få fram vilken temp och hur länge den skulle bakas i ugnen, kom till en bloggsida och det måste varit där jag blev anfallen. Nåja nu vet jag i alla fall att virusprogrammet fungerar.

Paerlugglan
0

Nä fy, nu har jag fått ont i magen av allt prat om virusattacker, backuper och bråkande datorer Skrikandes. Måste väl göra en backup snart!

NeedfulThings
0

Har man bredbandsbolaget som internetleverantör kan man ha en box och spara sina saker hos dem (typ man laddar upp det) Det finns andra sådana på nätet också, men det kostar en viss summa i månaden/året.

Jag är jätterädd om mina foton, jag raderar dem inte från minneskortet förrän jag har fått hem en papperskopia och sparat den på cd, i alla fall de jag vill behålla. Har svårt att radera bilder, så blir det suddigt måste jag ta bort det direkt, annars blir jag så velig sen…

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Paerlugglan
0

Jaha, men jag har ju Bredbandsbolaget, skall kanske kolla in deras tjänster lite, tack för bra tips!

Som mail använder jag mest Gmail, och där behöver man aldrig radera några mail, för utrymmet på inboxen växer för varje dag Skrattande. Har ett eget mail för nyhetsbrev, anmälningar och registreringar och annat mindre viktigt. Orkar jag inte läsa så kan jag flytta över allt i inkorgen till en olästmapp jag skapat, för jag tycker att det är jättesvårt att kasta. Så blir inkorgen genast mer lätthanterlig.

Jag är också dålig på att kasta suddiga foton, så jag har full förståelse för dig Needful.

Allamej
0

I´M BACK!!!!!

Min dator är tillbaka och efter att ha strulat lite vid inkopplingen av den nya musen så funkar allt precis som det ska :) Allt finns kvar och är tillgängligt :D

yeyeye

Så nu är livet som det ska igen, jag får visserligen söka efter en massa favoriter men men… det är ju bara kul eller hur :)

Mindfields
0

Välkommen Veronica! :)

mattiz73
0

Härligt!

Evahelene
0

Grattis! Skrattande

maneki
0

Härligt att höra!Glad

(Gud, så mycket ens dator betyder för en egentligen…)

leja
0

Va kul. Tänk att man blivit så data beroende. Själv känner jag mig lätt handikappad om jag inte kan kolla mail minst en gång per dag.(Utom när jag är utomlands, då glömmer jag alla måsten, tack och lov.)

Cessy
0

Åh vilken lättnad - ja det hade i alla fall jag tyckt, för utan dator - ja jag får ju panik bara jag tänker tankenFörvånad

Allamej
0

En av orsakerna till att jag var så orolig över min stackars partition var ju för att jag har en hel del mönster på den som jag inte idats göra trots att jag faktiskt betalat för dom… så det första jag köper härnäst blir en extern hårddisk…. Inga pärlor förrän jag köpt en… om jag inte känner att jag måste delta i tävlingarna som kräver inköp… :D

Emo
0

Så skönt att läsa att det mesta ordnat sig.

Det verkar som om vi (nästan alla här) kan bidra med skräckhistorier om våra datorer.

Även om man har backup, kan det ta tid att hitta rätt. En stor kasse full med CD tar en stund att gå igenom - och hur gör man med nya system. På vissa datorer kan man använda USB-minne, Vissa kan läsa och skriva på DVD. Vissa klarar av CD. På några finns dikettstation till vissa disketter och andra har till 5-och-en-kvarts tums (floppy). Flytta filer är inte lätt :-) Få tag i och flytta på det, som ligger på fel sorts minne kan kräva lite trixande. Jag har ju mina mönster sparade på en massa olika ställen och leta upp dem och få in dem i ordning på en ny dator tar "lite" tid.

Hopas du slipper fler problem nu och kan ägna dig åt det roliga.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

NeedfulThings
0

Ett tips!

Tänkte på det att  exempelvis MediaMarkt eller var det netonnet har usb-minne 16 Gb (!)  för 199 kr. Det är definitivt ett alternativ till cdskivor och externa hårddiskar, tycker jag i alla fallSkrattande Tar ju ingen plats heller.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

BitteS
0

Jag har en extern hårddisk som jag sparar kopior av mina bilder på. Kapaciteten på den är 232GB, så där får man rum med mycket. Nu kommer jag inte ihåg hur mycket den kostade då det var ett tag sedan den köptes. Men nu har jag bilderna både i datorn och externa hårddisken ifall det skulle hända något.

Det gäller ju bara att vara noga och komma ihåg att kopiera in bilderna där också när man lägger in nya i datorn.

En annan sak som jag tänkt på men inte orkat genomföra än, är att man skulle skriva upp adresserna till de länkar man lagt in som favoriter. De har man ju funnit vartefter och jag tippar på att det skulle ta en god stund innan man hittar dem igen om datorn skulle krascha, om man ens skulle finna dem igen. Många gånger så blippar man in sig på en sida och därifrån hittar man nya länkar som verkar intressanta som man sparar.

[kissidor]
0

ang dom sidor man sparat som favoriter i webbläsaren så ligger ju den mappen under windows och kan kopieras över till vad man nu har för backupenhet.

maneki
0

Jag använder Firefox så mina favoriter/bokmärken sparas nån dag på nätet. Ovärderligt! Ni skulle sett mig när jag var tvungen att dra ut strömmen p g a av ett starkt åskoväder, som gjorde att alla mina inställningar (bokmärken o teman) försvann då FF inte stängdes ned på rätt sätt. Det var mycken gråt och tandagnisslan tills hoppet tändes o jag fick rätt på hur jag kunde återfå mina älskade bokmärken. Detta var, om jag minns rätt, före bloggen så många av de bokmärken jag hade då har jag idag istället i olika blogginlägg.

Paerlugglan
0

Jaha, var någonstans på nätet hittar man de bokmärkena Maneki?

Annars gör jag en back-up på minaF irefox-bokmärken lite då och då (kommer inte på exakt hur man gör, sitter på den brbara jobbdatorn, där jag inte har FF), de ligger på en annan partition (en extra, intern hårddisk) så det är ju inte bombsäkert, men ändå. Om C måste omformatteras så har jag ju mina bokmärken på den andra partitionen. Skall försöka komma ihåg att lägga filen på min USB-sticka också. Sen är det ju detta med allt annat man har (även det på min extra interna hårddisk) som man behöver göra en riktig back-up på, det tar ju sådan tid, suck. Men jag är ju någorlunda säkrad i alla fall.

maneki
0

Jag minns inte riktigt hur det var man gick nu… Tror jag följde dessa instruktioner. Att göra en egen säkerhetskopia har jag aldrig orkat -- eller egentligen tänkt på att den funktionen finns. Hade nog gjort det något enklare om jag hade gjort en egen backup för det var ett antal steg jag fick gå igenom innan jag fick tillbaks dem. Men tillbaks kom de till slut.

Paerlugglan
0

Maneki:

Backup i Firefox är inte så svårt.

Välj Bokmärken - Ordna bokmärken…

Välj Importera och säkerhetskopiera i det fönster som kommer upp och sedan Säkerhetskopiera… och spara filen på något bra ställe!

Du kan också i det sista steget välja Exportera HTML… då får du en HTML-sida med alla dina länkar.

Länkarna kan sedan hämtas med antingen Importera HTML… eller Återställ - Välj fil…

Jag brukar spara en av varje sort, för säkerhets skull Skrattande.

Skall kolla ditt tips, kan vara bra att ha. Sen har jag sett att man kan ha sina favoriter i ett Google-konto, då kommer du åt dem från vilken dator som helst så länge du är inloggad på ditt Google-konto, verkar fiffigt!

maneki
0

Ja, kanske inte så svårt, men kommer man ihåg att faktiskt göra det… Det är väl där skon klämmer, att man hela tiden glömmer bort det eller att tänker "äh, det kan jag göra imorgon"… Då är det tur att FF själv sparar bokmärkena på nätet.

Nu var ju problemet just denna gång att jag lyckades krascha hela programmet så att  jag även behövde återställa teman etc. (Måste ju ha mina katter! Flört)

Paerlugglan
0

Oja, inställningar, teman och liknande är viktigt. Bakgrundsbil etc inte att förglömma, fast man nästan aldrig ser den. Glad