Största arbetet ever
Jag känner att jag måste få visa det största pärlarbete jag någonsin gjort.
Jag hittade ett gammalt flöte, ett sånt i glas, på en loppis och eftersom jag är glasfantast så kunde jag inte låta bli att köpa det.
Det tog några år men till slut kom jag på vad jag vill göra… en julkula
Så jag satte igång att göra nätet.
om halvvägs och insåg att det först var för stort och sen var för litet…
Rev upp allt och började om igen.
Men till slut, efter några veckors jobb så var den klar
Jag kommer nog aldrig att göra om den :) Och gäör jag det så kommer ni att få höra om det :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

OJ! Den var vacker! Kan man göra en beställning? 
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
hahaha… eumh… Jomenvisst kan man göra en beställning! Jag kan bli så tokig också :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ca 17 cm i diameter tror jag :)
Jag har den hängande i taket i min hall :)
Jättefräckt! Det kan ju vara en bra idé till en mönsterartikel nu inför julen.
Sara
hahe… jag hade inget mönster… och om jag ska göra ett mönster så måste jag göra det igen… voj…
Men, jag har en kula, dock inget flöte men det går ju ändå (så länge jag inte river sönder den…) Får se om jag blir tillräckligt galen :)

Vilket arbete! Helt fantastist!

Mycket fint arbete…och eget mönster
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
Tackar :) Jag gör oftast mina egna mönster eftersom en del saker passar inte in i vanliga beskrivningar :) Som den här kulan tex. den är för stor :D
Imponerande! Förstår att du är stolt över detta arbet.

#11 Vad häftigt att kunna hitta på så snygga mönster själv! Du borde lägga in beskrivningar på alla dina mönster!

Vilken vacker kula!! Är imponerad. Själv provar jag också gärna på lite udda och smått galna ideer. Tyvärr är jag usel på att göra egna mönster så jag använder mig av ideer från böcker.
Denna fågel har jag gjort av Rocaille mönstret är ur en engelsk bok jag köpt. Den var det första svåra jag gjorde. Jag är usel på engelska så jag är förvånad att jag fick ihop den till slut.

Helt fantastiskt BitteS!!!

Tack för det Idaz. Just nu ligger pärlandet lite på is, då jag funnit ett till intresse. Silverlera. Det är så hmla roligt. Har gått på tre kurser i år och vill bara ha mer.
BitteS Jag har testat dom där askarna och jag är grymt imponerad av dina :) Personligen slänger jag arbetet i väggen när det kommer till att göra locket…:D

Ha ha, jag förstår vad du menar. Det gäller att stoppa undan allt vad nerver heter när man börjar med något sådant här. Sen måste man få vara ifred och koncentrera sig helt på det man gör annars går det åt skogen.
När jag gjorde mitt första skrin så lyckades jag spräcka en pärla när jag nästan var färdig. Men som tur var så fanns det beskrivning på hur man lagade i, om olyckan skulle vara framme. Det syndes inte efteråt var det var som pärlan sprack. Man syr ju ganska många ggr i samma pärla så det kan ju bli lite trångt i vissa.

BitteS vilka vackra askar…verkligen tålamodsprövande
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Skulle man inte kunna få en beskrivning på askarna? :)

Idaz: beskrivningen är lite för komplicerad att lägga in här. Men boken finns här:http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1589232917

Aha… Den var på engelska, då kommer jag nog inte att fatta nånting. :) Men tack ändå!

JO, det gör du visst. Kunde jag fixa det som är urusel på engelska så gör du det också. Om inte finns det ju översättningsprogram på internet. Tex: http://translate.google.se/translate_t#
Eller så skickar man mönster och beskrivning till mig på epost (pm:a och fråga vilken det är) så översätter jag och lägger ut :)

#27 Det vore toppen!

Akta dig Allamej. Du kanske blir nermejad med epost.
BitteS - vilka fantastiskt vackra skrin! Fågeln är ju helt UNDERBAR!
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Ja den är klart annorlunda mot vad man brukar använda pärlor till. Är nästan sugen att göra en till i andra färger.
WooW Allamej
Vilken kula du har gjort
Hoppas att du är tillräckligt stor julfantast så att du kan fira jul året runt
För den kulan skall ju bara hänga framme.
BitteS Jättesöt fågel o underbara askar du har gjort
Julkulan är inte en julkula i mitt hus :D Jag kallar det marockansk inredningsdetalj :D

Ja men DET var ju en perfekt lösning, för det hade ju varit illa om ett sådant jobb inte fick hänga framme året runt

Surfar runt på trådar under Smyckestillverkning, jag har inte vågat tidigare, misstänkte att jag skulle bli exalterad och få klåda av att jag inte kan göra allt ni gör, inte än på ett tag i alla fall, för att vara lite positiv. Och det var värre än jag väntat mig, det ena efter det andra och då har jag bara kollat några stycken trådar.
Jag är såå imponerad, den där glaskulan Allamej, jätteläcker. Tänk jag hade en sådan där glaskula en gång när jag var tonåring, sparade pengar i den, sen kommer jag inte ihåg hur det gick till men den gick sönder, så ledsen jag blev då. Tänk om jag haft den kvar, vilken utmaning det kunnat bli!
Men man kan väl börja med en liten liten julkula :). Jag har märkt när jag håller på med, fortfarande, mammas halsband i form av fyrverkerier, att det inte är helt enkelt att få "medaljongerna" helt platta. Jag gör inte efter något mönster, för mina ojämna pärlor klarar inte det, utan jag måste hela tiden anpassa och joxa. Vet inte hur många varv jag repat upp och gjort om, eller hur många påbörjade som ligger här omkring mig, jag blir inte näjd med någon. De skall vara absolut platta, inte bågna eller krusa sig, Så vi får väl se om jag blir klar i år, he he.
Och BitteS, din fågel och dina askar är jättevackra, vilket pill!
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis 
#24: dina arbeten var så häftiga att jag bara fick lov att beställa boken :)

#36: Hoppas du får mycket nöje av boken. Det är pilligt men skoj. Jag använde Delica-pärlor till skrinen. Det fungerar jättebra eftersom de har stora hål och är väldigt jämna i storleken. Det finns säkert andra sorter också men jag tror inte det blir så bra med vanliga Rocaillpärlor där storleken varierar väldigt mycket.
Ett litet tips. Montera dit fötterna på skrinen innan du sytt färdigt hela vägen upp på kanterna. Det var otroligt svårt att fästa tråden och sy i botten av skrinet eftersom alltihopa blir ganska stelt och styvt.
Lycka till!

Jo, jag har förstått att när man skall göra sådana sömnadsarbeten eller om man är petig av sig så är det bättre kvalitet som gäller, jag försökte hgöra ett pärldjur, en nalle, gick åt skogen, en mer sned och vind nalle får man leta efter :). Men annars tycker jag om de lite ojämna Rocaillen, det är fint med lite liv när man trär halsband, ibland i alla fall!
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis 
Så tjusig, pampig marockansk inredningsdetalj 
och så vackra askar!
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973