Fireline
Vilken typ av Fireline ska jag köpa? Jag har ju använt SoNo bara och till flat spiral så har det ju funkat att sy men inte att använda då armbandet har gått sönder. Jag har ju hört er prata så mycket om Fireline men vilken sort? 4 ld, 6 ld eller 10 ld? Jag vill ju att den ska funka till det mesta eftersom den är så dyr (jag vill ju inte köpa 12 olika sorter på en gång) Kan ni hjälpa mig med det? Jag ska slänga iväg en beställning imorgon! Även om ni vet ett ställe som är billigare än andra här i Sverige!
Tack för att ni läser och försöker hjälpa mig!
Kramar mattiz73!
Om du bara skall köpa en storlek på fireline så är Fireline D - 6lb, mest användbar. Den finns både i grå (smoke tror jag de kallar den) o i crystal som är en benvit nyans.

Pärlsajten, Fru Pärla och by Laage har bra och ungefär likvärdiga priser så det är hugget som stucket vilken som. Det beror väl lite på vad du eventuellt är intresserad av för övrigt i deras olika sortiment…
Tack för all hjälp! Jag ska kolla upp läget senare men nu ska jag dra ut i vårvädret!
NU drog jag iväg en beställning på fireline 6 ld!
Ni pratade om att fisklinan blir skör och kan gå av efter ett par år? Fireline är ju en sorts fiskelina har jag läst men händer inte samma sak med den?
Det blev från pärltorget då jag ville ha seedbeeds 11/0 i lite kul färger oxå!
Nu har jag sytt mitt första armband i fireline och den kändes som SoNo att sy med.
Men firelinen ska vara mycket hållbarare, är det så??
Jag hoppas det för det första armbandet tappade hon och det andra jag gjorde gick bara av mitt i! Så nu har jag sytt det andra med fireline och går det av blir jag tokig!
Kissidor: Men stjärnan och mina pärlbollar (örhängena) kan jag väl fortfarande sy med SoNo eller vad rekommenderar du?
Snälla svara på mina frågor då jag är lite osäker!
fireline är väldigt hållbar iaf, precis vad SoNo tål i jämförelse vet jag inte. - jag har ju inte lyckats dra av vare sig SoNo eller KO men däremot splittade dom och fransade sig och det gillade jag inte. men däremot törs jag påstå att du inte bör behöva oroa dig för stjärnan och örhängena! såna smycken utsätts ju inte alls för samma påfrestning som ett armband! (och stjärnan är ju dessutom sydd med dubbla varv
)
Tja jag har ju lyckats dra av både SoNo o KO - antagligen för att jag splittrar den med nålen, men Fireline har jag aldrig lyckats dra av någonsin o den blir inte splittrad av nålen. Det den gärna har för sig är att den slår knut på sig själv men låter man bara bli o dra så är det ju enkelt o föra in nålen o s.a.s. dra upp knuten. Risken är nog stor att jag aldrig mer kommer våga att använda vare sig SoNo eller KO för det att jag kunde dra av denna tråden gav mig inget större förtroende för dem. Däremot tål inte Fireline bugle Beads, men det beror ju på att dessa stavpärlor skär av tråden o Fireline skall man ju absolut inte klippa av med sax eller tång eftersom man skämmer dem då, man skall skära av den med typ rakblad eller med en rakbladsamulett.
SoNo duger säkert utmärkt till hängen o örhängen, men armband är ju det smycket som utsätts för allra mest påfrestning. Det enda armband som gått sönder för mig med fireline är just ett som innehöll bugle beads (stavpärlor).
Ok..då kan jag vara lugn alltså!
Tack för att ni skrev!