Klistra lite!
Nu undrar jag vad ni använder för lim till era arbeten?
Jag har provat superlim till att limma metall mot sten, funkar sådär.. Superlimmet spricker efter ett tag och stenen faller av!
Jag har provat tvåkomponentslim för att limma zirkon mot silverlera, trillade av! Nu har jag limmat en gång till och det verkar hålla, men man vill ju att det ska hålla första gången!
Jag satte lite superlim på knutar jag gjort på pärlsilke, inte bra, det blev så hårt att det knäcktes! Skönt att det hände när JAG provade och inte en kund ;)
Så, låt mig få höra vad ni använder för lim till era smycken; gärna med info om märke, pris, inköpsställen etc!
Trevlig kväll!
//Malin

Bra fråga som jag också ställt mig men inte behövt svar på än. Hoppas att ett svar dyker upp här snart. Men det finns väl något som heter pärllim, eller något liknande? Och hur bra funkar det? Jag skulle nog vilja sätta en limklutt på knutar osv, men det har ej blivit av.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis 
Jag använder mig av hypo cement när jag ska limma något men jag har aldrig testat att limma zirkoner eller liknande.
Däremot måste jag säga att dom där supersnabba superlimmen är nog onskan själv… kan få vilken tråd som helst att bli så skör att den knäcks.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

När jag gått silverlerakurs så har vi använt ett tvåkomponentslim från slöjddetaljer. Det är en rätt gul tub/tuber, har ingen katalog så jag kan inte kolla, orkar inte surfa. Det har funkat, det var det enda som häll påstod läraren. Annars får du infatta i lera, så behöver du inget lim
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!
hypocement är ju det vedertagna pärllimmet - och att trådar blivit hårda och spröda och spruckit av tex superlim är du inte den enda som upptäckt den hårda vägen 
när jag köpte några akryl-cabbar och infattningar på etsy frågade jag säljaren om lämpligt lim, och hon rekommenderade det hon själv alltid använde, E6000. det stelnar inte på en gång så man har rätt lång tid på sig att rätta till det. jag köpte en tub och håller med henne, men det är ett väldigt segt och tjockt lim så jag vet inte om det lämpar sig för att limma pyttesmå söta cz! även om det var ett sånt lim som det är ganska lätt att "nagla" bort överflödet av innan det torkat helt färdigt. här är en länk där du kan läsa lite mer om limmet: http://www.beadaholique.com/p-10366-e6000-industrial-strength-glue-adhesive-2-oz-tip.aspx men om och i såfall var i sverige det finns vet jag inte. hypocement däremot finns ju - här tex: http://www.lottashobby.com/ eller här: http://www.parlforradet.se/ och här: http://www.parltorget.se/shop/ovrigt/g-s-hypo-cement-3.html och här: http://www.fruparla.se/product_info.php?products_id=687 och här: http://www.zionesse.com/

Grejen är den, att olika lim passar till olika tillfällen o olika ytor. Inget lim funkar till allt. Det finns också t ex speciella lim för folierade kristaller osv.
Hypo-Cement använder jag en hel del. Perfekt med den lilla pipen.
Det viktiga med tvåkomponentslim (alltså epoxi) är att man är noga med att blanda det väl och absolut lika mycket av lim och härdare. Sen tar det olika lång tid innan limmet torkar -- men även när det är torrt har det inte härdat klart utan når sin fulla styrka flera timmar senare. I kyla tar det längre tid för limmet att torka o härda än i ett varmt torrt rum. Dessa lim räknas vanligen som de starkaste o funkar till många olika material o tillfällen.
Ett annat lim som är populärt i USA är E6000, som speciellt används för att t ex limma cabbar på underlag osv just pga att det är så starkt. Finns några få butiker som säljer det inom Sverige, men annars är det inte så vanligt här.
Om man har en väldigt glatt o slät yta kan det vara svårt för lim att fästa (rugga upp den med sandpapper). En porös yta kräver mer lim än en hård då limmet sugs in i porerna (används lite mer lim).
Superlim kan inte användas om det finns en liten glipa mellan två ytor.
Det s k pärllimmet från Panduro är väl främst tänkt till nabbipärlor. Eller? S k ej blandas ihop med det pärllim som används för att göra limfärg!
På knutar kan man även använda nagellack eller Fray Check, som används för att hindra band o tyg från att repa upp sig.
Lite blandad, ostrukturerad lim-info….
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Jag tackar i alla fall för all denna information, måste komma ihåg att bokmärka tråden, så jag hittar den när jag behöver den
.
Nytt Alias: Pugglis 

Hur är det med olika stenar, kan de påverkas av limmet?
Jag har ett silverhänge med tre bärnstenar och den ena bärnstenen har lossnat. Stenen är ca 8x4mm så det blir väl att ta fram pincetten…

Vad roligt att så många ville dela med sig!
Jag har provat HypoCement också. Dessväre på halvborrade Swarovski på örstift i silver, funkar inte kan jag meddela ;) så jag slängde tube!??!?! *hahahahhaha*
Det är lite så jag funkar ;)
Jag ska också bokmärka tråden så jag kan hitta hit igen :)
Tack pärlvänner!

En viktig sak till angående Hypo-Cement: vik aldrig tuben som man går med kaviar- o oljefärgstuber för då kan den spricka o läcka ut lim! Det har jag lärt mig den hårda vägen o det är inte roligt…
Använder f ö inte HC så ofta till att limma fast stenar på stift. För det vill jag ha nåt starkare. HC är bra på att t ex försegla knutar.
Tigris: bärnsten tål epoxilim i alla fall för i Dahlström & Brost Stenen som flyter och brinner så rekommenderas det för att limma ihop en trasig bärnsten (genomskinlig bärnsten är bättre att limma ihop med cyanotlim, dvs superlim, för en osynlig fog).
Just på en gyllene bärnsten gör det inte så mycket, men på andra stenar kan det vara bra att komma ihåg att använda icke-gulnande epoxi. Har ett rosenkvartshjärta med pålimmat pärlstift (upphängningsögla med peg) o där har de använt för mycket lim, som pyst ut runt hålet. Inte nog med att det är fult. Nu har dessutom limmet gulnat av ålder så det ser rent anskrämligt ut… (Vissa epoxilim, som säger sig inte gulna, gör det än då dessutom.)

Vad bra med lite lim-fakta! Jag har använt nåt superlim förut som var jättejobbigt för det stelnade på två sekunder så där var det inte frågan om någon "tillrättning". Jag ska försöka köpa det där hypo-cement, det verkar bra. 

Tack maneki!
Just den bärnstenen som lossnat är grön men den är ganska mörk.
Får ge mig ut på limjakt mao.

OT limtips.
Korken/hatten har ju en viss benägenhet fastna på pipen när tuben är använd och man snabbt sätter på korken. Sen är det ett elände att få av korken igen. Då skulle man ta lite lotion på pipen så fastnade inte korken. Har inte provat, vem fasiken har lotion bredvid sej när man limmar? Och så ska man hinna på med både det och korken innan limmet på pärlan torkat
Men ändock ett tips
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!

OT här också.
Beaverbalm i "hålet" för silversprutan för att silvret inte ska torka, istället för att ha den ståendes i vatten! Funkade bra!

Idag träffade jag min gammelmormor, 96 år. I julklapp så fick hon ett par clipsörhängen av mig och nu hade dom redan gått sönder… Limmet hade släppt. Piinsamt. Så nu fick jag tillbaka dom och ska laga dom. Men jag vet inte hur
… Det billigaste jag kan hitta hypo cement var på lottashobby 40 kr + 6 kr frakt. Tidigare hade jag limmat med superlim och det funkade ju inte men tror ni det går bättre om man repar lite med en nagelfil eller sandpapper och sen limmar med superlim? Men det är kanske bäst att inte chansa och de går sönder igen…
Superlim är som redan sagt ondskan själv. det förstör mer än det räddar så hypo cement är att rekommendera
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tvätta med röd t-sprit innan du limmar (efter att du räfflat lite på ytan!)
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Nu har jag sandpapprat på båda ytorna och limmat med superlim igen. Men tyvärr så var det innan jag såg vad allamej skrev. Men det går som det går. Annars får jag köpa hypo-cement.

Puffar också för t-sprit för det är lätt att råka slarva med att rengöra metall innan man limmar. O rugga upp ytan.
R&T har en liten info-folder som heter Gluing Hints For Metal Findings (pdf). Kanske nån som har nytta av den?

jag använder två komponents epoxy lim när jag limmar mina kedjor på stenar och än så länge har det hållit . jag har oxo märkt att det är noga hur man blandar lim och härdare med en torktid på ca 15-20 minuter så funkar det perfekt. superlim bli för hårt när det torkar då blir det ganska känsligt att ha på smycken och trådar . mitt epoxylim kostade 59 kr hos en ica handlare.

Dom gick såklart sönder. Men jag ska försöka hitta nåt bra lim.
På den silversmideskurser som jag har gått på använder vi två komponents epoxylim (Plasticpading). Ruggar upp utan och rengör med T-sprit innan. Lycka till.

Finns sånt lim på ica???
Nej, men i järnaffärer och eller färgaffärer och större fixatrixa butiker som Claes Olsson.

Okej. Tack!

Har du nån lite större affär typ Maxi lär det nog finnas nån sorts tvåkomponents epoxi där också.

Här finns limmet E6000.

Tack så mycket! Sånt ska jag köpa. 

E6000 finns även hos bl a Pärldesign (under verktyg/tillbehör "kontaktlim") o Folkare. Om du vill ha lite prisjämförelser -- notera att limmet finns i två olika stora tuber.
Ett rent värdelöst varunamn att google f ö….

Tack maneki. Jag tror inte att jag ska köpa på internet om inte prisskillnaden är jättestor.