Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlcaf-et
Läst 1876 ggr
Emo
0

Smycke ???

Det heter smyckestillverkning och det säger en hel del, men jag undrar, vad menar ni med smycken?

Man kan smycka så mycket; sig själv, andra människor, husdjuren, hemmet, bilen Flört osv.

Jag vill bara göra en rolig tråd. Mycket roligt och lite allvar.

Vi har tidigare, på annan plats här, diskuterat huruvida Hubert är ett smycke.

Det är inga problem. Antingen är han ett smycke Flört och passar in överallt, Den eller det som inte passar i alla trådar, har ju OT att ta till, så det är inte därför jag dragit igång denna tråd.

Förra året var jag med i några tävlingar ett veckoslut. När jag hade gjort ett av bidragen, upptäckte jag att det skulle vara ett smycke. Hoppsan, det hade jag missat i hastigheten, så jag skämtade till det och skrev om mycket man kunde smycka med mitt tävlingsbidrag. Döm om min förvåning när jag vann. Förvånad

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Allamej
0

För mig ligger ju smycken man kan ha på sig nära till hands :) Men lika roligt är det med smycken till djur och dekorationer :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

leja
0

Håller med om att jag mest sysslar med smycken. Men jag skulle även gärna vilja hålla på med heminredning och gärna lite oväntade detaljer, smycka miljöer. Då skulle väl Hubert passa perfekt?

Jag gillar tanken på att skapa miljöer och tablåer.

Vad ska man ha som signatur tro?

Tigris
0

Ja det första jag tänker på är att smycken är något man bär och inom den ramen så ser jag inte Hubert som ett smycke precis.

Men sen finns ju det närbesläktade ordet utsmyckning och då breddas begreppet avsevärt. Det känns mer som en arena där Hubert och hans äventyr hör hemma.

I en pärltävling jag sett på ett annat ställe så skulle man göra ett smycke och där var det begränsat till rena smycken man har på sig. Inte ens mobilsmycken eller väsksmycken räknades…

Cessy
0

Tja skall man hårddra def. så bör ju ett smycke vara något man kan bära o ha på sig. Däremot tror jag inte att någon anser att det enbart måste handla om smycken utan mycket väl kan vara dekorationer o annat. Ibland gjorda av pärlor ibland av metall/silver m.m. Pärldjur skriver vi ju om o de är ju inte alltid tänkta som smycken. Sedan är det ju upp till Allamej att dra gränsen för vad det bör handla om härinne o vad som inte bör vara härinne.Glad

Allamej
0

Hmm.. gränser… Inte kommit på någon än men om man går över den så tror jag att jag vet och då säger jag till :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Samtidigt: tittar man på guldsmeder o konstfolk ibland så är där ju ingen gräns för hur ett smycke kan se ut, som är tänkt just för att dekorera kroppen (från tiaror till tåringar). De kan göra en fingerring med dekor stor som en knytnäve o tycker det är ett smycke. Eller i material som inte tål att bli burna i en kvart ens utan att falla i bitar. Som konst eller lek har jag inget emot det, men det blir lite tråkigt när de kallar nåt som en vettig människa inte kan bära runt en handled för armband.Det är ju också begränsningarna som skapar utmaningar o triggar kreativiteten. Flört