Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettoff-topic
Läst 2930 ggr
maneki
0

Påskprojekt/-pyssel?

Är det några här som brukar påskpyssla? Kom på att det är åratal sen jag ens färgade ägg…

Förra året tog vi fram stora påsklådan o där fann jag allt från piprensarpåskkärringar till tuppar i svart papper med cerise stjärtfjädrar o kam (ja, det var häftiga färger när jag var liten).

Så jag blev nästan sugen på att göra nåt, men det blev aldrig av. Varken smycken eller nåt annat pyssel.

Men igår hittade jag Silk tie eggs o tyckte det var lite kul. Har inga sidenslipsar dock. Eller andra mönstrade sidentyger. Fast jag tyckte det var en lite rolig idé. Undrar om den funkar på andra material också?

Så i år vill jag göra nån form av påskpyssel eller påsksmycken. Hoppas bara jag får några idéer. Hur är det med er?

Emo
0

Jodå, visst har jag idéer :-)

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cessy
0

Åh det blev läckra ägg. Synd att vi slängde pappas gamla slipsar, för de hade ju gått o prova medObestämd 

Nej påskpyssel tillhör inte min starka sida. Jag har nog med allt julpynt o en gång om året får liksom räcka. Roligast är ju faktiskt att ha påskris o det går ju ändå inte o ha när man har katt, så det får vara o är bara några få saker jag sätter fram.

NeedfulThings
0

Jag brukar påskpyssla lite nätt, gjorde ett ägg av påskris och pärlor förra året, att hänga i fönstret. Det är lite tunt, men jag kanske kan ta en bild lite senare, det är ändå dags att hänga upp det nu snart ju. Har annars en enorm mobil med ringar och filthönor som jag pysslade ihop när pojkarna var små. Har bara inte hittat den, därav det improviserade ägget.

Har sparat allt påskpynt från år till år, även fjädrarna, och jag kör med ju fler färger desto bättre. När pojkarna var typ 1-2 år fick de kladda på ett papper sen klippte jag ut ägg ur det, an kunde ju inte begära att de skulle hålla sig inom linjerna. Kul att ha kvar i alla fall.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

maneki
0

Ja, påskris + katt är ingen enkel kombination… Obestämd En julgran är ju åtminstone stadig i jämförelse. Vi löser det så att de gånger vi tänker på att ta in påskris så har vi det i boningshuset, inte längan där jag o syrran bor -- o där är kattarna portförbjudna.

Undrar om jag inte ska gå en inspektionsrunda bland pappas gamla slipsar o hitta nåt bakom de där fula 70-talarna i polyester. Han använder inte slips så ofta o han får inga på fars dag så det finns inga lager han vill bli av med direkt. Men nåt måtte där väl finnas? Flört

Tigris
0

Jag har precis gjort ett påskinspirerat smyckeset! Fast jag kan inte visa upp det förrän senare för det är med i en tävling.Flört

Jag är inte så förtjust i gult och hade nästan inga gula pärlor alls så det fick bli att beställa lite gult först.

Annars är det sparsmakat med påskpynt här hemma. Jag har några enstaka smågrejer men påskris är ju förstås omöjligt här med pga katterna. Jag brukar byta ut dukarna i köket och köpa några påskliljor förstås. I morgon är jag ledig och då ska jag ta fram det lilla jag har. Påsken går ju så fort över så det känns inte lönt att fixa så mycket med det.

I lådan med pyssel ligger en del alster både från när jag var liten och från barnens pyssel. Det har ju ett visst affektionsvärde och charm men en del saker är mer sällsynta än vackra. Skrattande

Allamej
0

Jag blir tvingad att sätta upp saker till jul så att jag skulle påskpyssla känns lite… tja… fel

Men jag har plockat fram mina gula pärlor så jag kan om andan faller på… men bara om den faller :) jag drar den inte

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Idaz
0

Jag har gjort ett blingarmband med gula pärlor och snäckskalsplattor. Inte alls min smak med gult men det kan ju vara kul att ha på sig på påskafton. Jag kanske lägger in en bild på det här snart.

Emo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort en kyckling Glad

Duger den som påskpynt?

leja
0

Vilken gullig kyckling. Den blir väl utmärkt som påskpynt!!

Vad ska man ha som signatur tro?

Idaz
0

Håller med leja, jättegullig kyckling!!

Här kommer en bild på mitt påskarmband:

Emo
0

Härligt påskarmband, som passar bra även efter påsk.

Paerlugglan
0

Inte ens en julgran är säker för alla katter.

Min bror hade med sig sin katt en jul, katten for upp i granen som ett skott när tomten kom, inte stod granen pall för det inte. Och katten blev ju livrädd, stackarnFörvånad, han hittar ett bra skydd från det otäcka monstret, då välter hela gömstället, oj vilken syn.

Armbandet blev jättegulligt Idaz.

Och påskkycklingen är också fin Emo.

Jag hoppar över påskpynt i år, har köpt lite tulpaner och påskliljor, sen får det räcka. Men när sonen var lite så pysslade vi jättemycket, både till påsk och jul, ja, det var då det. Suck!

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

maneki
0

Julgranen går sällan säker för nån katt. Men vi har klarat oss bra senaste året faktiskt. Så står också granen i ett hörn o ganska trångt, med en ganska stabil fot. O inga skrämmande tomtar eller överaktiva källingar i närheten. Flört

I Land fanns det i sista numret en tävling om att skapa det finaste påskägget. Skulle målas med motiv från ens landskap.

Där fanns också ett reportage om slovakiska Andreá Filova, som gjorde traditionella påskägg som dekorerades med en dremel o smälta vaxkritor. Fanns en (ganska kort, svensk) video om hur hon gör sina ägg på Youtube. Äggen finns att beskåda i Sthlm på Svensk slöjd. Väldigt vackra om än inte minimalistiska.

Lite mer om just att borra hål i ägg hittade jag här. En ungesk hobby-/pysselsajt. O på samma ställe fanns dessa enkla, men fina ägg.

Idaz
0

Idag har jag gjort en rock-kyckling till min kusin. Jag stickade som en liten boll. Fyllde den med ris. Gjorde näbb och ögon av glittriga pärlor och sydde fast en elgitarr som jag skrivit ut och satt på en bit kartong. Glad

Snart kommer en bild.

Idaz
0

Här kommer bilden. Lite crazy. menmen. Skrattande

Emo
0

"….en rock-kyckling till min kusin…"

På din beskrivning verkar den riktigt fin o personlig.

Ser fram emot att få beundra den på bild :-)

maneki
0

Vilken rolig kyckling. Skrattande

ommok
0

Jättesöt rock-kyckling! Din kusin blir säkert glad! Skrattande

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Idaz
0

Hihi. Tack Glad

Emo
0

Det var väl det jag trodde.

Jättefin och visst ska en sådan kyckling vara lite crazy :-)

leja
0

Kul och gullig. Bra gjort.

Vad ska man ha som signatur tro?

Tigris
0

Ursöt rock-kyckling!

Den skulle passa bra här hemma bland mina rockiga familjemedlemmarSkrattande

Cessy
0

Jätteläcker rock-kycklingGlad

[kissidor]
0

Very Happy vilken rolig rackare Very Happy!

Idaz
0

Kusinen blev glad Glad. Men tyvärr så blev gitarren lite vikt på mitten… Rynkar på näsan

Paerlugglan
0

Helt underbar kyckling Idaz! Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Idaz
0

Hihi, tack pärlugglan! Glad