Färgvals-kombinations-problem
Här sitter jag och trixar ihop ett halsband som jag känner mig mer o mer nöjd med. MEN, så stöter jag på ett stooooort problem: halsbandet går i "rökkvarts"färg och silver och jag vill ha ett hänge i en annan färg för att liva upp det med. Vilken färg ska jag ta??? Dom blå färger jag har hemma funkar inte - beige…gu så tråkigt det blir då! Honungsgult eller vinröd funkar inte heller…SUCK! Inte kan jag rusa iväg och köpa en rackarns massa olika färger för att pröva mig fram heller!
Någon som har nåt bra förslag? Snart ger jag upp och låter det vara bara rök och silver - snyggt det också, men jag skullle vilja ha lite "ompfh"…
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Har du en bild på halsbandet, så du kan visa hur det ser ut så här långt?
Då blir det kanske lättare att föreslå något.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ja, visst kan sånt där vara svårt ibland! Och särskilt om man inte har rätt sort pärlor/material hemma!.. Vad är det för slags hänge du ska ha då, Evahelene? Tankarna jag får är att det ändå skulle vara snyggt att hålla sig i samma färgskala, typ svart eller vitt… Eller något hänge som är blandade färger i… Typ rökkvarts-svart-silver-vitt… Antingen om du hittar ett färdigt hänge som är så eller gör ett eget, typ coilat eller en pärlklase t.ex, i de färgerna? (Beroende på hur halsbandet ser ut/vad det är för slags halsband…)
Hoppas att det lossnar för dig! 

Förstår vad du menar. Men antingen ett hänge i stil, eller så ett som bryter av. Själv är jag förtjust i svart, silver och rött. Men om du lägger upp en bild skulle det bli lättare att föreslå.
Vad ska man ha som signatur tro?
Tja ett större silverhänge skulle väl passa. Dels borde det synas bra mot rökkvartsen o dels plocka upp silvert i halsbandet, så ett riktigt läckert silverhänge borde passa i alla fall. Färg klarar jag inte o säga för rökkvarts tillhör ju i regel en färg jag undviker, men här lär ju finnas vissa som är bättre på detta då jag vet att flera älskar rökkvarts.

Drar rökkvartsen åt brungrå färg eller är den mer rent grå?
Om den drar åt brunt så kan det vara snyggt med ljust grönt till, lite åt peridot-färgat.
Om det är mer rent grått så kan det var snyggt med dimlila/rosa till.
Prova att håll pärlorna mot olika färger på tyger, servetter eller annat du har hemma så kanske du hittar rätt färg innan du köper 
peridot var just min första tanke också, det har jag alltid tyckt är klockrent till rökkvarts. (då tänker jag på den rätt så mörkt bruna varianten, den kan ju som tigris säger vara ganska ljust gråbrun också) men ametist, granat, citrin blir också fint. kanske flera av dessa tillsammans? obs! nu menar jag förstås inte nödvändigt själva stenarna, men det är dom jag ser framför mig när jag tänker på färgerna. och jag skulle nog kanske använda lite rökkvarts även i hänget för att ändå knyta ihop det lite mer med halsbandet om du använder en färg som bryter av lite ordentligt. ett maffigt lite grafiskt/geometriskt hänge i svart/vitt kunde ev också vara nåt. men som sagt, det blir ju svårt när vi inte sett halsbandet.
Tusen tack för förslagen! Det blir nog ett avtagbart hänge med peridot och mörk ametist- färger. Känns så nu iaf. Jag slänger in en bild när det är klart. Ska bara köpa det som fattas för mig till att få ihop allt jag tänker göra innan smyckespartyt som väninnan vill ha. Hjälp…
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!