Vad för seedbeads?
Hittlis har jag bara haft ojämna seedbeads och några få färger av hyfsat jämna från panduro. Men nu har jag lärt mig pärlvirkning och lite olika sysätt med seedbeads så jag skulle vilja ha pärlor av lite bättre kvalitet. Jag har kollat på zionesse, för det är därifrån som jag antagligen ska köpa och det finns ju massor av olika sorter. Jag tänkte köpa några färger av 8/0 och några av 11/0.
Vilken sort kan ni rekommendera?
Det jag tänkte använda 8/0 pärlorna till är pärlvirkning, utfyllnad i halsband, flat spiral stitch och lite sånt. 11/0 pärlorna vill jag ha till peyote, flat spiral stitch, utfyllnad i halsband, netting mm.
Snälla hjälp mig för seedbead-världen är helt okänd för mig.
Kram Ida

Jag vill också att de ska vara ganska billiga om det går för sig. 

Miyuki o Toho brukar räknas som de främsta i Japan. Jag använder båda två o gillar dem. Sen finns ju även Jablonex, som säljer tjeckiska seeds av bra kvalitet (t ex hos Stark Design). Tjeckiska är lite mer donutformade o kullriga än japanska oftast. Vilket du föredrar av tjeckiska o japanska är en smaksak. Kanske gillar du både och (som jag).
Priset? Tja, det är väl som det mesta: man får vad man betalar för. Sen är det ju så också att priserna skiljer mellan olika finishar o färger också. Vissa är dyrare än andra. För "utfyllnad" o pärlbroderi så är det inte lika viktigt att pärlorna är jämna så då kan du satsa på billigare pärlor. Men undvik de allra billigaste, som kan ha färger som håller dåligt.
Pärltorget har också ett bra utbud Toho o Miyuki om du vill hålla dig i Sverige. Även t ex Myllra o Ziddharta har Miyukipärlor. I England har bl a Robin's Beads ett bra utbud av Toho.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
När det kommer till seeds så är det verkligen priset som avgör kvaliteten.
Hos Karins favoritbutik så har hon en del miyuki, matsuno och toho till väldigt bra priser. Miyuki är verkligen bäst…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
oj, ja det var bra priser hos karins favoritbutik
. om man vill ha så mycket av varje sort. och om man vill ha just dom sorterna - det fanns ju inte supermånga färger där men som sagt behöver man mycket av vissa färger som finns i det sortimentet så var det mycket bra priser.
som maneki säger så får man vad man betalar för, så jämna och billiga är inte precis en gångbar kombo. men det är ju onödigt att betala för jämna till tekniker där det inte absolut behövs, spiral rope tex behöver inte extrem jämnhet även om dom allra värsta avarterna kan vara lite väl irriterande att försöka använda. tjeckiska eller matsuno funkar utmärkt till detta. peyote tex däremot blir lite trist att försöka använda mindre jämna pärlor till. om man verkligen vill ha extraordinär jämnhet köper man ju miyukis delicas eller tohos treasures till ungeför dubbla priset av dessa märkens ordinära seed beads - men annars går det väl fullt tillräckligt bra med "vanliga" seeds av endera av dessa märken - dom flesta skulle nog säga att dom är likvärdiga och dom går iaf bra att blanda hur man vill. i dom billigaste färgerna kan man få dom för lite drygt 1 kr/gram men många av dom läckraste färgerna är väsentligt dyrare.

Tack för alla bra tips!
Jag tror att jag åker in till Zionesses butik i mörby centrum någon dag. Jag bor inte så långt ifrån. 
Och sen ska jag köpa någon bra tråd att använda till sydda smycken. Är C-lon bra?
När det gäller tråd måste du testa dig fram själv till vad du tycker bäst om o får köpa olika genom tiden o testa dig fram. Vissa är bra vid viss sömnadstyp o andra är bättre när man syr andra typ av mönster. Sedan kommer du utveckla personliga favvoriter med tiden.
Själv avskyr jag c-lon o Nymo fast c-lon är ändå steget bättre än Nymo o andra älskar den tråden. Sedan finns det One-G, SoNo, K.O. Silamide o en hel del andra pärltrådar. Personligen föredrar jag Fireline D o om jag vill ha mjukare tråd Fireline B. Power Pro är också helt ok i arbeten där man vill ha mer stadga. Så svaret är att du får testa dig fram o se vilken tråd du kommer att trivas bäst o jobba med.
Ja det är en bra idé att åka till en affär där man kan se pärlorna IRL o likaså färgerna. Sedan är det också så att du kommer att vilja använda lite olika seeds vid olika tillfällen beroende på vilken effekt du vill uppnå. Vid vissa mönster är absolut jämnhet att föredra o ibland spelar jämnheten inte så stor roll - ja om det nu inte är våldsamt ojämna förståss. Ibland är tubformen bättre o ibland den mer runda formen o efterhand som du provar o håller på så kommer du utveckla personliga favoriter även bland pärlsorterna.
Miyuki o Toho skall vara tämligen jämnbördiga om än något lite annorlunda i sina former. T.ex. är triangels från Miyuki är lite mer rundad i formen medan Toho´s triangels är mer ´kantiga i formen. Hålet i pärlorna kan också skilja.
Matsuno o Jablonex är något billigare o vanliga Jablonex är inte helt jämna men de finns också som helt jämna hos t.ex StarkDesign o Zionesse har tagit in vissa av dessa i sitt sortiment. Så testa på o du kommer finna att ibland vill du ha det ena o ibland det andra. Sedan är seed bead världen helt livsfarlig, för så många färger, nyanser o lystrar som det finns bland dessa pärlor finns det inte i någon annan pärlsort o man kan hålla på o samla dem forever and ever

ang trådar så finns det i princip fireline-anhängare och fireline-motståndare - jag tillhör den förra gruppen.
vad man ska veta iaf om nymo och c-lon som jag personligen anser borde samlas in och brännas på bål är att dom splittar sig på ett sätt som fireline aldrig kan göra, med följden att man när man syr igenom samma pärla flera gånger alltsomoftast spetsar sin egen tråd med nålen, och då blir det omöjligt att ta upp det om man gjort fel. men gör man aldrig fel är ju inte det ett problem då iofs
. och så trasslar dom sig och knölar i största allmänhet. använder du dessa trådar måste du vaxa dom, annars blir det helt olidligt. ko, one-g och sono kan också splittas men dom är bättre och dom trådarna är jag inte helt oförstående till att man kan vilja använda. men missa inte allamejs utmärkta artikel trådtestet och alla kommentarerna till den!
själv har jag inte riktigt fattat vad som är skillnaden mellan toho, rocaille, o seedbead… ?? i mina ögon är dom ganska lika…
skillnad på kvalite kan vara stor har jag oxå märkt…
seed bead är engelska och rocaille är franska för denna typ av små pärlor oavsett kvalitet och märke :) toho, miyuki, matsuno, jablonex är tillverkare. om tillverkaren inte är angiven kan man närmast utgår från att det är kinesiska eller indiska pärlor med väldigt stor ojämnhet. det finns ju andra kvalitetsaspekter än jämnheten såklart, men den är liksom en grundförutsättning vid dom flesta sömsätt.
Vill du läsa lite mer om Rocailles o SeedBeads så rekommenderar jag pärlplatsen/Beatrice utmärkta beskrivning av detta. Du får scrolla ner på sidan o hittar Rocialles o SeedBeads ovanför varandra.
jo det är sant, min förklaring var ju lite slarvig för det finns som du säger cessy mer specifika definitioner på vad som skiljer dom åt - men jag tänkte mer på hur benämningarna används i butikerna och där följer dom nog inte definitionen utan använder bara det ena eller andra av seed bead eller rocaille som det faller dom in när det gäller "märkeslösa" småttingar
Det var inte din beskrivning som var slarvig Kissidor - Det var jag som var lat
o jag såg dessutom inte att du skrivet förrän jag laggt in mitt inlägg.
haha, och jag var lat för jag tänkte också på pp´s definitionssida men jag orkade inte gå dit för att hämta länken
. två latoxar är vi då alltså 
haha jag tackar ändå för en bra förklaring :D
alstå så är pärlorna ungefär samma sak.. men att beroende på var dom kommer ifrån o vilken tillverkaren är så skiljer namn och kvalite… typ.. kortfattat…
typ :)
Japp o står de utan tillverkare o bara som seedbeads eller rocialles, så kan du oftast utgå från att det är ganska ojämn kvalisort. De är billiga men ger mig rysningar för de är oftast så fasligt ojämna o absolut inget man syr med.
De ojämna kan vara bra till figurer, för då kan man göra olika stora ringar med samma antal pärlor :-)
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
jag har i min shop en sort som jag kallar för rocaille… för så heter dom hos min leverantör.
det står bara rocaille.. men dom är otroligt jämna o fina i kvaliten… så då är det kanske nåt annat märke på dom igentligen? :S
detta med småpärlor verkar vara en hel vetenskap =)

Jag var i Zionesses butik i helgen. Jag köpte bara litegrann för att prova. Det blev ljusblåa frostade 8/0 miyuki och mörkblåa miyuki drops. Jag har redan virkat ett armband av dem. Det blev faktiskt riktigt bra. Nu tänkte jag testa peyote också av de ljusblåa som blev kvar. 

Idaz: kan man inte få se en bild på armbandet?