Nickelfritt?
Hejsan, vet inte riktigt om jag är på rätt ställe med min fråga, men tänkte att här har ni nog koll!
Jo, jag undrar vad som menas med nickelfritt i tex. örhängen?
Är det helt nickelfritt? (tror Eu har ngn övre gräns..? el?)
Vad är det gjort av?
Ibland är ju ganska billiga smycken märkta "nickelfritt"
Räknas silver som nickelfritt? sterling silver?
nickelfritt och nickelsäkert är inte samma sak, även om det tyvärr fortfarande kan förekomma förvirring om saken hos några mindre rutinerade butiksägare. nickelsäkert innebär att det inte avger mer nickel än den eu-gräns du nämner, och att det fortfarande inte gör det efter 2 års nötning. vad den gränsen innebär i siffror kommer jag inte ihåg på rak arm, men den har valts efter att av alla nickelkänsliga så är det ytterst få som får problem av nickelutsöndring under det värdet. men man ska komma ihåg att det finns dom som är så enormt känsliga att dom får problem ändå! och man kan även ha problem med helt andra ämnen än nickel - krom tex.
dom kinesiska tillverkarna och grossisterna har uppmärksammat våra eu-regler och bedömt att marknaden är tillräckligt stor och viktig för att ta hänsyn till. dom säljer metalldelar som dom intygar är nickelfria, och för den amerikanska marknaden som inte bryr sig ett dyft om nickel säljer dom blyfritt - och slutligen kan man även köpa nickel och blyfritt vilket naturligtvis är det bästa men tyvärr är ju förstås utbudet mindre då.
sterling silver innehåller 925 tusendelar rent silver - och 75 tusendelar av nånting annat. det kan alltså innehålla nickel om det är tillverkat nånstans där man inte har eu:s regler, tex i usa. det som tillverkas på bali tror jag bara har koppar i sig och det thailändska silvret har oftast en ännu högre silverhalt och även det består väl för övrigt av koppar tror jag. jag har inte varit med om att någon som klarar av nickelsäker metall enl eu:s gräns har haft problem med någon av mina silverdelar.
Det finns säkert massor av svar till din fråga, men jag avgränsar mig tilll att försöka besvara den senare delen av frågan.
Silver räknas som nickelfritt. Där det står 925 silver är det så stor andel silver och resten är koppar, det är därför som silver blir svart/brunt när det oxiderar, det är kopparen som oxiderar inte silvret. Alltså innehåller det inte något nickel.
Sedan finns det något som kallas "silverpläterat" och vad det innehåller på ytlagret är säkert en väl förborgad hemlighet för det innehåller inte ett spår av silver utan är olika legeringar.
Om du går över till Pärlplatsen och söker där på nickelfritt, får du många svar.

Gränsen för örhängen o piercingsmycken är 0,2 mikrograms läckage av nickel per kvadratcentimeter. För andra smycken är gränsen 0,5 mikrogram.
Gränsen går inte efter det faktiska innehållet av nickel utan efter hur mycket nickel som "läcker" från ytan eftersom det är vad som framkallar de allergiska reaktionerna. Därför räknas en plätering som håller i två år för nickelsäker även om den undre metallen innehåller nickel. O likadant räknas rostfritt stål, som kan innehålla mycket nickel, för säkert eftersom det är så hårt bundet att nickel normalt inte avges speciellt mycket.
Ansvarig myndighet är KemI o du kan läsa mer på deras hemsida kring vad som gäller. I sammanfattande form finns reglerna beskrivna i denna broschyr.
Enligt Apoteket, som säljer Chemo Nickel-Test, kan så väl äkta som oäkta smycken innehålla nickel så man ska alltså inte förbi se t ex silver.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
mm..speciellt rodierat Sterling Silver kan innehålla nickel. Min ena kompis har riktigt stora problem med nickel o det går inte att köpa SS-smycken till henne o tro det går bra. Ibland gör det det o ibland kan hon inte ha dem. Det är jättesvårt o göra smycken till henne, för även om jag köper detaljerna i SS så är det inte säkert det funkar, så för mig känns det def. som att använda SS är lite av ett lotteri för jag vet aldrig när det är ok eller inte ok ur nickelperspektivet.