Sy med pärlor?
När ni syr med rocaillepärlor eller liknande av modell ex peyote, använder ni någon sorts nål då eller sitter ni och pillar in snöret med fingrarna?
Vad är det för snöre ni använder?
Sara
Jag använder nymo b och pärlnålar. Om man inte har outtömligt med tålamod och lite större pärlor så ska man nog inte testa att pillra in nålen… :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Är det svårare med nål än utan?
ÄR det en sådan där big eye du använder?
Vad är nyom b för sorts tråd?
Sara
Det är enklare, betydligt enklare :) Big eye använder jag bara när jag har stretchtråd för jag har lyckats riva sönder för många med vanlig tråd :)
Nymo är en polyestertråd som är specifikt för pärlor :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Var hittar jag sådana nålar och tråd?
Sara
zionesse säger jag :) Eller pärltorget :)
Ok, ska kolla där. Tack!
Sara
Vilken storlek är störst B eller D på nymo?
Sara
D
:)

Jag använder nylontråd från panduro hobby. Den kostar bara 18 kr för 48m och jag tycker att den funkar jättebra. Nålen jag har är ingen riktig pärlnål. Vad är det för skillnad?
Pärlnålar är tunna, ganska långa och lite flexibla. Mina nålar brukar se ut som spiraler när jag använt dom ett tag :)
Från början använde jag också Big Eye nålar, för de var ju enkla o trä, men de är lite farliga för de kan sticka i sönder tråden då man håller på o sy fram o tillbaka, så jag gick ganska snabbt över till vanliga pärlnålar. (Jag föredrar de japanska, men det är som sagt var en smaksak)
Sedan är det här med vilken tråd man använder något som är högst personligt. En del använder Nymo eller C-lone, andra kevlar, silamide eller andra trådar. Själv föredrar jag Fireline B eller Fireline D (vilken av dem beror på om arbetet kräver mer eller mindre stadga) eller Power Pro. Dessa trådarna glider inte på samma sätt som Nymo eller C-lone gör o fransar sig inte heller, men vad man föredrar får man nog pröva sig fram till o offra några kronor på att köpa lite olika sorter o testa helt enkelt

Jag använde också Big Eye nålar från början, men köpte senare "extra fine beadings needles" hos Zionesse.
Tråden jag använder är C-lon, men går mer och mer över till Fireline
Har läst om en annan tråd som heter K.O. någon som provat den?
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
Jag har lagt in 5 olika sorters tråd i en varukorg som jag ska köpa, efter att jag fått hem den leveransen så kommer det ett trådtest :)

#14 toppen!
Hur får ni tråden att sitta fast på nålen? Drar ni igenom den dubbel som när man syr vanligt?
Sara
När jag syr så har jag nålen 2/3 in på tråden, om jag inte har den dubbel förstås :)
Ok, så när nålen dras genom pärlan så dras tråden igenom dubbel oavsätt om man bara syr med enkel tråd sedan.
Måånga frågor ju.. Nyfiken som man är. 
Sara
Precis :) Men fråga på, det är så man lär sig :D

Sara
Nu har jag köpt 7 st påsar med rocaille oxå som kommer i nästa vecka lixom pärlorna till tävlingen. Väntar med spänning!
Sara
Kul :) Jag hoppas du kommer att gilla att sy med pärlor… I do!
Ja, det lär ju ta längre tid än pärlandet jag gjort hittils. Iof tycker jag om snabba resultat men det kostar så mkt att köpa in pärlorna.
Med det här så lär det ta längre tid att göra en sak. Alltså får jag mer glädje för pengarna. 
Sara
:) Så ska man se på saken :D
Från allra första början sydde jag utan nål o enkla mönster typ RAW går alldeles utmärkt o göra det bara man har en strabilare tråd typ Power Pro eller Fireline D. Däremot går det mindre bra att göra så med slirkig/slinkig tråd typ Nymo eller C-lone. Numera klarar jag mig inte utan nål, men jisses vad nålarna ser ut efterhand - alldeles vinga böjda o sneda
#14 - då får du rapportera sedan
#25 Det kommer jag att göra… :)

#25 *asg* tittade på min nålask när jag hade läst ditt inlägg
Har man någon som är rak *asg* jo de nya…men inte så länge till!

Jag måste absolut köpa nya nålar! Jag har bara en som passar och den försvinner nog inom en vecka :) Vad för nål ska jag köpa och var?
Det finns ett bra set från Hemline på många sytillbehörsaffärer. Det är ett rosa paket och heter Pärlnålar

Hmm, jag vet ingen sybehörsaffär nära mig. Vet du om det finns på panduro eller nån internetaffär?
Jag vet att zionesse har bra pärlnålar :)
För två veckor sen visste jag inte ens att det GICK att sy med pärlor.
Nu är jag frälst.
Hehe… det är så det brukar gå :D

#32 och då har vi inte pratat om "Spiral Rope"
som jag tycker väldigt mycket om att sy.
detsamma :)
Nu har jag upptäckt det här sättet när … jag vet inte vad det heter men när pärlorna blir som en tub! Fruktansvärt lätt och så himla tufft! Jag som länge har undrat hur de har gjort de silvriga pärlarmbanden på Indiska! Nu vet jag!! 
Vad är Spiral Rope?
Sara

#37 enklast att visa med videos från youtube
Med Karla Kam; spiral rope del 1
Bara fantasin som sätter gränser
Hejja! Den där youtubekanalen visste jag inte om… jag har först på senare tid förstått att det inte bara är musik och dumheter på youtube :D
Ahh, tack!
Sara

#39 Härligt när man får nya insikter
#40 vassego
Silamidtråd finns i många färger, de jag använder minst är svart och vitt, jag vill sy med en färg som passar pärlorna. Tråden säljs billigt och i alla färger på www.starkdesign.se
Hon säljer även Jablonexpärlor - fyrkantiga hål och de med silverline blir bara underbara i alla arbeten och de går så bra att blanda med Toho eller andra märken.
Där säljs också pärlnålar, 10 eller 11 om du inte syr med pyttesmå 15:s pärlor då behöver du kanske storlek 12 som är minst.
Pärlnålar har mindre öga än vanliga synålar så de går genom pärlorna.
Silamidtråden trasslar minst tycker jag men jag vet att det är en smaksak.
OCH www.starkdesign.se (Yvonne Stark) vinnlägger sig att leverera snabbt :-) så är du ivrig (vilken pärlare är inte det) så prova att beställa där. Dessutom säljer hon provpåsar med alla färger hon har av pärlorna:-).
Jag känner mig som en miljonär när jag har prover på alla färger, jag bra frossar i färger.

Visst är dom kul att göra :)

#43 ja titta….visst är det kul
Har gjort ett i flat spiral stitch just nu
Ligger i medlemsgalleriet

var kan jag köpa paljetter, pärlor etc för att sy på kläder??
hjälp… hemsidor?
svara gärna till gustavsson.emelie@hotmail.com om ni orkar då jag inte kolla här så ofta:S
Dixie-Mumsmums. Om du hade haft med bostadsorten i din presentation, hade du kanske fått ett bra svar.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Många syaffärer och Pandurobutiker har Gütermanns sortiment o där ingår så väl seed beads/rocaille-/broderipärlor och paljetter. För jag antar att det först o främst är sådana pärlor du söker. Paljetter kan även köpas som "band" i metervara och färdiga applicationer. Har du tur finns det alltså en butik i närheten av där du bor.
På nätet skulle jag kanske föreslå Sykompaniet som en startpunkt. De har inte ett jättestort sortiment dock. Slöjd-detaljer finns ju också på nätet, liksom Panduro, o de har båda två Gütermann samt lite olika paljetter. Panduro har också återförsäljare (leta efter panduroflaggan), som kan ta in produkter från katalogen om de inte finns redan i butiken.
Tyvärr är jag fortfarande trött från päreplockandet så jag orkar inte vara duktig nog att maila, men jag hoppas du känner för att kolla här då o då för det är ett trevligt forum att vara på.
Hoppas du hittar vad du söker!
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Stoff och Stil har paljetter och andra roliga applikationsdetaljer.