Nymo+spiral rope
Nån som vet om Nymon håller till ett spiral rope? Jag tror det är D jag har hemma..
jag gjorde ett med lite större pärlor än 11/0 och nymo och det gick av innan jag hunnit använda det..har gjort ett med 11/0 som fortfarande är helt,men jag har inte använt det så jag vet inte än.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Tja - jag hade inte vågat chansa, men om det är vad du har så vaxa den bra innan du använder den så att du minskar risken för att splittra upp tråden, för det är ju om den splittras som gör att den blir svagare o lätt går av. Fast jag är inte rätt person att uttala mig om Nymo o C-lon eftersom jag avskyr dem båda

Tack tjejer! :9
Jag vet inte alls varför jag köpt en spole med Nymo, det är inget jag brukar använda och nu bara ligger den här. Minns inte mitt syfte..
Vad har ni andra Nymon till?
vad jag har nymon till? tja att elda med mindfields 
som cessy säger, vaxning är iaf helt nödvändigt om du prompt vill använda nymon - men eftersom du i ett spiral rope syr igenom samma pärla ganska många gånger så är det väldigt troligt att du kommer att spetsa din tråd med nålen vilket dels försvagar den förstås, och som främsta nackdel att skulle du vilja ändra för att nåt blev fel eller bara inte som du tänkt dig så går det inte att ta upp eftersom du sytt igenom din egen tråd 

Okej - jag lägger in den i vedkorgen då ;)

Ja, vedkorgen låter som en bra plats
Mina Nymorullar är inte välanvända precis men någon enstaka gång när jag behövt annan färg Firelinens så har jag använt dem. Vax är absolut nödvändig, mycket vax. Jag provade även Nymo till pärlbroderi men jag bytte till One-G istället och det var mycket bättre.

Håller Powerpro för spiral rope?
Javisst gör det de o har du kunnat sy spiral rope med illusion cord så kommer du klara det galant, även om jag hade föredragit Fireline D, så går det absolut med Power Pro.
jadå, powerpro är starkare än fireline. det jobbiga med powerpro är att den nästan tål lite väl mycket. den är jobbig att skära av och i samma styrka som fireline D är den alltså tunnare och ger därmed en lite flimsigare och fladdrigare känsla som jag inte är helt överens med - men håller gör den, oja!
Fast nymo är väl inte sååå hemsk? Jag använder den till en sak nu, som inte kommer att utsättas för slitage och som inte har nån större pärlor än 8/0 och jag gillar den på nåt vis ändå. Fast så säger jag bara för att jag är för snål att använda min fireline till just detta - det går åt myyyyycket tråd

Jag har använt PowerPro till några men jag tycker att tråden trasslar sig lättare än Fireline.
Ni snackar om så mycket, som jag inte fattar ett dyft av.
Vad är det för fel på fiskelina? Det är ju nästan det enda jag har - förutom jättestark mörkgrön sytråd :-)
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jag använder Powerpro'n då istället.. inget större trassel ÄN i alla fall :)
Emo - det finns bara en sak du kan göra o det är att du köper o testar själv olika trådar. Olika tekniker mår bättre av vissa trådar o andra mår bättre av andra trådar. Sedan skaffar man sig ändå personliga favoriter o försöker ofta använda sin favorittråd så mycket som möjligt, men det går ju inte alltid att ha just den även om den kanke fungerar utmärkt i de flesta fallen, så behöver man ändå ha några olika, men vilka man väljer handlar om personligt tycke o smak, så köp o testa Emo.
Cessy! Du menar väl inte att jag ska köpa ny tråd innan jag har gjort av med flera kilometer av de sorter jag har? :-) Det är ju slöseri! ;-)

Den här tråden ni pratar om, Powerpro, var köper ni den?
Jag goglade på namnet och fick då endast träffar på fiske. Kollade en sida och där fanns endast gul och grön lina av Powerpro. På en annan sida fanns även röd och blå. Använder man den till smycken vill man kanske ha någon mer diskret färg.
Vilken grovlek är det på linan ni använder? Det verkar finnas en mängd olika grovlekar på den.
Inte för att jag vet om du har nån nytta eller glädje av detta, men jag använder Trilene (Iron Silk) 0.24 mm grön (1825 m så det tar ett tag innan den är slut). Streen 0.14 mm clear/blue (300 m så den räcker också ett tag, Sufix 0.25 mm gemomskinlig (500 m varar nog ett tag. Tjockleken på sytråden vet jag inte, men den är stark
och mörkgrön 
bitte, den powerpro vi köper är vit och den finns tex här: http://www.parltorget.se/shop/trad-wire-nalar/fireline-och-power-pro.html

Bitte: ett tips när du söker är att söka på power-pro och ett ord som pärlor för då får du upp fler pärlbutiker först.
I Sverige får jag träff på Fru Pärla o Pärltorget först, men det kan nog finnas nån butik till. Har inte testat tråden själv så jag har inte riktig koll.
Sen får jag agera "djävulens advokat" känns det som o påpeka att även om det inte framgår här (fnissar åt #4) så finns det pärlare som älskar sin Nymo också. Det är som sagt en fråga om dels vad man håller på med för pärlteknik, men också mycket en smakfråga. Jag tillhör ju t ex falangen som inte alls gillar Fireline utan mest håller mig till K O.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Den där powerpro lät ju intressant.
Jo, en sak måste jag säga om den där Nymon och det är att den trasslar minsann inte sig, har inte fått en enda genomsy-ning eller knuta på tråden, så på det viset gillar jag den starkt, och hade det inte varit att jag inte riktigt litar på hållbarheten hade den varit flitigt använd av mig.
Men fireline är ju också toppoen på sitt sätt.
KO har jag inte provat, men den älskar jag ändå, för det är ju mina initialer
Muuuuuu.
he, jo jag tänkte faktiskt på det maneki - att hoppas ingen tjallar för malin0120 tex om vart vi tänker lägga nymon
! fast hon har visst fastnat för one-G nu har jag för mig jag såg nånstans - och den är ju någorlunda vettig iaf.

One-G, där är ännu en tråd jag inte testat än. Tycker att det blir lätt så, att man tänker att den där ska jag testa, men så har man annan tråd hemma, glömmer när man lägger en beställning osv. Nån gång ska jag dock försöka beställa prover på K O strl D. Det blir väl D, den grövre? Blandar alltid ihop åt vilket håll det går…
Nymo gör en jättetunn tråd (00) också, som jag inte vet om det finns många alternativ till mer än silke, för de där pyttesmå antika seedsen.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Tja både SoNo o K.O. är behagliga trådar att jobba med o jämfört med både Nymo o C-lone är de oändligt mycket bättre, men jag litar ändå inte helt på vare sig SoNo eller K.O. eftersom jag lyckats med konststycket att dra av båda dessa trådar också, men aldrig lyckats dra av Fireline, men förrutom hållfastheten så är alltså både SoNo o K.O. trevliga o jobba med.
Jo maneki om K.O. fanns i D. så hade jag def. gärna provat en rulle, men nu motsvarar väl de som finns B. Jag använder ju helst Fireline D, men har en gammal B-rulle också som ligger någonstans, men inte blivit speciellt mycket använd, för den är oftast för slirkig i mitt tycke.

Tack för söktipset! Jag tycker att jag alltid får så konstiga svar när jag goglar efter en specifik vara/namn. Som när jag sökte efter någon pärlförsäljare som sålde granater, då fick jag bara upp en massa sidor om diverse vapen, typ handgranater och nu när jag sökte efter power pro så kom det bara upp fiskegrejer
. Kanske jag borde gå på en datakurs i stället för att hålla på med pärlor
. Tur att ni är så hjälpsamma här inne i alla fall så man törs fråga utan att behöva rodna av skam.
En fråga till angående grovleken på power pro ni använder. Om man syr smycken av rocaille9/0 och större, vilken grovlek på tråden rekommenderar ni då för att det ska bli hållbart. Visst syr ni väl med enkel tråd.
på pärltorgets sida rekommenderar hon ju dragstyrka 10lb för pärlor i storlek 8/0 och över, men jag får mer intrycket att hon går efter utrymme då, dvs hur tjock lina man kan använda. och då tror jag det är fireline rekommendationen utgår från, för powerpro i 10lb är ju lika tunn som fireline B! dom 10lb motsvarar ju i runda slängar 5 kilo - som förstås dels ska bära egentyngden av pärlorna men även den belastning alstret kan komma att utsättas för i form av ryck och drag och slit. den belastningen är det ju svårare att förutsäga och dimensionera för så i princip tar man väl det tjockaste som utrymmesmässigt funkar för tex armband som man vet är väldigt utsatta. sen beror det ju också på vilken teknik man använder - jag skulle inte göra ett armband bara trätt på en enkel fireline D tråd, men man syr ju som regel på ett sätt som förstärker konstruktionen betydligt. men som sagt starkare tråd än power pro i förhållande till sin tjocklek finns nog inte i pärlvärlden så dom här 8lb och 10lb som pärltorget har borde verkligen duga
!
När jag började med pärlor så var det Fireline B (4LB - .006") o om man ville ha en tråd med mer stadga så var det Power Pro (10LB - .006") som gällde. Sedan kom Fireline D (6LB - .008") till de svenska pärlbutikerna o den ersatte då oftast mitt behov av Power Pro eftersom den hade den stadigheten som inte Fireline B hade. Alla dessa är ju egentligen fiskelinor, men det kan vara svårt o gå in i en fiskebutik o köpa dessa o få rätt grovlek, för de de säljer är oftast något grövre än de som går åt i pärlvärlden o då blir de inte alls lika smidiga o jobba med o får inte den mjukheten i arbetet som man vill ha. Det skall liksom vara "lagom stadga". jag har gjort ett försök att köpa Fireline från fiskebutik för ett par år sedan o trodde att jag hade fått rätt grovlek, men den är alldeles för grov o för stel o jobba med, så den rullen har jag bara o använder när jag typ vill hänga upp något ( t.ex. mobiler/vindspel/dörrkransar) för den duger sannerligen inte o sy med.
Fireline D har jag aldrig lyckats dra av (ja inte Power Pro heller) o gemensamt för dessa båda trådar/linor är att de inte skall klippas av utan skäras av med typ rakblad. Därför är deras svaghet också bugle beads eftersom dessa pärlor s.a.s. skär av tråden. Jag har aldrig lyckats splittra i sönder en Fireline, vilket jag lyckats med samtliga andra trådar jag testat - att när man syr fram o tillbaka flera ggr, så råkar man trä nålen igenom sin egen tråd o det är därför som jag också alltid sedan kan dra av tråden. Antagligen har mitt flitiga användande av Fireline D också gjort att jag är så van vid att kunna dra åt tråden på ett annat sätt än man eg. skall o därför drar jag av dem helt enkelt då jag råkat splittra dem.
Nackdelen med Fireline D är att den har en tendens att slå en knut runt sig själv, men låter man bli o fortsätta dra igenom tråden genom pärlorna o stoppar o ser till o lösa upp knuten hamset innan man fortsätter, så går det lätt att reda upp trasslet, men fortsätter man o dra, så kan man få betala med ganska mycket jobb innan man rett ut det.
Cessy: När du pratar om fireline B så är det samma som pärltorget säljer som fireline 6 ld?
Pärltorget säljer ju oxå 10 ld! Vad använder Ni den till?
Sen vill jag bara skryta lite…. Jag fick en stor rulle fireline häromdagen av Mattias arbetskamrat. Han är fiskare och har just nu ingen användning fölr den tråden så jag fick den! Jag tror det är 6 ld för jag har jämfört och ser ingen större skillnad. Tack Larsa!!
Mattiz73: På mina rullar står det
Fireline B (4LB - .006")
Fireline D (6LB - .008")
Power Pro (10LB - .006")
och vad jag se så har pärltorget både Fireline B (4 Lb) o Fireline D (6LB) o så en ännu grövre än D som är 10LB o det står att man skall ha den till 8/0 eller större pärlor, så jag antar att det är långa trädda eller typ knytisar som den är menat för, men vet gör jag inte för jag har aldrig använt så grov Fireline.
Då är de (om jag räknat rätt) 0,15 mm och 0,2 mm
Mina fiskelinor är 0,14 och 0,24 (0,25) Enkeltråd.
Stämmer det?
stämmer bra emo!