Min senaste fixering
Jag har fått en ny idé, en fin liten tanke som jag tycker om och jag vill dela den med er.
Jag håller på med en medaljong med mina katter, först ut blev den underbara tösen som inte är med oss längre och de andra 2 kommer snart att vara klara.Men jag vill visa hur jag kommer att lägga upp det.
Första bilden är Mayas medaljong
Och så här kommer jag antagligen att sätta ihop henne med de andra 2 katterna.
Sen ska jag göra en med min mormor till min morfar i julklapp :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ditt arbete är helt fantastiskt!
Som jag sitter o svär om jag ens måste använda 3 små glaspärlor o så sitter du o gör underverk!
Tack vännen :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag gillar hennes medaljong! Kan du beskriva hur du gör dem? ^^
Det är bara tubular peyote runt om, man ser till att använda mindre pärlor (jag tar 15/0) i det två sista varven.
Sen när peyoten håller fast glaset och fotot så gör jag en brickstitchbas där jag sedan syr fast skinnett eller fuskmockan.. beroende på vilket jag använder :)
oh så härlig idé och vackert utfört
! man får väl se om man orkar och hinner lära sig det där peyotandet nån gång…
. dom cabbarna som är tomma än så länge har en fin kant, det är bara små picoter som du sytt på i efterhand eller? och var köper du glasen?
Åh vilket jobb, men fint blir det
Picoterna syr jag sist, och jag köper glasen på åhlens :D
Så här bidde medaljongen med Maya och Mimic, Skrutt kan jag lägga till när jag gjort henne :)
Himlars vicken bra idé du fick! Om man skulle göra sig en "fyrklöver" med barnen som bäbisar….(har 4 stycken - barn…i olika åldrar såklart) ^^
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!
Det kan man :) Och det skulle bli otroligt fint också :D
Vilken kul idé och vilka superfina medaljonger! Tänk den som kunde sy sånt.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!
Needful, nog tror jag att du kan :)
Hehe, ja jag får hem både fireline, silamide(?) och nymo och pärlnålar under veckan som kommer, (och pyttepärlor) så nu har jag ingen ursäkt längre, nu måste jag prova.

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Allamej: Hur stor (diameter) är en medaljong du sytt? Ser kul ut. Sätter man i ett foto på någon man tycker om så blir det ett väldigt personligt smycke. Rolig ide.
Glaset är ca 1.8 cm så dom är inte jättestora :)

Jag trodde de var större. Är glaset välvt eller ser det bara ut så.
Jag såg ett mönster i en bok på en fisk gjord i tubular peyote, den var läcker, men det såg svårt ut. Man kanske skulle prova på lite senare. Just nu håller jag på och stickar julklappar. Jag har gjort tre fuskpolo och tre mössor till dessa polo. Så ska jag sticka tre par raggsockor till dem också, plus två par vuxenraggisar som jag ska ge bort till vänner i julklapp. Ett par barnstrumpor är klara och nu håller jag på med ett par i vuxenstorlek. Hi hi, jag gnetar på så idag har jag nästan stickat 1 1/2 strumpa. Hade tänkt adventsstäda och göra fint, men det blev bara puts av köksfönster och gardinbyte och pyntning där. Plockade lite runt omkring och sopade av golven, sedan avstannade städningen och stickandet tog vid. Det är ju såååå mycket roligare att sticka än att städa
. Får väl fortsätta i morgon. Då ska jag ut i skogen och hämta lite grön mossa till en ljusstake som jag köpte när jag var upp till Karina och handlade silverlera, hon gör ju keramiksaker också. Man kan inte låta bli att handla något när man är där.
Glaset är välvt vilket ger en liten förstoringseffekt :)
Sticka har jag inte gjort på ett tag… jag har en blivande väska.. eller 2 om jag ska vara ärlig som ligger och hånar mig… och aldrig blir klara…
Borde kanske gjort dom i pärlor istället :D
Och snabbt får man nya besattheter… Livets träd… massor av livets träd…
Ursäkta men…? Livets träd - jag har sett det skrivas om i pärl-sammanhang, men inte fått nån förklaring till vad som menas. Har du någon bild? *bedjande blick*
Precious har nog dom vackraste ögonen jag någonsin sett! 
Och om jag ska göra medaljonger så behöver jag pappersfoton där ansiktet är max 1.5 cm och då får man PM:a mig :)
#19 Livets träd… jag lägger inte ut alla men någon kan jag nog lägga ut :)
Och så en annan variant på träd, inte livets dock utan bara fjällbjörk :D
#20 Åh, Bengal! och röd till på köpet! Så knäsvag jag känner mig… Fast min halv-ocicat är vacker han också (bäst jag skriver det så han inte hittar på nåt rackartyg!^^)
#22 Jaha är det det som är Livets träd! Någon gång…så ska jag göra ett! Hoppas jag………

Vilka fina medaljonger, vill jag också pröva att göra, men så säger jag om allt, hur skall man hinna. Och träden är helt bedårande.
Nu borde jag nog försöka GÖRA något istället för att surfa runt på alla trådar och surra om vad jag VILL göra. Om jag vore ett bi så skulle jag inte få ihop så värst mycket nektar, all energi skulle gå åt till att flyga till nästa blomma. :)
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis 

Sööta katter!!!
Och fina medaljonger såklart!
Vilka söta tofsar hon har på öronen! :D
Eftersom jag är pälsdjursallergiker så kan jag visa min son istället (håller med Migoff, tar varje tillfälle i akt).
Dessutom är jag rädd för katter men det beror nog på att jag aldrig lärt mig umgås med dem. Vi hade katt tills jag var 7 år. Men allergien upptäcktes när jag var 6 år och red på en häst. Jag blev så dålig så jag trillade av hästen och fick åka ambulans in till sjukhuset.
#27 Tackar :)
#28 Vad hemskt!
Men vilken söt son du har ^^.
matti, din son är otroligt lik en släkting till mig! Dubbelgångar-lik! Men det är ca 30 år sedan Markus var i den åldern..
Tack Migoff! Min plutt är lik rätt många har jag förstått. Mina bekanta har nya namn på honom hela tiden! Han heter Samuel men blir kallad för Hugo, Simon och Sebastian.

#26 aawww, vad söt! Jag vill ha en katt men pappa e allergisk… 

Alltså….jag har inte riktigt fattat vad det är för glasbitar? Är det såna där man kan lägga i glasvaser och finns i en massa olika färger, eller? Om ni förstår vad jag menar…
japp :)
nu är det ju inte själva infattningstekniken som är poängen i den här tråden - men jag måste ändå basunera ut att jag har infattat en rivoli i tubulär peyote idag
! åh det blev lite hej kom och hjälp mig för jag sprang fram och tillbaka och frostade av frysen och lagade lördagsmiddag mitt i och lyckades sy tokigt lite här och var - och inte sitter ju den där rivolin som fastgjuten direkt utan den åker runt lite hit och lite dit i sin lilla korvring - men jag är skitnöjd ändå för det var mitt första peyotande nånsin och det här är en sån grej som ser så djäkla avancerad ut för en gröngöling i pyttepärlornas värld som mig
.
förresten var det premiär för en annan sak också och det var KO tråd - fireline är kanske inte allena saliggörande ändå 

#8 helt underbara!
Och vet du, att på min TODO lista står nu….
Utforska Peyote teknik…..

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
Fler fina alster att bli inspirerad av.
Hur ska tiden räcka till?
Vackra medaljonger.
På tal om katter så…… (8100 pärlor)
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Är det ett foto eller är det vad jag tror att det är? Är det en PÄRLPLATTA????????? Det är ju helt sjukt! Det ser exakt ut som ett foto! Jättesnyggt! Och söt katt också. Du är så duktig emo! Avundsjuk 

Fantastiskt EMO….. förstår att du har svårt att få tiden att räcka till!!!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Superfina medaljonger!

Läkera medaljonger!