Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettmedlemsgalleriet
Läst 10026 ggr
Mindfields
0

Smycken av Mindfields

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en tråd med mina smycken, som jag sen håller reda på och fyller på efterhand. Känns bättre än att kanske starta flera trådar som trillar omkring ;)

Jag älskar ju armband så jag startar med några här. En del av er har nog sett dem innan om ni varit aktiva på Pyssel ;)

Det första är gjort av ametistchips, grön jade och vita sötavattenpärlor.

Ha en bra dag!!
//Malin

Mindfields
0

Nästa armband ut är mitt favoritarmband.. tror jag! Var så himla nöjd med det och hade det på en släktträff. Då kommer min kära syster och säger "det där vill jag ha" Snäll storasyster som jag är så får hon det i födelsedagspresent om ett par veckor!

Bergskristall nuggets, silverkulor, Swarovski och apatisnuggets.

Mindfields
0

En affirmationsring FOREVER tillsammans med hamrat hjärta i silver, aprikos sötvattenpärlor, tigeröga och Swarovski.

Mindfields
0

Länkad silverkedja med litet stavlås, Swarovskikristaller, sedan är det vita glasrondeller med stort hål, facettslipad karneol och silverrondeller från Indien.

Mindfields
0

Dessa ovaler av lapis har jag vänt o vridit på många gånger innan jag satt ihop det till ett helt set med halsband, armband och örhängen. Här visar jag armbandet.
Lapisovaler med Swarovskibicones och runda snow jade. Stavlås i silver.

Mindfields
0

Affirmationsring BELIEVE tillsammans med vita Biwapärlor, mossagat, Swarovski i kub och runda och en fågel i aventurin.

Mindfields
0

Vackra höstfärger med runda glaspärlor i två färger, dubbel pärlhatt i silver, silverkulor och rondeller i glas, rund Swarovski.

Mindfields
0

Fyrkanter av regnbågsonyx och Swarovskikuber i färgen "cantaloupe"
Cantaloupe är en färg som "tar" av sin omgivning och smälter in!
Jag hade armbandet mot en grön klänning o de kristallerna blev alldeles lime! Kul!

Mindfields
0

Åh vad jag gillar dessa stenar! Pyrit, eller svavelkisel eller kattguld som de också kallas, i grova kuber med facettmönstrade silverkulor och rondeller av citrin som är facettslipade på "ytterkanten". Hamrat S-lås i silver.

aussiemia
0

Såå fina!!!

Var köper du dina pärlor/stenar?

Men- visst har du lagt ut på Pärlguiden? ;D

aswedishsmorgasbord.com

Mindfields
0

Ja! Jag har en sida på pärlaguiden också! :)

Jag köper mina stenar överallt! Let's see.. Pärlverkstan, Silvergrejs, Tradera, Fire Mountain Gems, Artbeads, Perlgallerian, Smyckerian.
Jag köper där jag hittar det jag vill ha! Jag har nog ganska stora fraktokostnader *hihi* men jag nöjer mig inte med nåt som känns "sådär" bara för att det finns på samma ställe som nåt annat jag hittat, utan då letar jag vidare!

Allamej
0

Helt underbara :) Älskar din stil, enkel med wow faktor.

Vad folk inte förstår är att det är ofta svårare att göra :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mindfields
0

Allamej, TACK! :)
Jag vill gärna att det ska se enkelt ut, men ändå stort, maffigt och lite lyxkänsla!
Helst ska de passa både på tisdag till fiskpinnar eller på lördag med hummer! *fniss*

zmulan
0

#12 verkligen verkligen underbara smycken!!! Hoppas jag oxå kommer "dit" en dag!  Det är riktigt skönt att vara kreativ!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Mindfields
0

TACK Zmulan! Det var jättesnällt sagt :) Jag har inte hållt på särskilt länge, däremot haft väldigt mycket idéer och kännt mig kreativ!
Känner att det avtar lite nu, men jag tycker ändå det är kul!

Igår gav jag min mor en flock med visitkort, men webadressen som jag har hos Pieces of You, de har hon delat ut på sitt arbete nu på förmiddagen :)
Det är ju kul om de bara vill ta sig tid att titta på smyckena!

Ylva-Li
0

Jättemysiga!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Mindfields
0

Här kommer tre par örhängen som jag knåpade ihop i helgen som gick.! Oj vad det glittrar om dem! Solljuset bryter igenom så vackert! :)
1. Bergskristall och Swarovski
2. Swarovski kub+pärla, mellanring av indiskt silver
3. Rysk amazonit och kulor och tuber av silver
Alla krokar är av sterling silver.

Idaz
0

Jättefina smycken! Örhängena ovan är jättesnygga!

Mindfields
0

Mitt senaste "alster" är en långt halsband med länkade lavakuber och facettskurna turkoser och glaspärlor. Tråd och kedja av sterling silver.

Allamej
0

Me like :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Idaz
0

#18 Fiiint!

Pitepaerlan
0

#18 ur läckert!Skrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

dazzly
0

Jättefina smycken!

gillar #18, skitsnyggt :D

Cessy
0

Jättefina smycken du har gjort.

Faller nog allra mest för det sista med lavakuber o facetterade turkoserna - ursnyggt vad detGlad

Mindfields
0

Åh vad glad jag blir! TACK allihop! :)

aussiemia
0

Du gör så himla fina smycken, Mindfields! Jag önskar jag kunde göra så..

aswedishsmorgasbord.com

Mindfields
0

#25 Väldigt snällt sagt, aussiemia! Jag diggar DINA! :) Tro mig, jag är inne o kikar på dina smycken ofta!
För tillfället har jag alldeles för mycket pärlor och ingen inspiration så nu surfar jag mest o kollar vad andra gör för o se om det kan väcka en tanke :)

Ha en trevlig helg!

Mindfields
0

Fin droppe av jade tillsammans med små pärlhattar av balisilver, en rosafärgad turkos(?) på silvertråd. Hänger i svart läderband.

Mindfields
0

En "rektangel-kub" av jade, Swarovskikristall och pärla, sötvattenpärlor och silvertråd. Hänger i militärgröna bomullsband.

Mindfields
0

En vacker trumpetlilja i ofärgad kvarts, Swarovskikristaller i chrystal och indigo (om jag minns rätt) och sötvattenpärlor i två storlekar. Alla hänger i en ring av sterlingsilver i vitt läderband.

Mindfields
0

Ett hänge av brun facetterad glaskula, 20mm, små söta berlocker av Swarovskipärla + kristall och en sötvattenpärla. Tjock tråd av sterling silver, hänger i mörkbrunt läderband.

Mindfields
0

På tal SNÖ som vi pratade igår.. ibland är enkelt vackert *fniss*

I varje hänge finns 3 rondeller av blå howlite och en Swarovskikub i färgen sapphire.
Örkrok av sterling silver.

Mindfields
0

Här kommer en variant till, vackra puffade rondeller av krysokolla, fina skiftningar i blått och grönt, pärlhatt i balisilver och örkrokar i sterling silver.

Pitepaerlan
0

#29 trumpetliljan var ju för vacker!!! Jätte fina välarbetade smycken :-)

ang, #31 *fnissar* jag med…varför krångla till det *ler*

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

SusannAlg
0

Vilken grovlek har du på silvertråden? Superfint med "knorren under pärlorna!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Mindfields
0

#34 jag har för mig att det var 1.02mm silvertråd. ganska hård, men man får vara envis ;)

#33 man ska inte göra det svårt för sig ;)

zmulan
0

Gud så vackra smycken… gillar alla! :)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Mindfields
0

Tack Zmulan! :)

SusannAlg
0

Jättefina saker!

Synd att inte de senaste inläggen kommer in överst…. det blir så lååångt att scrolla när det är många svar….

Mindfields
0

#38 Över mitt första inlägg så finns en länk som heter "första olästa" Klicka på den så rullar det till det första meddelandet som du inte sett i tråden :)

SusannAlg
0

Aha! Ska testa!!!!

Mindfields
0

I helgen som gick var jag iväg på Silverlera nivå 1, här är två av grejerna som jag hann göra. Först ut är ett hjärta av rullad silverlera. Cirka 5-6cm långt. Hänger i ett läderband.

Mindfields
0

De här plattorna som är cirka 1x1cm med en liten blomma på ska bli örhängen. Jag ska limma fast örstift på baksidan o pryda mina öron :)

Jag gjorde även ett krusbärslöv som tyvärr gick lite sänder under efterarbetet, min lärare skulle ta hem och fixa det. :)

Riktigt kul helg och jag bara LÄNGTAR tills jag får möljlighet att gå steg 2 och även köpa hem lite grejer så jag kan öva hemma!

leja
0

Verkar kul. Skulle gärna pröva själv, men det är lite mycke nu.

Vad ska man ha som signatur tro?

aussiemia
0

Åhhh, vad fint!

Jag ska gå på nivå-1 kurs om några veckor. hur är konsistensen? Är det som vanlig lera?

aswedishsmorgasbord.com

Mindfields
0

Den känns mjuk och följsam, jag gillade det jättemycket! Ser ut som häftmassa ungefär! ;)
Du kommer gilla det, det är jag säker på!

Mindfields
0

Nu har jag ju kvaddat min älskade kamera, objektivet lever inte längre, så jag har fått dra fram vår gamla digitalkamera istället. Därav bristen på bildkvalité.. ;)

Lite nya smycken har jag hunnit med att göra, jag har dock inte velat fotografera dem innan, pga tidgiare nämnda incident.. Men inser att ett nytt objektiv dröjer nog ;)

På bilden syns (förhoppningsvis) blå coins av apatit (underbara!!) vita Biwa-stick och Swarovski bicones Chrystal AB

Mindfields
0

Nästa armband i ledet är fantastiskt vackra coins av muscovit, de är så vackert rödrosa med guldskimmer! *love*
Här har jag varvat dem med Black Diamond från Swarovski och rondeller av granat.

Mindfields
0

Här har vi havets läckerheter! Riktigt stora sötvattenpärlor i risformat, peacockfärgade, Runda Swarovskipärlor i färgen Tahiti, Black Diamond från Swarovski och silverkulor.

Mindfields
0

Rektanglar av tigerjärn, runda apatitpärlor och runda Swarovski.

Mindfields
0

Som en uppfriskande skogspromenad har vi rektanglar av anyolit, rondeller av krysokolla, rondeller i silver och ljuvligt ljuvligt underbara bicones av Swarovskis Tanzanite.

Tänk den som hade råd att köpa äkta tanzaniter.. *drömmer*

Mindfields
0

Glömde bilden! *fniss*

Allamej
0

Helt underbara! Jag väntar på mina krysokollacoins… *längta*

Mindfields
0

Åh coins! Låter snyggt!

Jag har gjort ny beställning idag, halsband till mor, hoppas de kommer till på måndag :)

Mindfields
0

Nu har jag fått nya objektivet till kameran! Ska säkerligen vara ett bra objektiv, men det tar ju tid att vänja sig!
Här kommer smakprov på lite smycken som väntat tålmodigt objektivet.

Först ut är ett armband (haha!) med små nuggets av grossular granat med Swarovski-kuber (8mm) i färgerna Copper och Jonquil.

Mindfields
0

Sött armband (IGEN!) matta frostade agater o blodröda runda Swarovski, ett stavlås format som ett hjärta, gjort i silver.

Mindfields
0

Jag har faktiskt gjort örhänge också :)

Här kommer vintervita rondeller av sötvatten tillsammans med liten Swarovski-bicone.

Mindfields
0

Sist ut är örhängen på läkring, cirka 3,5cm i diam. På ringen sitter Swarovski bicones, runda glaspärlor o droppar av ametist.

Cessy
0

Jättefina smycken du har gjort. Inte otippat så blir ju örisarna mina favoriter (liiiiiilaSkrattande)

Tror att dina bilder skulle må bra av att du ökar skärpedjupet ett snäpp (höjer bländartalet ett steg eller två) så att du får skarp bild lite längre än bara på de främsta pärlorna.

Mindfields
0

Tack Cessy! Jag måste pilla mer med kameran.. i autoläget verkar den själv föredra 2,8 så jag får grejja manuellt o jag som saknar tåååålaaamooood ;)

Cessy
0

Jo i auto-läge sätter de ju gärna extremt kort skärpedjup, för blom- o kryp fotografering, men du verkar ju ha en bra kamera om du kan byta objektiv o fotot var ju väldigt skarpt o fint där du har skärpa, så jag tror nog att du kan få kanonbilder när du "pillat" lite. Själv har jag ju bara en digialkamera i kompaktformat o numera utgången från marknaden o saknar def. min gamla småbildskamera med flera objektiv men den är ju inte digital, så den ligger bara o samlar damm *suck* men när jag väl orkade titta närmare på kompaktkameran så gick den också o ställa ganska mycket - faktiskt så pass mycket att jag inte ens kan en bråkdel av funktionenrnaSkäms för vem har tålamod nog att hålla på o greja med inställningarna varje gång, men jag har ställt den i halvauto-läge o kör med bländarttal 5,6 - 7,2 (jag skiftar detta själv) o så låter jag kameran bestämma tiden själv o fotar alltid med kameran på stativ. I de flesta fall, dock inte alltid, så blir det ganska hyfsade bilder med vettigt skärpedjup av detta.

Mindfields
0

Nu har jag klurat lite igen - fått klart två ringar i silverlera. Två ringar som är ganska råa o "oslipade" i sitt utförande - så som jag gillar det!

Mindfields
0

Halsband med vita koraller och pyttesmå facetterade pärlor av akvamarin.

Fru-Parla
0

Nu har jag kollat alla dina fina smycken, det sista vita är bara så fintGlad Måste bara fråga, är det stekpannan som du fotar på ellerObestämd

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

maneki
0

Gillar det där korallhalsbandet även om jag annars inte är så förtjust i just korall. Tycker det har en spännande struktur i fin kombination till akvamarinen o dessutom en fräsch färg som gör att smycket känns väldigt modernt (på ett klassiskt vis). Glad

Mindfields
0

Tack :)

Fru Pärla - inte stekpanna, men ett svart keramikfat. Även om jag tänkte på stekpannan först, så kändes det inte riktigt bra! ;)

53goran
0

Även jag gillar det vita korallhalsbandet. Ser nästan ut som lavastenar fast vitt. Jättefina pärlor.

Ariel61
0

Jag föll för ringarna, jag är mycket svag för lite ruffiga ytor. Det är kanske därför jag samlar gråstenar o andra stenarFlört

Cessy
0

Fina ringar o fint korallhalsbandGlad

Paerlugglan
0

Sååå läckert, jag blir verkligen inspirerad. Du gör så vackra saker, med oväntade kombinationer av material. Du har hittat en egen stil.Skrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

Mindfields
0

Tack! :) Vad glad jag blir!

Men visst är det en utmaning att hitta en "linje" som man trivs med och ändå känner sig kreativ i? Att inte fastna eller stå och stampa i samma spår utan få utlopp får sina ibland halvtokiga idéer och känna sig nöjd med resultatet? :)

Idaz
0

Jag älskar det sista vita halsbandet! Du har verkligen din egna stil och den är bara sååå snygg!

Mindfields
0

Jag gav mig fanken på att jag skulle prova ett spiral rope och inspirerad av Tigris vackra kreation i hennes smycketråd satte jag igång.. Kan meddela att det funkade verkligen inte efter hennes fina anvisningar! *grrrrrrrrr* Så nu har jag gjort mitt eget helt enkelt!
It ain't perfect or pretty - but it's DONE!

Jag ska göra fler :) men inte just nu, måste hämta andan lite och söka lite info. Ibland ska man tänka efter före och det här är ett sånt fall.

Vet inte hur många gånger jag trädde fel pärlor, fel ordning och glömde core-pärlan. Sen fick jag räkna om antalet delicas för glaskuben var större än den lilla Swarrisen jag hade på annat ställe.. *pust!!*

Jag har använt en flock (något ojämna i formen) transparenta seeds med AB-lyster, fler delicas i färgen opaque fig brown, 4mm kuber med AB-lyster och 4mm Swarris bicone chrystal. Sytt med illusion cord och avslutas med öglor av delicas och ett karbinlås i sterling silver.

Mindfields
0

Från sidan.

Allamej
0

Det där är ju jättebra! Om mina första försök hade sett ut så :D

leja
0

Snyggt, men inte som mina spiralrope ser ut. Men kul ide och snyggt utförande, verkligen bra första försök.

Mindfields
0

Tack! Du är snäll, Allamej :) Jag tycker det ser lite "nybörjare" ut, lite knaggligt och ojämt i "mönstret" liksom..

Evahelene
0

Tjusigt! Det är liv och rörelse i halsbandet. Fortsätt i den stilen!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Cessy
0

Tja då har du väldigt höga krav på dig Mindfields, för dels använder du ju flera olika sorters pärlor o då är det svårare att få jämnt o dels så tror jag att du finner att det blir smidagare att göra spiral rope med Fireline eller annan tråd. Illusion Cord gör ju att det blir extra knöligt o vems första spiral rope är inte knöligtFörvånadSkäms Fint halsband blev det i alla fallGlad

Mindfields
0

TACK :) Jag får gå och känna lite på det så vänjer jag mig kanske.. Jag har ju bara sett era vackra "småpärlskreationer" och mitt känns som ett halsband ifrån en automat på ICA! *haha*

Jag måste alltså Fireline :) Sitter och bläddrar på Pärltorget, är det ett bra ställe att ahndla från, eller var handlar ni era små pärlor? :)

Jag letar även efter facetter, dock inte Swarris, men hittar inget bra sortiment..

Varför har jag ingen egen pärlbutik? :/

Emo
0

Visserligen är jag inte någon expert, men jag kunde absolut inte se något annat än att det var en duktig smyckestillverkare, med känsla för färg och form, som hade designat det här halsbandet.

Nog har man sett mycket, som ser hoprafsat ut, från sådana som vill påskina att de kan det här med smycken.

Var glad och nöjd. Det är snyggt!

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mindfields
0

TACK Emo :) Det var verkligen snälla ord, gör mig glad!

Ni som gör spiral rope, hur gör ni med lås?

Cessy
0

Om du scrollar ner till inlägg 8 o inlägg 9 i min smyckestråd  så ser du att mina inte är speciellt jämna o att i mitt andra spriralrope använde jag 4mm facetter o det är också knöligt o det är mitt andra försök. Låset blev inte bra i det andra spirlaropet (försökte göra av wire o snurra en låsanordning lite rosettaktigt, men i mitt första är jag nöjd med låset. Man kan använda togles eller vanliga lobsters/klolås man kan ha avslutningskonor eller köra utan, men jag tycker dock att det blir snyggast med koner.

Om jag köper småpärlor i Sverige så är det oftast Pärltorget eller Zionesse, men Stark Design har massor o hon för Jablonex. Sedan har ju t.ex Fru Pärla massor med olika Matsuno, så var man handlar beror nog lite på vad man är ute efter.

maneki
0

Fint o somrigt halsband. Glad

Vad är det för typ av facetter du söker? Bicones, runda, fp (som kallas runda, men är lite avlånga)?

Småpärlor i Sverige har nog blivit en del från Pärltorget o sen har jag köpt från Robin's Beads då o då. Annars blir det från lite här o var, när jag handlar annat.

Mindfields
0

Facetterna ska vara runda eller bicone och jag vill inte ha vilket skräp som helst. Men jag tror ingen här köper dåliga grejer heller :)

Evahelene
0

Jag har köpt väldigt fina runda facetterade pärlor både från Fru Pärla och från Sirlig. Bra utbud hos båda. Älskar facetter gör jag…

Mindfields
0

Tack, Evahelene! Det ska jag kolla!

mattiz73
0

Jättetufft! nU MÅSTE JAG OXÅ VÅGA MIG PÅ DET DÄR!

Mindfields
0

Om jag kan, dåkan du också! Du är ju van vid små pärlor ;)

Cessy
0

Tja jag måste nog få protestera, för såvida det inte gäller runda swarrisar för de är ju någonting annat, så anser jag nog att firepolishen är steget finare än vanliga runda facetter, men det är ju min åsikt.SkämsFlört

maneki
0

Ja, fp är härliga (o de finns i så många fina färger o finishar). Vill du ha riktigt stort utbud, inom EU, säger jag bara Perles & Co. Med JillyBeads som tvåa. Sen i USA har Shipwreck ett enormt utbud, men det känns så trist med alla extra transporter, att köpa tjeckiska pärlor från USA. Robin's Beads, som jag nämnde tidigare, har också en del. Även mixar.

Mindfields
0

Tack Cessy, jag får leta mig fram helt enkelt! Svårt när jag bara använt Swarrisar innan, men det blir lite dyrt att "öva" med! Förvånad

[kissidor]
0

jag tycker det ser så fint ut SÅ :) en spiral rope kan gärna vara lite ojämn tycker jag, det ger bara liv! men det är väl lite slöseri med svindyra och superjämna delicas att blanda dom med ojämna billigare sorter förstås… men jag tycker inte det är nåt problem att använda tjeckiska seeds eller matsuno i en spiral rope - i tex peyote vore det mindre roligt…

men jag får hålla med cessy om att firepolished är bra mycket finare än några av dom runda facetter jag sett - om vi inte talar om runda fac swarovski då förstås :) vad gäller själva gnistret, men fp vinner fortfarande på färgerna anser jag - och blingar även mer "lagom" för min smak.

Mindfields
0

Tack Kissidor! Jag har ingen aning om vad mina delicas kostade. Jag vet att jag köpte dem när jag beställde stort från FMG förra sommaren.. de har bara legat här sedan dess! ;) Jag har fler färger kvar! *hihi*

Cessy
0

Mindfields: precis som Kissidor o maneki säger så finns det vansinnigt många fina firepolishfacetter i så många lystrar/färger o man kan hitta allt från väldigt blingigt ( t.ex. crystal ab till helmatta färger o i half-coatings (Hälfte klar o häften opaka). Där finns alltså sådan uppsjö av färger o lystrar att välja mellan att bland firepolish finns där något för alla - oavsett om man gillar blingigt eller mindre blingigt. Jag tror att jag kommer samla på firepolish i resten av mitt pärlliv o numera har jag ju dessutom upptäckt att jag behöver t.o.m. de små 3 mm för dessa är helt perfekta att coila medFlörtSkrattande

Fru-Parla
0

Oj, nu fick jag ont i stressnerven, jag har MÄNGDER av fp 4 mm i hur läckra, icke namngivna färger som ligger i kö vid kameran. Beställde från ett ställe i Tjeckien och dom hade bara kastat ner 400 småpåsar huller om buller i ett kuvert. Så igår satt grannflickorna o jag ute och sorterade, deras ögon gnistrade lika mycket som coatingen kan jag tala omGlad

Mindfields ditt armband är jättefint, syns inte att det är ett nybörjarverkSkrattande

Här hittar du det mesta!

Mindfields
0

Då vet du vad du har att göra, Fru Pärla! ;)

Tack för dina snälla ord!

[kissidor]
0

400 påsar firepolished Tungan ute! maila mig din hemadress och sätt på kaffet så kommer jag fru pärla Skrattande

Mindfields
0

Vi är ju många som kan hjälpa till ;) Jag kan ha kaka med mig *hehe*

mattiz73
0

Jag kan ha med mig kaffet och teet!

Tigris
0

Var det nån som sa kaffe??!!Skrattande

Mindfields: Halsbandet är jättesnyggt med ett härligt myller av olika sorters pärlor.  Men illusion cord? Förvånad Då förstår jag att du hade det trixigt. Fram med Firelinen ska du se att det blir andra bullar.

Jag är beredd att hålla med om att man kan avvara dyra delicas till mer krävande tekniker för fördelen med spiral rope är ju att pärlorna inte behöver vara så jämna.

maneki
0

Mmmm…. 400 påsar fp! Glad Så härligt!

(Fast kaffe däremot har jag aldrig förstått vitsen med…)

Paerlugglan
0

Mindfields: Håller med alla andra om att din spiral rope är jättefin, fattar inte vad det är som du tycker är fel. Läckra färger också! Och tyget du fotar mot, undrar om inte jag har ett liknande, det passar mycket bra till.

Det där med 400 påsar pärlor i ett kuvert låter helt underbart. Tungan ute

Fru-Parla
0

Ni är så välkomna allihop, och fika har ni med er, då behöver jag bara duka med koppar o fatGlad  För att vara riktigt vitsig så kan man ju säga att det blir ett mini-facett *haha*.  Och nu så var det inte 400 olika färger, utan 400 påsar med kanske 40 färgerKyss

Kissidor, du kör raka vägen neråt från Stockolm, svänger först när du ser Sturkö-skylten och så en sväng till så är du snart frammeFlört

Ta med dig några anbud, så fixar vi dom tillsammans allihop, så slipper du sitta om nätter och helger de närmaste veckorna.

Här hittar du det mesta!

Mindfields
0

Jag tycker vi ska bestämma dag *fniss* Sturkö, alltså? MIn farmor är från Karlskrona (men bor i Helsingborg sen många herrans år) så vi har spenderat många semesterar i de trakterna :)

[kissidor]
0

jamen det är ju bara bra frupärla, för blir vi inte fler än 10 kan vi ju få en påse var av 40 färger då OskyldigSkrattande

man tackar för erbjuden anbudshjälp men misstänksam som jag är tror jag dom flesta skulle ha lite svårt att fokusera på kalkylerna i den miljön… Skrattande

NeedfulThings
0

Jag tyckte ditt spiral rope var jättëfint (rosa och ablyster dessutomTungan ute)

Syns inte alls att det är ett första försök.

Jo, sortera firepolished låter kul, räkna in mig! Har gjort det en gång, köpte typ 1000 st mix colour 3 eller 4mm från perlesandco och det var många färger i den påsen. Tog en stund att sortera upp, men jag är ju en sorteringsmänniska..jag köpte dem faktiskt mycket för att det var just blandade som skulle sorteras inte för att jag då på den tiden använde såna facetter direktSkäms och detta får mig osökt att tänka på var jag lagt alla dessa , numera kunde ju de vara användbara ObestämdGladmåste rusa och leta!

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

[kissidor]
0

jag är också en "sorteringsmänniska"! jag har tom nåt slags psykisk defekt som gör att jag inte kan äta flerfärgat godis typ nonstop, geléråttor o dyl utan att sortera det först Skäms! det måste vara våra matematiska ådror som gör sig gällande med nåt slags bieffekt needful Skrattande!

Mindfields
0

Kissidor, tack för skrattet! :) Du skulle se min godisskål! Kaos för dig ;)

Mindfields
0

Tack Needful :)

Jag har redan satt igång med mitt andra spiral rope! Förvånad Jag sitter förvisso och harvar med samma /"¤/"%¤)(!(#!! illusioncord eftersom jag inte fått min Power Pro ännu (tror jag att jag beställde iaf) men måste hålla mig a jour med tekniken annars har jag glömt det tills paketet kommer!

Kom dock på att det är dumt att ha samma färg på både core och spiral *fniss* man får räkna och grejja mycket mer, men det går..

Fru-Parla
0

Vadå kissidor i den miljönFlört Jag SKA pusta altanfönstren innan ni kommer och Mats FÅR INTE rensa fisk utanför när ni är härOskyldig

Här hittar du det mesta!

Mindfields
0

Du behöver inte putsa dem för vår skull. Det är alltid trevlig med sol, men skitiga fönster funkar lika bra som solskydd ;)

Fru-Parla
0

Skydd, total solförmörkelse kallar jag detSkrikandes

Här hittar du det mesta!

Denna kommentar har tagits bort.
Mindfields
0

*hahahaha!!*

Jag fick ta en vända på våra fönster, INOMHUS, eftersom det fanns en uppsjö av kattnosar och Elliot-fingrar på dem! Inte för at jag bryr mig nämnvärt, sånt som händer, men jag insåg att när vi på kvällarna har tänt här inne så syns det ute från gatan!! Vill ju inte att grannarna ska tro att vi är grisar! *fniss*

Mindfields
0

Tigris, jag hade inte planerat att göra en spiral rope, så jag har ingen Fireline hemma, använder inte det annars, bara wire! Förvånad

Paerlugglan, tyget är en tygservet!! *haha* De är aldrig använda så jag drog fram en när jag insåg att min vanliga bakgrund behövde diskas. Flört

Mindfields
0

Cessy, jag kollad epå dina spiral rope, fiiina! Gillade det lila gättemycket, det blev snyggt med låset och konerna. Men jag är inte människa till att begripa hur konerna ska komma på plats utan en massa trassel, det har jag försökt! NÄsta grej på to-do-list antar jag! :)

Tack för all hjälp!

Idag har jag tagit ett nytt kort på mitt lila spiral rope OCH jag är klar med mitt andra *hehe* Även detta gjort på illusion cord *haha* Jag som ALDRIG har tålamod annars.. i det andra halsbandet fick jag dessutom skarva och reda upp fler härvor än jag orkar räkna..

Mindfields
0

Och här kommer då det gula spiralrepet, transparenta seeds med och utan AB-lyster, "beige" seeds, (jag skriver beige för det går inte förklara på annat sätt, det ser ut som de är färgade med akvareller..Skrikandes) och gula infärgade sötvattenpärlor.

SusannAlg
0

Vad läckert det blev med dom gula sötvattenspärlorna!!

NeedfulThings
0

Wow vad fint det gula var! och det andra var visst lila, jag som beskyllde det för att vara rosa..Skäms..men lila är också fint!

Å, jag blir ju också sugen på att testa spiral rope..men jag har så mycket annat jag måste testa först…inte minst måste dammsugaren testasRynkar på näsan

Cessy
0

Båda två ser jättefina ut, men som lilafantast så förstår du nog vilket jag faller mest för. Det gula ser väldigt flott ut nästan som vanilj, men lila är ju alltid lilaFlörtSkrattande

Mindfields
0

Jag håller med dig, lila är alltid lila :)

Gul är inte min färg alls, så jag har gjort halsbandet som test, jag kan inte använda det alls!

Fru-Parla
0

Samma elände här needful, är oxå sugen på att testa spiral ropet, men måste nog vara lite huslig i emObestämd

Här hittar du det mesta!

SusannAlg
0

jag är inte heller nån gul-älskare, men jag tyckte ändå att det var riktigt läckert!

Mindfields
0

Tack allihop!

Needful, jag bruka låta min sambo prova dammsugaren.. han och sonen gör det himla bra ;)

Emo
0

Det gula var så fint och sen tycker jag ju mycket om kuber, så det halsbandet beundrar jag också.

Fina saker, så hade jag inte haft så mycket med bollar att göra nu, så hade jag nog försökt mig på något sådant.

53goran
0

Jättefina halsband och det gula var urläckert. Måste försöka mig att knäcka spiral rope snart, blir så avis på alla som gör så fina smycket med det.

Mindfields
0

#126 det har "faktiskt" varit kul! I övrigt är jag värdelös med småpärlor för jag blir tokig på hur de hoppar som loppor och bara är SMÅ! ;)

maneki
0

Fint gult halsband. Glad Gillar de mjuka nyanserna.

[kissidor]
0

vilket härligt soligt halsband, ett halsband att bli glad av Glad!

jomenvisst frupärla, det var ju preciiiis det jag menade Skrattande

jaså du tyckte det var skojigt mindfields Skrattande, då kanske jag ska bekänna ett par till av mina knäppheter - jag kan inte ha volymen på bilstereon/teven etc på ett primtal ! och om jag har ätit en godis med papper så måste jag vika en pytteliten mongolhjälm av papperet och sätta på tummen Skäms! men jag springer ju aldrig omkring naken med en yxa iaf, så det är ganska harmlöst Skrattande

Mindfields
0

Men springa naken med en yxa är väl inte så farligt! Det gär jag jämt! ;) Men jag gör inga mongolhjälmar av godispapper! Däremot så måste jag gå i rytm till musik och när jag jobbar (masserar) så måste det och vara i rytm med musiken! Och så spelar jag HÖGT som f-n i bilen när Elliot inte är med, primtal eller ej! :)

Evahelene
0

Du kissidor…jag har sånt där "siffersinne" jag med - att sortera är KUL (men ordningsmänniska är jag inte). När jag äter godis (jag vet! diabetes och godis är ingen bra kombination Rynkar på näsan) alltså: när jag äter godis tar jag 3 godisar åt gången - aldrig 2 eller 4 eller…

NeedfulThings
0

Jo, siffernojor har man väl lite till mansSkrattande Kan komma på mig själv med att räkna  när det inte behövs..typ när jag tar ut sockor ur tumlaren. Och så kan jag ibland känna att det är väldigt störande när örat på kaffekoppen står så jag kan se igenom det,  och teskeden inte ligger under örat. Skäms Men det är bara när man väl sitter och dricker kaffe, när jag dukar så gör det inget…hehehe inser att man låter lite knäpp nu…bäst att sluta innan jag avslöjar merGlad

Jag är inte heller nån superordningsmänniska, men det har ni kanske förstått av allt mitt ständiga letande efter pärlor/tillbehör.

mattiz73
0

OT så det smäller om det men vad skönt att det finns fler som jag!

Jag måste ha ljudvolymen på bilstereon på jämna siffror!

Jag räknar alla texter som finns och delar upp orden i grupper om 4. Detta är jättejobbigt då jag aldrig kan slappna av på en textad film tex.

På videoklockan vid tv:n räknar jag siffrorna med + och - för att få tal i storleksordning från 1-100. Tex om klockan är 22.34 så räknar jag 4-3=1, 2, 3, 4, 2+3=5, 2+4=6, 3+4=7, 4+2+2=8, 4+3+2=9,     4-3=1 och 2 efter = 12, osv, osv…… Ibland tar jag hjälp av kanalsiffran.

Tvångstankar kallar jag dessa!

Mindfields
0

Nåt jag haft "problem" med när jag var yngre var att jag inte kunde gå i kan gå i skarvar.. Förvånad Fattar ni? Alltså skarvar mellan gatustenar eller klinkerplattor *haha* Det är inte så allvarligt, det var värre när jag var barn, nu tänker jag inte på det lika mycket. Men man kan komma på en massa konstiga idéer man haft när man sitter och halvsover framför datorn ;)

Kissidor, jag är glad att jag inte har ditt siffersinne! Jag hade EV. en etta i matematik när jag gick ut gymnasiet, så det är inte aktuellt för min del ;)

BitteS
0

Lustigt med saker som biter sig fast i huvudet. När minstingen var så där så hon började upptäcka killar så körde hon stenhårt med att man skulle undvika att gå på A-brunnar, sådana där brunnslock som finns överallt på gator och gångbanor. Däremot så, kom man till en K-brunn så MÅSTE man kliva på det locket, helst med båda fötterna, för då fick man tur i KÄRLEK.

Jag kan inte gå förbi ett brunnslock utan att kika vad det står för bokstav på det, fniss fniss. Antagligen ser det rätt skoj ut när en kvinna på dryga 50 år gör allt för att undvika att kliva på vissa lock. Däremot så är det inte så viktigt för mig att kliva på K-lock då jag har en käresta här hemma som jag inte vill byta ut, trots att han är försedd med vissa brister. Men men, vem är fullkommlig???

Allamej
0

Jisses… tvångstankar har jag massor av. Försöker bota det där med A brunnar… vet inte varför man får för sig dom sakerna när man är ung…

Godis sorteras hej vilt. Måste ätas i en speciell ordning annars blir det fel.

Kola sorteras efter hur mycket lakrits eller choklad det finns på dom… är det riktigt illa så kan jag få totalt psykbryt om någon kommer och tar en av mina väl uppställda kolor och äter upp…

Jag vinkar när jag ska säga hejdå i telefonen…

Cessy
0

Ja men vi är väl alla som vi är o har våra egenheter o vanor. Huvudsaken är väl att de inte får oss fastna i ett mönster som vi inte kan bryta oss ur, för de finns ju de som är så instängda i sitt mönster att de hela tiden måste starta om ifall något stör proceduren o på så vi aldrig blir färdig o komma ut o då är det ju verkligen tvångshandlingar, så länge vi själva o vår omgivning klarar av att leva med våra vanor o ovanor o vi i stort klarar vårt dagliga liv, så är de ju mer pikanta detaljer som gör oss till dem vi är.Skrattande

Paerlugglan
0

Här är ett till sorteringsfreak, det är kul att sortera i burkar och askar, särskillt om de går att dela upp i små fack och avdelningar, och sen bara sitta och titta på det fina resultatet.

Och en egenhet jag hade när jag var barn var att jag tyckte att det var viktigt att gå tillbaka samma väg jag gått, det var liksom en känsla av att jag blev intrasslad om jag rundade något och gick tillbaka "fel". Som om jag satt fast i ett långt snöre. Skäms

Men det är en snygg tygservett, Mindfields!

Åhh, vad vackert det gula halsbandet var, så snyggt med den där doseringen liksom. Gult är inte någon färg som jag använder så värst ofta, i princip aldrig, men det halsbandet var så vackert ändå. Men på 80-talet hade jag mycket knallgult, orange och neongrönt. Både i kläder, skor (pumps), smycken och smink, jo då, jag hade gul och orange ögonskugga.

SusannAlg
0

Jag och tjejerna kollar nummerplåtar på bilar… det gäller att se dem i rätt ordning… från 001 å uppåt… Vi började i nov.-08 och nu är vi på nr 041 så nu gäller det att hitta 042…..

Vi kanske ska göra en egen tråd med våra egenheter… fniss

53goran
0

Här är en till som alltid läser nr skyltar på bilar. Men det är nog en arbetsskada, vi använder oftas reg.nr på jobbet. När man skall gå in och kundens försäkring.

Mindfields
0

Det är helt OK att använda "min" tråd om ni vill, det gör inget! Jag "tar tillbaka" den när jag behöver! :)

Mindfields
0

Nu tar jag tråden en liten stund :)

Det här armbandet har jag tragglats med idag :) Fortfarande harvar jag med illusioncord.. Det är ju det som är problemet, illusionen av en tråd, jag är av med den heeela tiden, harvar in den i sydda pärlor och grejar.. har dock inte behövt skrava i alla fall!

8mm mossagat och gröna chrystal pearls från Swarovski. Avslutas med gröna pyttepärlor, karbinlås och ögla i sterling silver.

Emo
0

Resultat blev bra och det är väl det som räknas.

Härlig definition på illusioncord Skrattande

Då är det lättare med grön fiskelina, men det är klart inte så vackert Flört

Mindfields
0

Idet här fallet hade nog grön lina inte varit fel :)

maneki
0

Fint armband, gillar färgerna. Glad

F Ö förstår jag inte varför någon tycker om jämna tal, nej udda o primtal ska det vara. Hellre 7 än 6 eller 8! Godis måste självfallet färgsorteras o där ska vara lika många av varje färg. De som "blir över" äts först o sen ska det ätas jämnt över färgerna. Flört

[kissidor]
0

förutom att vi tänker olika om vilka tal  som är "bra" och vilka som är "dåliga" maneki Skrattande, så tycks vi vara helt ense - jag beskrev ju aldrig fullt ut sorterandets princip men det är exakt som du säger Skrattande! och vad irriterande det är när nån annan kommer på besök och äter mot reglerna så man måste sortera om Förvånad. men lyckligtvis får jag inte totalt psykbryt av det iaf, det bara retar mig lite. så det är väl som cessy säger att så länge det inte blir till ett problem i vardagen så är det bara en del av våra utomordentliga personligheter Glad

överhuvudtaget så är det underbart att läsa vilka härliga knäppgökar alla ni andra är också Glad, jag känner mig verkligen i gott sällskap och gott sällskap är ju trots allt det bästa sällskapet eller hur Flört

vassego mindfields, du får ta tråden lite SkrattandeSkrattande - snyggt armband, älskar grönt Tungan ute!

Tigris
0

Oj vad det trillat in inlägg här!

Det gröna armbandet är jättesnyggt och den gula spiralen likaså. 

För att fortsätt urspårningen så finns det siffer- och sorteringsnojor mig också. Hur jag sorterar är olika, färgordning, storleksordning eller annan ordning varierar. Jag brukar kalla det logik men det är bara jag som förstår mig på den. 

När jag hänger tvätt så ska tvätten hänga med de längsta sakerna till höger och sen i storlekordning så de minsta (strumporna och underkläderna) hänger längst till vänster. Det händer att jag hänger om tvätten ifall maken varit före mig hängt upp (Jo, det händer då och då att han gör det tom utan att jag behöver säga till.) 
Schampoflaskorna i badrummet, böckerna i bokhyllan och skorna i skohyllan råkar ut för samma sorteringsprincip.

Jag håller med dig maneki om att jämna tal är konstiga, udda är mycket bättreGlad

En sån där knasig siffergrej är att jag alltid räknar när jag tex skivar grönsaker, går i trappor eller gör andra monotona saker.

Fru-Parla
0

jag kollar alltid regnr, jobbade på bilregistret i ca 20 år. Förut kollade jag dels för att se om det var någon bil som jag "tillverkat" reg nr på, dels för att se om det var någon jag kände. Nu är första anledningen till kollen säkert skrotade, så nu är det bara för att se om jag känner den jag möter som jag kollarGlad

Gjorde en annan annorlunda sak idag. När jag tvättar köksgolvet, så har jag alltid tvättat från tv-rummet mot hallen, idag gjorde jag tvärtom!! För första gången på 17 år tvättade jag golvet från andra hållet, det kändes helkonstigt, men det blev rent i alla fallGlad

Godis hinner jag inte sortera, det skyfflar jag in som det är i påsen, allt är ju lika gottGlad

När jag räknat upp och förpackat mycket pärlor, kan det hända att jag räknar potatisskalen eller gurkskivorna, annars är jag nog ganska fri från "måste va på ett visst sätt saker"

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Nej godis behöver jag inte sortera o jag bryr mig inte om siffror, men däremot så hänger jag tvätten på mitt sätt o det är det enda rätta sättet att hänga upp den på o det skall också ske i viss ordningSkämsFlört o det är det jag menar att titta vi tillräckligt djupt så har vi nog alla något sådant här som vi känner som "rätt sätt" att göra saker o ting på, men antagligen mer eller mindre utpräglat bara. Fast förr när saker var monotont så kunde det hända att jag också sysselsatte mig med att räkna något - numera sätter jag på en ljudbok istället vid monotona arbeten, så det där räknandet har försvunnit bort även om jag ff. städar i samma ordning som jag brukarSkrattande

Cessy
0

Oops glömde ju bortSkäms……Mindfields: Ditt armband blev ju hur läckert som helst i färgkombonGlad o där måste det gå bra med illusion cord, för jag har gjort mina 6mm med accu-flex o 4mm med Fireline.

NeedfulThings
0

Jepp, läckert armband!

Måste bara instämma med maneki om ojämna nummer..3, 7 , 11 och 23 är ju toppental.

Jag räknar också nummerplåtar, är på jakt efter 044.Fast nu kör jag ju inte så det ligger lite på is. Skarvar kunde jag inte heller trampa på, och mamma hade lagt in plastmatta i köket och den var i murriga "tegelstenar". vissa såg ut som det var fågelbajs på dem, tyckte jag, så de kunde man ju inte trampa på, men man fick gå till vänster nära spisen när man gick förbi dem för att komma till bordet.

Och det där med att gå samma väg tillbaka var jag också noga med, fast det var nog för att min käre bror sa att om jag inte gjrde det var det inte exakt samma mamma och syskon jag kom tillbaka till…hmm inser nu att jag nog har de flesta av era nojor , men som cessy sa, det begränsar inte mitt liv på något sättSkrattande

Mindfields
0

Tack för era fina kommentarer :)

Cessy, illusioncorden fungerade, men den är ju knögglig ändå, den är inte så smidig, blir lätt märken i den. Dessutom BRÖTS nålen mitt i så jag fick jaga tag i en ny! *fnys*

Guuud, nummerplåtar ska vi inte tala om! Jag som är uppvuven på en lastbilsverkstad och har jobbat på kontoret där kollar alltid om jag kan "anropsnamnet" för bokstäverna.. som vår plåt GED blir ju då Gustav Erik David *sjuk i huvet* eller om jag kan bilda ord av bokstäverna.. det är väl alla bilköer i Tyskland som hjälp till lite ;)

Cessy
0

hm……….jag är gammal f.d. signalist så jag anger alltid bokstäver så när jag bokstaverar Cesar, Erik, Sigurd, Sigurd, Yngve.Flört

När Joakim var mindre lekte vi alltid "Gul bil" o bubbla (den gamla volkswagenbilen) o än idag lägger jag alltid märke till gula bilar o bubblor då jag ser dem o Joakim är likadanSkrattande Fast vi har slutat poängsätta dem förståss.

BitteS
0

Kom på en annan grej jag ängnade många timmar åt när jag var liten och besökte min mormor som bodde nere i Gnesta. Alltid när jag var hos henne så åkte hennes knappburk fram. Dessa knappar sorterades noga efter färg och storlek. Den burken fick jag sedan ärva efter henne. Jag hade den kvar i många många år, men nu har jag låtit den vandra vidare. I en tillfällig städiver så plockade jag ihop knappar, tyger, garner och trådar och lämnade till det dagis. Tyckte att de behövde det bättre än jag.

Mormor hade även en burk full med mynt, som jag ivrigt räknade ihop summan av när jag var där.

Man var väl inte så kräsen på sysselsättning på den tiden.

Jag har alltid tyckt det varit kul med småpickel. Min morbror hade radio och tv-affär. Lyckan var stor när man fick sitta i affären och skruva sönder gamla raadioapparater i dess beståndsdelar. Gamla klockor dög också. Alla dessa små kugghjul som fanns däri var fascinerande.

Nu kanske ni förstår varför jag har mest smååå pärlor hemma. Måste nog handla lite större pärlor framöver.

Paerlugglan
0

Det var ju ett jättefint armband Mindfields, verkar som att det är en enkel teknik, det viktiga är att få snygga pärlor, jag vill också försöka. Jag har ju sett ett sådant förr, det var väl något Cessy visade, men då gick det inte riktigt in hur det var gjort, men helt plötsligt så slog det mig, hur det var uppbyggt. Skrattande

Jag brukar också kolla bilnummer, på det sättet att jag alltid lägger märke till "egendomliga" sådana. Dvs, där det blir kul ord eller nästan ord, förkortningar, eller andra roliga och speciella kombinationer.

Och siffror, ja nu när ni säger det så är udda siffror "snyggare" på något vis, på det sättet att tre blommor i en vas ser mycket bättre ut än fyra. Och vill gärna ha något som är i mitten liksom, och då blir det ju bäst med udda. Men samtidigt har jag alltid varit noga med att saker skall vara i jämna par för att inte något skall bli ensamt, det är nog något djupare i mitt psyke/barndom som protesterar mot ensamhet.

Jag har nog också lite knas för mig med godis, sorterar inte men jag vill gärna äta så det är jämnt på något vis, dvs inte övervikt av någon sort och att det skall finnas minst en av varje på slutet. Om det nu inte råkar ligga med någon sort som jag inte gillar, då kan de bli kvar till ett senare nödtillfälle. Det jag inte gillar så mycket är för sura saker, tänderna hoppar nästan ur munnen då, och violsmakande saker är vedervärdiga, då kan man lika bra äta en bit tvål, urk!

Sen har jag lite olika hyss för mig när jag lagar mat, som hur saker skall skäras eller läggas upp. Min syrra som inte är lika noga blir alltid lite spänd och nervös när vi skall göra något sådant tillsammans, för hon vet att jag klagar om hon gör "fel". Hon frågar gärna mig hur jag vill att det skall vara. Och nu för tiden försöker jag att bita mig i tungan för att inte domdera så mycket, det spelar ju ingen större roll hur stora gurkbitarna blir i salladen. Obestämd

leja
0

Sortera knappar, det blir många barndoms minnen. Jag älskade att göra det. Så mycket att jag har två lådor med små fack för mina knappar idag. Jag gillar fortfarande knappar och vissa av de är fulla med minnen. Så visst gillar jag att sortera.

När jag var ung hade jag också många hyss för mig, att inte trampa på skarvar mellan gatustenar. Än i dag har jag svårt för at gå "ojämt" ute, dvs att gå över trottoarkanter, så vill jag helst ta lika många kanter med båda benen. Så vi har alla våra små fobier. Det är helt naturligt. De blir bara en sjukdom när de blir så fasta att de hindrar ett normalt liv.

Nej nu måste jag springa ut. Återkommer senare.

Fru-Parla
0

Nummerplåtar och namn jovisst är det så, fast jag hade den egenheten att när jag bokstaverade t ex HGH så sa jag alltid Harald Gustav Helge hade alltid olika namn på bokstaven H. Jag var jätteirriterad på mej själv, fast det var ingen annan som sa något Rynkar på näsan 

Jaså Cessy, du har varit signalist, jag var Kryptogruppchef i civilförsvaret, så jag satt ganska många gånger ute i bergen och hade övningar med kommun o landstingsgubbar. Känns som om det var ca 100 år sedan jag sysslade med detta. Men kul var det i alla fall, bokstavs och sifferkombinationer facinerar mig fortfarande.

Här hittar du det mesta!

BitteS
0

Har precis diskat upp en jättedisk. Har ingen diskmaskin då det inte ryms någon sådan i vårt lilla kök. Vi diskar på det "gammeldagsa viset" som mitt barnbarn William sa en gång när han var här.

Upptäckte då en till grej som jag gör i princip varje dag. Vi har en rund alldeles slät sten ca 7cm i diametern, ingen unik sak utan en helt vanlig sten, som ligger i hörnet av diskbänken mellan vasken och spisen. Den har legat där i många många år nu. Hur den hamnade där från början har jag ingen aning om längre. Kanske det var yngsta dottern som lagt den där, som för den delen är lika stentokig som jag. I alla fall så lyfter vi snällt och torkar under den varje gång vi diskat klart. Diskbänken är nu alldeles repig på den fläcken i hörnet där stenen ligger. Jag tänker inte ens på att det skulle vara något konstigt med att den ligger där, det är bara som det ska. Undrar vad våra gäster tänker när de ser den ligga därObestämd. Fast de flesta vet om min stenmani så de bryr sig kanske inte. Otaliga är de stenar jag släpat hem från olika platser. De blir som minnsesaker från de platser jag besökt.

maneki
0

Mindfields: behöver du nål till illusion cord? Jag tycker det brukar gå enklare utan. Se bara till att klippa av tråden "snett" så det blir en vass ände. Klipper man av rakt så blir det lätt nån sorts trubbig platt "kaka" på änden, som inte syns mycket för blotta ögat, men som gör det svårt att trä tråden genom pärlhål. Flört

Att sortera böcker ska vi inte ens tala om -- det är en vetenskap… Åtminstone fackböcker, som måste sorteras efter både ämne OCH höjd (o alla höjder går inte på alla hyllplan så då måste en hel rad böcker anpassas efter de som inte går in). Skönlitteratur mest efter höjd bara. Däremot har jag inte sedan jag var liten sorterat böcker i bokstavsordning! Vilken tur att jag inte är bibliotekarie. Tungan ute

Mindfields
0

Klippa den snett?? Den är ju så tunn så jag knappt ser den!! Förvånad

maneki
0

Skrattande *fniss* ja, jag kanske har för skarpa ögon (i alla fall om det håller sig inom 1 dm avstånd, sen kan jag knappt ens läsa stor text utan glasögon)…

Ett sätt du kan göra det är att hålla tråden rakt upp o ned o hålla saxen i en vinkel. Även om du inte ser tråden så kan du då vara hyfsat säker på att det blir en vinkel på tråden. Bara det är lite "snett" klippt kan göra mycket.

Paerlugglan
0

Vilken kapning det har blivit av din tråd Mindfields.

Men jag kan inte låta bli att berätta att jag också sorterar mina böcker som du Maneki, självklart måste böcker kategoriseras efter ämne, men inte stå huller om buller utan efter höjd, hur skulle det annars se ut, jag skulle bli nervös Glad. Romaner blir sorterade efter höjd och inom samma höjd efter tjocklek och färg, vill gärna ha den tjockaste boken till vänster.

Förlåt Mindfields Oskyldig. Fortsätt att ta tillbaka den!

Mindfields
0

Ni är helt tokiga, vem sorterar böcker?? De ska stå i total oordning så att det ser levande ut! :)

Paerlugglan, just nu har jag inget att "ta tillbaka" tråden med, jag återkommer under veckan! ;)

SusannAlg
0

needful Jag är också ute efter 044 nu! Såg 043 imorse. Flört

Paerlugglan
0

Det där med o samla på bilnummer kanske jag skulle försöka mig på, problmet är väl att jag till slut inte skulle komma ihåg vilket nr jag är på! Obestämd Får nog lov att lägga in en anteckning i mobilen.

Fast nu kanske vi skall starta en "toktråd" eller vad det nu skall kallas Skrattande.

chilliqueen
0

Oooou! Allt du gjort är ju både snyggt och enkelt! Precis som det ska vara!

Var köper du dina pärlor? Och var finner du inspirationen?

Mindfields
0

TACK chilliqueen! :)

Pärlora kommer överallt ifrån, där jag hittar "nåt roligt". Star Eyes, Two Scoops, Suzahlsa, Smyckerian.. och förra sommaren gjorde jag ett par beställningar från USA; Artbeads.com och Firemountaingems.com

Mindfields
0

Nu har även ajg provat dessa "bollar från helvetet" - som jag svor över min första (den i rökkvarts), men det gick ihop till slut. Jag provade efter Emos tut som hon lagt ut, men jag är fullstädnigt värdelös till att läsa mönster! Gah!

Med lite övning har jag fått ihop fyra stycken!

Rökkvarts 4mm
Rosalila sötisar c:a 4mm
Pärlomor 5mm
Blandade agater 6mm

Mindfields
0

Jag glömde ju den här lilla sötnosen, Swarovskipärlor, 6mm

leja
0

Dom blev ju jättefina. Visst är det roligt när det äntligen funkar ?

Så är man tvungen att göra en till. För att se om man förstått.

Obestämd

[kissidor]
0

läckra bollar, särskilt agatbollen Tungan ute! visst var det värt lite ramsor Flört?

Cessy
0

"bollar från helvetet"

men fina blev de i alla fallSkrattande

Mindfields
0

Nu känns det bra att man svurit, men jag höll på att bli något förtvivlad när jag satt här och försökte få ihop bollarna och inte såg vilket håll jag skulle sy på eller hur många pärlor jag skulle gå igenom!

[kissidor]
0

inga pyttepärlor i dom där ser jag - det var 30 pärlors-versionen då? tror nästan 90 var lättare även om det låter lite avskräckande. det var den enda sorten jag prövade, men jag får för mig att det kanske kan vara lättare att se vart man är med 2 olika sorters pärlor

Evahelene
0

WOW! Se där, du kan ju! Skrattande Agatbollen…ååh!

Cessy
0

Har heller aldrig gjort 30 bollars varianten, men jag är böjd att tro på att det förhåller sig så som Kissidor tror. Att det blir lite lättare o se var man befinner sig tack vare stora o små pärlor (seed beadsen) som gör att det är lättare att räkna ut var man är någonstans i förhållande till mönstert i 90-bollarna.

Mindfields
0

Jag tyckte det lät så mycket med NITTIO pärlor, så jag tog den med 30. Klart att den skulle vara svårare.. ;)

Emo
0

Jag håller inte med dem, som tycker att 30-bollen är svårare. Det är ju bara att göra femhörningar tills bollen går ihop. Lättare kan det väl inte bli?

Det är när man vill mönstra den, olika färger eller olika former eller både och, som man måste hålla koll på var man är.

maneki
0

Fina bollar -- den där med blandade agater är riktigt läcker. Glad

Emo
0

"jag är fullstädnigt värdelös till att läsa mönster! Gah!"

Det tror jag inte på.

Kanske har du inte hittat den mönsterbeskrivning, som passar dig bäst Glad

Vi har ju sett här att olika människor vill ha olika beskrivningar.

Så är det bara. Vi är olika. Då behöver vi få det förklarat på olka sätt Flört

Jag tyckte inte om det, som Maneki visade och Idaz gillade det bättre än mitt. Bra att det finns olika. Kanske det skulle behövas fler Förvånad

Tigris
0

Snygga pärlbollar!

Den i rökkvarts ..wow!Glad

Mindfields
0

Tack Tigris, jag gillar den i rökkvarts med :)Fiiin lyster!

Mindfields
0

Här är då mitt spiralrope armband, inte så bra fotografering, men jag har inte ork till mer just nu. :)

maneki
0

Fint armband, gillar färgerna. Glad

[kissidor]
0

men… är det det armbandet, redan Förvånad! snyggt Glad! (grått Tungan ute!) läckert med dom liksom randiga ändarna också Glad

Mindfields
0

Vad menar du redan? Jag har gjort om det tre gånger redan!! *haha* Ni sa att man inte skulle använda Nymo, så då fick jag riva halva armbandet jag gjort och sen blev jag inte nöjd med placeringen av pärlorna i bågarna och till sist; nu är jag nöjd :)

Armbandet är från Tigris idé och inspiration :) Fast hennes är då vackrare i färgerna, men jag övar!

NeedfulThings
0

Jättefint blev det till sist i alla fallSkrattande

leja
0

Det såg då bra och fint ut. Kul att det gick tillsist.

Tigris
0

Jättevackert armband!

Härlig färg och jag rkitigt känner tyngden från sötvattenspärlorna.  Det var nog tur att du bytte tråd också!

Mindfields
0

Det "tråkiga" är ju att ett så tjockt armband (som jag älskar) tar upp så mycket volym i längden när man ska ha det runt handleden. Förstår ni hur jag menar? Att om det ksulle vara 20cm långt är det inte säkert att det passar på en som vanligtvis har 20cm långa armband. Så det blev klart i kortaste laget, men what the heck.. Det passar ju mig i alla fall!! :)

Cessy
0

Det blev ett snyggt spiral rope Mindfields Glad o det är svårt o beräkna armbandslängd på bulliga armband. Tur att det passar dig i alla fallFlörtSkrattande

[kissidor]
0

om man gör ett tjockt armband bör man lägga till 3xtjockleken på längden jämfört med om det vore bara en kedja eller rem eller nåt! tänk omkrets=pi*diameter ;)

Mindfields
0

NÄJJ! Inte ska jag behöva RÄKNA!! Jag kan inte, jag vill inte, jag får ont i magen! *hahahahahaha*

Ni är så kloka här, tur jag har er att luta mig mot :)

maneki
0

Nä, vem orkar räkna? SkämsSkrattande

Ska man göra till sig själv kan man ju försöka lägga det runt handleden emellanåt o se till om det räcker. Annars finns där ju såna där konformade armbandsmallar o -reglar. Flört

[kissidor]
0

ah men kom igen - ni "orkar" VISST räkna tre gånger nånting - nu är ni överdrivet mattefientliga Skrattande

maneki
0

Tja, jag är ju ekonom o allt, men att räkna när man inte behöver, när det funkar att höfta eller använda andra typer av måttstockar istället… Oskyldig

Annars brukar jag nästan alltid köra huvudräkning även på lite klurigare tal o gillar (förstagrads)ekvationer så jag är faktiskt inte helt mattefientlig. Flört

[kissidor]
0

"…men att räkna när man inte behöver…" Förvånad

men tänk att låta bli att räkna när det går att räkna kontrar jag då med Skrattande. (ge mig lite support här nu needful Flört. och emo och tigris också Flört)

(men sanningen att säga så kollar jag på handleden själv - det jag menar är att det underlättar om man från början vet vad det i runda slängar kan tänkas komma att röra sig om, så man kan förutspå lite av pärl- och tidsåtgång)

NeedfulThings
0

Ja, jag håller med Kissidor - man kan inte räkna i onödan, inte när det är så kul!Skrattande jag brukar "tävla" med mina elever, precis när de slagit in på miniräknaren och ska trycka på "är lika med" säger jag svaret. Det är kul att se deras miner. Fast all huvudräkning klarar jag så klart inte, men då brukar jag säga vad det ungefär blirFlört

Men visst mäter jag på handleden jag också.

Cessy
0

uhu……….räkna…………nej, nej. Förvånad Jag mäter på handleden om det är ett kraftigare/bulligare armband. Annars mäter jag mot ett måttband.Skrattande

Emo
0

Förr brukade jag kolla när jag handlade på stormarknad. Hela tiden adderade jag när jag lade ner något i vagnen. Svårt att låta bli. Det slog sällan på mer än 5 kronor. Nyttigt med överslagsräkning. Då visste jag att det stämde någorlunda. Klart man räknar. Det är väl något man gör utan att tänka närmre på det?

Nöjd Kissidor FlörtGlad

Mindfields
0

Ni är inte kloka. Jag kan inte ens beskriva hur mattefientlig jag är! Jag fick magkatarr i gymnasiet, den hänger fortfarande kvar! Blärk! ;)

[kissidor]
0

det fick du nog snarast av att du drack för mycket cocacola mindfields ;) :D

tack för ert stöd needful och emo :) vi mattenördar är ju ganska ensamma här i pärlvärlden :)

Evahelene
0

Det var ju himla bra att få veta hur man ska räkna ut hur mycket mer man ska ta till! Och X3 är ju lätt som en plätt Flört (jag är så knäpp så jag räknar nästan allt i tre…Skäms)

Mindfields
0

Nääää… jag är övertygad om att det var matten som var boven till magkatarren.. *zippar coca-cola* Oskyldig

Paerlugglan
0

GladJättefina bollar, gillar också agatbollen, väldigt läcker. Och ett fint armband, när skall jag testa att göra ett sådant?

Jag gillar ju också matte, men inte att räkna i huvudet, det funkar bara inte, det går såå långsamt, långsammare än med papper och penna för mig.

Cessy
0

Tja att göra överslagsräkning då jag handlar gör jag i princip alltid för att ha koll så att inte slutsumman sticker iväg o att det räcker mot kontoberäkningar, men det är skillnad för då har man s.a.s. praktiskt nytta av den beräkningen, men att räkna för räknandets skull - neverFlörtSkrattande

Bimse
0

Aha, Kissidor, räknar du inte med mig då, jag som tycker att matematik är vackert. Jag är förvisso utbildat beteendevetare men jag är ekonom också. Att inte räkna är ju vansinne ibland, det fick jag dessutom verkligen dyrt betala för på silversmideskursen, var så ivrig så jag klippte till utan att mäta och räkna ordentligt vilket blev alldeles galet. Jag är inte så bra på huvudräkning, men jag har ett eknomiskt sinne i alla fall.

Mindfields, cola är inte bra om man har magkatarr, köp dig en förpackning omeprazol på apoteket så blir du antagligen bättre. Sygga alster har du gjort här på din tråd.

[kissidor]
0

förlåt bimse att jag inte tänkte på dig just då som en av mattenördarna SkämsSkrattande - gillar ditt inlägg i debatten "Att inte räkna är ju vansinne ibland".

nu var det ju inte egentligen huvudräkning jag tänkte på - ni får använda miniräknare för mig om ni vill Skrattande - utan snarare själva konceptet att använda sig av det verktyg och hjälpmedel som matematik är. men huvudräkning är svinbra att kunna förstås, och det är ju förutom dom grundläggande tricksen för hur man gör det lättast för sig i högsta grad en träningssak. jag har varit rätt slängd i det när jag var yngre men sen har jag i så många år nu haft arbetsuppgifter med en hel del räknande i pressade situationer och där resultatet inte får bli fel. då blir det att man fegar och tar fram miniräknaren, och då tappar man snart stinget.

hmmm, den där kopplingen mellan magkatarren och colan var något av ett skott i blindo från mig mindfields, det får jag erkänna Oskyldig - men tydligen var jag inte helt snett ute.

ojdå mindfields, vi har visst kapat din tråd igen Skäms - och med att hylla din hatade matte och dissa din älskade cola till råga på allt! ursäkta SkämsSkrattande

Tigris
0

Jamen räkna är ju en livsnödvändighet. Matte var ddet roligaste ämnet i skolan och även om jag förträngt det där med derivata och integraler så används ständigt matten i vardagen. Det är jätteintressant att räkna hur många skalbitar jag får ut av en potatis när jag skalar dem…
Eller hur många gurkskivor jag skär upp (och antalet skivor måste vara delbart med fyra eftesom vi är fyra i familjen…)
Eller hur många seed beads jag använt i ett peyoteprojekt…

Men så fort det kommer några få enkla bokstäver ihopblandade med sifforna så blir det som att ramla ner i ett svart hål, helt lost. Det gäller speciellt bokstäverna kr eller $ Flört

leja
0

Vadå räkna ? Det går åt så mycket pärlor det går och av någon underlig anledning så får jag ibland oavslutade projekt för att pärlorna tar slut ?

Undrar vad det kan bero på.

Oskyldig

Mindfields
0

Haha! Ni får härja här hur ni vill, det spelar mig ingen roll :)

Jag HAR omeprazol här hemma, tar en tablett när jag känner att jag inte har saker under kontroll. SEN kan man ju dricka cola! *hihi*

Mindfields
0

Nu har bollarna blivit med snöre, två av dem i alla fall.

Först ut är agatbollen som fick kulkedja i sterling silver.

Mindfields
0

Här är pbollen av pärlemor som fick två wire's att hänga i.

Mindfields
0

Sist i gänget är ett halsband av turkoser och bergskristall tillsammans med silverpläterade kulor och små Miyuki 11/0.

Emo
0

Fina alla!

ommok
0

Verkligen fina allihopa! Halsbandet med turkoser och bergkristall är ju bara jättehärligt!

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Cessy
0

Bra upphängningar till pärlbollarna o fint turkoshalsbandGlad

leja
0

Läckert. Gillade verkligen agat bollen.

Tigris
0

Agatbollen är ju så snygg!

Fräscht halsband med turkos och bergskristall. Glad

maneki
0

Ja, ageten är mums! Turkos- o bergkristallhalsbandet känns fint o somrigt. Glad

[kissidor]
0

snygga upphängningar av bollarna och läckert lite lyxigt halsband Glad

nisse23456
0

Snyggt halsband, sommrigt med turkoserGlad

Mindfields
0

Tack allihop :) *glad*

I övrigt är jag helt matt efter en hel dag på spa! Nu är det skönhetssömn och nya tag imorgon!

Paerlugglan
0

Tyckte också om halsbandet med turkoser, mycket läckert.

Mindfields
0

Den här helgen går jag steg tre i PMC's silverlerakurs.. och jag har aldrig känt mig så ur fokus, inget motivation eller inspiration! Jag är helt slut på energi, den här våren går till historien som den tröttaste. Kul att jag har rolig lärare och kursdeltagare i alla fall. Så det blir många skratt! :)

Mindfields
0

Söndagkväll! Även om jag känner mig helt slut efter veckans arbetspass och sedan två dagars kurs i silverlera så är jag NÖJD! Inspirationen kom tillbaka under söndagen och även om vi låg lite efter rent tidsmässigt och inte blev färdiga i tid, så tror jag att mina resultat blir bra. Till slut i alla fall. Vi hann inte med bränningen så det fixar läraren utan oss. Jag orkade inte sitta och stirra på ugnen ;)
Att det ska ta sån tid att dricka kaffe och äta kaka.. och prata skit ;)

Hoppas att jag kan få mina grejs till slutet av veckan. Om det blir hälften så bra som jag tror så godkänner jag mig själv :)

Cessy
0

Låter som en kul kurs som dessutom gjort att du fått tillbaka lite inspirationGlad Du måste lägga upp bilder på dina alster sedan när du fått hem dem, så vi får se dem.Skrattande

Mindfields
0

Klart att jag fixat bilder till er! :)

leja
0

Väntar med spänning.Flört

Emo
0

Så bra att du är nöjd med kursen. Får hoppas att grejorna är riktigt fina, mär du får dem och kan visa oss.

Det är så mycket som ska göras vid denna tid, så det kan vara svårt att hinna med och orka med allt, så det var glädjande att läsa att du fick tillbaka inspirationen.

maneki
0

Ska bli kul att få se bilder. Roligt att kursen var bra o att inspirationen kom tillbaks. Glad Vet hur trist o frustrerande det kan vara när den försvinner.

Mindfields
0

Det är alltid tråkigt när man får fullständig torka och bara sitter som ett frågetecken.. men när man sitter på kurs är det verkligen inte läge.. Känns så skönt att det vände!

Att jag nu sitter här hemma med alla idéer som ska förverkligas när jag blir rik, gör inte saken bättre ;)

[kissidor]
0

skönt att höra att inspirationen kom tillbaks under helgen Glad!

förstår dock att det inte enbart är av godo att vara supertaggad och inspirerad när det gäller ett sådant material Obestämd

Mindfields
0

Jag har inte tidigare funderat så mycket på kostnaden, förrän finanskrisen drog in *haha* Men tidigare har jag inte haft så många idéer, utan när jag velat göra något så har jag gjort det bara.

Nu när man märker hur materialet funkar, vad det går att göra, vad man VILL göra och samtidigt börjar räkna sitt "silver".. så blir det dyrt..

Och det där skattepengarna som skulle gå till en brännugn får helt enkelt gå in i hushålle istället, det är så SURT!

Cessy
0

Jo sådant är surt o hade man bara kunnat vara relativt säker på att sälja - i varje fall det mesta av sina alster - så hade ju saken hamnat i annat läge, men man behöver ju ha en känsla av att få tillbaka materialkostnaderna o någorlunda vettigt för tiden man laggt ner o ju dyrare materialet är destu svårare att våga satsa för det blir ju dyrt om det bara blir liggande. En svår hämsko på kreativiteten med andra ordObestämdRynkar på näsan

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.