Swarovski
Så, jag är inte så kristallfrälst, men gillar att ha koll på Swarovskis nysläpp. Lite nyfiket undrar jag var ni tycker om vårnyheterna? Air Blue Opal får mig att tänka på opalit.Den röda såg också fin ut. Det är en yteffekt, inte färg, så nyfiket undrar jag hur den skulle se ut över andra färger än crystal.
Har ni missat dem så hittar ni dem på Crystallized, Swarovskis hemsida för Swarovski Elements (dvs deras pärlor o andra delar). Min bild har inget med nyheterna att göra -- det är bara lite ögongodis för swarovskiälskarna (jais scarabee i mitten).
F Ö hittade jag idag detta armband, som jag föll för även om jag nu skulle tycka det var för glittigt IRL (nåja, det finns ju matta swarrisar ockå). Skönt också att slippa de vassa kanterna mot huden. Nån som har 300 bicones liggande för att göra ett?
PS! Ni som gillar swarrisar till skillnad från mig, ni känner väl till Create Your Style?
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
Måste säga att av de två såg Crystal Red Magma mest spännande ut, men jag är def. inte så glad för swarrrisar som har en mjölkig effekt o det verkar ju Air Blue Opal ha. Fast det var svårt att säga för bilderna är ju inte precis stora o tydliga.
Jo men för mig är swarrisar glaspärlornas drottning. Fast eg. är det ju fel att säga glaspärlor om dem eftersom de är steget finare eftersom de är av kristallglas o ingenting har den lystern/glansen/blinget som en swarrispärla/preciosa har o hade de inte varit så pass dyra som de är så hade jag definitivt haft många i massor av underbara färger o lystrar.

Ja vem har råd o göra sådana armband?
Framförallt - vem har råd o sedan köpa dem när man inte bara skall ha betalt för pärlorna utan också arbetet o ändå ser man magnefica fantastiska skapelser i swarrisar. Ja de har väl en annan kundkrets o affärer där man kan sälja sådana smycken för rätt pris.
Väldigt maffigt armband, men som Cessy säger. Vem skulle vilja köpa det. Inte här hos mig i alla fall.
Färgen crystel red magma ser spännande ut, få se om jag försöker få tag på några.

Cessy: Ja, alla opals är mjölkiga. Det finns en lite större bild på dem om du går in under news o väljer artikeln där -- eller så går du till K Gottfried.
Det dröjer nog innan vi kan köpa några av, 53Goran. Inte ens de stora distributörerna som Gottfried har dem inne än. Så då tar det tid innan de stora pärlbutikerna får in dem o sen tar det nån månad innan de närmar sig Sverige efter det. Bara att vänta…
Ja, här är en till som inte är överförjust i mjölkiga/opaka toner på Svarowski, jag är av åsikten att är de så dyra så ska det minsann gnistra ordentligt också 
Men fire opal är ju klar, det är min favvo alla gånger, även om det jag använder mest är crystal och då helst helst ab eller moonlight eller annan yteffekt.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Men JAG vill ha Air Blue Opal! Vackra och friska som en Vicks! 
Jag har aldrig ägt en swarovski men någon gång ska vara den första. Men nu i början måste jag köpa på mig ett lager av andra pärlor först. Som idag: Gjorde mitt första armband i spiral flat, sen var de blå pärlorna nästan slut! Jag måste köpa nytt varje gång jag ska göra något och det är så "tradit" (skånska för tråkigt).
Fire opal är underbar. Speciellt om man kommer upp från 4 till 6mm för då kommer skiftningarna mer till sin rätt. Ja det gäller alla de swarrisar som har tvåtonsskiftningar. De syns på ett helt annat sätt i en lite större pärla o jo jag vill också att det skall glittra ordentligt om en swarris - annars kan det vara

Jag gillar också Air Blue Opal, den är ju blå 
I övrigt så fastnade jag för de rondellformade kristallerna som kallades briolette och de olika ringarna

Fick ett nyhetsmail från Perles & Co idag o där hade de raddat upp alla nya formerna (o färgerna förstås). Det har jag inte varit med om innan, men användbart för man fick verkligen en bra överblick över alla nyheterna. T ex bättre bilder på designerhängena Lily, Orchid o Dragonfly än på Swarovskis reklamsida.
Måste säg att jag åtminstone tycker bättre om färgade opals som rose water opal -- köpte några bara för namnet
-- o pacific opal än white opal, som ser ut som man hällt vatten i ett glas med lite mjölk på bottnen. Rose water är ju nästan opak, medan pacific är mer halvgenomskinlig. Från början gillade jag inte alls opal men numer tycker jag den är helt ok. Nästan alla opalfärger i alla fall…

Nån som köpt nån opalfärg i 2xAB förresten? Funderade på palace green opal 2xAB även om jag inte gillar den utan effekt, men samtidigt som jag älskar mina siam o garnet med den effekten så blev jag besviken på mina turquoise 2xAB, som var alldeles för metallisk o skarp. Inte alls så fin som på bild. (Se foton t ex här -- för muspekaren över färgen i fråga.)

#10 Vad många färger det fanns på swarovski!! Visste inte det :)
Åh maneki - den sidan var superbra, för där kan man ju se färgerna. För de olika shopperna har ju sällan alla o så har man köpt en färg i "vanlig" finish men de har färgen i AB eller x2 o då är det ju jättebra o kunna gå till den länken o titta. Likaså att man är ute efter en viss färg, men vilken nyans blir bäst? Superbra länk - tackelitack

Jag tyckte jättemycket om armbandet, önskar att jag hade råd att göra ett. Men man får väl göra en provbit, fast det får bli med några billigare pärlor, jag har ju bara 8 swarissar
så det blir inte mycket till testbit.
Och visst är jag svag för glitter och lyster, men de mjölkiga är läckra också, med rätt komplement så tror jag att det kan blinga en hel del.
Jättebra länkar, dom är bokmärkta, den sista länken var ju suverän.
På tal om sortiment, häromdagen fick jag hem en katalog från Fire Mountain Gems and Beads, oj oj vilken skattkista
.
Nytt Alias: Pugglis 
Paerlugglan: Ja du den katalogen, den är en skattkista i sig. Ända nackdelen är att den påminner en om alla pengar som man inte har. När man tittar i den skulle man def. behöva vara gjord av guld

Cessy, om du vore gjord av guld, skulle du karva av dig själv och betala då? ;)
Nä men hade jag varit värd min vikt i guld, så hade jag varit rik - mycket rik

Tänkte inte på det.. tänk vad smal man hade varit om man hade karvat lite av sig själv när var ute o handlade! 

Pärlugglan: tycker du FMG:s katalog är en guldgruva borde du testa Shipwreck Beads katalog. Den är nästan för tjock…
Inte lika snygga o stora bilder på alla swarrisar o fp, men sååå mycket. Inte minst gulliga glashängen från Kina, drakar osv. Däremot är katalogen inte gratis, men man får igen kostnaden på första beställningen.
Det är nåt speciellt med att ha en papperskatalog att ligga o läsa i, även om den intr är gratis o aldrig är lika uppdaterad som nätet. Jag tänkte nån gång lista alla pärlbutiker som har papperskataloger men det har aldrig blivit av….

Ojoj, då får jag väl beställa den också, men det får vänta lite, har köpt upp min pärl- och tillbehörskvot tror jag, $15 är ju ändå en hacka. Men den skall köpas!
Jag försökte hitta någon info om hur man kan betala, men jag hittade inget. Har ju skaffat PayPal så det vore ju fiffigt om man kunde använda det där.

Läste att det är bly i swarovski pärlorna…. låter ju inte så bra.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Jag funderar på att göra en boll av 90 pärlor. Det blir i så fall i blandade färger.
Vad tror ni duktiga experter om det?
Jag köpte lite blandade på PUSS, så jag har räknat ut hur jag ska göra för att de ska räcka. Alla femhörningar i färg och alla sexhörningar i 3 vita och 3 i färg.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Allt glas som har kristall kvalite har bly i sig. Det är endast farligt om man får i sig det. Så jag rekomenderar att ingen äter swarowski kristaller
.
Men annars är blyt bundet i glas så det är svårt att få bly i sig när glaset är färdigt. Det är mest farligt för de som gör glaset. (Gissa vem som har jobbat som guide på ett glasbruk?)

Vad ska man ha som signatur tro?
Åh en boll av 90 swarrisar, det hade jag varit för snål för, (det hade i princip inneburit att jag fick använda alla jag har
) men det skulle säkert glittra underbart. Hade varit kul att se om du gör en sån.
Den där shipwreck beads katalogen funderar jag allvarligt på. Ok att den är dyr, men 15 dollar handlar man väl lätt upp i pärlor därifrån sen när man kollat i katalogen. Har aldrig hadnlat därifrån menväl suttit fast på deras hemsida i många timmar och tänkt att det vill jag ha….och det…
Sen fick jag en tanke, jablonex är väl tjeckiskt ?
Kan man inte handla fån Tjeckein via nätet eller är det bara för grossister/företag?
Hade ju varit smart att slippa tull och sånt som det blir från USA.

Gick in på deras sida… det står på tjeckiska….. men det går säkert att beställa därifrån. Nu hittade jag inte några swarrisar… men jag tittade bara lite snabbt.
Leja… Ska med andra ord inte gå runt å suga å äta på dom då…
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Direkt från Jablonex är nog mest för grossister, men det finns ju pärlbutiker i såväl Tjeckien som andra EU-länder som skickar till Sverige.
O storpack av swarrisar, tja, jag har gett ca 33 öre/st när jag köpte ett gross från USA, men då stod också dollarn lågt. Så att använda större mängder swarrisar behöver inte vara orimligt dyrt, bara man letar efter ställen som säljer just större förpackningar o inte duttar med styckvis eller 10-, 12-pack.
Ja men swarrisar är ju från Österrike - däremot finns det Preciosa också. Ja det gäller att köpa dessa underbara kristallpärlor i lite större pack, för annars blir det dyrt. Tyvärr kan det bara vara svårt o få tag i lite ovanligare coatings till vettiga priser, men som sagt var vanliga o oftas AB-varianter brukar ju gå o få tag på till vettiga priser i storpack.
Nu ligger min boll med 90 Swarris i tråden med mina försök.
Skriv gärna precis vad ni tycker :-) ;-)

Den är häftig! Jag gillar alla dessa färger, det är en spännande boll du gjort, Emo! 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Ja, det var ett häftigt resultat, kul att prova. Under earth hour började jag på en boll i grönt, den är bara halvfärdig dock. Men det är kul.
Måste tipsa att just nu kör Pärlsajten med en kampanj med sina swarovskis o vissa 4mm bicones säljer de i 100-pack för 100kr o vissa 6mm bicones i 50-pack för 100kr o för att vara Sverige är det riktigt bra priser.
En annan butik som också har bra priser på swarovskis 4mm är Pärlrummet som tar mellan 80 öre - 1 kr st för sina 4mm bicones. o där behöver man bara köpa 10-pack för att komma åt dessa priserna.
Sedan skall man ju vara medveten om att vissa coating får man inte tag i speciellt billigt ens utrikes o att det skiljer i pris beroende på vilken coating o vilka färger det är såväl i Sverige som utrikes.

Förresten, om ni gillar custom coatings (alltså swarovskipärlor som har fått en coating/finish hos ett annat företag på uppdrag av köparen) så se E H Ashley. (Vill man köpa så brukar bl a Perles & Co o Blue Mud har ett bra utbud av dessa coatings.)
Jag skulle vara nyfiken på att se crystal purple haze o topaz glacier blue IRL. Vissa finishar är så svåra att avgöra hur de verkligen ser ut utifrån foton… T ex purple haze ser så olika ut beroende på vems foto man tittar på också.

De där skulle jag ju vilja lägga vantarna på, kan man bara drömma om i dagsläget. 

Ja, swarovski använder jag ju inte mycket, men spännande färger måste ju inhandlas. Eller åtminstone suktas över. Samma med seeds o andra småpärlor -- hur ofta har det inte hänt att jag köpt en färg bara för namnet? 

Jag har en del swarrisar, men de blir för det mesta liggande… Mest 4 mm bicones, men också några kuber, graphic bead (#5520), hjärtan, knappar, mounted crystals (hjärtan o blommor), chaton montees, fjärilar, filigrees osv. Men de ingår i pärlsamlingarna så samtidigt som de aldrig kommer till användning vill jag inte rensa ut dem…
Vill bara påminna om att Pärlsajten erbjudande med:
* 100st 4mm bicones för 100kr
* 50 st 6mm för 100kr
bara gäller t.o.m. idag den 15/4

Nämnde att jag hade lite swarrisar som nyligen anlänt (min lyxshopping efter första omgången plockning). O här är en bild. Hade kanske blivit lite finare om jag putsat bort fingeravtryck o ludd från stenarna först
men märkte inte det förrän fotona redan var tagna…
Stenarna är i färgerna/effekterna
white opal volcano #4120 och crystal volcano #1122
crystal tabac och crystal seal, båda #2102
crystal sahara #2190/4 och cardinal #5101 (enda pärlan)
Inte alltid lätta färger o effekt att fota. Cardinal är lila, går inte mot tanzanit som det blev på några av mina foton. Tabac har toner av khaki, oliv och några stråk av mörk jonquil. Seal är montanablåaktigt grå med några diskreta olivgrönaktiga toner i kanterna. Sahara är mer rättvisande på bilden o likaså läckra volcano.
De ovanla stenarna är alla 18x13 mm o rivolin 16mm. Pärlan är 12 mm. #2102 har en flat ovansida o bara facetter på baksidan. #2190/4 är en slät cab, som är gjuten o inte slipad.
Jättefina stenar, förstår att du är nöjd med köpet.

Fina stenar, glittrar fint. Förstår inte att jag är så förtjust i glitter.

O jag är inte så förtjust i glitter, men faller likt förbenat för kristaller hela tiden. 
Fast så är det ju också mest de speciella färgerna jag är ute efter. Faktum är att jag överväger sluta köpa bicones o bara satsa på fancy stones eftersom många effekter se bäst ut genom kristallen, inte på ytan o på pärlor blir det ju så att ena sidan har effekten synligt på ytan. Äsch, svårt att förklara, men om ni sett swarrisar med coatings som heliotrope etc så vet ni vad jag menar. En stor yta gör också att man ser mer nyanser.
Synd bara att såna här stenar inte alltid är helt billiga eller finns i alla olika färger/coatings. Just vintagesorterna är inte alltid så lätta att hitta heller. Men, som sagt, hellre en större sten där färg o effekt syns tydligt o som jag kan infatta med betydligt mindre glittriga pärlor o trådar. 
mmmm, nice
! volcano vet jag inte hur man ska vara skapt för att inte förlora sig i och tabac bara älskar jag! jag tror det är den modellen som jag också har tabac i, köpte lite mot bättre vetande för jag föreställer mig att modellen kan vara lite svåranvänd men hur skulle jag kunna motstå tabac
? seal har jag suktat på länge men varit för snål för att slå till på dom priser jag hittat den för. sahara är ganska rejält annorlunda i preciosas version som är den jag har - swarovskis sahara liknar faktiskt mer preciosas marea men båda är underbara
!

Hi hi, Kissidor: I inlägg 39 hade du lika gärna kunnat skriva på persiska eller kinesiska. Fattar nada
. Men det kanske är lika bra för plånboken att jag inte vet vad det är för pärlor.
Underbara pärlor maneki o vem älskar inte crystal vulcano, även om jag inte har dina kunskaper angående lystrar mellan preciosa o swarovskis så tycker jag många av de här är bara helt underbara. Förstår att du är glad för din skatt

Läckra pärlor Maneki! 
Åh, smaskiga pärlor, maneki.
Ja, givetvis är den där volcanon min favorit av de pärlorna som är med på bilden, men jag tror nog att de alla är rätt oemotståndliga irl.
Jag skulle kanske ta och lära mig hur man gör en infattning, fast å andra sidan kanske inte för det kan ju bli dyrt …

Ja, det är det värsta. När man väl öppnat dörren o lärt sig använda o har köpt en så kan man inte sluta… 
Faktum är att detta är första gången jag äger en "sten" i volcano.
Så det var verkligen på tiden! 
Min senaste förälskelse är dock en spännande färg/foliering från Preciosa, som jag inte heller sett IRL: alchemy (en av deras H.Y.T. Colours). Vem kan motstå en färg som presenteras så här:
"The colour of ancient copper -- at first glance unremarkable yet at second glance enthralling. What is its true colour? Brown or purple? Red or pink. Simply captivating."
Jo, jag vet att såna säljtexter kan vara bedrägliga ibland o när man väl ser färgen är den en platt blandfärgsbrun, men åh vad det låter som en intressant färg i mina öron: koppar, brunt, lila, rött, rosa. Graphite, Dark Orchid, Night Helio, Plum o Lilac Smoke ser inte heller fy skam ut. Det är kanske bra att de är så pass ovanliga att hitta… 
Hrmmm… Jag får nog starta en Preciosatråd också. Tycker de är oförtjänt bortglömda av pärlare, i skuggan av kolossen Swarovski. Visserligen har de inte lika brett sortiment av vare sig färg eller form, men de har läckra färger som t ex "HYT-arna" o så Capri Gold (Apollo Gold). 
PS! Bifogar en ny, bättre bild på crystal volcano som visar färgerna när man ser kristallen mer rakt framifrån. 
Den ser ju fin ut 

Häftiga färger, den måste skifta färg i juset eller?
Just nu har jag inga pengar att köpa för, men så småning om så…

Den såg onekligen häftig ut.

Leja: Ja, effekter som volcano, sahara, heliotrope, vitrail, AB m fl skiftar i olika nyanser beroende på både vinkeln o mellan de olika delarna av stenen/pärlan.
Det där med nyanser… När jag väl börjar snacka färg blir jag "arbetsskadad". På kvällen tittade jag på molnen i väst o det slog mig: "Hmmm, de påminner om white opal volcano i färger o halvopacitet." Senare på kvällen hade molnen lättat mer o solen gått nedan för horisonten: "biten mellan horisont o mörkare himmel påminner mycket om Sahara". Helt spontana tankar för jag tittade inte för att njuta av utsikten eller reflektera över färgerna.
Nu har jag funnit en europeisk pärlbutik med preciosarivolis i den nya "HYT-arna". *suck* Det kan bli dyrt…
Men jag ska göra mitt bästa för att hålla i slantarna (snart skatteåterbäring!). 
Maneki, man får glädjas åt det man kan :-)
Du har dina fina pärlor och jag gläder mig åt allt nytt, jag kan prova på nu :-)