Gamla smycken
Tänkte det vore kul med en tråd där vi kunde visa upp lite fina gamla smycken vi köpt eller ärvt. Tycker de kan vara väldigt inspirerande o kul att se om inte annat.
Själv har jag en del gamla bijouterier, men det jag har fotat idag är två broscher jag köpte på Förmedlingscentralen i Tyringe för en billig peng.
T v en mikromosaikbrosch. Har sett moderna mikromosaiksmycken i polymerlera, men vete sjutton om jag skulle orka pilla med detta själv. Fast det kanske vore en intressant utmaning?
T h en brosch i pytte-pyttesmå korsstygn. Tråkigt att där inte finns ett skyddande glas för tyget har gulnat mycket, men själva broderiet är i rätt bra skick. Tycker det är imponerande att se gammalt broderi där någon suttit med så mikroskopiska stygn (tänker även på gamla sidentrådsbroderier, där kvinnorna sydde stora tavlor med silkestråd så tunn att den ej går att köpa idag).
Det tråkigaste är att även om själva mekanismen baktill inte är helt bra så var de nästan för billiga. O låg helt anonymt på en hylla bland fula plastsmycken o annat bjäfs. Så synd på fint hantverk… 
Medarbetare på Smyckestillverkning
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Här är förresten en bild på högra broschen fotad på en linjal för lite bättre uppfattning av storleken på stygnen.

Dom var jätte fina..
// Nyfiken Jenny

Vilket pilljobb!!!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Har inga gamla smycken själv, men visst är det så att hantverk -speciellt kvinnohantverk aldrig har betingat speciellt bra priser. Titta på kyrkliga syföreningar o deras auktioner (ja nu har jag inte själv varit på sådana sedan tonåren men mamma säger att det ff. är samma sak) Vackra handbroderade dukar eller tavlor säljs för ibland under själva materialkostnaden - ja om de säljs alls

Ja, jag räddar gärna fler handsydda smycken för det var så tråkigt att se den ligga bara så där o "skräpa". Faktum var att jag var på jakt efter just såna här broscher (broderade) så jag blev ju glad över kapet, men samtidigt lite nedstämd av att den värderades så lågt. O som du säger, Cessy, är det ju likadant med allt annat handbroderat också: antingen säljs det för småsummor eller så köper ingen alls.
Hittills har jag haft svårt för att sätta saxen i handbroderade linnen etc, men ibland undrar jag om det inte vore bättre att göra nåt nytt av det än att det -- som nu -- bara glöms och göms bort. T ex har vi många meter av handvirkad spets, som vi har kvar efter det att min farmor och min äldsta faster gick bort på 70-talet. Men det känns nästan som helgerån att klippa i deras saker… Har inte ens vågat fråga om jag skulle kunna få använda lite av spetsen ens (det är ju pappa, inte jag som ärvt det).
Det är som de amerikanska jewelry trees, tavlor av upplimmade trasiga eller daterade billiga bijouterier. Så kitsch, men åtminstone används smycken som annars städats undan o glömts.

Hmm… lite häftigt… men inte riktigt i min stil… men vem vet. Det kanske blir supermodernt.
OJ! 34 stygn på 22 mm! (räknade eftersom jag alltid är så nyfiken på allt sånt…) Jag "gnäller" när det är 7 stygn/cm! ujujujuj….
Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Jag ville knappt ens räkna (i naturlig storlek är det dessutom väldigt jobbigt att försöka)…
Funderade på att fota broschen bredvid något broderi på mer "normalstor" väv för att det riktigt skulle framgå hur pyttiga stygnen är.
Ingen mer som har några inspirerande smycken? "Gammalt" behöver inte vara antikt alltså (tänk på att jag är 27 så allt som är äldre än mig känns uråldrigt *lol*).
Här är en brosch i äkta silver, riktigt oputsad, som jag tycker mycket om, men aldrig använder. Tyvärr. Vet inget om ålder, men köpte den på en antikmässa för ett antal år sedan. Kunde inte slita mig från den.

Tycker broschen är ett bra exempel på vad detaljarbete betyder. Denna kisse ser så äkta ut jämfört med andra modernare kattsmycken jag äger.
Nedan är några broscher jag "ärvt". Ålder okänd igen o rejält trasiga o oputsade, men det jag fastnar för är just uppbyggnaden: de är skapade med sammanlödade filigrandelar och fattningar, "lager på lager". Såna här smycken är bakgrunden till att jag gillar att göra smycken i filigran.
Metall av denna typ mjuklödas samman så det vore ju inte allt för svårt att försöka sig på att göra egna smycken på detta vis. Men än har jag inte försökt -- har hållt mig till att sy på filigran eller filigree wrapping än så länge…
Fina broscher, där jag nog mest faller för den blå o vilket arbete det är bakom dem. Sedan är ju kissen helt ljuvlig o förstår att du håller hårt i den. Det hade jag också gjort

så, allting äldre än 27 år är uråldigt va? du kanske ska tänka dig för i vilket sällskap du säger så
!
broscherna är alla underbara - och den där katten, vilken klenod
! får man vara nyfiken och fråga vad du gav för den? det borde finnas kattvänner som skulle vara beredda att hosta upp ansenliga summor för den!

Ja, 27 år är gammalt för smycken o saker säger jag diplomatiskt, inte i andra sammanhang. Självklart.

Vad broschen kostade kan man undra. Det var nämligen ett antal år sedan. Jag har för mig jag hade med den till mina gammelmorföräldrar så det måste varit innan Ernst dog. Lite snabb huvudräkning säger att det måste ha varit senast mitten av 90-talet. Var över en hundring för jag vet att jag tyckte det var mycket pengar. Tror det kan ha varit 150 kr. Föräldrarna tyckte också den var fin o det är ju sterling så jag fick köpa den.

Den blåa broschen är helt underbar!
Jag gluttade i mitt smyckesskrin för att se om min mammas broscher låg kvar där och det gjorde de. Två riktigt glittriga strassbroscher som gissningsvis är från 50-talet. Det är lite svårt att tänka sig att min mamma burit dessa broscher men möjligen satt de som hattprydnad… hm, jag får fråga henne nån dag.
Jag använde dessa broscher någon gång på 80-talet när man skulle ha helt igenknäppta skjortor av herrmodell med en brosch mitt fram på översta knappen i halsen (För de som var med på den tiden minns säkert
)
Jag har även ett fd halsband från ungefär samma tid. tyvärr har det gått sönder och har legat länge i en påse i vänta på lagning. Jag har inte hittat vilken tråd jag ska använda till de tunga pärlorna. Jag funderar på om inte svart 49-trådars wire vore det bästa för jag har försökt laga med någon tråd innan men den har gått av. Halsbandet är sytt i RAW med svart matta melonliknande pärlor och blanka risformade.

Har en del broscher efter farmor och mormor, ska försöka ta bilder någon vacker dag(eller försöka få tag i en kamera, då det blir så suddigt med mobilen). Men visst är det kul med smycken, både gamla och nya.

Vad ska man ha som signatur tro?

Vilka underbara broscher, jag skall rota lite kanske har jag också något halvgammalt
uråldrigt att ta bilder på. Jag vet att jag har en sådan där lite broderad medaljong någonstan, som jag faktiskt gjort själv, vet dock inte om det är lika små korsstygn. Jag skall leta runt lite så kanske det kommer lite bilder från mig också.
Filigree wrapping verkar mycket intressant, googlade det och gissa vem som stod högst upp bland länkarna när jag valde siter på svenska?
Placeringen var inte dålig på engelskspråkiga siter heller för den delen.
Nytt Alias: Pugglis 
Så roligt att läsa om era nya (halvgamla) smycken. Fint när relativt gamla saker upskattas. Kanske det är dags att plocka fram lite :-)
Tråkigt bara att vissa gamla saker inte uppskattas eftersom de blivit alltför sällsynta :-) Elfenben och äkta koraller. De får ligga kvar undangömda som de är :-) Hur är det med äkta pärlor? Får man använda dem? Jag har ju fått besked att inte använda mina gamla elfenbens- och korallsmycken. Vad får jag använda? Får jag använda nya billiga glaspärlor, som antagligen tillverkats av utnyttjade fattiga människor i länder med en helt annan levnadsstandard än vi har?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Jag har också ett gammalt elfenbens-smycke kom jag ju på. En liten elfenbenselefant som hänger i ett armband gjort av elefattagel. Jag fick det som barn av min moster som under många år bodde i Afrika.
Om jag inte är fel underrättad så förbjöds handel med elfenben 1989 och detta fick jag långt tidigare. Sen bär det emot att använda det eftersom jag tycker det är läskigt.
Det finns väl inget som förbjuder dig Emo från att använda dina gamla smycken men det kan ju väcka reaktioner.
Tigris skrev:
"Det finns väl inget som förbjuder dig Emo från att använda dina gamla smycken men det kan ju väcka reaktioner."
Det var det jag menade - men de billiga glaspärlor, man kan köpa nu, hur, och av vilka, är de tillverkade? Är det mera moraliskt rätt att använda dem i stället för 60 år gamla smycken?
Det är inte förbjudet att använda elfenben, däremot att sälja elfenben som är tillverkade efter förbudet.
Maneki, har du inga silverstämplar på din lilla katt, då kan man ofta se när det är tillverkat och var. I alla fall om den är gjord i Sverige.
Har ockås några sådana där gamla smycken som jag har ärvt av gamla släkningar och som jag har har hittat på loppis och dyl. Fotar dem snart och lägger upp här.

Jo, nån stämpel är där (925 plus årsstämpel tror jag), men det är så svårt att läsa den senare. Får nog fota o kolla det förstorade fotot istället. Har inte tänkt på att göra så innan, skaffade den ju före digitalfoto- o PC-eran.
Jag upplever inte att elfenbens- och korallsmycken har samma stigmata som t ex pälsar. Var nog mer på 80-talet i så fall, innan handeln med dessa hotade arter reglerades o att bära smyckena då tydde på att man inte brydde sig om frågan. Men den tiden är jag för ung för att minnas mycket mer av än att jag kände till att korallrev plundrades o elefanter tjuvsköts. Korall o elfenben är ju inte så distinkta heller, att de inte kan tas för andra material vid en snabb titt. Idag är ju korall populärt i pärlbutikerna o används relativt ofta.

På tal om nåt helt annat… min mammas papegojor har fått 5 ungar. Så hon gick till en djuraffär och frågade om dom ville köpa dom. Då säger dom i djuraffären att det inte är tillåtet för dom att sälja papegojor längre! Så nu står hon där med 7 papegojor…..
Jag har fotograferat några äldre saker.
Först ett c.a 100 år gammalt smycke, som tillhört min morfars syster Johanna Paulina Broberg. På baksidan står STERLING, så jag tror att hon har fått gjort det i USA. Det glittrar så vackert i verkligheten, men det syns inte på bild. Det väger c:a 4,5 gram.
Detta elfenbenshalsband har min pappa köpt utomlands (troligen i Indien, i Hong Kong eller någon annanstans :-) för 50-60 år sedan.
Originallåset har gått sönder, men jag har det kvar :-)
SusannAlg: Oj vad gör man då
Om man inte får sälja, så innebär det ju i princip att de måste avlivas o det vore ju ändå helt vansinnigt
Hoppas att det löser sig.
Emo: Oj vilken brosch, men framförallt vilken skatt till halsband du har. Det är ju i princip ett dyrbart museiföremål.
OT SusannAlg, om det krisar sig så kan jag ta en :) Jag tror dock att orsaken till att djuraffärer inte får sälja vissa fåglar beror på att dom har så extrema boendekrav. Dom kan helt enkelt inte uppfylla dom och då får man inte sälja.
Tipsa din mor om den här sajten papegojor.ifokus.se
end ot :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Tack för tipset ang papegojor.ifokus! Nej, hon kommer inte att avliva dom. Om hon inte blir av med dom behåller hon alla. Dom är inte så stora, inga Aror… små gröna och röda är dom… vet inte vad sorten heter.
EMO broschen ser ju supermodern ut! Läcker!
Halsbandet är ju också en verklig klenod!

Emo: elfenbenspärlorna är jättevackra!
Jag tror mig ha gjort lite fynd när jag har gått omkring på loppisar. Även om dom inte är *antagligen* värdefulla så betyder dom massor för mig för dom är oändligt vackra
En brosch i silver
Öronskruvar i nån metall jag inte vet säkert
Och ett halsbandshänge i silver
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
De är fina och personliga.
Roligt med fynd.
Jättefina smycken, man kanske ska titta lite efter smycken på loppis och liknande

Vilka vackra smycken, Allamej!
På loppis kan man verkligen gör fynd. Senast hittade jag fem långa sötvattenshalsband och betalade bara en spottstyver för dem.

Ja, fina filigransmycken. 
Jag har faktiskt ett filigranörhänge (clips) kom jag att tänka på. I silver enligt stämplarna o liksom mycket av mina slaktsmycken inköpt på Förmedlingscentralen i Tyringe. Motivet är en påfågel o jag tyckte det var lite dyrare än min budget medgav så syrran o jag delade på paret o priset.

Vilka läckra smycken Allamej!
Jag skrev ju i denna tråd att jag hade en sådan där rosenmedaljong, som jag gjort själv, nu har jag hittat den. Den är inte så värst gammal, eller det beror på vad man menar med gammal
Den är ju inte antik, jag gjorde den någon gång på 70-talet, min dotter skulle tycka att den är uråldrig. Jag lägger in den här.
Eller jag försöker i alla fall, men iFokus vill inte.
Fina loppisfynd du har gjort allamej, även om jag gillar broschen allra mest

Jag har försökt lägga in bilden, men det funkar inte
. Jag kan skicka upp inlägget om jag inte bifogar en bild, men så fort jag lägger med bilden så blir det något sorts Server Error. Jag försöka imorgon, måste ju sova
. Natti natti!

Nu tänkte jag testa igen och lägga in den där medaljongen, hoppas iFokus håller sig i skinnet nu!
Oj så stor den ser ut, men den är ca 4 cm hög.
så mysig den är
, kan tänka mig att den är väldigt nätt och söt i verklig storlek. tittar jag på tumnageln så påminner den mig mycket om en brosch jag hade som verkligen skulle ha passat här - min gammelmormor ärvde den av en annan ännu lite äldre tant och den var också oval med ett målat rosenmotiv på vitt glas. tyvärr vet jag inte var den är längre 
Fin brosch.
I dag har iFokus krånglat mycket 
Jo de är medvetna om det, men vet tydligen inte riktigt vad det beror på o helt klart är att problemet ökat, för det är många fler som klagar nu än tidigare. De jobbar på det men de måste ju först hitta vad det beror på, så det känns som det kan ta tid.

Vilken söt brosch, Pärlugglan. 

"Begravningshalsbandet" är så stilrent och snyggt.

Jättefina saker Leja, speciellt stjärnan, chokern och "begravningshalsbandet"! 
Tja jag gillade nog bäst de båda hängena - speciellt stjärnan. Båda två är ju udda saker som du inte kan få tag i vanliga shopper o sådant är alltid kul o hitta

Tidigare i tråden nämnde jag mitt filigranörhängen, clipset i form av en påfågel som jag bara har ett av då syrran o jag delade på dem o därmed priset (tyckte det var för dyrt, men ändå billigt för fina örhängen). Nå, här kommer äntligen en bild. 

Häftiga. Även ett är väl fint att ha.
Vad ska man ha som signatur tro?
maneki: Förstår att du o din syrra ville ha dessa örisar - jättehäftig. Bra lösning att ni kunde dela på paret. Skall bli kul o se vad det blir av det så småningom

Vilka söta örhängen, där skulle jag haft svårt att dela med mig! 

#55 den var riktigt vacker
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
Åh den skall du vara rädd om leja - jättefin o rolig att ha.
Leja, vilken klenod.

Vilken fin brosch Leja, och vad kul att det finns en liten historia bakom, att det inte bara är en gammal brosch.

Fin gammal brosch, alltid kul med smycken med historia till den.