Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlcaf-et
Läst 7354 ggr
maneki
0

Färga sidensnöre med te/kaffe?

Satt här o kom att tänka på att jag borde färga mina vita sidensnören så jag kan göra lite halsband eller armband av dem. Eftersom jag vill ha beige/bruna/elfenbentoner så funderade jag på att testa tefärgning. Nån annan som har erfarenheter av hur bra det håller, om det alltid kommer att lukta te, ljuskänslighet etc? Nåt jag bör tänka på innan jag börjar?

Läste att grönt te ger mer ljusa gulgröna nyanser. Det lät fint, men håller färgen?

Ramlade också över instruktioner som använder kaffe på samma sätt. Nån som testat? Tycker inte om kaffe så om det lukta kaffe är det inget plus…

Jag har färgat papper med bl a växtdekokter o kaffe, men aldrig siden.Jag har inte hur mycket snören som helst så jag fegar med egna test den här gången.

Tigris
0

Det här lät spännande!

Jag har bara färgat mina sidensnören med sidenfärg men det hade varit kul att testa på annat också.

BitteS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det enda jag färgat med växtdelar är äggskal. Då använde jag gul lök och rödlök (endast de torra lökskalen). Man blöter urblåsta äggskal i vatten och därefter rullar man dem i riskorn. Sedan lägger man lager med lökskal runt riskornen och binder fast med snöre och kokar en stund.Det blir jättefin färg av båda två. MEN man kanske inte vill gå omkring och lukta lök. Inte för att jag har känt att det luktat av de äggskal jag färgat, men man vet ju aldrig, tråden kanske binder lukten bättre än skalen. Kanske värt att prova.

BitteS
0

En bild till där man bättre ser avtrycken av riskornen.

mattiz73
0

Vad häftigt Bitte! Det måste jag testa i påsk! Urläckra!

BitteS
0

Visst blir det fint! Det jobbiga är att blåsa ur äggen. Man antar en lätt rödaktig ton i fejset när man håller på med det, he he,Tungan ute.

dara
0

här har jag färgat ägg med lökskal (blir ingen löksmak i egget)

Mindfields
0

Jag hade nog provat att lägga de färgade banden på vit handduk eller servett för o se om de färgar av sig.
Tänk om det börjar regna när man bär smycken och det färgar av!

Men jag förstår att du vill prova, jag tror det kommer ge vackra "jordiga" toner! :)

Fru-Parla
0

När man färgar "vanligt" alltså med köpt textilfärg, ska man ju ha i salt, likså sägs det ju att man ska blanda i salt i tvättmedlet när när man tvättar svarta kläder för att behålla det svarta svart, så salt gör susen på alltGlad

Testa på en bomullstrasa om det luktar kaffe efteråt. Spillar man kaffe på sin kläder, så luktar det ju kaffe, men jag vet ju inte hur länge för dom brukar ju åka i tvätten ganska omgående efter en sådan fadäs.

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

Cessy
0

Har ingen aning om hur det funkar med att färga med "naturprodukter" o hur hållfastheten blir o om det utsöndrar några dofter, men tror att du bör fråga någon som naturfärgar garn. De borde kunna säga om vissa växter m.m. luktar, bleks eller färgar o vad de gör för att fixera färgen.

BitteS o dara. Vackra ägg ni har gjort.

53goran
0

Jag har själv inte testat att färga själv. Men kan man inte tvätta banden efter man har färgat. Då borde ju lukten försvinna, men färgen vara kvar. För det vet man ju att kaffefläckar som inte behandlas oftas finns kvar på duken efter tvätt.

Då jag gick i skolan fick vi lära oss att färga ägg med hjälp av lökskal. Vi fick täcka ägget med det torra från löken och sedan linda lite tråd om. Då barnen var små gjorde vi det tillsammans och det blev fina mönster bara av det. Men dina ägg med ris under var jättefina och då kanske man styra mönstret lite.

NeedfulThings
0

har bara provat att färga lindorna till mumien från cykeltävlingen med te. Tyvärr skulle den u bara hålla en dag så jag vet ej hur hållbart /luktfritt det blev. Men det såg gammalt ut i alla fall, blev lite ojämnt i färgen

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

maneki
0

Ja, min erfarenhet med färgning är att saker man vill färga inte alltid blir så bra, men nog fanken om man råkar spilla nåt på kläderna så går det aldrig bort… Tungan ute

Kom på att jag nog har en sidenscarf (för infärgning) jag köpt på rea. Det är inte samma typ av silke, men i a f rätt material o inget jag är intresserad av att spara. Tänkte inte så långt igår.

Googlade lite mer o då hittade jag info om att man kan färga håret med Earl Grey, som då blir mörkbrunt/kastanjebrunt. Det är nästan bud på att också testa (här hemma är det ju ingen som ser om det blir fult). Men om textiler har jag hittills kommit så här långt:

*Salt eller vinäger/ättika kan användas för att stabilisera färgen. På ett ställe rek. att efter färgning doppa i 2 delar vinäger + 1 del vatten + 1 sked salt i en kvart, sedan torkas och pressas. Tanninerna agerar som betmedel.

*Kan i vissa fall blekas i solen

*Kan blekas med blekmedel o för mycket tvätt med moderna tvättmedel. Praktiskt om nyansen inte blir bra.

*Funkar på alla naturfiber

*Teet ska blandas till "dubbel styrka", dvs två påsar/kopp (minst?). Skölj av i kallvatten.

*Med kaffe håller doften i sig länge (så jag väljer nog bara te)

*Tanninerna kan med tiden bryta ned fibrerna. Enligt vissa.

* Bäst för små projekt

* Grönt te funkar, men det finns flera variabler som avgör färgen (dvs jag kan inte vara säker på den nyans jag först hörde om)

Ingen i huset dricker te, men vi har lite för en släkting som gör det. Men så hittade vi en hel förpackning ekologiskt grönt te (present från en familj mamma städar hos). Så därför intresset för grönt te. Råkade snubbla över det här om att färga med just det. O den här frottén ska vara färgad av grönt te.

Kan nämna också att det jag har testat att färga med växter, förutom papper, är faktiskt sötisar. Fast jag har för svagt färgbad för att ens johannesört skulle ger mer än en beige ton så där får jag experimentera mera. Jag vet att allt är mycket enklare o pålitligare att göra om kemikalier o syntetiska färger används, men naturliga, komposterbara färgämnen appellerar så mycket mer till mig.

Blir det nåt vettigt av det så ska jag försöka lägga upp nån bild. Flört

Fina ägg, Bitte o Dara. Glad Känns som århundraden sen jag färgade ägg sist…

Paerlugglan
0

Spännande, ser fram emot lite bilder.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

maneki
0

Så äntligen lite bilder. Glad

Jag har inte stabiliserat/fixerat färgen än. Det är så många bud: allt från att det inte behövs till att doppa i vatten med salt o vinäger eller bara salt eller bara vinäger. O nu fann jag även de som använde värme för att fixera färgen (torktumling, strykjärn).

Till de brunare snören använde jag blue fruits o till de beigeaktiga något ekologiskt grönt te. Det i mitten är först doppat i grönt te ett tag o sedan ett snabbdopp i blue fruits. De har fått ligga i tebad i allt från 30 min till nästan 2 dygn (närmaste t h resp. t v om mittensnöret).De bruna är lite ljusare i verkligheten än jag tycker de ser ut på bild.

Värmen verkade göra mycket i början för sen blev det inte så mycket mörkare -- de två snören som badat längst är inte 100 % torra så jag är inte säker på slutgiltig färg. De beige fick dock lite mer gröna toner när de legat i 1-2 dygn tycker jag.

De vita, ofärgade snörena har jag lagt dit som referens.

Undrar om jag inte ska offra ett till kaffefärgning? Egentligen tänkte jag snåla, men det var så kul att färga att det blev lite fler snören än tänkkt som gick åt… Oskyldig

maneki
0

Här är en bild till. Vet inte riktigt vilken som visar färgerna bäst, men eftersom denna är tagen i solen, inte skuggan så blev det mycket skuggor…

BitteS
0

Maneki, kanske du kan prova med lökskal. Det blir i alla fall jättefina färger om man färgar äggskal med detta. Jag har bara lindat gula eller röda lökskal runt äggen och bundit fast dem med snören. Men det måste ju gå lika bra att lägga lökskalen lösa i vattnet och koka upp och sedan lägga ner snörena i det färgae vattnet. Kanske värt att prova.

maneki
0

Ja, lök hade varit kul. Vi har sällan lök hemma dock eftersom ingen gillar mycket lök i mat så det är inget man tänker på att köpa med sig…. Hade jag kunnat skilja en svamp från en annan så hade jag velat testa det också. Jag gillar såna här "naturfärger" så jag har olika listor på växter etc som lämpar sig att färga med (älskar mina frökataloger från Impecta o Runåberg, som har lite såna gamla kulturväxter).

Jag har några nya sidensnören, som jag inte har den blekaste om fägen kommer att hålla på. De har jag nämligen färgat i den vätska som blev över när jag gjorde rosenblads- och schersminpärlor förra natten. Skvätte i lite vinäger o salt på en höft för att det stod om sånt när jag läste om tefärgning.

O till två snören tillsatte jag lite te i spadet så de gick lite mer mot brunt.Första snöret ser mest ut som blåbärsglass eller björnbärsyoghurt. Den andra har lite djupare färg o den tredje som fick mer te i sitt bad är ganska lik de mörka snörena på bilderna ovan.

Det är kul att färga o leka o experimentera. Skrattande

BitteS
0

Så här ser äggskalen ut när jag färgat dem med lökskal.

Maneki, fråga i affären om du kan få ta lösa skal bland lökarna Oskyldig. Om de inte vill ge dig dem gratis så kan de inte kosta många korvören då de knappast väger någonting, eller hur. Det kan kanske vara värt att fråga i alla fall om du vill prova.

leja
0

Vet att min moster höll på med växtfärgning ett tag och det finns massor av saker att pröva. Tror det var typ ormbunkar, björklöv och några mosser. Men mer kommer jag inte ihåg. Så nog finns det att pröva med.

Det du hade gjort såg ju bra ut.

Vad ska man ha som signatur tro?

Emo
0

Det finns alldeles för många saker att prova på :-)

Kul när resultatet blir så bra.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

maneki
0

O här kommer bilder på de som är färgade med rosor (delvis). Ingen aning om färgen kommer att hålla, men kul så länge det vara i alla fall.

Snöret längst till höger är ett av de tefärgade, som jag la dit så man ser skillnaden i nyans mellan de tefärgade o det som är rosgegga+te (överst).

Har foto på rosenpärlorna också. Tyvärr så säger inte bilden nåt om storleken, men de stora är kanske max 14 mm i diameter. Ser kanske inte underbara ut, men doftar ljuvligt.

maneki
0

Ah, fotot på snörena kommer här.

Emo
0

De där pärlorna ser lite mysko ut :-)

men det ska de kanske göra ;-)

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

leja
0

Fina snören, färgerna ser bra ut. Du kanske ska pröva och fixa färgen? Jag vet att man fixerar när man färgar tyg, men inte hur man gör.

Lycka till

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Evahelene
0

Gu´så nyfiken jag blir på rospärlorna! Hur gjorde du dom? Me like! Tungan ute

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Paerlugglan
0

Jättefint, de där sista sidensnörena såg verkligen läckra ut. Men som Leja säger, du bör nog fixera färgen. När man färgar tyg med tygfärger så kör man ju allt en gång i tvättmaskeinen med ca 1 kg salt för att fixera. Men du nämnde ättika Maneki, kanske är det bättre på naturfärgat. Men det måste väl gå att ta reda på. Lycka till med exprimenterandet!

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

[kissidor]
0

nej pärlorna såg inte helt underbara ut som pärlor betraktat Skrattande, dom liknar mer chokladbollar! men snörena - ah vilka milda naturligt vackra nyanser Tungan ute!

Cessy
0

Ja just det - jag tänkte på hemmagjorda chokladbollar (fast i ärlighetens namn säger jag negerbollar hur diskriminerande en del än tycker att det ärSkäms) Sådana man gör på havregryn, men jag tror att bilden blivit lite mörk o att de eg. är lite mer rödaktiga, Fast jag undrar ju hur länge de håller om man använder dem till smycken. Fast om man gör typ bordsdekoration eller ljusmanchetter så kan de säkert vara ganska häftiga. Snörena fick ju härliga milda nyanserGlad

maneki
0

Jo, bilden är nog lite mörk. Ibland tycker jag de blir mörkare när jag ser dem på sajterna jag laddat ut dem på än när jag sitter med dem i bildredigeringsprogrammen? Fast jag tror det är lite så att det kanske ser ljusare ut på min skärm än på era också. Får den känslan ibland.

Chokladbollar, det var länge sen… Älskade att göra såna när jag var lite, en kompis till mig lärde mig o ibland när vi var hos henne gjorde vi varianter där vi pytsade i allt möjligt. Glad O, jo, visst får jag hålla med om att de liknar det.

En tanke slog mig nyligen att jag kanske skulle pärla nån "blombukett" eller nåt av dem o hänga i garderoben istället för en doftpåse. Då borde de hålla lite o så kommer de inte blekas av solen. Då syns de kanske inte så mycket, men samtidigt är det ju doften som är vitsen med dessa pärlor ändå.

Snörena är faktiskt lätt fixerade med vinäger- o saltlösning. Plus att jag mikrat dem (värmegrejen en av mina källor snackade om). Men jag är ändå rädd att de ska blekas eller färga av sig. Obestämd Onödigt nojig kanske…

Glömde ju nämna rosenrecepten jag hittade (självklart har jag bloggat om dem här) så här är en lista: Cathy Covington (som jag följde mest), CraftasticaRomantic Ideas, Shenet (svenskt, mest historiska recept), Associated Content o Mother Earth News. Andra blom-/örtpärlsrecept finns hos Roxana samt på The Herb Companion. Några är i princip trolldeg med finhackade rosenblad inblandat -- denna variant har jag också testat med citronmeliss.