Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettoff-topic
Läst 4208 ggr
Zandra---83
0

odla pärlor

Jag vet att jag no ger mej in i ett omöjligt projekt nu, men jag skulle vilja testa (inga massor) för skoj skull att odla pärlor själv. Någon här som vet hur man gör? Jag har försökt söka på nätet, men får upp massor så det är svårt att solla mellan bra och dåligt info. Så är det någon här som kan så snälla berätta. :)

maneki
0

Behöver du en intressant källa till allt som rör pärlor så är Pearl-Guide.com min favorit. Här finns både forum o bra artiklar om allt från olika pärlor till pärlodling till historia. Mycket matnyttigt.

Jag tror nog ingen här kommit nära att försöka odla egna pärlor. Det innefattar många steg o kunnande: hitta rätt mollusker, uppfödning av musslor (i sötvatten, ostron i saltvatten) alternativt inköp av musslor/ostron, ingrepp i den årsgamla musslan (som inte ska dö av detta), ett passande o rent habitat med lagom vattengenomströmning o näring eftersom musslor o ostron är känsliga för temperaturförändringar o föroreningar. Sen tar det kanske 2-6 år för pärlan att växa fram.

Förr så brukade folk leta efter flodpärlmusslan i svenska åar o bäckar för att finna en liten pärla, men det utrotade nästan musslan (i kombination med omfattande miljöföroreningar under 1900-talet). Eftersom ytterst få musslor innehöll ens en liten usel pärla så skördas stora mängder i jakten. Idag är den fridlyst o alltså varken får skördas eller plockas med.

Zandra---83
0

Okej tack. Som sagt vet jag nog att det är ett omöjligt projekt jag ger mej in på, men det skulle vara kul att testa. I alla fall läsa mer om det så får man se sen hur det blir.

maneki
0

Jo, jag förstår ditt intresse för ett sånt projekt. Det är onekligen en spännande process hur en pärla skapas. Glad (På Pearl-Guides forum finns bl a bilder från en pärlfarm på Tahiti, som är väldigt lockande.)

Tigris
0

I vanliga blåmusslor kan man hitta pärlor om man har tur.

Vi har en lite burk med några små "äkta blåmusslepärlor".

Dessa hittade vi i samband med att vi var ute med barnen och badade och fiskade småkrabbor. På ön vi åkte ut var det långgrund sand/lerbotten med mycket krabbor och musslor. Musslorna använde vi som bete och om man tog riktigt stora musslor kunde de finnas pärlor i dem.

Nu vill jag inte rekommendera någon att leta pärlor i blåmusslor för de vi hittade var minimalt små och ganska så fula också. Samtidigt så känns det något makabert att ha ihjäl musslorna för pärlornas skull…