Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketternettingpärlbroderi
Läst 8040 ggr
KiroLina
8

Pärlbroderi

Tänkte jag skulle testa pärlbroderi.

sagt och gjort.Köpte allt som behövdes igår men herregud jag fattar inte ens beskrivningen.

Någon sida där man kan läsa och begripa hur man ska göra :) /Susann

Cessy
0

Tyvärr kan jag inte alls pärlbrodera, för jag gav upp bara jag såg en sådan beskrivning o kände mig som ett stort UFOSkäms Förhoppningsvis kommer några som är duktiga på detta att hitta din tråd o svara så småningom. Den enda länken jag hittade när jag sökte är PärlPlatsens o det du antagligen eg. vill ha hjälp med  - att tolka mönstert - står tyvärr inte där, men kanske kan länken vara till någon nytta ändå.

Allamej
0

Fråga på :) Jag kan också tolka mönter åt dig om det behövs :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Med pärlbroderi, är det pärlbroderi eller grönländskt pärlbroderi du menar då?

KiroLina
0

Tror nog det heter grönländsk pärlbroderi ja.Man syr smycken kan man säga.

Evahelene
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det denna tekniken?

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

KiroLina
0

Ja precis.Så snygg den är/Susann

Evahelene
0

Ok. Skriv upp vilket mönster du har och vilka problemen är.

Förresten - har du tittat in på  Elises pärlateljé? Gå in där, leta rätt på "Sytips" i det röda fältet och klicka där! Hojta sedan om det är något du har problem med så ska vi försöka hjälpa dig :-) Lycka till!

KiroLina
0

Hej Evahelene

tack för du vill hjälpa mig.Det är svårare än vad jag trodde.men jag vill lära mig för det är så snyggt. har köpt hos Elise och läst på hennes sida,men icke ett dugg klokare för det.Nu går mina förhoppningar till dig.Skriver av mönstret här.Trots otaliga försök så kommer jag bara till det första kommatecknet i texten.

Börja med en lång tråd med nål i varje ända. tag 2T+1D+2T in mitt på tråden,2V på ena tråden,sy igenom de 2V med andra tråden.

Lägg arbetet på bordet,tag nålen till höger,tag 1F+1V,(1F+1V+1F sy genom V och fram genom 1F+V)

Uppr. parentesen till 35V,eller önskad längd,sluta med 5T sy genom V och fram genom 3T sy i låset.

Sy likadant med andra tråden.

KiroLina
0

Hehe fixar jag det så lovar jag du ska få en bild på det:)

Evahelene
0

Det ska alltså bli ett smycke…heheh…få se nu *kilar efter smyckes-mönster från Elises*…

Du tar det antal pärlor av var färg som står beskrivet (var färg har ju sin egen bokstav). Sedan du sytt igenom de två V så tar du 1F och 1V - trär nålen genom nästa pärla - tar 1F 1V och 1F på nålen och syr genom V - sy upp till nästa varv genom att sy genom nästa F och V

Upprepa i "35 v eller önskad längd"

Du börjar alltså mitt på halsbandet (verkar vara ett sådant…) och syr en halva i taget.

Ett komma betyder "sy genom nästa pärla"

Ett / betyder "sy genom nästa båges mittpärla"

Parentes betyder att du ska upprepa allt inom parentesen

Punkt betyder att varvet är klart.

Kort sagt… ;-)

[kissidor]
0

ah men jösses FörvånadSkrattande! det här med grönländskt pärlbroderi är inte riktigt min stil så jag har inte forskat i saken men naturligt nyfiken är man ju alltid så jag läste ändå detta och det verkar ju helt bisarrt! hur i allan dar ska man kunna gissa detta? helt sjukt ju att det inte medföljer en liten översättningslista för nybörjare - jag menar hur mycket extra besvär och kostnad hade det varit att lägga till några rader med förklaringar Obestämd??? eller åtminstone så skulle man ju då kunna erbjuda en mönsterläsningsguide till salu för nybörjare Flört

Emo
0

Du har så rätt Kissidor! Varför är det så svårt att ge en ordentlig förklaring? Det är ju bara att tänka efter hur det var när man själv började.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Cessy
0

För min del drabbas jag av kortslutning bara jag ser alla förkortningarna o på något sätt dubbelkortsluter det sedan för jag orkar inte ens ta in förklaringarnaSkämsFoten i munnen

Evahelene
0

*fniss* - Cessy, du får lov att byta relä! Skrattande

Ursäkta, kunde inte hålla mig… Skäms

Cessy
0

Tja det tycks inte hjälpa för det är nog snarare jordfelsbrytaren som ständigt utlöser bara jag ser ett sådant här mönsterFlörtOskyldig

KiroLina
0

Tack Evahelene ,så gulligt av dig att förklara.Får jag rätt på det så lovar jag en bild på det färdiga verket:) /Susann

Paerlugglan
0

Ser fram emot en bild, är såå nyfiken på hur det kommer att ser ut KiroLina. Skrattande

Jag blir också smått konfys när jag läser alla förkortningar, det går inte att föreställa sig hur man menar att man skall göra.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

angelica75
0

Jag har gjort dukar ifrån Elises pärlbroderi. Har en halv färdig duk. Kanske ta och göra färdigt den.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Allamej
0

Kirolina Hur går det?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor