Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: silver-chainmaille
Läst 13157 ggr
kjellsangel
4

Att göra och såga ringar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att göra egna silverringar är väldigt enkelt.

Det enklaste sättet att tillverka ringar till sina arbeten är att ta en strumpsticka i lämplig storlek och sätta i en elektrisk borrmaskin. Sedan fäster man silvertråden in mellan backarna i chucken där stickan sitter och så börjar man sakta köra och lindar upp tråden medan man håller styr på tråden med tummen o pekfingret.

Man skall dock passa sig lite så att man inte kör för fort för dels kan tråden hamsa sig och dels kan man klämma sig mellan tråden och stickan om man kommer för nära. Man bör använda handskar, i alla fall om man använder lite grövre tråd. All metall fjädrar tillbaka lite när man har lindat upp den så när man lindat färdigt och skall släppa skall man vara beredd på att spiralen "spätter" till och fjädrar tillbaka till vad den slutligen blir i storlek. Ju styvare metall man använder ju mer fjädrar det tillbaka.

kjellsangel
0

Därefter skall man såga sönder spiralen så att man får ringar av den.

När man skall såga ringarna är det bra om man kan fästa spiralen i någonting. Ett litet skruvstycke med ett jack i ena backen är bra till detta. Då kan spiralen inte flytta sig varken upp o ned eller i sidled när man sätter sågen i den.

kjellsangel
0

När man sågar ringar i ett skruvstycke är det bra att sätta klingan "upp och ned" för då sågar man på uppvägen och då har ringen man sågar i stöd av de ringar som finns bakom i spiralen. Annars drar man ringen med sig eftersom den inte har något stöd framför sig.

AnneMon
1

vad använder du för slags såg?

hus-musen
0

#3 bågfil antar jag=) den använder man till metall=)

Qui dormit, non peccat

kjellsangel
0

Nej jag har antingen en lövsåg med klingor avsedda för metall eller en guldsmeds såg där man också använder samma klingor som till lövsågen.

hus-musen
0

#5 aha jasså en lövsåg=) ja de funkar lika bra som en bågfil de=) jag använder iaf en bågfil, de funkar oxå bra!=)

Qui dormit, non peccat

kjellsangel
0

Ja det kan man göra när man har lite grövre tråd i sina ringar. När man ha tunnare tråd och mindre ringar är det bäst att hitta en så smal klinga som möjligt så blir sågsnittet smalare.

Migoff
0

Blir inte ringarna försmala för fingrarna med den där metoden?

kjellsangel
0

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker. Detta är en teknik där man sågar egna silver ringar från egentillverkade silverspiraler och dom är tänkta att användas till att göra olika länkar i Chainmaille av. Men om man har riktigt grov silvertråd och gör stora ringar så kan man säkert använda dom direkt på fingrarna.

Migoff
0

Aha (Skäms).

kjellsangel
0

nej, men frågar man inte så får man inga svar, eller hur? Så var inte rädd för att fråga.

AnneMon
0

Nu har jag skaffat mig en såg och testat. Det går ju superbra. Vilken skillnad motför när jag knipsade med tång.Glad

kjellsangel
0

Ja snittet blir mycket finare och hela arbetet får en "helare" look, för man ser inte så mycket av skarvarna i ringarna.

Levethia
0

Ok, skulle vilja veta vilken typ av tråd som används för att skapa ringarna??

Medarbetare på Science Fiction

maneki
0

Du kan välja mellan många olika material. Sterling silver är en klassiker. Koppar- eller aluminiumtråd är vanliga nybörjarmaterial då de är billigare. En jämförelse mellan olika metalltrådar kan du läsa hos TRL.

Hur tjock tråd du ska ha beror dels på vad för kedja du ska göra eftersom olika kedjor kräver olika nyckeltal (dvs ringenss innerdiameter i förhållande till dess tjocklek) och hur grov eller nätt kedja du vill göra. Se dessa exempel.

Har du instruktioner till en kedja så brukar det ofta stå vad du ska ha för tjocklek o nyckeltal (aspect ratio, AR). Behöver du fler länkar har jag samlat lite i min blogg.

Levethia
0

Det är väll mest det att jag själv vill göra dem ?

men tack skall du ha värt att läsa ialla fall, eller ja ett måste!

LeeAnne
0

Jag såg att Clas Ohlson har extrapris fram till början av augusti på guldsmedssågar. Men kling då, finns det olika dimensioner? Och vad är då en bra dimension?

Levethia
0

Det finns ingen svensk sida där man kan läsa om vad dimensionen 'är för ngt är helt och hållet en nybörjare och ingen matematiker och kan inte inches och andra meter system en vårat eget :P

miuljo
0

kan man inte använda nån såndär liten "Dremel" eller varom heter? altså såndär på el.. eller blir det för tjockt?

Bimse
0

Den såg som Clas Olsson har är inte bra. På Konrad Wahlström finns det guldsmedssågar som är bra och där kan man köpa blad med olika grovlek, mellanskillnaden är inte så stor och det är värt den investeringen.