Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettproblemhörnan
Läst 1995 ggr
Anken
0

Egna pärlor?

Hej, jag är väldigt sugen på att pyssla och jag funderar på om man kan göra egna pärlor och isf vilket material man kan använda?

Jag har ingen borr så jag kan inte göra trä eller sten tyvärr. Kan man göra i lera eller nåt liknande, det skulle vara kul att kunna forma dom som man vill! Glad

Cessy
0

Anken: Både hos Panduro o slöjd-detaljer finns det olika leror som man kan forma egna pärlor med. Har inte sökt på panduro, men här är slöjd-detaljer´s utbud av leror o om du söker så hittar du samma sak hos Panduro, Både slöjddetaljer o Panduro brukar ha gratis eller väldigt billiga arbetsbeskrivningar på hur man skall göra olika saker o säkert finns där någon form av arbetsbeskrivning hos någon av dem på hur man kan göra pärlor av lera o hur man skall handskas med leran.

Har själv bara provat lite plastelinlera när Joakim var mindre o låt oss säga att han var duktigare än jag på att forma leranSkäms, så jag släppte vidare försök på att göra pärlor o annat med leran, men hade han velat så hade han säkert kunnat gjort riktigt fina pärlor o hängen m.m., men smycken har ju aldrig varit hans längtan att göra.

Allamej
0

Jag gillar sculpey, den är mjukare än cernit och därav lättare att ha att göra med, hål gör jag med hattpinnar :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maneki
0

Fimo Soft är också mjukare än Cernit. Cernits fördel -- förutom att den är hårdare när bakad -- är väl att den har mer transparens i färgerna. Men jag gillar Cernit (knådar i småbitar då jag ej har pastamaskin) o Fimo ungefär lika mycket, det lilla jag pysslat med polymerlera.

Sen finns det lite mer avancerade leror (i det att de kräver speciell bränning): bronslera, silverlera, keramisk lera osv.

Du kan göra pärlor i massvis av material. Om jag ska göra lite egenreklam så har jag en hel kategori i min blogg som bara handlar om tips på olika material att göra pärlor i, från papper till metall. Polymerlera avhandlas här. Flört

Anken
0

Åh, det verkar som det finns massa roligt att prova. Jag vill gärna ha nåt som man kan ha i ugnen(?) så att pärlorna stelnar och sen kanske lacka på dom så att de håller länge.

Kan man göra det med lerorna och isf vilken är bäst? Jag vill att den ska vara relativt fast när man jobbar med den men inte som sten. =)

maneki
0

Alla polymerleror som nämnts ovan härdas i vanlig ugn (var bara noga på att den inte blir för varm -- det är trots allt plast så inte helt hälsosamt att bränna vid) o lackas eller vaxas. Istället för lackerna som säljs av lertillverkarna använder många en typ av golvpolish, som är billigare i längden.

Vilket märke du föredrar är helt en smaksak -- o en fråga om vad som är tillgängligast.Fimo finns i de flesta hobbybutiker o Cernit också i en del. Sculpey upplever jag att den inte är lika vanlig här. En känd pc-pärlare i England förordar Fimo (Cernit är inte så vanligt där) eftersom den tillverkas i Europa vilket innebär kortare transporter än USA-tillverkade Sculpey. Så såna perspektiv kan också vägas in i valet.

När du knådat leran så är den halvmjuk-- att knåda väl är ett måste -- o ju mer du håller den i händerna, desto mjukare blir den så det kan vara värt att lägga den i kylskåp ett tag om den blir för mjuk. Men det är fast som i att den håller formen. Den kan inte blötas som man gör med t ex keramik- eller silverlera.

Anken
0

#5, Åh okej, jag har aldrig jobbat med lera förut så jag visste inte det, hehe. Jag ska ta och kolla i lite olika butiker vad som finns.