Silverlera!
Go'kväll!
Idag har jag varit iväg på en liten "prova på kurs" i silverlera. Otroligt roligt material!! Vi fick prova på att göra en litet hänge, torka med fön :) och sen bränna med butangasbrännare.
Riktigt kul!
Jag gjorde en liten "tag" och stämplade min sons namn o tryckt även in ett litet hjärta :)
Måste erkänna att jag är ganska nöjd! Även om tekniken kan finslipas så känner jag att "ha begär"… igen!! *hahahaha*
Läckert :)
Jag har inte testat och även om jag skulle så är jag inte säker på att tekniken passar en sådan som mig :) Som vill vrida och vända på saker tills dess att jag känner vad som är rätt för just det smycket :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#1 Silverlera är faktsiskt väldigt flexibelt, går att dutta och greja med länge innan det förstörs ;)
Tjusigt!
Sara

Riktigt snyggt! =)
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Snyggt! Har faktist funderat några gånger på att köpa silverlera, men det är ju så dyrt ^^. Månadspengen räcker inte riktigt till XP. Men om jag skulle köpa det så skulle jag nog pilla till små djur lr nått.

Det är helt klart en dyr historia och "mycket vill ha mer" sägs det ju! ;)
Finns det möjlighet så gå gärna en liten "prova på kurs" Jag hittade min på Medborgarskolan. Där får man iaf ett litet humm om vad det innebär.

På www.folkare.com kan du handla allt du behöver till silverlera.
( jag försökte att lägga in under länkar men det funkade inte, jag byter gärna länk med er)
kia1 ah lääger in dig i länksamlingen :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

För oss i Norrbotten kanske 
Finns nytt material i Sverige nu.
Bronslera..är lite sugen..ska visst vare en dagkurs i ABF:s regi i Boden.
Kolla här under kurser; Silverkonst.se
Tror säkert att kia1 och Rene känner till varandra
?
Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/
#10 Jo henne vill jag gå kurs hos :) Lära mig göra pärlor! ska försöka övertala någon….

Jag har gått tre kurser hos kia1 i år. Det var bara SÅÅÅ roligt.
Tack Karina för mycket bra kurser!
Även om det kostar en del så finns det ju inga begränsningar med vad man kan göra med silverleran. Möjligtvis brist på fantasi då. Har ni möjlighet och intresse så prova. Jag kan nästan garantera att ni är fast för tid och evighet.

Hej
Va kul att hitta dig här, Vad roligt du att du gillade kurserna.
Har du gjort några nya skapelser du kan vis?

Jag har gjort blad som jag penslat med pasta, det är det enda jag hunnit med. Jag skenar i skogen all ledig tid, hi hi. Har plockat massor med svamp som jag torkat.
Men yngsta dottern kommer hem 4 oktober för att fira min födelsedag. Hon kommer då att vara här hela helgen så då har vi sagt att vi ska låta fantasin flöda. Det ser jag fram emot.
Det är bråda tider just nu både på jobbet och privat
.
Har någon testat bronslera? är lite intresserad. Det är ju så billigt jämfört med silverlera ^^. Men hur varm blir en vanlig ugn?

Det här med silverlera är verkligen spännande. Jag har inte hunnit sätta mig in i riktigt hur man gör men sannt är att jag måste prova det.

#15 Det är visst bara 4 stycken som är certifierade (säger man så) på bronslera för att hålla kurser, tror jag (hörsägen)
Kolla #10

Bronslera är jätte kul och mycket billigare att hålla på med än silverlera , det enda kruxet är att du måste ha en riktg ugn till det, ugnen måste komma upp till 840 grader.
Det finns ingen certifiering att få när det gäller bronslera, jag vet att det är några som vill påstå detta men det är inte sant.
Att arbeta med bronslera är väldigt likt att jobba med en vanlig keramisk lera (eller silverlera) allt hänger på bränningen och det finns med beskrivning när du köper leran.
Måste man ha en riktig ugn till silverleran oxå?
Sara

#19 till små detaljer, berlocker och liknande, kan du nog klara dig med en butangasbrännare eller en insats man använder i microugn.
Idag har jag anmält mig till nivå 1 i silverlera. För mig finns inte alternativet till brons eftersom jag helt enkelt inte tycker det är så vackert. Annars hade det varit bra om jag kunde hitta en billigare hobby ;)

#18 Tack så mycket för ditt svar
Bra med någon som har kunskapen
#18 Ok, tack för svaret. Det här med smyckeslera får nog vänta ett tag då, vi har knappast en jättevarm ugn hemma i köket XD.

Nu har jag gått steg två i silverlera! Jag är alldeles såld på detta material, tycker det är "skitkul"!! Inte för att verken blir nåt bra, eller ens hållbara ;) men övning ger färdighet! Jag vet också att jag gärna ger mig på projekt som kanske ska göras när man gått nån mer nivå!
Min ring som jag svor över (högt o ljudligt) blev till sist väldigt fin o jag var otroligt stolt! Sen igår kväll skulle jag ta av den, gå in o lägga den på badrummet.. o TRILLAR! Ringjä#("&¤/#)ln GICK SÖNDER!
Nu måste jag in till min mentor igen o laga den..
MEN.. en fantastiskt rolig helg! Nu ska jag önska mig lite verktyg i julklapp så jag kan öva inför steg tre i mars/april! :)

ska det inte bli lika hållbart som "riktigt" silver, för dfet blir väl 100% silver när man bränner det? Eller hänger det på teklninken i att knåda eller bränna leran för att det ska få det resultatet. eller har jag missupfattat allt?
SÅ HÄFTIGT!!! Vill oxå ha/kunna göra sånt
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Silverlera som är rätt bränt är rent silver, om det går sönder när du tappar det i golvet har ni inte bränt det rätt. Ett general fel som många nybörjare gör är just att inte bränna det ordentligt, jag blir lite undrande om din lärare inte har upplyst dig om detta.
En ring gör du rätt så tjock och det ska inte vara några problem med att knacka ut den på te.x en stål mandrell om den skulle ha blivit lite för liten.
Jag är extra noga med att på mina kurser poengtera hur viktigt det är att bränna rätt.

Miendfields: Jag förstår att du blivit helt besatt. Jag har själv gått tre kurser hos Kia1. Det är bara såååå kul. Det är bara ett stort problem. Att få tiden att räcka till för allt man vill göra
. Önskar jag hade tre ggr så mycket fritid, då kanske jag skulle kunna hinna en del av allt jag vill göra. Just nu tar jobbet all kraft och ork inför julruschen. Så det är bara att laga mat och sova när man kommer hem så man orkar med morgondagens jobb. Bara tre veckor kvar, sedan hoppas jag att jag kan vara ledig i mellandagarna och samla krafter. Kanske jag kan ta fram bronsleran då och prova den. Hoppas, hoppas.
Jag håller på att arbeta med silverlera ett par timmar varje onsdag, inte direkt en kurs utan självständigt arbete med ledare.
Underbart kul!
Sara

I går blev det lite pyssel med silverlera igen. Gjorde ett hänge i konvex (ihålig) form. En grön glaspärla sitter inne i smycket. Plattorna är ca 3,5 cm i diameter och jag var lite fundersam om det verkligen skulle gå att bränna ett så pass stort smycke med butangasbrännaren. Jag ritade av storleken på ett papper innan jag brände det, för att kolla att det verkligen krympt. Det gick faktiskt, men det är nog på gränsen vad butangasbrännaren klarar. Jag kavlade leran mot mönsterark på både baksida och framsida. Därefter lade jag leran på en glödlampa för att få den böjda formen. Det svåra var att få delarna att passa ihop. Men efter slipande och lappande gick det. Efter att ha putsat klart oxiderade jag utsidan för att få mönstret att framträda mer. Jag blev faktiskt nöjd med resultatet. Det gick åt ca 20 g lera till detta smycke så det blev ju inte billigt. Men jag gör hellre några få smycken som jag är nöjd med än en massa små som jag kanske inte använder sedan.
BitteS: Riktigt, riktigt läckert hänge du har gjort

Tack för det. Det är så roligt. Synd bara att man inte har mer tid att pyssla.
Jättesnyggt!

Åh så vackert ditt smycke blev. Visst är silverlera kul, jag har gått 3 kurser, men tror ni att jag får för mig att göra något hemma? Nix pix, det blir liksom inte av, ändå har jag allt utom en stor riktig ugn. Får kanske försöka mig på lite i julhelgen, det är ju många lediga dagar i år.
www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.
Här hittar du det mesta!

#29 Vad duktig du är, kul att du delar med dig av hur du gör oxå.
Bra att du ritade av först när du var osäker på att brännaren skulle räcka till.
"fröken"

Hi hi, här törs man inte visa upp några misslyckade alster när ens lärare är här inne
. FÖr misslyckade saker blir det tyvärr ibland.
Kia1: jag har ju haft problem med att fusa glas i microugnstillsatsen. Efter ytterligare ett misslyckande lyckades jag igår äntligen få en som ser normal ut. Jag har nu förstått att jag kan inte köra på full effekt i min micro, det blir alldeles för varmt. Så jag får köra på mediumhigh och lite längre tid. Nu ska här fusas glas. "ler med hela ansiktet"

Hej BitteS, måste få tala om att jag tycker att ditt hänge är jättesnyggt!
Ytterligare en sak att lägga på sin "önskar att göra"-lista.
Medarbetare på Smyckestillverkning
Nytt Alias: Pugglis 

Paerlugglar: Prova ska du få se att du fått en last som är svårt att bli av med. Silverleran ger verkligen mersmak. Den är lätt att arbeta med både som mjuk lera och efter att den torkat. Ju noggrannare man är, dess bättre blir slutresultatet. Det är bara att slipa slipa och polera, polera för att få blanka ytor.
Jag gillar att använda butangasbrännaren framför microugnstillsatsen, jag känner att jag har kontroll över vad som sker med leran då man ser föremålet.

Oj, då vet jag inte om jag vågar prova
, det är ju ingen billig hobby precis. Men kommer ett tillfälle att prova så lär jag nog göra det, ni har ju talat om prova-på-kurser, får hålla utkik efter en sådan. Och jag kan förstå detta med att ha full koll på processen, jag kan tänka mig att jag skulle vilja det också. (Fast det låter ju fiffigt att man kan bränna i micron.)
Nytt Alias: Pugglis 

Superfint hänge! Ska troligen iväg på en silverlera kurs nu till våren. Ska bli jättespännande!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

Tack så mycket. Det är verkligen mycket roligt att hålla på med silverleran, så jag tycker alla ska prova på. Här kan man verkligen prata om fritt skapande.
Jättefint hänge. Silverlera är verkligen roligt. Men silversmide är minst lika roligt. Just nu är jag helt såld på silversmide.

Jag har aldrig provat på silversmide. Det låter som det skulle kunna vara mycket svårare att göra. Skulle vara roligt att prova i alla fall.

Hej, för ett tag sedan, typ i somras beställde jag lite silverlera och köpte lite böcker i ämnet, sedan blev jag helt fast. Gud så roligt det är.
Det visade sig att jag tyckte det var såååå roligt att jag måste få lära mig mycket helst allt i detta ämne fort… 
Hursom helst, har precis avslutat lärar utbildningen, och det är otroligt så givande det har varit. Nu kliar det i hela kroppen, efter att få hålla små kurser och sätta igång på allvar att använda allt nytt man fått lära.
Det bästa med detta är att man inte behöver så avancerad utrustning hemma. Det räcker med butangasbrännare, tegelsten, lite penslar underlägg och lite redskap som man kan hitta i ett vanligt hem om man är uppfinningsrik. Och det var precis så jag började. Sedan kan man ju investera lite varteftersom.

Hihi Auriel, jag förstår att du blir manisk. Känner igen det där med att det kliar i fingrarna. Vad modig du är som tänkt hålla kurser. Jag håller bara på för mitt egna höga nöjes skull. I början blev det lite så att man bara gjorde för att det var kul. Men eftersom leran är ganska dyr och jag inte kan tänka mig att göra för att sälja (vill inte känna mig tvungen att göra) så har jag fått tänka om lite. Nu försöker jag att lägga lite mer tankeverksamhet bakom projekten. Men det måste ju fortfarande vara lusten som styr.
Lycka till med dina kursplaner och jag önskar dig mycket glädje med silverleran.
coolt. det verkar svårt.

Ja, silverlera var jag väl lite nyfiken på för nåt år sen, men det har gett med sig. Däremot blev jag rätt sugen när jag fick höra om bronsleran. Den skulle jag gärna vilja prova på.
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries
har använt art boxen? några tips? har hört att äldre microvågsugnar är bättre, men har ni några övriga ideér?
1. när det lyser orange i hålet, är det dax att sluta? eller kör man på tills det skall vara klart enligt uträcknad tid?
2. hur pass länge bör man förbränna boxen?
3. när man avbrutit bränningen, men leran ej blivit till rent silver, utan är vitt, kan man sätta in den i gen? och i så fall, skall man vänta i 20 min?
4. om man har en oregelbunden form, kan man fortfarande bränna den, utan att de tunnare delarna smälter?
tacksam för svar
Kisch

1. Bränn alltid så länge som det står i instruktionerna att du ska bränna. Jag har inte använt microugns-boxen, men om det lyser orange i boxen så är det förmodligen för att silvret glöder av värmen, och det är precis som det ska vara.
2. Vet ej, jag har aldrig provat microugns-boxen.
3. Efter bränning är silverleragrejerna alltid vita på ytan. Det vita är uppluckrat silver och går bort om du borstar på det med en stålborste (dessa finns att köpa på samma ställe som du köper andra silverleraverktyg på).
4. Silvret smälter inte om du bränner med box eller i ugn eftersom temperaturen då är kontrollerad. Temperaturen blir helt enkelt inte tillräckligt hög för att silvret ska smälta (silverleran sintrar vid lägre temperatur än silvret smälter). Om du bränner med butanbrännare finns det däremot alltid en risk att det blir för varmt så att silvret smälter.

Mer på punkt 3: om du vet att du har bränt silverleran för kort tid kan du bränna den en gång till. Det är i så fall lika bra att bränna "full" tid andra gången, det skadar inte silvret.

Vilket fint och annorlunda hänge du gjort där! Silverlera verkar jättekul att jobba med.
Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

Ja, fint hänge. 
Synd bara att det ska vara så dyrt (o att brons- o kopparlera i sin tur måste brännas på speciellt vis)…
Mina bloggar: Manekis Pärlblogg ~*~ Wildroses and blackberries

Tack!
JAG älskar detta material. Det är så flexibelt att jobba med. Det finns så många olika smycken man kan göra med Silverlera. Sen tycker jag att dessa smycken passar till det mesta.